۲۳۳۹۵۸
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

جوانان ایرانی در خاورمیانه تک اند

توماس ادربرینک (Thoms Erdbrink) رییس دفتر مجله نیویورک تایمز در تهران به چند پرسش خوانندگان خود درباره ایران و شرایط کار خود پاسخ داده است.

جوانان ایرانی در خاورمیانه تک اند



هفته نامه امید جوان - اصغر کرمی: توماس ادربرینک (Thoms Erdbrink) رییس دفتر مجله نیویورک تایمز در تهران به چند پرسش خوانندگان خود درباره ایران و شرایط کار خود پاسخ داده است. این متن را یک یاز خوانندگان «امید جوان» - آقای اصغر کرمی - همراه اصل گفتگو برای ما فرستاده و ما در چند جای مشخص و محدود که انتشار آن عبارات را به صلاح ندانسته ایم از علامت قلاب [ ] با سه نقطه استفاده کرده ایم.

در یک مورد درصدی که درباره همجنس گرایان اعلام کرده قطعا نادرست است و این حذف به خاطر اطلاع از این نادرستی است. نیاز به توضیح نیست که این نگاه یک خبرنگار غربی ساکن تهران است و نه موضع «امید جوان». از آقای اصغر کرمی سپاسگزاریم که مانند یک روزنامه نگار و مترجم حرفه ای اصول این کار را رعایت کرده اند.

جوانان ایرانی در خاورمیانه تک اند

آیا دولت ایران محدودیتی در انجام وظایف شغلی شما ایجاد می کند؟ (ماتیو دورتی از ماساچوست آمریکا)

- روزنامه نگارانی که در ایران برای سرویس های خبری خارجی کار می کنند توسط دولت ایران سانسور نمی شوند. ما مجبور نیستیم مقالات یا گزارشات مان، همانند اخبار مربوط به حمله نظامی آمریکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ را قبل از چاپ به مقامات ایرانی ارائه دهیم اما بعد از چاپ، مقامات سیاسی یا مردم ممکن است نگران شده یا ادعا کنند که این گزارش دروغ بوده یا اینکه این گزارش ها بخشی از مبارزه ای است که دشمن برای رسیدن به اهداف گوناگون خود علیه ایران به راه انداخته است.

مردم ایران احساس می کنند توسط دشمنان از جمله ایالات متحده آمریکا محاصره و تهدید می شوند. آنها به یک خبرنگار خارجی مشکوک اند همانطور که مردم آمریکا به خبرنگاران ایرانی شاغل در آمریکا مشکوک اند. روزنامه نگاران و خبرنگاران تلویزیون دولتی ایران (صداوسیما) که در مقر سازمان ملل در نیویورک کار می کنند مجاز نیستند به محدوده خارج از شعاع ۲۰ مایلی مرکز شهر سفر کنند. در اینجا نیز هر وقت که من بخواهم تهران را ترک کنم نیاز به مجوز رسمی دارم ولی جهانگردان خارجی (توریست ها) می توانند بدون محدودیت به همه جای ایران سفر کنند.

می خواهم بدانم که همجنس گرایان در ایران چگونه زندگی خصوصی یا اجتماعی خود را می گذرانند؟ (هیدی کینگ از وست پورت کانزاس آمریکا)

- شاید برای شما جالب باشد بگویم که در ایران همجنس بازان زن و مرد مجبور نیستند که زندگی خود را متفاوت از بقیه مردم بگذرانند. در اینجا هر کس زندگی خصوصی و اجتماعی خود را دارد. آقای احمدی نژاد یک بار [...] ادعا کرد در ایران هیچ همجنس گرایی وجود ندارد اما سال گذشته مجلس ایران گزارشی را منتشر کرد که در آن قید شده است که [...] درصد جمعیت ایران [چنین گرایشی دارند].

جوانان ایرانی در خاورمیانه تک اند

اینجا قانونی علیه همجنس گرایی وجود ندارد اما برای لواط مجازات مرگ پیش بینی شده است. با این وجود اثبات لواط بسیار مشکل است. طبق قوانین اسلامی ۴ نفر شاهد عینی مسلمان و مومن باید در این مورد شهادت دهند. آنها باید توضیح دهند که چرا در جایی که لواط انجام گرفته حضور داشتند و چرا آن محل را ترک نکرده یا چشمان خود را نبسته اند یا اگر حتی دست و پاهایشان را بسته بودند چرا سرشان را به طرف دیگری نچرخانیدند تا به صحنه لواط نگاه نکنند. البته ایران جای آرام و امنی برای این افراد نیست.

اینترنت در جهت حرکت ایرانیان به سمت مدرنیته چه تاثیری داشته است؟ (پت مارون سند پوینت، ایداهو آمریکا)

- اینترنت ایرانیان را مانند مردم سایر نقاط دنیا تغییر داده است. حتی روحانیون نیز از آن استفاده می کنند و آنلاین هستند. با وجود اینکه [برخی از] شبکه های اجتماعی همانند بسیاری از تارنما (سایت ها)ی اینترنتی دیگر به طور رسمی در ایران فیلتر شده اند، با اینحال سیاستمداران ایرانی پروفایل های فعالی در توئیتر و فیس بوک دارند. ایرانیان بسیار مشتاق اند که از رسانه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام که خیلی در اینجا مورد اقبال عموم قرار گرفته، استفاده کنند. آن ها با استفاده از فیلترشکن هایی که به طور غیرقانونی در تارنماهای ایرانی که هنوز فیلتر نشده اند به فروش می رسند می توانند به سایت های فیلتر شده توسط دولت دسترسی پیدا کنند. یک مقدار عمده ای از مباحث عمومی اینجا به صورت آنلاین اتفاق می افتد.

جمعی ایران خیلی جوان است. در عین حال سیاستمداران و حکام ایران پا به سن گذاشته اند. آیا جوانان ایرانی هیچگونه قدرت سیاسی دارند؟ اگر دارند چه تغییراتی می توانند ایجاد کنند؟ (استر از هلند)

- بر طبق آمار بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ایران زیر ۳۵ سال سن دارند. این آمار بیانگر تغییرات گسترده ای است که این قشر می تواند اعمال کند.

[... - اظهارنظری درباره انقلاب اسلامی].

این بدان معنا نیست که این جوانان از تلاش برای تغییر شرایط کشور دست برداشته اند. آنها از طریق راه های مختلفی همچون دنبال نمودن رویاهایشان، سبک زندگی هایشان، ارتباط با سایر نقاط جهاتن از راه اینترنت و تمایل شدیدشان برای رسیدن به مراتب بالای تحصیلی باعث ایجاد جریان نامریی شده است که به طور غیرقابل انکاری دولتمردان ایرانی حتی محافظه کاران متعصب را تحت تاثیر خود قرار داده است اما این بدان معنا نیست که ایران به زودی شبیه کشورهای غربی خواهد شد؟ نه، من چنین فکری نمی کنم. البته این بدان معنا نیست که فشارها کاهش خواهد یافت اما صادقانه باید گفت نوعی پویایی و نشاط در این جامعه جوان وجود دارد که نظیر آن در سایر کشورهای منطقه مشاهده نمی شود.

جوانان ایرانی در خاورمیانه تک اند

آیا ایران می کوشد با توسعه سیاست های منطقه ای به منطقه تسلط پیدا کند؟ (فهد الجاربو از عربستان سعودی)

- خیلی جالب است که در این مقطع زمانی که اختلاف بین دولت های ایران و عربستان سعودی به شدت افزایش یافته است چنین سوالی از یک تبعه عربستانی دریافت می کنم. ده ها سال است که این دو دولت جهت بسط قدرت و نفوذ خود در منطقه با هم رقابت می کنند. این رقابت ریشه های سیاسی، فرهنگی و مذهبی عمیقی دارد. یک ایرانی ممکن است بگوید «کشورم در منطقه نفوذ دارد چرا که ایران کشور قدرتمندی است» و شما به عنوان یک تبعه عربستانی با او مخالف باشید.

اما در ایران درک نقش آن در خاورمیانه خیلی متفاوت است. برای مدت مدیدی، [بخش هایی از] مردم ایران در مورد حمایت های دولت شان از حزب الله لبنان، بشار اسد رییس جمهور سوریه و دیگر گروه های شیعی در خاورمیانه نگران و ناراحت بودند. آنها اینگونه کمک ها را هدر دادن منابع مالی کشور می دانستند اما ظهور داعش و تهدیدات گروه های شبه نظامی سنی علیه شیعیان باعث تغییر این دیدگاه ایرانیان شده است. ایرانیان زیادی عربستان سعودی را به دلیل داشتن تفکر و ایدئولوژی مشترک با داعش، متهم به حمایت مالی و معنوی از این گروه تندرو می کنند.

بمباران یمن به رهبری عربستان به عنوان تلاشی جهت احیای نفوذ عربستان در این کشور قلمداد می شود، این در حالی است که به وضوح مشخص است که شورشیان شیعی حوثی یمن نیز تحت حمایت های ایران قرار دارند.

در یک کلام، ایرانیان معتقدند که در رقابت منطقه ای جاری ایران و عربستان، هر دو دولت در حال حمایت از متحدان خود هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جوانان ایرانی در خاور میانه تک اند !!!
      الکی
      همینجوری
      مثلا یه جوان موفق جهان اولی غربی داره تاییدمون میکنه
      مثلا ما اونقدر ها هم افسرده و بی سواد و بیکار و بی ازدواج نیستیم
      کافیه یه نگاه به مطالب مرتبط پایین همین خبر بکنید

    • مهر

      ها راس میگه تکن ولی تو بدبختی

    • abolfazl

      مشکل جوانان ایرانی اعصابه!!!!
      جوونی که بهش میگن باید تو جامعه مثل گرگ باشی,چطور میخواد تو جامعه زندگی کنه؟
      پسری که12سال مدرسه کنار همجنس های خود باشد قطعاً در دانشگاه مشکل پیدا میکنه,از نظر روحی هم خیلی تاثیر میزاره.

    • ترسو

      اصلا ما ملت ايران ، چه جوان و چه پير و حتي بچه ها ، تو دنيا تكيم !!!! ملت باهوش !! و زيبا !!!! از روز ازلم گفتن ، هنر نزد ايرانيان است و بس حالا ، يه بس يا چند بس !! فرقي نميكنه ! مهم همون بسه ! بنده هاي خدا !! سر كارتون گذاشته ! آخه ، ما كه خودمونو ميشناسيم ! كجامون تكه ؟! ولي تو توهمات ، قبول دارم ، واقعا تكيم !!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج