جاباما
۲۳۴۰۳۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

سیاسی‌ترین اثر ده‌نمکی در راه است

محمدرضا شریفی نیا می گوید: همانطور که می دانید من از نخستین فیلم ده نمکی تا امروز هم به عنوان مشاور و هم به عنوان بازیگر کنار این کارگردان بوده ام و معتقدم این فیلم «رسوایی۲» سیاسی ترین فیلم ده نمکی است و تا اندازه ای به مسائل جناحی پرداخته است.

خبرگزاری مهر: آخرین روزهای فیلمبرداری فیلم سینمایی «رسوایی ۲» به کارگردانی مسعود ده نمکی در حال انجام است و تازه ترین صحنه های فیملبرداری شده مربوط به صحنه بازگشت حاج یوسف با بازی اکبر عبدی است که مسعود ده نمکی و تیم تولید این تصاویر را در ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران فیلمبرداری کردند.

تفاوت این فیلم با «رسوایی ۱» در تخیلی بودن داستان است

به گفته ده نمکی، تفاوت فیلم «رسوایی ۲» با «رسوایی ۱» در تخیلی بودن داستان دومی است ولی داستان فیلم در فضایی رئال روایت می شود.

این کارگردان همچنین می‌گوید این فیلم با داستانک‌هایی که دارد مضمونی اخلاقی عرفانی را مطرح می‌کند و دیگر بستر روایت آن فقط اصلاح یک فرد نیست و نگاه انتقادی فیلم به جامعه است.

در یکی از روزهای گرم مردادماه خبرنگاران از رسانه های مختلف به ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در میدان آرژانتین دعوت می شوند تا شاهد فیلمبرداری بخشی از فیلم سینمایی «رسوایی ۲» باشند.

سیاسی‌ترین اثر ده‌نمکی در راه است
عکس های پشت صحنه فیلم رسوایی۲

اکبر عبدی که این روزها دیالیز می شود و بعد از هر نوبت دیالیز شدن سر صحنه فیلمبرداری این فیلم سینمایی حاضر می شود، همراه با محمدرضا شریفی نیا و امیر نوری از دیگر بازیگران این فیلم در حال آماده شدن برای بازی در سکانس مربوط به حضور حاج یوسف در جمع خبرنگاران هستند! از آنجا که داستان فیلم جدید ده‌نمکی به رسانه‌ها نیز مربوط می‌شود در نتیجه جالب است بدانید سحر قریشی در نقش یک خبرنگار بازی می کند و در این فیلم خبرنگاران و رسانه ها جزو یکی از داستانک‌های به حساب می‌آیند.

ده‌نمکی اشاره می‌کند که با برخی از رسانه ها شوخی می‌شود و حتی لوگوی روزنامه‌های مرسوم کشور نیز دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در فیلمش از نام واقعی رسانه‌ها استفاده کرده است، تاکید می‌کند ولی موضوعات و تیترهایی که نشان می‌دهد مربوط به داستان فیلم است و واقعی نیستند.

اتاقک شیشه ای که در ورودی محوطه باز ساختمان مرکزی راه آهن است محل ایستادن اهالی رسانه و برخی از عوامل پشت صحنه فیلم شده و همگی از این اتاقک شیشه ای شاهد فیلمبرداری این صحنه هستند.

صحنه مربوط به حضور حاج یوسف در جمع خبرنگاران با «هلی شات» فیلمبرداری می شود. نورالدین گودرزی دستیار کارگردان و برنامه ریز فیلم سینمایی«رسوایی ۲» فضاسازی لازم را برای فیلمبرداری این صحنه بر عهده دارد؛ صحنه ای که البته بارها تکرار شد.

این دستیار و برنامه ریز از یک سو ورودی ماشین حاج یوسف به محوطه را بازبینی می کند و از سوی دیگر توصیه‌های ده‌نمکی را به هنرورانی که در نقش عکاس و خبرنگار ظاهر شده اند، می رساند و هنروران دختر و پسر با کارت هایی که عنوان خبرنگار و عکاس روی آنها درج شده با دقت به توصیه های گودرزی گوش می دهند.

ده‌نمکی که خیلی نگران شوخی با رسانه ها در فیلمش نیست به خبرنگارانی که برای تهیه‌کننده گزارش پشت‌صحنه از فیلمش آمده اند می‌گوید «یک سوزن به خودت بزن و یک جوالدوز به دیگران» رسانه ها همواره جوالدوز را زده اند حالا بد نیست کمی با خود آنها شوخی کنیم.

وی که قبلا خودش تجربه نوشتن در رسانه‌ها را داشته است، بیان می‌کند: باید دید وقتی فیلم اکران شد چه عکس العملی پیش می‌آید. رسانه‌ها همیشه با سینما برخورد کرده‌اند و حتی شوخی کرده‌اند و حالا نوبت سینما است. برخی به من گفتند که این کار را انجام ندهم و از لوگوی واقعی رسانه‌ها استفاده نکنم اما فکر می کنم اهالی رسانه ها آنقدر جنبه دارند که در فیلم جزوی از زندگی معمولی مردم دیده شوند.

سیاسی‌ترین اثر ده‌نمکی در راه است

«رسوایی ۲» مسایل جناحی را طرح کرده است

بنز قهوه ای وارد محوطه باز ساختمان مرکزی راه آهن می شود. امیر نوری به عنوان راننده پشت فرمان ماشین، محمدرضا شریفی نیا کنار دست او و اکبر عبدی در صندلی عقب ماشین نشسته و با هم از ورودی به داخل می آیند.

ماشین می ایستد، اکبرعبدی از ماشین پیاده می شود و با لباس روحانی بدون عمامه و با شالی که بر سر دارد به سمت در اصلی ساختمان می رود و محمدرضا شریفی نیا که نقش شریف را بازی می کند با کت و شلوار قهوه ای و کلاه شاپویی بر سر کنار دست او راه می رود، امیر نوری هم با کت و شلوار مشکی که بیشتر شبیه به محافظ حاجی است؛ این دو را همراهی می کند.


حاج یوسف و همراهان خود از پله های ورودی بالا می روند و آهسته به سکویی که خبرنگاران و عکاسان ایستاده اند نزدیک می شوند که عکاسان جلوتر از خبرنگاران مقابل حاج یوسف قرار می گیرند و سوالاتی از او می پرسند. ده نمکی هم درباره شیوه سوال پرسیدن از هنروران سخن می گوید.

فیلمبرداری این صحنه توسط فرشاد گل سپیدی در نماهای مختلف تکرار شد و بخش عمده ای از زمان فیلمبرداری به این صحنه اختصاص داشت.

محمدرضا شریفی نیا که در دیگر فیلم های ده نمکی به عنوان بازیگر و مشاور در کنار این کارگردان بوده است و در فیلم «رسوایی۲» نیز حضور دارد. این بازیگر سینمای ایران که با خوشرویی پذیرای خبرنگاران میهمان است تازه ترین فیلم مسعود ده نمکی را سیاسی ترین اثر این کارگردان عنوان می کند و می گوید: همانطور که می دانید من از نخستین فیلم ده نمکی تا امروز هم به عنوان مشاور و هم به عنوان بازیگر کنار این کارگردان بوده ام و معتقدم این فیلم «رسوایی۲» سیاسی ترین فیلم ده نمکی است و تا اندازه ای به مسائل جناحی پرداخته است.

سیاسی‌ترین اثر ده‌نمکی در راه است

شریف متحول شد

این بازیگر همچنین درباره نقش خود در «رسوایی۲» گفت: شریف نام شخصیتی است که در«رسوایی۱» بازی کردم. این کاراکتر که مردی بازاری است در این قسمت متحول شده و زندگی در کنار حاج یوسف بر او نیز تاثیر گذاشته است البته در این همراهی گاهی دچار وسوسه و تردید می شود. به نظر من فیلم «رسوایی۲» یک کار تازه در کارنامه ده نمکی است و پیش بینی می کنم مانند دیگر آثار این کارگردان فروش خوبی خواهد داشت.

البته صحبت های شریفی نیا تنها معطوف به این فیلم نشد و این بازیگر از دیگر فعالیت های خود چون ساخت ۵۰ فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه ای با عنوان «آن بالا کسی به ما نگاه می کند» با خبرنگاران سخن گفت.

یکی از نکات قابل توجه در پشت صحنه فیلم «رسوایی۲»، این بود که هریک از افراد از توضیح سکانسی که در حال فیلمبرداری بود پرهیز می کردند و معتقد بودند با گفتن سکانس راز فیلم برملا می شود و به اصلاح داستان لو می رود. زمانی که توضیح داستان سکانس مورد نظر از سوی نمایندگان رسانه های جمعی سوال شد، همه عوامل اظهار بی اطلاعی می کردند. در نتیجه توضیح سکانس براساس مشاهدات عینی یعنی حضور حاج یوسف در جمع خبرنگاران در نظر گرفته شده است بدون اینکه بدانیم دلیل حضور کلیدی ترین کاراکتر فیلم در جمع خبرنگاران که بخش مهمی از اثر را تشکیل می دهد، چیست.

امتناع در توضیح سکانس و سوالات پی در پی خبرنگاران حاضر در صحنه درباره این سکانس به جایی رسید که یکی از عوامل فیلم که تصور کرده بود خبرنگاران تعریف سکانس و پلان را نمی دانند شروع به تعریف آکادمیک سکانس و پلان برای خبرنگاران کرد.

یکی از نکات جالب در صحنه مربوط به حضور حاج یوسف در جمع خبرنگاران این بود که خبرنگاران واقعی پشت دوربین ایستاده بودند و نوع رفتار خبرنگارگونه هنرورانی که جلوی دوربین حضور داشتند را نظاره می کردند. به دلیل پررنگ تر بودن وجهه مطبوعاتی ده نمکی نسبت به کارگردان بودنش حساسیت بر بازی هریک از این هنروران بیشتر دیده می شود و طبعا این انتظار وجود دارد که نقش خبرنگار اصلی داستان که سحر قریشی آن را بازی می کند به خوبی از آب درآمده باشد.

سیاسی‌ترین اثر ده‌نمکی در راه است

یکی از داستانک های فیلم مربوط به حرفه خبرنگاری است

بخش دیگری از فیلمبرداری فیلم سینمایی «رسوایی۲» در ساختمان مرکزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد که مهمانان نیز همراه با گروه فیلمبرداری به داخل ساختمان رفتند تا هم از گرمای هوا رها شوند و هم شاهد ادامه کار این گروه فیلمسازی باشند.

راهروی اصلی ساختمان دو آسانسور یکی مربوط به طبقات زوج و دیگری مربوط به طبقات فرد دارد که قرار است لوکیشن بعدی برای ادامه فیلمبرداری باشد. تا آماده شدن صحنه فرصتی دست می دهد تا گپ کوتاهی با مسعود ده نمکی بزنیم.

این کارگردان در ابتدای صحبت های خود ضمن قدردانی از حضور خبرنگاران سینمایی رسانه های مختلف تاکید می کند که داستانک های بسیاری را در این فیلم سینمایی مطرح کرده است که یکی از این داستانک ها مربوط به حرفه خبرنگاری بوده و در این فیلم با رسانه ها شوخی کرده است.

ده نمکی: با رسانه شوخی کردم

ده نمکی در توضیح حضور رسانه ها در فیلم «رسوایی۲» می گوید: قبل از ورود به حرفه فیلمسازی یک مطبوعاتی بوده ام و در ساخت «رسوایی۲» اشاره ای هم به حضور رسانه ها در جریانات سیاسی و اجتماعی کرده ام. نکته اصلی اینکه سر شوخی را با رسانه های اسم و رسم دار باز کرده ام وبه هیچ عنوان اسم فرضی بر رسانه هایی که در فیلم مطرح می شود نگذاشته ام. به این ترتیب اسامی روزنامه هایی که خودم مدیریت می کردم در کنار روزنامه های اصلاح طلب مثل شرق و اعتماد و غیره دیده می شود.

کارگردان فیلم «اخراجی ها» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگران جبهه گیری رسانه ها نبوده است، عنوان می کند: نه واقعا نگران نبودم، چون رسانه جزئی از فیلم است و به فراخور جناح بندی های موجود تیترهایی که برگرفته از محتوای فیلم است برای هریک از رسانه ها انتخاب کرده ام. در فیلم های هالیوودی و بالیوودی در هر ژانری رسانه حضور پر رنگی دارد ضمن اینکه همواره سخت ترین منتقد خودم بوده ام و در طول فیلمسازی هیچگاه برای جلب رضایت افراد فیلم نساخته است.

سیاسی‌ترین اثر ده‌نمکی در راه است

صحنه فیلمبرداری در حال آماده شدن است و دستیاران فیلمبردار، نور موجود در سالن را چک می کنند. اکبرعبدی در حالی که گریم صورت خود را ترمیم کرده کنار خبرنگاران می ایستد و خطاب به مسعود ده نمکی می گوید زودتر کار را ادامه دهیم. ده نمکی در حالی که به نشانه تایید صحبت های عبدی سر تکان می دهد، خطاب به خبرنگاران می گوید: فیلم «رسوایی۲» دهمین ایده من برای فیلمسازی بود. زمانی که مستند «فقر و فحشا» را ساختم قصد داشتم در طول ۲۰ سال همه ایده ها و داستان های خود را عملی کنم اما خوشبختانه فرصتی فراهم شد تا در طول ۱۰ سال دهمین ایده فیلمسازی خود را نیز کارگردانی کنم. خلاصه اینکه «رسوایی۲» برای حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آماده می شود.

همچنین ده نمکی فیلم «رسوایی۲» را از جهت تکنیک متفاوت با سایر آثار خود ارزیابی می کند.

صحبت های ده نمکی که به پایان می رسد، فیلمبرداری سکانس داخلی ساختمان مرکزی راه آهن آغاز می شود. حاج یوسف و همراهان اش وارد راهرو می شوند و به در آسانسور که می رسند همراهان حاج یوسف می ایستند و حاج یوسف به راه خود ادامه می دهد. در همین حین یکی از همراهان خطاب به حاج یوسف می گوید: حاجی از آسانسور بریم بالا.

حاج یوسف در پاسخ می گوید: لازم نیست من از پله ها می رم.

مرد جوان (امیر نوری) ادامه می دهد: حاجی مسئولان برای اینکه به خدا نزدیک شوند خونه های پنت هاوس را برمی دارند.

حاجی بی اعتنا به حرف مرد جوان به راه خود ادامه می دهد. مرد جوان خطاب به شریفی نیا که به عنوان نفر دوم از فیلم در کادر دوربین ده نمکی قرار دارد، می گوید: خوب گفتم؟

شریفی نیا هم در پاسخ می گوید: گل گفتی. از تو بعید بود.

با پایان دیالوگ شریفی نیا، کارگردان پایان سکانس را اعلام می کند اما ده نمکی راضی نشده و می گوید که سکانس در نیامد و درخواست تکرار می دهد. این سکانس برای دومین بار تکرار می شود و در نهایت با رضایت کارگردان به پایان رسید.

سیاسی‌ترین اثر ده‌نمکی در راه است

عبدی به دلیل ضعف جسمانی به سوال خبرنگاران پاسخ نداد

بعد از فیلمبرداری این سکانس کار برای صرف ناهار تعطیل می شود و فرصتی پیش می آید تا با اکبر عبدی صحبت کنیم اما این بازیگر سینمای ایران عنوان می کند که به دلیل ضعف جسمانی و دیالیز شدن پی در پی قادر به حرف زدن نیست و طبعا درک شرایط جسمانی این بازیگر نیز برای خبرنگاران حاضر یک وظیفه بود بنابراین به خواست او احترام می گذارند و سوالی نمی پرسند.

خبرنگاران در حالی گروه را ترک می کنند که بیرون از در هنروران بسیاری در گروه های سنی متفاوت با گریم های مختلف ایستاده اند تا سکانس بعد از ناهار خوردن را فیلمبرداری کنند.

روز خلوت و کم بازیگری برای حضور نمایندگان رسانه های جمعی درنظر گرفته شده بود اما با وجود کم بازیگر بودن صحنه، دو سکانس اصلی از فیلمنامه کارگردانی شد. نهایتا باید منتظر ماند تا «رسوایی۲» را روی پرده دید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج