۲۳۴۲۹۵
۲ نظر
۵۰۲۲
۲ نظر
۵۰۲۲
پ

معماران عصر دیجیتال

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

تیم کوک، مدیرعامل کنونی شرکت اپل، پس از فوت استیو جابز فقید، رهبری یکی از تأثیر گذارترین شرکت‌های فناوری اطلاعات جهان را بر عهده گرفته است. این گفتار نگاهی دارد مصور به سرگذشت یکی از معماران عصر دیجیتال.

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
برترین ها: شرکت اپل را خیلی‌ها می‌شناسند. حتی آن هایی که از اینترنت و دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات، چیز خاصی نمی‌دانند و تنها یک گوشی هوشمند اپل یا یک نوت بوک و حتی یک دستگاه تبلت این شرکت را در اختیار دارند. نام اپل، همانند نام مرسدس بنز و بی ام دابلیو در خودروسازی، یک نام شناخته شده و نوستالژیک هست. محصولات و خدمات شرکت اپل ظرف چند دهه اخیر، این شرکت و این برند را به یکی از تاثیرگذارترین شرکت‌ها و کسب و کارهای روزگار ما تبدیل کرده است. سبک زندگی امروز صدها میلیون نفر آر ساکنان کره زمین، با محصولات و خدمات دیجیتالی شرکت اپل عجین شده است. اپل که روزگاری در رهبری هوشمندانه و مؤثر استیو جابز قرار داشت و بسیاری، او را جنرال الکتریک می‌دانند، امروزه تحت مدیریت تیم کوک، رهبری می‌شود.

تیم کوک، پیش از انتخاب بعنوان مدیرعامل اپل، سال‌ها در بخش‌های مختلف این شرکت فعالیت داشت و همکاری وی با استیو، بسیار قدرتمند و مؤثر اعلام شده است. اکنون، وی تلاش می‌کند تا همان چهره‌ای‌ که دنیا از برند و محصولات اپل در ذهن دارد، به شیوه نوآورانه و بهتری، حفظ و ارتقا دهد. این وظیفه سنگینی هست و به زعم برخی‌ها، سنگین تر از وظیفه باراک اوباما در رهبری کاخ سفید!

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

مجله تایم آمریکا در آوریل ۲۰۱۲ میلادی، به انتخاب چهره‌های برتر سال اقدام کرد تا معرفی افراد تأثیر گذار در دنیا را انجام دهد. همانطور که نشریه فوربس در معرفی میلیاردرهای جهان شهیر هست، مجله تایم نیز درمعرفی افراد تأثیر گذار فعال می‌باشد. تایم، تیم کوک را در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیر گذار دنیا معرفی می‌کند. فردی که امروزه، سکان شرکتی را بر عهده دارد که نگاه‌های صدها میلیون نفر در سراسر جهان، به ارائه جدیدترین محصولات و خدمات این شرکت در دنیای دیجیتالی شده امروزی هست.

تیموثی دی "تیم" کوک (Timothy D. "Tim" Cook) (تولد: اول نوامبر ۱۹۶۰، در آلاباما در آمریکا) مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت اپل است. کوک در مارس ۱۹۹۸ به اپل پیوست و در ۲۴ اوت ۲۰۱۱، بعد از استعفای استیو جابز رسماً مدیر عامل جدید شرکت اپل شد. نخستین مسئولیت وی مدیریت عملیات «روزانه» به عنوان نایب رییس، در این شرکت بوده است. در سال ۲۰۱۲، یک میلیون سهام اپل به او اهدا شد. تیم کوک یکی از مدیران با بالاترین دستمزد در دنیا است. کوک پیش از پیوستن به اپل، نایب رییس بخش مواد شرکت، در کامپک بود و به مدت ۱۲ سال در شرکت اینتل فعالیت می‌کرد. کوک پیش از آن در شرکت اینتلیجنت الکترونیکس به عنوان مدیر ارشد عملیاتی در بخش فروش فعالیت می‌کرد.

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(تیم کوک، از رهبران خلاق و بسیار خندان سیلیکون ولی کالیفرنیا هست)

تیم کوک به آرامی سعی کرد راه تجارت اپل را تغییر دهد. او در چند سال اخیر تلاش کرده است تا دوران پسا استیو جابز را برای شرکت اپل با میلیون‌ها مخاطب و طرفدار، خلق کند. دورانی که نیازمند عناصر مهمی در خلاقیت و نوآوری دیجیتال هست تا هم، مسیر قبلی اپل را حفظ کند و هم بتواند در برابر رقبای بزرگ و کوچک در اقصی نقاط جهان، همواره فعال و مؤثر باشد.

کوک، برگ برنده‌های زیادی در بازار دیجیتال دارد تا همواره یکی از پایه گذاران مؤثر عصر فناوری در قرن بیست و یکم گردد. امتیازهای رقابتی کوک در این بازی اعتماد گسترده ای هست که لشکر مخاطبان و مشتریان اپل، ظرف دو دهه اخیر به واسطه رفتار سازمانی عالی و خلاقانه استیو جابز، به این شرکت دارند.

او تمام سعیش را می‌کند که نام تجاری اپل به همان صورت قبل با اعتبار بماند در حالی که هم‌اکنون قصد دارد محصولاتی جدید را به گروه‌های تولیدی این کمپانی و ویژگی‌های جدید را به سیستم عامل این کمپانی اضافه کند تا بیش از همیشه در رقابت اکوسیستم‌های موبایل قوی شود. زمانی که به بازار کامپیوترهای خانگی نگاه می‌کنیم، شاهد محدودیت‌های زیادی در انتخاب هستیم زیرا در این بخش بازار قطعاً فورم‌فکتورهای کمپانی‌هایی که وجود دارند متفاوت هستند و محدودیت‌ها در تولید لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ بیداد می‌کنند.

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

در چند سال اول و با رونق زیاد بخش موبایل، اپل به راحتی می‌توانست با آیفون و آیپد پیروز باشد و سود زیادی را به جیب بزند اما این موضوع دیگر صادق نیست. اپل می‌خواهد در بازی باقی بماند و نمی‌خواهد با یک اشتباه بزرگ از زمینی که ادعای صاحب بودنش را دارد اخراج شود. پس تمام سعی تیم کوک این است که با ساخت دستگاه‌هایی قوی و گسترده کردن انتخاب‌های کاربران شور و اشتیاق به سمت دستگاه‌های پی‌سی خود را به همان سبک قدیم حفظ کند.

تیم کوک از دی ماه سال ۸۹ صندلی مدیر عاملی اپل را صاحب شد، اگر چه او تا مرداد ماه سال بعد رسماً نتوانست به آن صندلی تکیه بزند. در اسفند سال ۹۰ بود که کوک با تغییر لوگوی اپل با تصویری که در بالا می‌بینید، در حالی که هنوز ادای احترام به ریشه‌های این کمپانی را در می‌آورد، خواست که از عصر استیو جابز جدا شود. اما اواخر پاییز ۹۱ بود که تیم کوک با عرضه آیپد مینی خط قرمزی بر گفته جابز "تبلت‌های ۷ اینچی در همان زمان تولدشان مرده خواهند بود" کشید. او در سال میلادی ۲۰۱۳ ظاهر نسخه iOS را دگرگون کرد و راهی تازه برای شیوه تعامل با ابزارهای بر پایه این سیستم‌عامل متولد کرد، همچنین محدود رنگ آیفون‌های ۵s و آیفون ۵c را گسترش داد.

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

چهره شناسی و بررسی روان شناسانه رفتار تیم کوک در سخنرانی‌ها و تعامل با کارکنان و مخاطبانش نشان می‌دهد که وی، همواره در نشان دادن چهره خندان و موفق از خود، فعال هست. این چهره خندان سبب می‌شود تا مخاطبان نیز، بتوانند درک بهتر و موثرتری از جزییات برنامه‌ها و محصولات و خدماتی که تیم کوک از آینده اپل به آن ها ارائه می‌دهد، داشته باشند. چهره خندان، تاثیرگذاری حرف گوینده را بالا می‌برد. حرکات دست و بالابردن دست راست و چپ در حین سخنرانی‌ها، یک رفتار سازمانی ثابت در برنامه‌های مختلف آقای تیم کوک هست. وی همواره در حال تشویق شدن و پاسخ دادن به ابراز احساسات مستمعین خود هست. موردی که درباره استیو فقید نیز مشاهده می‌شد. به نظر می‌رسد تیم کوک و استیو، دو استاد بزرگ سخنرانی‌های تاثیرگذار در دنیای فناوری اطلاعات هستند.

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(چهره خندان و القای انسان موفق، چهره جدید اپل توسط تیم کوک)

در دنیای فناوری آمریکا و به طور کل غرب سخنرانی هایی که به معرفی محصولات و خدمات پرداخته می‌شود و بعضاً می‌تواند نظر سرمایه گذاران را جذب کند، از اهمیت والایی برخوردار هست. شاید این استعداد رشد یافته و این مهارت خلاقانه را، تیم از زمانی که در دبیرستان و دانشگاه مشغول ارائه سخنرانی‌های درسی و کلاسی بود، فراگرفته و امروز در اپل، شاهد تجلی تمام عیاران هستیم. القای موفقیت و انرژی مثبت به مخاطبان، آن هم از فرهنگ‌ها و ملیت‌ها و زبان‌های گوناگون، موضوعی هست که حتماً مشاوران آقای تیم کوک، برای ارتقای چهره ژورنالیستی وی، بر آن تأکیددارند. القای موفقیت و برترین به مخاطب و جامعه مشتریان، همان چیزی هست که پایه ای اعتماد و مشتری مداری را فراهم می‌کند و در کسب و کار امروز دنیا که تا حد زیادی مدیون کارآفرینی دیجیتالی هست، نقش دارد.

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

اوایل امسال بود که خبر رسید، تیم کوک قصد دارد دارایی ۸۰۰ میلیون دلاری خود را به خیریه بدهد. موضوعی که با استقبال گسترده رسانه‌های جهان مواجه شد و او را در حوزه خیریه، هم ردیف بزرگانی چون بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و زاکربرگ، خالق فیس بوک دانستند. اما به نظر می‌رسد، تیم کوک برای ورود به باشگاه میلیاردرهای جهان، راه زیادی در پیش دارد.

نگاهی به زندگی آقای تیم کوک در قاب تصویر... با ما همراه باشید.

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(دانشگاه Auburn University- سال‌های اول تحصیل)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(عکس روی جلد مجله مشهور فورچن درباره این که چطور تیم کوک، اپل را تغییرخواهد داد)






تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(یکی از برنامه‌های سالانه تیم کوک، صرف ناهار با دانشجویان دانشگاه‌های مختلف جهان هست)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(دیدار آقای خندان با یکی از کارکنان چینی تولید کننده گوشی اپل)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(یک نما از استیو جابز فقید و تیم کوک با همان شلوار جین و سادگی)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(باز همان سادگی- آیا تیم، کپی برابر اصل استیو هست؟)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
خنده های تیم کوک

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(تصویری از پوشش خبری شبکه‌های تلویزیون معتبر اقتصادی جهان از فعالیت‌های تیم کوک در بورس)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(اگر شهروند امریکا باشید، شاید هر روز اخبار تیم کوک را مشاهده کنید!)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(پیاده روی‌های عصرانه تیک کوک با خانم جینی رومتی)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(تیم کوک و جلسه با اوباما)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(تیم کوک در دانشگاه جرج واشنگتن: استیو جابز اپل، دنیای بهتری را خلق کرد)

اگر مشتاقید بدانید که آقای تیم کوک در این دانشگاه چه گفته است، ویدئو زیر را در 21 دقیقه مشاهده کنید. در ماه می ۲۰۱۵، تیم کوک در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشگاه جرج واشنگتن حاضر شد تا برای دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کند. در این سخنرانی وی به مقایسه دورانی که در آن زندگی کرده و دوران حاضر پرداخت و با خاطرنشان کردن نقاط مشترک بین گذشته و آینده سعی کرد تا برای دانشجویانی که قرار است وارد بازار کار و زندگی جدی شوند انگیزه بخش باشد. از نکات مهم این سخنرانی، کنایهٔ کوک به سیستم عامل اندروید است.



تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(سلفی با دانشجویان دانشگاه دوک)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(تیم کوک در قاب کاریکاتوری درباره آی پد مینی)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
کاریکاتور تیم کوک و اپل

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(کاریکاتوری از تیم کوک در ۲ قاب)

تیم کوک، استیو جابز بعدی اپل
(این هم پشت صحنه کاریکاتور بالا!)

سخن گفتن درباره کسی که 120 میلیون نتیجه جست وجو در گوگل درباره فعالیت‌ها و برنامه‌ها و سخنرانی‌هایش مطلب موجودهست، بسیار آسان هست. اما در این گفتار تلاش شد تا گشتی در زندگی خصوصی آقای کوک، یکی از بنیان‌گذاران عصر دیجیتال بزنیم.

برای آگاهی از برنامه‌های روزانه تیم کوک به توییتر https://twitter.com/tim_cook ایشان مراجعه کنید که 1.4 میلیون مخاطب دارد.

مصاحبه جالب تیم کوک با چارلی رز، مجری مشهور امریکایی را در 5 دقیقه با زیر نویس فارسی ببینید. در این ویدیو زیبا که توسط سایت حس اول تهیه گردیده است شاهد بخش‌هایی از مصاحبه ای که اخیراً آقای تیم کوک مدیرعامل اپل در برنامه چارلی رز (Charlie Rose) انجام داده است را مشاهده خواهید کرد. در این مصاحبه درمورد مسائلی از جمله استیو جابز، Apple TV و خرید شرکت Beats توسط اپل صحبت می‌شود.



دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را معمارانی در حال ساخت هستند و بررسی زندگی آن ها حتی در قاب تصویر هم می‌تواند حاوی نکات خوب و ارزنده ای باشد که راهنمای خیلی از ماها در کس بو کار و زندگی امروز شود. زندگی که به سبک دیجیتالی در حال گذر از آن هستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وای . . . خیلی خوب بود. واقعا ممنون
      یه استیو جابز واقعی . . .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        استیو جایز خیلی خیلی واقعی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج