۲۳۴۷۴
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

بدترین روش ها برای سر گرم کردن کودکان

حمله قلبی و آسم فقط مال پدر بزرگ‌ها نیست، شما می‌توانید با دست خودتان كودكتان را هم به این مشكلات دچار كنید!

بدترین روش ها برای سر گرم کردن کودکان

بدترین روش ها برای سر گرم کردن کودکان

برترین ها: دانشمندان با در‌نظر‌گرفتن تمام فعالیت‌هایی كه یك كودك در طول روز انجام می‌دهد، توانستند آسیب‌زاترین و بدترین كاری كه ممكن است یك كودك انجام دهد را شناسایی كنند و آن چیزی نیست جز تماشای تلویزیون!

مطالعات نشان می‌دهد، تماشای زیاد تلویزیون اثرات بسیار بدی روی سلامت كودكان دارد و احتمال دچار‌شدن كودكان به دسته گسترده‌ای از بیماری‌ها و مشكلات، از چاقی و بیماری قلبی گرفته تا افسردگی و مشكلات رفتاری و گفتاری را افزایش می‌دهد.چندی پیش هم محققان دانشگاه كالج لندن اعلام كردند، كودكانی كه بیش از ۴ ساعت در روز را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند، با احتمال ۱۰۰درصد بیش‌تر از دیگران ممكن است در آینده دچار حمله قلبی شوند. در ادامه مهم‌ترین آسیب‌هایی كه ممكن است در اثر تماشای تلویزیون به كودك شما وارد شود را مرور می‌كنیم.


خطر اول: آسم

تماشا تلویزیون وتنبلی

شاید فكر‌كنید تماشای تلویزیون بهتر از بازی كودك در هوای آلوده بیرون از خانه باشد اما كودكانی كه بیش از 2 ساعت در روز مقابل تلویزیون می‌نشینند، با احتمال 2برابر بیشتر از كودكان دیگر ممكن است به بیماری آسم مبتلا شوند.

این نخستین بار است كه دانشمندان متوجه رابطه بین تماشای تلویزیون و بیماری‌های ریوی می‌شوند. آن‌ها معتقدند هر چقدر یك كودك فعالیت بدنی بیش‌تری داشته باشد، به همان اندازه شش‌های او عملكرد بهتری دارند.


خطر دوم : حمله قلبی

درگیری كودكان با بیماری‌های سالمندان

كودكان زیر ۶ سال به دلیل آن‌كه زمان زیادی را مقابل تلویزیون سپری می‌كنند ممكن است تا چند سال بعد در معرض ابتلا به مشكلات قلبی قرار بگیرند.

محققان می‌گویند رگ‌های خونی در چشمان كودكان مدرسه‌ای كه زیاد تلویزیون تماشا می‌كنند به سرعت باریك می‌شود كه این عامل می‌تواند یكی از نشانه‌های ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی باشد. در عوض كودكانی كه روزی یك ساعت فعالیت بدنی دارند وضعیت بدنی آن‌ها بسیار سالم‌تر است. امروزه كودكان حداقل ۲ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون یا بازی كردن با وسایل الكترونیكی مانند كامپیوتر می‌كنند و در عوض فقط ۳۶ دقیقه فعالیت بدنی دارند. به‌ازای هر یك دقیقه اضافه‌ای كه كودكان در برابر تلویزیون به سر ببرند، احتمال ابتلا به فشار خون در سال‌های آینده نزدیك به ۱۰درصد افزایش پیدا می‌كند.


خطر سوم: بلوغ زودرس

از بین رفتن تعادل هورمونی

تلویزیون می‌تواند میزان ترشح هورمون ملاتونین را در بدن كودكان تغییر دهد كه نقش زیادی در پیشگیری از بلوغ زودرس بازی می‌كند. این هورمون ساعت داخلی بدن را تنظیم می‌كند به‌طوری كه هنگام روز میزان آن در كمترین وضعیت و بعد از ساعت 8 شب به بیشترین مقدار می‌رسد اما نوری كه از صفحه نمایش تلویزیون ساطع می‌شود روی تولید هورمون‌ ملاتونین تاثیر منفی گذاشته و به این ترتیب ممكن است ظهور علائم بلوغ را جلو بیندازد. دقیقا به همین دلیل است كه بین كودكان امروزی و كودكانی كه 30 سال پیش زندگی می‌كردند تفاوت‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد.


خطر چهارم: دیابت

تلویزیون و افزایش مصرف فست‌فود

كودكانی كه بیش از ۲ یا ۳ ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌كنند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دارند‌ البته این موضوع چندان هم عجیب نیست. تلویزیون باعث می‌شود انسان‌ها زمان بیشتری را در مقابل آن صرف خوردن كنند كه متاسفانه بسیاری از این غذاها تنقلات، فست‌فود و دیگر مواد غذایی ناسالم است. امروزه كل فعالیت‌های كودكان در ۳ بخش خلاصه می‌شود. رفتن به مدرسه، خوابیدن و تماشای تلویزیون كه در زمان تعطیلات وضعیت بسیار بدتر هم می‌شود.


خطر پنجم: ضعف سیستم ایمنی

صحنه‌های خشن و افزایش استرس

نمایش صحنه‌های خشن و جنایی از تلویزیون نه تنها تاثیر مخربی بر روحیه كودكان دارد بلكه سیستم ایمنی بدن آن‌ها را نیز ضعیف می‌كند چرا كه میزان ضربان قلب و فشار خون كودكان افزایش پیدا كرده و ترشح هورمون استرس هم در آن‌ها بیشتر می‌شود؛ این عامل همراه با ایجاد اختلال در ترشح بعضی هورمون‌های مهم مانند ملاتونین در بدن باعث ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن و ایجاد جهش ژنتیك در سلول‌های كودكان شده و آن‌ها را در برابر بسیاری از بیماری‌ها از سرماخوردگی گرفته تا آسم و سرطان آسیب‌پذیرتر می‌كند.


بدترین روش ها برای سر گرم کردن کودکان

خطرششم: بی‌خوابی

تلویزیون را در اتاق خواب نگذارید

تماشای تلویزیون بعد از‌ساعت ۷ عصر به‌خصوص اگر همراه با تماشای فیلم‌ها و كارتون‌های خشن باشد، باعث بی‌خوابی كودكان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد، كودكان با دیدن این برنامه‌ها نه تنها دیرتر به خواب می‌روند بلكه احتمال دیدن خواب‌های ترسناك هم در آن‌ها بیشتراست. كارشناسان علوم كودك معتقدند، یكی دیگر از اشتباه‌های والدین قرار دادن تلویزیون در اتاق خواب كودكان‌شان است.


خطر هفتم: چاقی

پراشتهایی، پاداش تماشای تلویزیون!

محققان متوجه شدند پسران نوجوانی كه قبل از ناهار بازی‌های كامپیوتری انجام داده‌اند، اشتهای بیشتری دارند و در این وعده غذایی بیشتر از كودكان دیگر غذا می‌خورند.

این مطالعات باز هم ثابت می‌كند بین چاقی كودكان و زمانی كه آن‌ها هر روز صرف تماشای تلویزیون، نشستن در پشت كامپیوتر و انجام بازی‌های كامپیوتری می‌كنند، رابطه وجود دارد. دانشمندان معتقدند این بازی‌ها می‌تواند تاثیر عمیقی روی مغز و حالت روانی كودكان داشته باشد و آن‌ها را تشنه پیروزی و به دست آوردن پاداش كند. یكی از پاداش‌هایی هم كه مغز همواره از به دست آوردن آن لذت می‌برد خوردن غذاست. هرچقدر هم كه این غذا شیرین‌تر یا چرب‌تر باشد، به همان اندازه مغز ما تمایل بیشتری به بهره‌مندی از آن دارد و به همین دلیل است كه كودكان بعد از انجام بازی‌های كامپیوتری به‌طور ناخودآگاه علاقه بیشتری به غذا خوردن پیدا می‌كنند.


خطر هشتم: مشكلات گفتاری

تارهای صوتی بیكار!

پدر‌و‌مادرانی كه تلویزیون را ساعت‌ها مقابل كودك خود روشن می‌گذارند، بدون آن‌كه حتی آن را تماشا كنند، باعث ایجاد مشكل در رشد مهارت‌های زبانی فرزندان خود می‌شوند. محققان تعدادی ضبط صوت دیجیتالی را در كنار ۳۲۹ كودك ۲ ماهه تا ۴ ساله قرار دارند تا متوجه شوند آن‌ها در طول روز چه لغاتی را می‌شنوند یا بیان می‌كنند. با انجام این كار مشخص شد به ازای هر یك ساعتی كه تلویزیون روشن است، كودكان ۷۷۰ كلمه كمتر از پدر و مادر و دیگر اطرافیان خود می‌شنوند و كودكان كمتر تارهای صوتی خود را به كار بگیرند. والدین معمولا ۹۴۱ كلمه در هر ساعت به زبان می‌آورند‌ اما زمانی كه تلویزیون روشن باشد تعداد این كلمات به كمترین حد ممكن می‌رسد و حتی به‌طور كامل حذف می‌شود.همین موضوع نشان می‌دهد كه قرار گرفتن در برابر تلویزیون یكی از عوامل تاخیر در گفتار كودكان است و باعث بروز مشكل در قدرت توجه و دقت آن‌ها می‌شود.


خطر نهم: اوتیسم

تلویزیون، دوست انزوا‌طلب‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد رابطه مستقیمی میان ابتلا به اوتیسم و علاقه به نگاه كردن به تلویزیون در كودكان وجود دارد؛ تقریبا 40درصد از كودكانی كه در ایالات متحده دچار اوتیسم می‌شوند علاقه بسیار زیادی به تماشای تلویزیون دارند. به‌نظر می‌رسد تلویزیون حس انزواطلبی را در كودكان تقویت كرده و مانع از برقراری ارتباط اجتماعی بین آن‌ها و همسالان‌شان می‌شود. كودكان مبتلا به اوتیسم در ارتباط با دیگران به مشكل برمی‌خورند و شاید منزوی و گوشه‌گیر شوند. ایجاد اختلال در حواس پنج‌گانه مانند شنوایی و بینایی هم از دیگر علائم اوتیسم است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • shirin

      خیلی جالب بود دیگه از این به بعد هر موقع دخترم بخواد بره جلوی تلویزیون عذاب وجدان میگیرم ممنون از مقاله جالبتون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج