۲۳۳۶۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

برنامه مخابرات برای انحصاری کردن اینترنت

برخي مراكز مخابراتي استان تهران طي ارسال نامه‌اي به مشتركان اينترنت پرسرعت از آنها خواسته‌اند كه از اين به بعد خدمات اينترنت پرسرعت خود را از مخابرات دريافت كرده و ديگر شركت‌هاي خصوصي انتقال داده-PAP- قادر به ارايه خدمات نيستند.

شرق: برخي مراكز مخابراتي استان تهران طي ارسال نامه‌اي به مشتركان اينترنت پرسرعت از آنها خواسته‌اند كه از اين به بعد خدمات اينترنت پرسرعت خود را از مخابرات دريافت كرده و ديگر شركت‌هاي خصوصي انتقال داده-PAP- قادر به ارايه خدمات نيستند.

اين مراكز در توجيه اقدام خود تغيير در مراكز سوييچ و همچنين تغيير در پيش‌شماره تلفن‌ها را علت ارسال اين نامه به مشتركان اعلام كرده‌اند. اين درحالي است كه شركت‌هاي بخش خصوصي نسبت به ارسال چنين نامه‌هايي بي‌اطلاع بوده و مراكز مخابراتي بعضا بدون هماهنگي با مخابرات استان تهران چنين كاري را كرده‌اند چرا كه به گفته معاون توسعه مهندسي شركت مخابرات استان تهران، اين اقدام بدون هماهنگي با مركز بوده و برخي مراكز مخابراتي خود به اين صورت عمل كرده‌اند.

صادقي در پاسخ به اين پرسش كه چرا پيش از اين اقدام به شركت‌هاي خصوصي اطلاع داده نشده و فرصت تصميم‌گيري به كاربر داده نشده است بيان مي‌كند اگر چنين نامه‌اي با اين مضمون كه خطاب به مشتركان خواسته است نسبت به دريافت خدمات از اين شركت‌ها خودداري كنند، اشتباه بوده نبايد چنين نامه‌اي به صورت مستقيم به مشتركان ارسال مي‌شد. او ادامه داد تاكنون چنين نامه‌اي را نديده است.

با اين حال اقدام برخي مراكز مخابراتي شهر تهران در حالي صورت مي‌گيرد كه طي سال‌هاي اخير مخابرات استان تهران با اعلام بسته‌هاي تشويقي براي مشتركان در صدد افزايش سهم خود در بازار اينترنت پرسرعت هستند. اين در حالي است كه شوراي ملي رقابت اعلام مي‌كند مخابرات موظف به رعايت سهم شركت‌هاي PAP از بازار اينترنت است.

مسوولان شركت مخابرات استان تهران بيان مي‌كنند حداكثر تا دو سال آينده تمامي مراكز سوييچ كه به وسيله سيم مسي خدمات خود را ارايه مي‌دادند، به فيبرنوري مجهز شده و به وسيله آن خدمات به مشتريان ارايه خواهد شد، از اين رو شركت‌هاي PAP به دليل نداشتن امكانات فيبرنوري و همچنين مقرون به صرفه نبودن نصب چنين تجهيزاتي به مرور مشتركان به سمت دريافت خدمات از مخابرات سوق داده مي‌شوند.

تغيير تجهيزات به فيبرنوري براي بخش خصوصي به صرفه نيست

مركز مخابراتي شهيد گمنام، يكي از مراكز شركت مخابرات استان‌تهران، طي نامه‌اي به تمامي مشتركاني كه خدمات اينترنت پرسرعت خود را از بخش خصوصي دريافت مي‌كنند، اعلام كرده است به دليل اجراي طرح توسعه و تجهيز امكانات مخابراتي و از سويي عدم امكان واگذاري و پشتيباني خدمات اي‌دي‌اس‌ال توسط شركت‌هاي انتقال داده - PAP- ضروري است از تجديد قرارداد با شركت‌هاي يادشده خودداري كنند.

معاون توسعه مهندسي شركت مخابرات تهران در توجيه اقدام اين مركز و برخي مراكز ديگر بيان مي‌كند كه اين نامه تنها مربوط به يكي از سايت‌هاي ما بوده و اين نيز به دليل تغيير در تجهيزات و نصب فناوري‌هاي جديد بوده كه انجام شده است.

به گفته صادقي خدمات مراكز سوييچ نهايت تا دو الي سه سال آينده از طريق سيم مسي قابل ارايه است و سرانجام بايد تمامي مراكز به فيبرنوري مجهز شوند. با اين حال او در مورد تعيين تكليف بقيه مراكز و همچنين مشتركان اينترنت پرسرعت بيان مي‌كند كه تا دو سال آينده به غيراز يكي، دو مركز مابقي مراكز همچنان از طريق سيم مسي خدمات خود را ارايه خواهند داد.

او در پاسخ به اين پرسش كه چرا از شركت‌هاي PAP براي تغيير در تجهيزات درخواست نمي‌كنيد، مي‌گويد: تاكنون اين شركت‌ها براي هر زوج سيم مسي مبلغ معادل هزار تومان به مخابرات پرداخت مي‌كردند كه با تغيير تجهيزات هزينه اين شركت‌ها نيز افزايش مي‌يابد و براي هر مقدار جايگزيني سيم مسي بايد معادل صد تا ۲۰۰ هزار تومان بپردازند كه اين مقرون به صرفه نيست.

اما به دليل اينكه شركت‌هاي خصوصي با مشكلي روبه‌رو نشوند در حال حاضر سيم مسي را حذف نمي‌كنيم كه اين تا دو يا سه سال آينده مقدور خواهد بود. اين اقدام در حالي صورت مي‌گيرد كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان نهاد تعيين‌كننده خدمات و اعطا‌كننده پروانه بايد طي دو، سه سال آينده تكليف فعاليت شركت‌هاي PAP در اين زمينه را مشخص كند؛ در صورتي كه شركت‌هاي خصوصي به دليل اينكه هزينه‌هاي نصب تجهيزات به حساب مي‌آيد نتوانند تجهيزات خود را به فيبرنوري تبديل كنند، مخابرات به عنوان تنها خدمات‌دهنده يكه‌تاز بازار اينترنت پرسرعت در كشور خواهد بود. از اين رو حضور نهادهاي تنظيم‌كننده بازار براي پيشگيري از چالش آينده ميان شركت‌هاي مخابراتي و همچنين شركت‌هاي خصوصي حايز اهميت است.

بر اساس قانون، شركت مخابرات تنها دارنده مجوز اتصال فيبرنوري بوده كه در اين زمينه سهم شركت‌هاي خصوصي ناديده گرفته شده است. نكته ديگر آنكه شركت‌هاي خصوصي به دليل انحصاري بودن تجهيزات براي مخابرات قادر به رقابت در بازار آينده نخواهند بود.

شرايط به‌وجودآمده با برنامه‌هايي كه از پيش ريخته شده، منافات دارد و از طرف ديگر بستر واگذاري يك‌ميليون و ۲۰۰‌هزارپورت از سوي بخش خصوصي را نيز با مشكل مواجه مي‌كند. اين اختلافي بوده كه پيوسته بر سر اين موضوع بين بخش خصوصي و مخابرات وجود داشته است. با اين حال رييس شوراي رقابت بيان مي‌كند مصوبه شوراي رقابت مبني بر تعيين سهم مخابرات از خدمات مشترك با PAPها لازم‌الاجرا بوده و در صورت تخلف از آن طبق قانون فعاليت مخابرات در آن حوزه متوقف خواهد شد.

بنا بر اظهارات جمشيد پژويان نبود دستورالعمل در نحوه ارايه خدمات ميان بخش خصوصي و مخابرات ايران، به خصوص مخابرات استاني، باعث شده براي سرعت بخشيدن به گسترش دايره فعاليت‌شان و كسب درآمد در برخي از استان‌ها شركت‌هاي مخابرات براي بخش خصوصي محدوديت‌هايي ايجاد كنند.

او در گفت‌وگو با تلنا ادامه مي‌دهد كه مخابرات استان‌ها به دليل آنكه بخشي از درآمدشان را از طريق ارايه اينترنت كسب مي‌كنند، بالطبع محدوديت‌هايي را براي بخش خصوصي ايجاد مي‌كردند كه با اين مصوبه از اين به بعد موظف مي‌شوند در مناطقي كه تمركزشان كم بوده، دايره فعاليت‌شان را محدود و متوقف كرده تا بخش خصوصي بتواند دايره فعاليت خود را وسيع كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج