جاباما
۲۳۳۹۷۳
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R

این ۲ خودرو آنقدر اسپرت و خالص هستند که حتی تصور اینکه با کت‌وشلوار و لباس رسمی‌ پشت فرمان آنها بنشينيم می‌تواند عجیب و دور از ذهن باشد!

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R
مجله تخت گاز - میلاد میرعابدینی: در ذهن خود هیجان را چه چیزی معنی می‌کنید؟ برای یک عشق ماشین، هیجان یعنی سواری با یکی از سوپراسپرت‌های‌ تک و یا محصور شدن میان آپشن‌ها و امکانات خیره‌کننده یک اتومبیل لوکس. اما برای بعضی‌ها، هیجان در یک رانندگی خالص و سرشار از شیطنت خلاصه می‌شود! در این مقایسه سراغ خودروهایی رفتیم که کاملا حس این‌گونه افراد را ارضا می‌کنند. سوبارو sti WRX و گلف R ۲۰۱۵، که ثابت می‌کنند هیجان به اعداد و ارقام روی کاغذ محدود نمی‌شود. این ۲ خودرو آنقدر اسپرت و خالص هستند که حتی تصور اینکه با کت‌وشلوار و لباس رسمی‌ پشت فرمان آنها بنشينيم می‌تواند عجیب و دور از ذهن باشد! سوبارو و گلف توانایی‌های رانندگی را به چالش می‌کشند و پس از چند ساعت رانندگی، با صورتی عرق‌کرده و موهایی آشفته از آنها پیاده خواهید شد!

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R

۲۰۱۵ Subaru WRX sti

شمشیر سامورایی!

میتسوبیشی و سوبارو ۲ خودروساز کهنه‌کار ژاپنی هستند که از دیرباز رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشته‌اند. حالا سوبارو در حالی نسل جدید WRX sti را معرفی کرده، که میتسوبیشی برنامه‌ای برای تولید مدل جدید لنسر EVO ندارد و بیشتر حواسش را روی تولید محصولات هیبریدی متمرکز کرده است. پس سوبارو می‌تواند فعلا با گل سرسبدش بتازد!

مدل جدید سوبارو WRX در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس ۲۰۱۴ معرفی شد و توجه زیادی را به سوی خود جلب کرد. حجم موتور WRX جدید از ۲.۵ لیتر به ۲ لیتر رسیده و تغییرات زیادی را تجربه کرده. اما در این نوشتار قصد نداریم یک WRX معمولی را بررسی کنیم! مدل مورد بحث ما،WRX sti است. نسخه‌ای که سوبارو برای دیوانگان سرعت پیچیده و به‌نوعی ابزاری برای تفکیک راننده‌های غیرحرفه‌ای از دیگر راننده‌ها شناخته می‌شود.

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R

WRX sti از نظر ظاهری تفاوت‌های زیادی با مدل معمولی دارد. یک حفره بزرگ روی در موتور، سپر جلو با هواکش‌های بزرگ، سپر عقب با یک دیفیوز سراسری و ۴ خروجی اگزوز و از همه مهم‌تر یک باله بزرگ روی در صندوق عقب، همگی بخشی از این تفاوت‌های ظاهری به شمار می‌روند. باله بزرگ عقب به خوبی حس یک ماشین اسپرت که تشنه مسابقات خیابانی است را در ذهن بیننده تداعی می‌کند و نکته جالب اینجاست که نقش چندانی در ایجاد نیروی رو به پایین ندارد! سوبارو این مدل را در تعداد محدودی نسبت به WRX معمولی تولید می‌کند. یکی از ویرایش‌های WRX sti، نسخه لانچ ادیشن نام دارد که با رنگ آبی WR رینگ‌های ۱۸ اینچی BBS با رنگ طلایی شناخته می‌شود.

درست است که WRX sti یک سدان اسپرت خیابانی محسوب می‌شود و قرار نیست زرق‌وبرق و آپشن‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشد. اما سوبارو در طراحی کابین این خودرو از هیچ چیز دریغ نکرده و در مقابل مبلغ پرداختی، بهترین متریال را به خریدار هدیه می‌کند. هم‌چون نمای ظاهری، دکوراتیو کابین مدل WRX sti نیز تفاوت‌هایی با نمونه معمولی دارد. صندلی‌ها با چرم و آلکانترا روکش شده‌اند و ترکیب ۲ رنگ قرمز و مشکی، در کنار دوخت قرمز چرم دور فرمان و چرم اهرم تعویض دنده، بسیار زیبا و چشم‌نواز است.

برای تزیین کنسول جلو و کنسول میانی از فیبرکربن استفاده شده و به هر نقطه‌ای در کابین که نگاه می‌کنید، با نشان sti مواجه می‌شوید، تا فراموش نکنید که با چه هیولایی طرف هستید. پدال‌ها با روکش استیل پوشانده شده‌اند و صفحه کیلومترشمار نورپردازی قرمز رنگ دارد. نورپردازیی که خبر از یک خون‌بازی واقعی در رانندگی می‌دهد! از سیستم صوتی فوق‌العاده با کیفیت HARMAN KARDON نیز نمی‌توان گذشت. هم‌چنین افزایش فاصله میان محورها نسبت به قبل نیز باعث شده تا فضای کابین بیشتر شود. این نکته در مقابل کابین نه‌چندان جادار گلف بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

اما مسلما هدف کسی که سراغ WRX sti می‌رود، نوع پوشش کابین و تزئینات بدنه نیست. این سوبارو دوست‌داشتنی خلق شده تا هر فرد عشق سرعت و طالب هیجانی را شیفته خود ‌کند و با قابلیت‌های خیره‌کننده‌اش پوزه رقبای گران‌قیمتش را به خاک بمالد.

برخلاف WRX معمولی، سوبارو برای مدل sti از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری (حجم دقیق ۲۴۵۷ سی‌سی) باکسر استفاده کرده. پیشرانه سوبارو به توربوشارژر مجهز شده و حداکثر بوست توربو آن به ۱۵.۹ psi می‌رسد. این پیشرانه کم‌اشتها با وجود سامانه‌هایی نظیر کنترل فعال دوگانه سوپاپ‌ها، قادر است ۳۰۵ اسب‌بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و ۳۹۳ نیوتن‌متر گشتاور در دور ۴۰۰۰ تولید کند. البته تفاوت حجم نیم لیتری نسبت به پیشرانه گلف، تنها چند اسب‌بخار بیشتر برای سوبارو به ارمغان آورده. اما این همه ماجرا نیست! برتری سوبارو در هندلینگ و فرمان‌پذیری بی‌نظیرش نهفته است. این سدان دو دیفرانسیل به دیفرانسیل مرکزی DCCD مجهز شده که در دو حالت +auto و -auto تنظیم می‌شود.

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R

در حالت مثبت نیرو به محور جلو و در حالت منفی نیرو به محور عقب منتقل می‌شود. البته می‌توان حالت توزیع ۵۰-۵۰ را نیز برای توزیع نیرو انتخاب کرد. هم‌چنین ۳ دیفرانسیل الکترونیکی وظیفه پخش نیرو بین چرخ‌ها را بر عهده دارند و یک دیفرانسیل لغزش محدود تورسن در محور عقب نصب شده است، دیفرانسیل الکترونیکی مرکزی نیز گشتاور را به نسبت ۴۱:۵۹ بین ۲ محور توزیع می‌کند. ضریب فرمان در مدل sti تغییراتی کرده، نسبت فرمان در این مدل به عدد عجیب ۱۳.۱.۱ رسیده است و در ۲.۵ دور قفل می‌شود. این تمهیدات باعث شده تا فرمان نسبت به مدل عادی تیزتر باشد و فرامین راننده را بهتر به چرخ‌ها منتقل کند. به زبان ساده‌تر، فرمان آنقدر دقیق عمل می‌کند که انگار هیچ واسطه‌ای میان فرامین مغزی و چرخ‌ها وجود ندارد! در این میان ترمزهای ۱۳ اینچی برمبو با سیستم سوپر اسپرت ABS وظیفه مهار این گلوله آتشین را دارند.

در فنربندی جلو از بازوهای L شکل آلومینیومي فورج‌کاری شده استفاده شده است. هم‌چنین آنتی‌رول‌بار نسبت به مدل پایه زخیم‌تر است و میله‌های ضد لغزش نیز در شاسی نصب شده. همه این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا هیچ ایرادی به هندلینگ بی‌نظیر WRX وارد نباشد. در واقع این سوبارو به صورت عجیبی تحمل سرعت‌های بالا در پیچ‌های تند را دارد و همین ویژگی باعث شده تا اعتمادبه‌نفس راننده برای شیطنت‌های گاه‌وبی‌گاه دوچندان شود. در حقیقت سوبارو به شدت بی‌رحم است و این باعث بی‌رحم شدن راننده نیز می‌شود!

بدنه WRX sti از آلومینیوم ساخته شده و شاسی آن ترکیبی از فولاد با کشش بالاتر نسبت به قبل است.

هم‌چنین لرزش‌های بدنه در این مدل ۱۶ درصد نسبت به قبل کاهش نشان مي‌دهد. WRX sti از یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی بهره می‌برد. ضرایب کوتاه دنده‌ها راننده را ۲ وضعیت مشابه مسابقات بوکس قرار می‌دهد و این مساله در دورهای بالای ۴۰۰۰ بیشتر قابل تشخيص است. سوبارو به سیستم مدیریت انتقال قدرت مجهز شده و رانندگی با آن در ۳ حالت هوشمند، اسپرت و اسپرت‌شارپ قابل تنظیم است. سوبارو WRX sti جاده را می‌بلعد، اوج هیجان و لذت رانندگی را به راننده منتقل می‌کند و مثل بچه‌های بی‌ادب در هر مسیری دریفت و لاستیک‌هایش را دود می‌کند! همه اینها در حالی است که قیمت مناسبی نسبت به رقبا دارد و جوری طراحی شده تا بتواند خودش را با هر جاده و هر نوع شرایط آب‌وهوایی وفق دهد.

۲۰۱۵ VW Golf R

هــــمين و بــــــس!

همه چیزش به اندازه است. هم وقار و زیبایی دارد، هم اصالت، هم تم لوکس و هم یک هیولای خفته را در دل خود جای داده و از همه مهم‌تر، فوق‌العاده اقتصادی و مقرون به صرفه است. درست حدس زدید، خودرو مورد بحث چیزی نیست جز فولکس واگن گلف. یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین‌ هاچ‌بک‌های اسپرت دنیا. مدل مورد بحث ما اما یک گلف نسل هفتم عادی نیست. اگر بیشتر به ظاهرش دقت کنید، متوجه تفاوت‌هایی نظیر رینگ‌های ۵ پره ۱۸ اینچی CADIZ، هواکش‌های حجیم‌تر روی سپر جلو، دیسک‌های ترمز غول‌پیکر با کالیپرهای منقش به لوگو R و البته ۴ عدد خروجی اگزوز روی سپر عقب خواهید شد.

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R

مدل مورد بحث، گلف R ۲۰۱۵ است. یک هیولای به تمام معنی. اگر بیشتر براندازش کنید، متوجه نشان R روی گلگیرها، جلوپنجره و در صندوق بار خواهید شد. آینه‌های جانبی پوشش فیبرکربنی دارند و فرم طراحی چراغ‌های جلو و عقب مسحورکننده است. در ظاهر گلف هم اصالت یک فولکس‌واگن کهنه‌کار را داریم، هم جذابیت یک ‌هاچ‌بک تندوتیز. گلف R پس از مدت‌ها تست و آزمایش در پیست نوربرگ‌رینگ، سرانجام در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ رونمایی شد. فولکس‌واگن این خودرو را در سه نوع ۳ در، ۵در و استیشن‌واگن عرضه می‌کند. مدل مورد آزمایش از نوع ۵ در است که تنها برای بازار آمریکا تولید می‌شود. بد نیست بدانید که گلف مورد بحث ما، به عنوان خودرو سال ۲۰۱۵ نیز شناخته شده. همه اینها یعنی هیچ چیز کم ندارد و از معدود خودروهای اقتصادی است که می‌تواند جلو جانوری هم‌چون سوبارو WRX قد علم کند.

گلف R نخستین بار در سال ۲۰۱۲ وارد بازار آمريکا شد. فولکس‌واگن مدل ۲۰۱۵ گلف R را در ۲ ویرایش برای بازار آمریکا و اروپا تولید می‌کند. گلف R اروپایی از یک پیشرانه مشترک با آئودی S۳ بهره می‌برد و مدل سفارش آمریکا، تنها چند اسبی کمتر از مدل اروپایی قدرت تولید می‌کند. بر خلاف نسل قبلی که مدل R با مدل GTI تقاوت چندانی نداشت، در مدل ۲۰۱۵ این تفاوت پررنگ‌تر شده و کاملا محسوس است.

هم‌چون طراحی بدنه که کاملا بی‌نقص و حساب شده است، فضای کابین و طراحی این بخش نیز خبر از یک ‌هاچ‌بک آلمانی اصیل می‌دهد. صندلی‌ها از چرم ناپا و پارچه پوشیده شده‌اند. البته پوشش آلکانترا نیز برای کابین قابل سفارش است. تریم فیبر کربنی نیز برای کابین قابل سفارش است، که در مدل مورد آزمایش جایش را به چوب براق داده که جلوه‌‌ای لوکس‌تر به کابین بخشیده. دوخت چرم دور فرمان بی‌نظیر است و زیبایی آن‌را روکش استیل پدال‌ها و فرم هیجان‌انگیز صفحه کیلومترشمار کامل می‌کند. یک صفحه نمایش ۵.۸ اینچی در قسمت مرکزی کنسول قرار دارد که به سنسورهای مجاورت مجهز شده است. نحوه کار این سنسورها به این شکل است که با نزدیک شدن دست، آیکون‌های روی صفحه، نمایش داده می‌شوند.

روی غربیلک فرمان و پشت سری صندلی‌ها نیز لوگو R حک شده تا فراموش نکنید با چه هیولایی طرف هستید. نورپردازی آبی‌رنگ روی درها نیز کلکسیون جذابیت‌های کابین گلف را دوچندان می‌کند.

از آپشن‌های جالب این گلف دوست‌داشتنی، می‌توان به گرمکن نازل‌های شیشه‌شور، سامانه کمکی پارک PARK PILOT، در صندوق عقب برقی، خروجی برق ۱۲ ولت و سامانه انحصاری تهویه مطبوع و کنترل هوای اتوماتیک CLIMATRONIC اشاره کرد.

همه اینها را گفتیم و از جذابیت‌های ظاهری و آپشن‌های هیجا‌ن‌انگیزش تعریف کردیم. اما مسلما برای کسانی که گلف R را انتخاب می‌کنند، همه اینها در درجه دوم اهمیت قرار دارد. در واقع این باطن هیجان‌انگیز و ناآرام R است که خیلی از جوان‌ها را مجذوب خود کرده.

گلف R ۲۰۱۵ یک پیشرانه ۲ لیتری (حجم دقیق ۱۹۸۴ سی‌سی) باکسر را در دل خود جای داده است. این پیشرانه ۴ سیلندر توربو از سری EA۸۸۸ است و در مدل سفارش آمریکا، حداکثر قدرتش به ۲۹۰ اسب‌بخار در دور ۵۵۰۰ تا ۶۲۰۰ می‌رسد که حدود ۶ اسب از همتای اروپایی خود کمتر است. هم‌چنین بیشینه گشتاور تولید شده عدد ۳۹۳ نیوتن‌متر را نشان می‌دهد که با وجود حجم کمتر پیشرانه نسبت به سوبارو، این اعداد و ارقام شگفت‌انگیز هستند. ۲ نوع جعبه دنده برای این هاچ‌بک ۴ چرخ متحرک قابل سفارش است.

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R

جعبه‌دنده استاندارد از نوع ۶ سرعته دستی است و جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه DSG نیز برای گلف قابل سفارش است. گلف R مجهز به جعبه دنده منوآل ظرف ۵.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مدل مجهز به گیرباکس DSG تنها ۴.۹ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت زمان نیاز دارد. خوشبختانه مدل مورد آزمایش از جعبه دنده DSG بهره می‌برد که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

طراحی سرسیلندر در مدل ۲۰۱۵ از نو انجام شده و همین عامل باعث شده تا قدرت موتور ۷۰ واحد افزایش پیدا کند. جالب اینجاست که با وجود افزایش قدرت موتور، مصرف سوخت از قبل کمتر شده و به ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. هم‌چنین میزان انتشار گازهای آلاینده از ۱۹۹ به ۱۶۵ گرم رسیده. پیشرانه گلف به سیستم الکترونیکی خنک‌کننده نیز مجهز شده است. سقف سرعت گلف R روی ۲۵۰ کیلومتربرساعت محدود شده، با این حال مدرج شدن صفحه کیلومتر تا سرعت ۳۲۰ کیلومتر بسیار هیجان‌انگیز است.

سیستم ۴ چرخ متحرک گلف R، ۴MOTION نام دارد. ۴ قفل دیفرانسیل EDS در سیستم کنترل پایداری ESC نصب شده، که با درگیر کردن سیستم ترمز، چرخ در حال هرزگردی را متوقف می‌کند. محور جلو و عقب نیز به سامانه XDS PLUS مجهز شده که در سرعت‌های بالا و پیچ‌های تند، چرخ‌های داخلی را قفل می‌کند. ارتفاع سیستم تعلیق ۲۰ میلی‌متر از مدل عادی کمتر است و در پیچ‌ها و سطوح لیز، گلف R هم‌چون یک توپ کم‌باد به زمین می‌چسبد! البته از نقش سامانه کنترل دینامیکی شاسی DCC، در کاهش حرکات گهواره‌ای بدنه و هندلینگ عالی نمی‌توان گذشت.

هم‌چون سوبارو، گلف مورد بحث ما نیز به یک سیستم ترمز بی‌نظیر مجهز شده است. دیسک‌های سوراخ‌دار ۲۴۰ میلی‌متری با پیستون‌های ۶۰ میلی‌متری در جلو و دیسک‌های ۳۱۰ میلی‌متری با پیستون‌های ۴۲ میلی‌متری در عقب، وظیفه مهار این گلوله آتشین را بر عهده دارند.

در انتها...

مقایسه Subaru WRX sti با VW Golf R

گلف R و سوبارو WRX sti کلکسیونی از جذابیت و هیجان در رانندگی را در اختیار مالکشان قرار می‌دهند. قدرت موتور و قابلیت‌های حرکتی این دو خودرو در حد خودروهای اسپرت گران‌قیمت است. اما این‌دو با قیمت مناسب، مصرف سوخت مقرون به صرفه و هزینه‌های نگهداری مناسب، هر جوان جویای هیجانی را که از خودرو خود فقط قابلیت حرکتی بی‌نظیر انتظار دارد و گهگاهی می‌خواهد با خودرویش در مهمانی‌ها ظاهر شود و قیافه بگیرد، را شیفته خود می‌کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن

      حیف نیست گلفو با سوبارو مقایسه میکنید؟ گلف عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج