۲۳۵۷۷۷
۳۰ نظر
۵۰۱۳
۳۰ نظر
۵۰۱۳
پ

ماجرای کمپین «خرید خودروی صفر ممنوع»

کمپین "خرید خودروی صفر ممنوع" با هدف مقابله با افزایش قیمت خودرو ایجاد شده است، ولی به نظر می رسد، عملی شدن شعار این کمپین با شرایطی که بازار و صنعت انحصاری خودروی کشور دارد، در نهایت به افزایش قیمت خودرو بی انجامد.

خبرگزاری تسنیم: "خرید خودرو صفر ممنوع " عنوان کمپینی است که هفته‌های اخیر در شبکه‌های مجازی و فضای سایبری تشکیل شده است. هدف اصلی این کمپین ترغیب مردم به نخریدن خودروهای داخلی است.

افرادی که در این گروه ها عضویت دارند در هفته های اخیر این پیام را مخابره می کنند که "خودرو نخرید تا ارزان شود "؛ فعالان این گروه ها معتقدند خودروهای موجود در بازار بدون هیچ دلیلی گران بوده و مردم باید برای کاهش قیمت‌ها از خرید‌ آنها جلوگیری کنند.

کمپین نه به خرید خودرو زمانی با استقبال مردم در جامعه رو به رو شد که خودروسازان داخلی بر طبل گرانی کوبیدند آنهم زمانی که نتایج مذاکرات هسته ای اعلام شد و مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها بعد از توافق هسته ای بودند!

هر چند تشکیل این کمپین ها در شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی نیست اما فعالیت گسترده کمپین "خرید خودروی صفر ممنوع" باعث شده تا این پرسش مطرح شود که آیا نخریدن خودروهای داخلی منجر به کاهش قیمت و یا جلوگیری از افزایش قیمت‌ خودرو خواهد شد؟

به نظر می‌رسد اینگونه موضع‌گیری ها تأثیر چندانی در تغییر قیمت خودرو نداشته باشند زیرا در نهایت خریداران بعد از وقفه چند ماهه بنا به نیازهای خود مجبور به خرید خودرو می شوند و حتی می توان پیش بینی کرد بعد از رکود چندماهه، بازار با انبوه تقاضای انباشته مواجه شده و در نهایت قیمت‌های بازار هم روند افزایشی را تجربه کند.

نباید این نکته را نادیده گرفت که هنوز سهم زیادی از بازار خودروی کشور در انحصار دو شرکت خودروساز قرار دارد که اقدامات این شرکت ها نقش زیادی را در تغییرات قیمتی انواع محصولات در بازار دارد. بنابراین نخریدن محصولات این دو شرکت را نمی توان راه علاج بی سامانی قیمت خودرو در بازار دانست چرا که قیمت‌ها انحصاری و تاحدی دولتی تعیین می شود، بلکه مسئولان باید با سیاست گذاری های مناسب مانع افزایش غیر اصولی قیمت خودرو شده و اقدامات لازم را برای حمایت از مصرف کنندگان انجام دهند.

درحالی پنج ماه از سال ۹۴ می‌گذرد که بازار خودرو همچنان با بلاتکلیفی روبه رو بوده و اظهارات متفاوتی در مورد سرنوشت قیمت آن اعلام می‌شود. این در حالی است که مردم با امید به نتایج مثبت مذاکرات هسته ای و تأثیر آن بر کاهش قیمت خودرو از ماه قبل دست از خرید کشیده اند ولی این انتظار با اعلام نتایج مذاکرات به سر رسید زیرا شرکت های خودروساز با اعلام اینکه هزینه های تولید افزایش پیدا کرده از ارسال درخواست‌های افزایش قیمت محصولات خود به شورای رقابت خبر دادند.

هرچند خودروسازان درخواست افزایش مجدد قیمت ها را به شورای رقابت ارسال کردند ولی این شورا ماه هاست جلسه‌ای نداشته و علت آنهم عدم معرفی اعضای جدید از سوی سه قوه است و همین موضوع عاملی شده تا بازار قیمت خودرو همچنان بلاتکلیف باشد.

برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که دولت برای تعیین تکلیف قیمت خودرو با همکاری دستگاه های مربوطه باید وارد عمل شود زیرا هنوز تکلیف مردم و خودروسازان در سرنوشت قیمت خودرو نامشخص است و این امر خود بر التهابات بازار می افزاید.

دولت برای مدیریت قیمت خودرو باید با رقابتی شدن بازار ضمن ملزم کردن خودروسازان به تولید محصولات متنوع و با کیفیت حمایت های لازم را برای کاهش هزینه های تولید در کشور انجام دهد تا در نهایت قیمت گذاری این صنعت ساماندهی پیدا کرده و خریداران و خودروسازان از بلاتکلیفی خارج شوند.

وضعیت فعلی خودروی داخلی و کیفیت پایین آن به طور حتم برای مردم و مسئولان پوشیده نیست اما آنچه که نباید مورد غفلت قرار گیرد این است که تحریم خرید خودروی تولید داخل در حالی از سوی برخی تبلیغ می شود که هم اکنون اقتصاد ایران نیازمند حمایت از تولید داخل است.

کمپین هایی از قبیل منع خرید خودروی صفر هر چند با این هدف راه اندازی می شود که حق مشتری است که در ازای پرداخت وجه بالا کالای با کیفیت خریداری کند ولی نباید موجب تخریب تولید داخل هم شود.

از همین رو خودروسازان و مردان شماره یک صنعت ایران باید از این قبیل پیام ها عبرت گرفته و با جدی گرفتن این هشدارها دست به کار شوند. امید می رود مردم ایران شاهد روزی باشند که خودروی داخلی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را بخرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali

      نميخريم آقا جان نميخريم تا حساب کار دست اين خودرو سازان انحصار طلب بياد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه ما باید حتما ماشین داشته باشیم؟

    • بدون نام

      ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم

    • بدون نام

      با این حرفها نمیتونید مقاومت مردم رو بشکونید . هر چی میخواد بشه ما خودروی اشغال نمیخریم . نهایتا خودرو ساز ها ور شکست میشن . به جهنم . سالهاست دارن با جون مردم بازی میکنن . دیگه بسه

      پاسخ ها

      • حسین

        افرین اشغالو خوب امدی
        آخه تا کی باید خودرو بی کیفیت خرید با این قیمت گران چرا پیشه خودتون فکر میکنید مردم بلا نصبت دارن دزدی میکنن که خودرو 12 میلیونی رو 36 میلیون ازشون پول میگیرید به خدا انصاف ندارید

    • محمد

      واقعا تاسف داره طرف خودروسازا رو میگیرید !!! ما نمیخریم تا اونوقت ببینیم کی ضرر میکنه ؟!! اونا یا ما ؟ ورشکستگیشون نزدیکه

    • حسین

      سلام
      آقا من پولم دارم ولی به خاطر احترام و یکدستی ببین خودم و هموطنم به خدا از خرید خودرو منصرف شدم چون به خاطره خودمم که شده پول الکی به کسی نمیدم حداقل خیالم راحته عذاب وجدان ندارم
      هموطن خواهش میکنم مقاومت کن بیاد تو این مسئله تا آخر بایستیم تا جواب بگیریم

      پاسخ ها

      • محمدرضا

        دمت گرم/پولی که میخوای بدی ماشین بخری رو بزار بانک با سودش میتونی همیشه دربست سوار بشی.والا

    • الیور

      به شتر مرغ میگن بپر میگه من مرغم میگن خو تخم کن میگه من شترم
      اول قیمت گرون کردن گفتند به خاطر تحریمه حالا که تحریما برداشته شده میگه ربطی به تحریم نداشته !!!!

    • ارش

      تولید اشغال به بهانه اشتغال اونم از جیب مردم..اینو حمایت کنیم...مسخره نیست؟

    • بدون نام

      خودرو نمی خریم.هر جا دربست ارزان تر از خودرو است.استهلاک بنزین روغن بیمه.بعد از سه ماه کلی خرج داره این خودروهای بی کیفیت.صنعت ندارید نسازید.با جون مردم بازی نکنید.خانواده ها رو با این قیمتها به دردسر نیندازید .قیمتهای ۸۶ را خواها
      نیم

    • ارش

      تولید اشغال به بهانه اشتغال اونم از جیب مردم..اینو حمایت کنیم...مسخره نیست؟

    • ugd

      پراید بدنه حلب روغن نباتی بخرید بدو بدو حراج شد فقط20م

    • بدون نام

      اردیبهشت خودرو پژو تحویل گرفتم گیروبوکسش صدا می ده. بعد یک هفته به نمایندگی مراجعه کردم می گه خدا رو شکر کن که دنده خودرو جا میره آخه مجانی که نداید 40 میلیون پول گرفتید. نمایندگی میگه اگه گیروبوکس ماشینتو بفرستیم یه دونه دست دوم شسته شده با بنزین ممکنه برامون بفرستند که شاید بدتر از اولی باشه شما ها که تمام قطعات را خودتو با هر کیفیت نازلی تولید می کنید پس چرا قیمت ماشین باید با نرخ ارز تغییر کنه؟

    • بدون نام

      قیمت خودور خیلی بیش از قیمت تمام شده است ،خودروها کیفیت ندارند،خودروسازها هم برای خریداران ارزش و احترامی قائل نیستند. خدمات پس از فروش و برخورد تعمیرگاه های مجاز هم که خوب نیست. قطعات و لوازم موجود در بازارهم عمدتاتقلبی است . پس برای چی باید خودروی داخلیصفربخریم؟؟؟

    • علی

      ما باید از خودرو ملی حمایت کنیم ...این خودروها از نظر کیفی و قیمت بسیار مناسبتر از خودروهای غربی میباشند که با تشریفات و کارهای تجملی خودروهایشان را به فروش میرسانند ...خودرو ملی ساده ولی با کیفیت است ....برادران عزیز با تلاش زیاد و به حول و قوه الهی در سطح جهانی میتوانیم مطرح باشیم همانطور که در بحث هسته ای در جهان مطرح و اول هستیم ..انشالا

    • بدون نام

      سوره مبارکه الرعد آیه ۱۱إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملّتی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند سالانه 20هزار نفر بخاطر تصادفپراید جون خودشونو از دست میدننخرید

    • بدون نام

      من یک سمند خریدم هی جوش می اورد سه بار بردم نمایندگی دوبارازاین سه بارترموسات وکارهای دیگه انجام دادن ولی درست نشدوهی سخنگوی کامپیوتر ماشین میگفت دمای اب بالاست وفشار روغن کم دفعه سوم سر سیلند عوض کردم دوروز خوب کارکردبازخراب شد مثل قبل تازه یه صدای اضافی افتاد توموتور نمایندگی هم همه میدونن زیر بارنمیرن میگن عیب از جای دیگست خلاصه هی خرج میزارن رو دستت.پیش خودم فکر کردم نکنه ترموساتی که نمایندگی میزاره کارنمیکنه وقلابی میباشد که همین طور هم بود من یک تموستات انگلیسی کهنه توزیرزمین خانه داشتم خودم ان رو عوض کردم ماشین درست شد عین ساعت دیگه کار کرد.فاکتورهای نمایندگی هست سه بار ترموسات عوض کردن اخ هم ترمستات ماشین پدرخدا بیامرزم که سالها تو زیرزمین خاک می خورد کره کور راکه مکانیکهای بی تجربه

    • بدون نام

      در آلمان شیر نیم فرانک گران شد مردم با کمک شبکه های اجتماعی هیچ شیری نخریدند و میلیونها لیترشیر در یک روز به کاخانه ها برگشت خورد و همان شب صدر اعظم آلمان بزرگترین اقتصاد جهان در تلویزیون حاضر شد و از مردم عذرخواهی کرد. ملت ایران با فداکاری و دادن جان و مال و خون شهید از این نظام حمایت کرده و حالا حقش نیست که بی کیفیت ترین خودروهای دنیا را با گرانترین قیمت جهانی بخرند . حالا که به لطف شبکه های اجتماعی میتوانیم صدای اعتراضمانمان را بلند کنیم یکصدا میگوئیم : نمی خریم ، آشغال نمی خریم ، گران نمی خریم ، قاتل جان نمی خریم ، بی کیفیت نمی خریم ، تا زمانیکه خوروسازان بخاطر بدرفتاری و سوئ مدیریت و گرانفروشی از ملت بزرگ ایران عذرخواهی نکنند و قیمتها را واقعی نکنند نمی خرییییییییییییییییییم.

    • بدون نام

      من باچشمهای خودم خوندم ان زمان که پراید قیمتش 7 میلیون بود و قیمت دلار 800 تومان بود این ها پراید را باقیمت 1250 دلار صادر میکردن به سوریه یعنی یک میلیون تومان. نخرید نخرید تا به زانو در بیان. مردم باید با هم یکی بشن و خودشون حقشون را از این شیاد ها بگیرن. نمیخریم نمیخریم نمیخریم.

    • بدون نام

      اولا کسي نگفته خودرو نخرن گفته شده خودرو صفر نخرين
      دوما کسي نگفته خودرو چيني يا خارجي بخرين فقط گفتن خودرو صفر نخرين

      در حالي که اين کمپين يک وجه بيشتر نداره و اون هم نخريدن خودرو صفره
      من با اون دوستمون موافقم که گفت تا کي بايد مردم با جانشان تاوان خودروهاي بي کيفيت ايراني را بدهند؟

    • مهدی

      ای جماعت بیایید دست به دست هم بدهیم و خودرو نخریم تا خودروسازان ورشکست بشوند و مجبور باشند قیمت خودرو هارو بیارند پایین.هر کسی موافق هست مثبت بدهد.

    • بهزاد

      منم پولش دارم ولی نمیخرم یک موتور گرفتم به کارام میرسم مسافرت هم برم خیلی راحت سفر کنم دویست تومن بلیط هواپیما میدم دونفرم بیشتر نیستیم.ولی نمیخرم واز این کمپین حمایت میکنم .چرا جان خودم خانواده ام بخاطر ندانم کاریهای بظاهر فکر مردم بخطر بندازم.با پراید برانید و شادروان شوید

    • بدون نام

      نمیخریم برن قیمت شو زیاد کنن آخرش که چی

    • محمدرضا ظهیرنیا

      اقای نویسنده میخوای بگی اثر نداشته!!!به نظر من پول گرفتی که این مطلب رو بنویسی همین الان این شرکتها مجبور شدن مرخصی اجباری بدن !!!!پیروزی نزدیکه درضمن ازاین اشغالها اینقدر هست که توی خودمون بخریم ونیاز به صفرش نباشه !!!تازه قدیمی هاش از صفرش شرفش بیشتره!!شما برو با دوستات یه فکر تازه بکن

    • سوران

      بهتره بیآن این ماشینای اروندی رو در خوزستان ببینن یعنی اصلاً قابل مقایسه نیستن با ماشینای ایران خودرو، اونقدر زیبا و عالی هستن که دیگه دوست ندارید ماشین داخلی رو نگاه هم کنید

    • امیر

      نمی خریم تو که این مقاله رو نوشتی مزدور خودر سازانی

    • kargare iran khodro

      آقا این خودرو ساز ها به کارگرهای خودشون هم رحم نمیکنن چه به سایرین
      الان ما 15سال بصورت قراردادی داریم کار میکنیم و علت کیفیت پایین خودرو علاوه بر جنسهای آشغال چینی سرعت بالای خطوط تولید وفشار بر کار گر هاست.

    • korosh

      من بیمار نیستم تابود بخرم برای خانواده ام . نمیخرم التماس نکن

    • محمد

      سلام متاسفانه من امسال دو ماشین نوگرفتم خیلی خیلی ...........................................................................................پشیمانم امیدوارم ملت ایران بیدار شوند واین اشغالها را نخرند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج