۲۳۵۲۱۰
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

شیرهایی که به جای گوشت، پفک می خورند!

وقتی به جای فضای استاندارد ۵۰متر برای هر شیر، در باغ وحش وکيل آباد مشهد، چند شیر را با هم در قفسی کوچک محبوس می‌کنند و جاي گوشت، چيپس و پفک به خوردشان می‌دهند باز هم می‌توان آن‌ها را «سلطان جنگل» نامید!

تابناک: وقتی به جای فضای استاندارد ۵۰متر برای هر شیر، در باغ وحش وکيل آباد مشهد، چند شیر را با هم در قفسی کوچک محبوس می‌کنند و جاي گوشت، چيپس و پفک به خوردشان می‌دهند باز هم می‌توان آن‌ها را «سلطان جنگل» نامید!

معاون اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي،تصريح مي‌کند: باغ وحش وکيل آباد استاندارد هاي کافي را ندارد؛ به عنوان مثال يک شير بايد حداقل در فضايي به مساحت ۵۰ متر نگهداري شود در حالي که چندين شير را در اين فضاي ۵۰ متري نگهداري مي کنند.
«محمد عرفاني» درباره شرايط باغ وحش وکيل آباد مي گويد: قفس هاي باغ وحش از نظر فضا به هيچ عنوان استاندارد نيست و مساحت شان براي تعداد حيواناتي که در آن نگهداري مي شود، بسيار کم است.

محمد عرفاني مي افزايد: بنابر گزارش کارشناسان و بازديدي که شخصا از باغ وحش وکيل آباد داشتم، مکان هايي که گربه سانان مانند شير و پلنگ در آن نگهداري مي شود اصلا مناسب نيست.

معاون اداره کل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي، البته بی رمق‌بودن شیرها را طبیعی می‌داند و يادآور مي شود: طول استراحت حيوانات گوشتخوار زياد است و به طور طبيعي بين 18 تا 20 ساعت استراحت مي کنند از اين رو بي تحرکي حيوانات امري طبيعي است و اين موضوع در تمام باغ وحش هاي دنيا نيز مشهود است، اين حيوانات در وقت صبح استراحت مي کنند.

وي ادامه مي دهد: يکي ديگراز نقاط ضعف باغ وحش مشهد، نبود راهنما و تابلوهاي مناسب براي هدايت بازديد کنندگان و افزايش معلومات درباره حيوانات است.

معاون حفاظت محيط زيست تاکيد مي کند: هر ماه از باغ وحش بازديد مي شود و تلاش مي کنيم از ورود گونه هاي غير قانوني که از لحاظ ژنتيکي مشکلاتي ايجاد مي کند، جلوگيري کنيم.

و اما نظر بازدیدکنندگان باغ وحش وکیل آباد مشهد هم جالب است.«صديقه تقوي» که از شيراز به مشهد آمده است با بيان اينکه تصور ديگري از اين باغ وحش داشتم، مي گويد: بوي نامطبوع برخي از قفس ها مثل آهو و شترسبب دور شدن بازديد کنندگان مي شود.

تقوي مي افزايد: البته مهم ترين مسئله اي که نظر هر بيننده اي را جلب مي کند بي‌رمقي حيوانات به ويژه شيرهاست.

«سيامک کردسني» هم يکي از بازديدکنندگان مشهدي است که مي گويد: کاش بازديد کنندگان کمي به فکر حيوانات زبان بسته باشند و هرخوراکي را به اين حيوانات ندهند . کردستاني مي‌افزايد:متاسفانه فرهنگ سازي در اين زمينه انجام نشده است. به نظرم هر روز نبايد بازديد از باغ وحش صورت پذيرد چرا که حيوانات به همزيستي با همنوع خود نياز دارند.

و اما سایر مشاهدات خبرنگار خراسان که انگار داغ دادن 4 هزار تومان پول بلیط باغ وحش بر دلش مانده ، نیز جالب توجه است : وجود آکواريوم هايي کثيف با شيشه هاي کدر توجهم را جلب مي‌کند، در داخل آن حيوانات بي حال و بي رمقي را مي بينم که حتي تصور زنده بودن آن ها به ذهنم خطور نمي کند؛ مارها که در يک گوشه چنبره زده اند و هراز گاهي با ضربه زدن بازديدکنندگان به شيشه هاي آکواريوم، تکاني به خود مي دهند .اما موش هاي صحرايي هميشه در حال جنب و جوش هستند و از تنگي جا به سرو کول هم مي پرند. تمساح هم بي حال و بي رمق است و ناي تکان خوردن ندارد و به يک حيوان بي آزار در کنار حوضچه اي کم آب و کثيف تبديل شده است.

در سمت چپ محوطه نيز قفس پرندگان قرار دارد، بازديد کنندگان در حال تماشاي طوطي هاي زيبا و کبک ها هستند. البته طاووس ها بي بال و پر شده اند و ديگر از آن طاووس هاي زيبا چندان خبري نيست.در ادامه اين مسير، بازديد کنندگان به محوطه بيروني رحم نکرده اند و آشغال ها را روي زمين ريخته اند.

در اين مسير قفس چندين آهو، بزکوهي، گوزن و دو شتر به چشم مي خورد. بيشترکودکان از بيرون قفس با حيوانات بازي مي کنند و گاهي ميوه و چيپس و پفک به حيوانات مي دهند .آن طرف تر شتري را مي بينم که در حال بلعيدن کيسه پلاستيک است.

در سمت ديگر محوطه قفس شيرها، قفس اردک ها و لک لک ها قرار دارد.اينجا وضعيت بهداشت آب استخر مناسب نيست . ازسال ها قبل وقتي که به باغ وحش مي آمدم ، سري به قفس فيل مي زدم اما حالا با قفس خالي فيل روبه رو مي شوم.

در سمت راست محوطه باغ وحش، حيوانات ديگري از جمله شير، کفتار، گرگ، سگ ،ببر و ميمون و چندين حيوان ديگر به چشم مي خورد؛ هيجان بازديد کنندگان و شيطنت هاي کودکان هيچ تاثيري در اين حيوانات ندارد. اين همه بي حالي و بي تفاوتي حيوانات به ما آدم ها، ذهن مرا به اين مسئله معطوف مي کند که واقعا اين حيوانات را چه شده است که هيچ عکس العملي از آن ها نمي بينيم.

شایان ذکر است بنا بر نظر کارشناسان ، برعم نظر اکثر بازدیدکنندگان از باغ وحش که از کم‌تحرکی گربه‌سانان گلایه‌مند هستند و به گمان خود گرسنگی، کسالت و بیماری را دلیل آن می‌دانند، خلاف این تصور صادق بوده و اگر حیوان از غذا محروم شود، بی‌قرار شده و مرتب در حال حرکت در قفس خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج