۲۳۵۲۵۱
۵۰۳۸
۵۰۳۸
پ

معماران عصر دیجیتال

دیوید فیلو، یار ۲۰ ساله یاهو

دیوید فیلو، به همراه جری یانگ، از بنیان‌گذاران پرتال Yahoo.com هستند که ظرف ۲۰ سال گذشته، یکی از تأثیرگذارترین کسب و کارهای اینترنت را در اختیار صدها میلیون کاربر پهنه جهانی وب قرار دادند و از موثرترین افراد در اینترنت به شمار می‌روند.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
برترین ها: در سرویس چهره‌های پرتال برترین‌ها، مدتی هست که به بررسی شاخص‌ترین چهره‌های در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT می‌پردازیم. روزهای گذشته، مروری بر زندگی دیجیتالی مارک زاکربرگ، پیر امید یار، لری پیچ و تیم کوک، که به ترتیب، مدیران ارشد شرکت‌هایی چون: فیس بوک، ebay، گوگل و apple هستند، پرداختیم. گفتار امروز را اختصاص دادیم به گشتی در زندگی یکی دیگر از معماران عصر دیجیتال، آقای دیولد فیلو (David Filo) که نقش مهمی در ساخت دنیای دهکده جهانی (Global Village) ما دارد.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
(این ۳ نفر: دیوید فیلو، جری یانگ و تری سمل از مدیران ارشد یاهو)

جری یانگ و دیوید فیلو، اواسط دهه نود میلادی، پرتال اینترنتی Yahoo.com را راه اندازی کردند. تقریباً همان سال‌های شروع به کار پرتال Google.com که البته کسب و کار آن ها، چند سالی زودتر از گوگل، اجرایی و عملیاتی گردید و حتی وارد بازار بورس شد. جری یانگ و دیوید فیلو، همانند لری پیج و سرگوی برین در گوگل، متخصصان رایانه و از خلاقان عصر دیجیتال بودند که به عنوان شخصیت‌های دانشگاهی و برنامه نویس، استارت آپ موفقی را پایه ریزی کردند که پس از دو دهه، در فهرست 10 کسب و کار اینترنتی موفق دنیا قرار گرفت.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
(یک عکس نوستالژیک - جری یانگ و دیوید فیلو- اوایل راه اندازی پرتال یاهو)

فیلو، امروزه به عنوان یک کارآفرین دیجیتالی موفق (Digital Entrepreneur) و در باشگاه میلیاردرهای Forbes قرار دارد و کسب و کاری که 20 سال پیش راه اندازی کرد و ابتدا فقط یک دایرکتوری ساده از پرتال‌های اینترنتی بود و یک موتور جست وجوی تقریبا ضعیف، امروزه تبدیل به یکی از غول‌های دنیای اینترنت شد. غولی که بیش از 200 سرویس و محصول متنوع را در عرصه‌های مختلف از جست وجو گرفته تا پست الکترونیک و مسنجر و میزبانی و پوشش اخبار لحظه به لحظه مالتی مدیا، در اختیار صدها میلیون مخاطب روزانه در سراسر جهان قرار می‌دهد.

فیلو را باید در کنار نام‌های پر افتخاری چون جف بزوس در amazon، یا لری پیج در Google یا استیو جابز در apple قرار داد. چرا که ایده دیجیتالی خلاقانه وی و جری، چنان در سبک زندگی صدها میلیون شهروند کره زمین تغییر ایجاد کرد که هنوز هم برخی از محصولات این پرتال، مانند مسنجر و سرویس پست الکترونیک، با وجود رقبای قوی با سرویس‌های بهتر، مخاطب پر و پا قرص دارد. فیلو و همکارانش در یاهو، چهره واقعی یک سازمان یادگیرنده (Learning organization) را خلق کردند. حقوق سالانه آقای فیلو، همانند حقوق سالانه مارک زاکربرگ، مؤسس غول شبکه‌های اجتماعی، فیس بوک، تنها 1 دلار در سال است! از سال 2014 میلادی، آقای فیلو، به عنوان CEO در یاهو فعال هست و تلاش می‌کند تا این شرکت در برابر رقبای سنتی خود مانند گوگل و آلتاویستا و MSN.COM جناب بیل گیتس، همچنان یک رقیب قدرتمند باشد.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
(نمایی نزدیک از خالقان سرزمین دیجیتالی یاهو)

سازمانی که فیلو خلق کرد و تا کنون راهبری و هدایت کرده است، یک کارآفرین درون شرکتی را به جلو پیش می‌برد که می‌تواند، از محیط بیرون، ایده‌های ناب را گرفته و در داخل شرکت، در فضای رقابتی و خلاقانه و بسیار دوستانه، آن را نیازسنجی و در نهایت تجاری سازی کند. البته فیلو، پروژه‌های غیر موفقی هم داشت که Yahoo 360 از آن جمله هست.

دیوید در ۲۰ آوریل در شهر ویسکانسین در سال ۱۹۶۶ متولد شد. او به مهندسی کامپیوتر بسیار علاقه داشت برای همین دنبال علاقه‌اش رفت و در دانشگاه استنفورد به تحصیل پرداخت. او در دانشگاه به تحصیل می‌پرداخت که استادش به او تحقیقی در مورد تراشه‌های کامپیوتری داد او و دوستش جری یانگ به تحقیق در بارهٔ این موضوع پرداختند ولی فقط دنبال تحقیق نمی‌گشتند آن‌ها داشتند در اینترنت پرسه می‌زدند در آن روز بسیاری از سایت‌های جالب را پیدا کردند.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
(دیوید فیلو و مریسا مایر، از کارکنان ارشد یاهو)

آن‌ها تصمیم گرفتند که موتور جست و جو گری را بسازند که به راحتی و با فقط تایپ چند کلمه کلیدی بتوانند به چیزی که می‌خواهند دست پیدا کنند. البته کار برای آن‌ها بسیار سخت بود چون در آن زمان باید تمام این کلمات به‌صورت دستی وارد می‌شد و این کار بسیار سخت بود.

اسم این سایت اول با نام موتور جست و جو گر جری و دیوید در سال ۱۹۹۴ در اینترنت به انتشار در آمد ولی در همان سال دو باره نام آن تغیر کرد و به نام موتور جست‌وجو گر "یاهو "تغیر نام داد. در همان سال بازدید یاهو به ۱ میلیون رسید و بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند ماکروسافت به یاهو پیشنهاد داند که با قیمت بالا این سایت را می‌خرند ولی این دو به آن‌ها جواب نه دادند و دلیل آن‌ها هم این بود که آن‌ها از این کار تصمیم نداشتند که پول در بی آورند و بیشتر جنبهٔ معنوی این کار برای آن‌ها مهم بود.

ولی پس از مدتی دانشگاه به آن‌ها شکایت کرد چون ترافیک زیادی برای این کار مسرف می‌شد و این هم سرمایهٔ بسیار زیادی می‌خواست بعد از این کار بود که جنبهٔ مادی این کار هم برای دیوید و جری مهم شد و آن‌ها به دنبال اسپانسر گشتند.

فیلو اکنون یک خیر تمام عیار هست و بخشی از ثروت خود را برای کارهای بشر دوستانه هزینه می‌کند. سایت اطلاع رسانی برنامه‌های انسان دوستانه به نام insidephilanthropy.com، آقای فیلو و همسرش را یک خیر دنیای دیجیتال می‌داند که اگر چه در مقابل بنیاد بیل و ملیندا گیتس در مایکروسافت (بزرگ‌ترین بنیاد خیریه جهان)، میلیاردها دلار در سال خرج نمی‌کند، اما فعالیت‌های انسان دوستانه بخشی از DNA وی را تشکیل می‌دهد.

خانم آنجلا، همسر آقای فیلو، نقش زیادی در توسعه فعالیت‌های انسان دوستانه همسر میلیاردرش داشته است. بنیادی که آن ها راه اندازی کرده‌اند، Yello Chari Foundation هست و سالانه 10 میلیون دلار صرف کارهای بشر دوستانه کرده‌اند. خانم آنجلا، هم در دانشگاه استنفورد تحصیل کرده است و هم در دانشگاه برکلی، روزنامه نگاری را به اتمام رسانده و به همین دلیل، یک مشاور تمام عیار برای یکی از معماران عصر دیجیتال می‌باشد. برای همین، بخشی از فعالیت‌های همسر خیر خود را به تقویت حقوق زنان در عرصه رسانه و روزنامه نگاری و حتی موضوعات زیست محیطی اختصاص داده است.

نام یاهو، ابتدا این نام نبود، و نامش: Jerry and David's Guide to the World Wide بود که در واقع، راهنمای جری و دیوید در پهنه جهانی وب نام داشت! اما بعد از کش و قوس‌های فراوان، به Yahoo تغییر نام یافت که در واقع مخفف این عبارت بود: Yet Another Hierarchical Officious Oracle. این نام، که شاید مانند Google، خیلی عجیب به نظر برسد، اکنون در فهرست 100 brand برتر جهان قرار دارد. ارزش بازاری چند ده میلیارد دلاری که آن را همردیف ارزش بازاری مرسدس بنز آلمان یا مک دونالد آمریکا قرار می‌دهد.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
(گزارش موسسه فیلانتروپی از فعالیت‌های خیرخواهانه دیوید فیلو)

در سال 1996 میلادی، دیود فیلو، یک کمک مالی 2 میلیون دلاری به دانشگاه استنفورد کرد تا کرسی تخصصی موسسان یاهو را تحت عنوان Yahoo Founders Professorship خلق کنند. اکنون که سال‌ها از آن ها زمان می‌گذرد، همچنان آقای فیلو و همکارش که فعلاً شرکت را ترک کرده است، جوان‌ترین خیرین و کمک کنندگان مالی یکی از برترین مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی آمریکا و جهان هستند.

جیم کلارک، بنیان‌گذار Netscape در سال 2004 میلادی، با همکاری دیوید فیلو، بیش از 30 میلیون دلار به دانشگاه Tulane University کمک کردند تا به دانشجویان مستعد مقطع کارشناسی این دانشگاه به خصوص در رشته‌های فناوری، کمک مالی شود. بخش عظیمی از کمک‌های بشر دوستانه آقای فیلو، به سمت موسسه http://www.donorschoose.org هدایت شده است و بخشی هم به پروژه K-12 START FUND که به استارت آپ های فناوری (مانند سرآوا در ایران) کمک می‌کند، اختصاص یافت. البته فیلو به کودکان 6 تا 18 ساله هم توجه نشان داد و در قالب پروژه غیر دولتی 826 NATIONAL، میلیون‌ها دلار به موسسه http://826national.org کمک کرد.

کمپین کمک به محیط زیست تحت عنوان Be a Better Planet که در سال 2007 میلادی تأسیس شد، برای توسعه شهر سبز (Green City) با هدایت فیلو توسعه یافت. نگاه به شهرهای هوشمند وسبز، سابقه زیادی میان بزرگان سیلیکون ولی دارد. چندی پیش، گوگل نیز، شرکتی برای توسعه خدمات به شهرهای هوشمند و سبز آینده تأسیس کرد.

به هر حال، دو دانشگاه Tulane University و Stanford University، نامی را به عنوان یکی از فارغ التحصیلان خود ثبت کرده‌اند که از میراث داران سرزمین وب امروز دنیا و از پر افتخارترین بازیگران عصر دیجیتال هست. دیوید فیلو را در نشانی اینترنتی: twitter.com/davidfilo دنبال کنید. دیوید فیلو را در ویدئو زیر، بیش تر بشناسید



درباره دیوید فیلو کتاب‌هایی تألیف و منتشر شده است که یکی از آن ها کتاب زیر می‌باشد.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
(کتاب جری یانگ و دیوید فیلو در یک نگاه - نوشته: مایکل وستون - ۲۰۰۶ میلادی)

گفتنی است، محصول دیجیتالی دیوید فیلو، بخش جدایی از ناپذیر زندگی روزانه صدها میلیون نفر دردنیا هست.

مختصری از محصول فیلو!

شرکت یاهو! یک شرکت آمریکایی چند ملیتی است که در زمینهٔ اینترنت و نرم‌افزار فعالیت دارد و دفتر مرکزی آن در سانی‌ویل، کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا است. یاهو یکی از بهترین سایت‌های اینترنتی است که امکانات زیادی مانند موتور جستجوی یاهو، ایمیل یاهو، یاهو! مسنجر، اخبار یاهو، گروه یاهو، پاسخ یاهو، تبلیغات، نقشه‌های آنلاین، اشتراک گذاری ویدئو و عکس، ورزش‌های فانتزی و شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران اینترنت گذاشته است.

یاهو توسط جری یانگ و دیوید فیلو در ژانویه سال ۱۹۹۴ تأسیس شد و در تاریخ ۱ مارس ۱۹۹۵، بین مردم شناخته شد. در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۰۹، یاهو، کارول بارتز را که مدیر اجرائی سابق دریافت رمز عبور بود، به عنوان مدیر اجرائی و رئیس جدید و عضو هیئت مدیره یاهو منصوب کرد.

در روز ۶ سپتامبر ۲۰۱۱، کارول بارتز برکنار شد و تیم مورس به عنوان مدیرعامل موقت شرکت برگزیده شد. در ۴ ژانویه ۲۰۱۲، اسکات تامپسون، رئیس سابق پی پال، مدیر اجرائی ارشد یاهو شد. در ۱۳ می ۲۰۱۲، اسکات تامپسون برکنار شد و رأس لوینسون به عنوان مدیرعامل، موقتاً جایگزین او شد و در حال حاضر وی مدیرعامل یاهوست. به گفتهٔ منابع خبری، در ماه حدود ۷۰۰ میلیون نفر از وب سایت یاهو بازدید می‌کنند. یاهو خود نیز ادعا می‌کند در هر ماه در بیش از ۳۰ زبان، بیش از نیم میلیارد نفر مصرف کننده را جذب کرده است.

«یاهو»، مخفف کلمات Yet Another Hierarchical Officious Oracle (با این حال یکی دیگر از اوراکل ناخواسته سلسله مراتبی است). اصطلاح «سلسله مراتبی» توضیح می‌دهد که چگونه پایگاه یاهو در لایهٔ دایرکتوری مرتب شده بود. اصطلاح «اوراکل» به معنی «منبع حقیقت و حکمت و اصطلاح» است. اصطلاح «ناخواسته» نیز به جای آن که به معنای عادی کلمه در نظر گرفته شود، در واقع توصیه به کارمندان یاهو است که برای گشت و گذار در وب، از جستجوگر یاهو استفاده کنید.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو
(تصویری از صفحات یاهو در سال ۱۹۹۵ میلادی)
محبوبیت سرویسی که آقای دیوید فیلو عرضه کرد، در سراسر دهه ۱۹۹۰ به سرعت بزرگ شد. یاهو به محبوب‌ترین جستجوگر اینترنت تبدیل شد و رشد فوق‌العاده‌ای داشت. قیمت سهام یاهو سر به آسمان کشید به طوری که در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۰، قیمت هر سهم یاهو به ۱۱۸٫۷۵ دلار رسید. در طول این سال‌ها، رقیب دیرینهٔ یاهو، گوگل بوده است و هنوز هم از یاهو پیش است. یاهو در سال ۲۰۰۷، برای رقابت با جیمیل، ایمیل خود را با امکانات مختلف به روز رسانی کرد که اکنون که در سال ۲۰۱۵ میلادی به سر می‌بریم، روزانه ده‌ها میلیون نفر در دنیا از mail.yahoo.com، سرویس پست الکترونیک نوستالژیکان استفاده می‌کنند.

دیوید فیلو، یار 20 ساله یاهو

یکی از برترین کسب و کارهایی که فیلو در یک دهه اخیر راه اندازی کرد و بسیار جنجال ساز شد، پرتال فلیکر بود. فلیکر یکی از معروف‌ترین سایت‌های اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و در سال ۲۰۰۵ توسط یاهو خریداری شد. این سایت علاوه بر اشتراک گذاری ویدئو و عکس، امکان وبلاگ نویسی را نیز دارد. یاهو در ژوئن ۲۰۱۱ گزارش داد که فلیکر تاکنون ۵۱ میلیون عضو و ۸۰ میلیون بازدیدکنندهٔ منحصربه‌فرد دارد. در آگوست ۲۰۱۱، منابع خبر دادند که در فلیکر بیش از ۶ میلیارد عکس وجود دارد و این آمار هم چنان رو به رشد است.

دسترسی به عکس‌ها و ویدئوهای فلیکر، نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارد. تنها کسانی در فلیکر امکان اشتراک گذاری عکس و ویدئو را دارند که در فلیکر حساب کاربری ایجاد کرده باشند. برای تلفن‌های همراه، با استفاده از نرم‌افزار (اپلیکیشن) که مخصوص سیستم عامل اندروید و ویندوز فون ۷ تلفن همراه است، به کاربران فلیکر در تلفن همراه هم امکان استفاده از این امکانات داده شده است.

در گفتار بعدی، به معرفی سرگذشت مدیرعامل فعلی یاهو، خانم ماریسا مایر خواهیم پرداخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج