۲۳۴۸۳۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

«ندا» اصلاح طلبان را به چالش می‌کشد؟

"جریان اصلاحات وسیع‌تر از آن است که اختلاف‌نظر با یک فرد یا حزب، انسجام آن را از بین ببرد." یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بابیان این مطلب گفت: هر گروهی که سازی مخالف با کل جریان اصلاحات بزند خودش متضرر می‌شود.

فرارو: "جریان اصلاحات وسیع‌تر از آن است که اختلاف‌نظر با یک فرد یا حزب، انسجام آن را از بین ببرد." یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب بابیان این مطلب گفت: هر گروهی که سازی مخالف با کل جریان اصلاحات بزند خودش متضرر می‌شود.

چند ماهی است که گروه‌های سیاسی در کشور فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. هرکدام از دو جریان اصلی نیز گرفتار مشکلات و موانعی که سر راهشان قرار دارد هستند. اصولگرایان هنوز به دنبال راهی برای وحدت می‌گردند و اصلاح‌طلبان نیز با تکیه‌بر انسجام درونی و حضور حداکثری به امید عبور از فیلتر نهادهای نظارتی همچون شورای نگهبان هستند.

این جریان درزمینهٔ وحدت و انسجام درونی نسبت به رقیب خود از وضعیت بهتری برخوردار است اما این روزها به نظر می‌رسد که نشان‌هایی از اختلاف و تفرقه در میان آنها نیز شکل‌گرفته است. برخی از فعالان و کارشناسان سیاسی اصلاح‌طلب این وضعیت را ناشی از تلاش رسانه‌های رقیب می‌دانند و به‌هیچ‌وجه حاضر به پذیرش نشانه‌های موجود نیستند.

حسن یونسی سخنگوی حزب ندای ایرانیان بابیان اینکه «در حزب ندا محوریت افراد یا فلان شورا برای ‌ما ملاک نیست و اندیشه و مرامی که داریم هویت ما را تعیین می‌کند.» گفته است که «ما درخواست عضویت در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان را ارائه کرده‌ایم، اما اصلاً به این معنا نیست که برای فعالیت حزبی مؤثر و کارآمد حتماً باید عضو این شوراها بود، بلکه معتقدیم همراهی احزاب و جریان‌ها به پیشبرد و موفقیت این گفتمان کمک می‌کند. عضویت حزب ندای ایرانیان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گیر پروانه است.»

او درعین‌حال تأکید کرده است که «حزب ندای ایرانیان قرار است حضور پررنگی در انتخابات مجلس داشته باشد. اگر شورای مشورتی با همه این معیارها و ملاک‌های ما هماهنگ باشد، با آنها همراهی خواهیم کرد؛ اما اگر هماهنگ نباشد ما خودمان را ملزم نمی‌دانیم با آنها هماهنگ باشیم».

ندا همان حزبی است که از ابتدای روی کار آمدنش در میان اصلاح‌طلبان جایگاه قابل‌توجهی پیدا نکرد و همه همایش‌ها و نشست‌هایش نیز بدون حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب برگزارشده است. این اظهارات از سوی سخنگوی این حزب در حالی عنوان می‌شود که صادق خرازی مؤسس آن نیز در دو هفته اخیر با اظهارات خود حاشیه‌ساز شده است.

خرازی با نشریه مثلث گفت‌وگو کرده و گفته بود که «کسانی را یادم هست که در دورانی که سفیر بودم با خارجی‌ها مذاکره می‌کردند و به دشمن گرا می‌دادند، من آنها را به‌عنوان اصلاح‌طلب قبول ندارم، لیست‌شان را هم دارم و اگر قرار باشد، روزی به مردم ارائه خواهم داد.»

این حرف موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت و او در گفت‌وگوی دیگری با روزنامه اعتماد ضمن گلایه از پرداختن روزنامه‌های اصلاح‌طلب به این مسئله گفت: «ازجمله مصاحبه‌ام با مثلث نه نسبتی به اصلاح‌طلبان برمی‌آید و نه اتهامی درباره آنان مطرح‌شده است.»

همه این‌ها در حالی است که جریان اصلاح‌طلب همه تلاش خود را می‌کند تا انسجام موردنیاز را از دست ندهد. این تلاش از لابه‌لای صحبت با فعالان سیاسی این جریان مشخص است. به‌عنوان‌مثال علی تاجر نیااین مسائل را به‌عنوان نشانه‌ایجاد اختلاف به‌هیچ‌وجه نپذیرفت و گفت: جریان اصلاح‌طلب آن‌قدر گسترده است که اختلاف‌نظر با یک فرد یا یک حزب نمی‌تواند به وفاقی که حول محور رییس دولت اصلاحات شکل‌گرفته است، خللی وارد کند.

او که پیش‌تر در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد بحث‌های موجود در خصوص ایجاد تفرقه میان اصلاح‌طلبان را ناشی از تلاش رسانه‌های اصولگرا دانسته بود، تأکید کرد: موضع «ندا» را نمی‌توان نشانه‌ای از بروز اختلاف میان اصلاح‌طلبان دانست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در فضای انتخاباتی حرف‌هایی زده می‌شود، گفت: حرکت کلی اصلاح‌طلبان به سمت وفاق است و هر فرد یا مجموعه‌ای که بخواهد ساز دیگری بزند نیز خودش متضرر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر طیف‌های مختلف درون این جریان یکی‌یکی چنین رویه‌ای در پیش گیرند، چه خواهد شد با قاطعیت گفت که چنین نخواهد شد.

تاجر نیا با تأکید بر اینکه بحث صحبت‌هایی که آقای خرازی مطرح کرده‌اند جدا است و آن را نباید به‌حساب دیگر گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب گذاشت، این سؤال را طرح کرد که چرا گروه‌هایی قدیمی‌تری که بیش از بیست سال از تأسیس آنها می‌گذرد، چنین حرف‌هایی نمی‌زنند؟!

به هر ترتیب اختلاف‌نظر اصلاح‌طلبان با حزب ندا مسئله جدی باشد یا نباشد نمی‌توان از تلاش رسانه‌های اصولگرا برای دامن زدن به این اختلاف غافل شد. برای نمونه خبر ۲۰.۳۰ این اختلاف‌نظرها را «به جان هم افتادن اصلاح‌طلبان» تعبیر کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که جریان اصلاحات احتمال ایجاد شکاف میان ندا و گروه‌های دیگر را چطور مدیریت می‌کند و از پس این چالش چگونه بر خواهد آمد؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج