۲۳۵۷۹۱
۱ نظر
۵۰۷۰
۱ نظر
۵۰۷۰
پ

معماران عصر دیجیتال

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو دهه اخیر، زنان قدرتمند و خلاقی را در عرصه کسب و کارهای دیجیتالی به دنیا معرفی کرده است که قطعاً، یکی از موفق‌ترین این افراد، خانم ماریسا مایر چهل ساله هست که رهبری غول اینترنت آمریکا، یعنی یاهو را بر عهده دارد.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
برترین ها: ماریسا مایر، یکی از رهبران عصر دیجیتال هست و اثربخشی فعالیت‌های کسب و کار وی در یک دهه اخیر آن چنان بوده است که پست مهم مدیرعاملی شرکت یاهو به ایشان داده شد.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو

داستان ماریسا مایر، داستان استنفورد هست. داستان کارخانه آدم سازی دانشگاهی به نام استنفورد که بزرگان سیلیکون ولی و چهره‌های پول دار امریکا، بعضاً از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه ارزش آفرین فرصت ساز در شمال آمریکا به شمار می‌روند. ماریسا مایر به محض فارغ‌التحصیلی از استنفورد، از ۱۴ موسسه و شرکت بزرگ امریکایی، پیشنهاد شغلی دریافت کرد. موضوعی که برای کم تر شخصیت علمی در دنیای امروزی، مسبوق به سابقه هست.

وی در سال ۲۰۱۱ میلادی در مصاحبه با نشریه مشهور فورچون fortune.com، به جزییات بیش تری از حضور خود در عرصه وب و تاریخ سازی برای این حوزه تجاری جدید، اشاره کرد. ثروت ۱۱۷ میلیون دلاری ماریسا به مدد اینترنت و کسب و کار دیجیتالی، وی را در فهرست زنان قدرتمند و ثروتمند دنیای اینترنت قرار داده است. ایشان از جولای ۲۰۱۲ میلادی، مدیرعاملی CEO یاهو را بر عهده گرفت. نشریه مشهور فوربس در سال ۲۰۱۴، ماریسا را ششمین زن پولدار زیر ۴۰ سال ایالات متحده آمریکا و شانزدهمین زن قدرتمند جهان کسب و کار معرفی نمود.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(مجله فورچون، نشریه مورد علاقه خانم مایر هست که مصاحبه‌های زیادی با آن انجام داده است)

می‌خواهید بدانید ایشان در تصویر بالا چه مطالبی بیان کرده است؟ ویدئو زیر را در 6 دقیقه ملاحظه کنید.



مریسا مایر (Marissa Mayer) (زاده ۳۰ مه ۱۹۷۵) مدیر تجاری و مدیرعامل یاهو! است. او در گذشته برای مدت زیادی از مدیران و سخنگوهای اصلی گوگل بود و سال‌ها در پروژه‌های مختلف "گوگل" مسئولیت داشته و اولین مهندس زنی است که به استخدام گوگل درآمد. دکتر ماریا، توانست، بسیاری از پروژه‌های محبوب گوگل را تا زمان تجاری سازی، رهبری کند. نقش وی در توسعه بسیاری از برنامه‌های گوگل، بر هیج کس پوشیده نیست و شاید یکی از دلایل شهرت جهانی وب، به خاطر نقش آفرینی‌های نوآورانه در بسیاری از پروژه‌های غول جست وجوی اینترنت به شمار می‌رود. بسیاری، ماریسا مایر را دختر گوگل می‌دانند و نشریاتی، از وی به عنوان Googirl یاد کردند.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(دختر گوگل، عنوانی که نشریات به ماریسا مایر خلاق دادند)

ماریسا مایر لیسانس سیستم‌های نمادین و فوق لیسانس علوم کامپیوتر را که هر دو در زمینهٔ هوش مصنوعی بود از دانشگاه استنفورد آمریکا دریافت کرد. او به عنوان یک طرفدار پروپا قرص دنیای مد مشهور است. ماریسا مایر که در اولین سال‌های استخدام در گوگل با لری پیج، یکی از بنیان‌گذاران اصلی گوگل رابطه داشت، به مهارت حرفه‌ای بالا در گفتگو با رسانه‌ها نیز معروف است. مایر یکی از مسئولان اصلی پروژهٔ آی گوگل نیز بود که به کاربر گوگل امکان می‌دهد به همهٔ سرویس‌های گوگلی که استفاده می‌کند، به آسانی دسترسی داشته باشد. او در توسعهٔ گوگل مپ و جی میل نیز نقش بسزایی ایفا کرد. این دو سرویس، هم اکنون به طور روزانه، ده‌ها میلیون نفر را در سراسر دنیا با نقاط مختلفی در کره زمین آشنا می‌کند تا مسیرها و مکان‌ها را به راحتی پیدا کنند.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(تصویری از ۳ کار مهم ماریسا مایر در نخستین سال فعالیت در یاهو)

(خرید ۱۷ شرکت، رونمایی از ۶ محصول اصلی جدید، ۱۲ محصول بی بازده، حذف شدند)

جی میل گوگل، که فضای بزرگ تر و خلاق تری را برای کاربران در اختیار قرار می‌دهد، رقیبی بی چون و چرا برای سرویس پست الکترونیک مشهور یاهو و هات میل می‌باشد که به زعم بزرگان وب، تا حدود زیادی توانسته است جذابیت‌های بیش تری برای مخاطبان از نظر امنیت و خدمات و بستر استفاده، فراهم کند. همه این‌ها، زیر نظر خانم مایر در گوگل به سرانجام رسید که در حال حاضر نیز، به مدیرعاملی لری پیج، در حال گسترش می‌باشد.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو!)

مؤسسه فناوری ایلینوی Illinois Institute of Technology در سال 2009 میلادی، دکترای افتخاری خود را به پاس فعالیت‌ها در زمینهٔ موتورهای جست وجو و نقش وی درتوسعه الگوریتم‌های هوشمند، به ایشان اهدا کرد. در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۲ به عنوان رئیس هیئت‌مدیرهٔ یاهو انتخاب شد. ماریسا مایر که در سال ۲۰۰۹ با زکری بوگ، یک کارفرمای معروف آمریکایی ازدواج کرده است، در حالی به سمت ریاست یاهو انتخاب شد که باردار بود. مریسا مایر در فور سیزنز، سن فرانسیسکو زندگی می‌کند.

ماریسا مایر، خوش تیپ و خندان به نظر می‌رسد و این خصلت، در همه تصاویر و سخنرانی‌ها و فعالیت‌های روزانه و حتی سبک زندگی دیجیتالی‌اش، نمایان هست.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(مایر و همسرش - ۲۰۱۴- مراسمی به افتخار یاهو توسط سیان بی سی نیوز)

ماریسا، در ویسکانسن آمریکا متولد و پدرش، مهندس محیط زیست و کارمند یک شرکت فعال در عرصه مدیریت امور آب بود. حتی در دوران دبیرستان، وی به موسیقی و زیست شناسی و شیمی علاقه نشان داد و در این زمینه به مطالعه پرداخت. اما دنیای کسب و کار رنگارنگ و دیجیتالی وب سبب شد تا ماریسا، دهه سوم و چهارم زندگی خود را در عرصه فناوری اطلاعات گام بردارد تا به قولی، راهی که میلیون‌ها نفر در صد سال می‌روند و حتی 1 میلیون دلار نیز عایدشان نمی‌کند، او ظرف کم تر از یک دهه، به بیش از 100 میلیون دارایی دست یابد. ایشان در دانشگاه استنفورد، ابتدا رشته neuroscience را انتخاب کرد، اما بعداً به رشته symbolic systems که از زیر شاخه‌های هوش مصنوعی هست، تغییر رشته داد.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(ماریسا مایر، یکی از خندان‌ترین زنان قدرتمند در دنیای اینترنت هست)

در سال 1997 میلادی، ماریسا به عنوان فارغ‌التحصیل با درجه ممتاز، به مقطع بعدی وارد شد و این مقطع، زمینه فعالیت گسترده وی را در نخستین دهه هزاره سوم میلادی در دنیای وب فراهم کرد. 2 سال بعدی، یعنی در سال 1999 میلادی، مایر توانست در مقطع کارشناسی ارشد علوم رایانه از استنفورد فارغ‌التحصیل شود و برگ زرین دیگری را بر افتخارات استنفورد و تاریخ نوستالژیکان بیافزاید.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(سخنرانی ماریسا مایر در انجمن جهانی اقتصاد ۲۰۱۴- کنفرانس زنان قدرتمند زیر ۴۰ سال آمریکا)

زندگی جالب رهبر یاهو

خانم مایر اولین مهندس زنی است که به استخدام گوگل درآمد و همین امر برای ورود به یاهو به عنوان مدیرعامل کمک زیادی به وی کرد. رهبران موفق و آدم‌های فعالی که در اطراف خود و یا در دنیای کسب و کار و فناوری و فرهنگ، مشاهده می‌کنیم، معمولاً خصلت‌های خاصی دارند که این ویژه گی ها معمولاً در عموم افراد دیده نمی‌شود. آدم‌های موفق، معمولاً در برخی موارد، شخصیت‌های یکسانی دارند و از قابلیت‌های مشابهی، برخوردار هستند. مثل سخت کوشی، مثل اعتماد به نفس و مانند تلاش و پشتکار.

این سه گزینه، در گفتار، شاید راحت باشند، اما در مقام عمل، به قول قدیمی‌ها، مرد کهن می‌خواهد. یادتان نرفته است که چند روز، بیل گیتس و همکارانش در مایکروسافت نخوابید تا ویندوز 3.1 به دنیا عرضه شد. چقدر لری پیج و دوستانش در گاراژ بر روی گوگل کار کردند. چه حرف‌هایی که جف بزوس هنگام راه اندازی آمازون نشنید. چه پشتکاری که مارک زاکربرگ هنگام ترک هاروارد امریکا، به جهت راه اندازی فیس بوک، انجام داد تا بزرگ‌ترین سرزمین دیجیتالی جهان را فرمانروایی کند! همه این‌ها، نشان می‌دهد رهبران موفق دنیای دیجیتالی، حداقل دارای این سه ویژگی مورد اشاره هستند.

خصلت‌های رفتاری و روانی که، در رفتار سازمانی خانم دکتر مایر مشاهده می‌شود.، مورد تحلیل نشریات عرصه آ ی تی و مدیریت قرار گرفته است. در ادامه به چند نکته از خصوصیت‌های این چهره تاثیرگذار دنیای فناوری اطلاعات می‌پردازیم.

1- گفته می‌شود که خانم ماریسا مایر، علاقه بسیاری به اعداد دارد. البته، کسی که علوم رایانه می‌خواند و در گوگل فعالیت می‌کرده است، باید عاشق اعداد باشد. چرا که بیزینس گوگل، هر چه دارد از اعداد هست و الگوریم و محاسبات عددی! برای خانم مایر اعداد در فهرست علاقه مندی ها قرار می‌گیرند، علاقه ای که کمی متفاوت با بسیاری از مردم عادی است. او ۳۷ را عدد شگفت انگیزی می‌داند. البته علم جدید، عددی به نام عدد طلایی را اعجاب انگیز می‌داند که توضیحات بیشتر را باید در گفتاری دیگر، بررسی کنیم.

2- خانم دکتر مایر، ازعلاقمندان جدی مدهای روز است. شاید، اگر وی در عالم فناوری اطلاعات فعالیت نمی‌کرد و یک فعال عرصه مد بود، به دلیل چهره جذاب و انرژی مثبتش به قول روان شناس های عزیز!، می‌توانست موفقیت‌هایی را برای خود دست و پا کند!

3- خانم مدیرعامل با وجود آن که وقتش خیلی پر است، اما به ظاهرش بسیار اهمیت می‌دهد و رنگ‌های گوناگون به تن می‌کند. او همچنین هر فصل، رنگ‌های تازه ای به لباس‌هایش اضافه می‌کند. اگر نگاهی به تصاویری که از ایشان در این گفتار اشاره شد، بی اندازید، خانم مایر را همیشه در رنگ‌های شاد می‌بینید. قطعاً، رنگ شاد، در ذهن شاد و آرام و فعال، جلوه بهتری دارد و تأثیر روانی بهتری برای خلق فرصت‌ها سبب می‌شود.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(ماریسا مایر با همسرش)

4- بعضی‌ها، خجالتی بودن را نقطه ضعف مهمی برایش به شمار می‌آورند. خانم مدیر، خجالتی هم هست، تا آنجا که وقتی برای اولین بار به در جمعی مهمان است یا جمعی را مهمانی می‌کند، دلش می‌خواهد در ۱۵ دقیقه اول آنجا را ترک کند. البته خیلی این موضوع اثبات نشده است و نظر تحلیل گران رسانه‌های غربی هست!

5- علاقه‌اش به علم، از پدرش برایش به ارث رسیده است پدر خانم مایر مهندس محیط زیست بود و در شرکت‌های آب و فاضلاب کار می‌کند. همانند لری پیج و زاکربرگ، رهبران گوگل و فیس بوک، که پدر و مادرانشان، از تحصیل کردگان عالم علم بودند.

6- شخصیتی چند بعدی دارد. معمولاً افراد موفق، شخصیت تک بعدی ندارند. چرا که آن ها مجبور هستند تا فرصت آفرین باشند. خانم مایر از همان دوران نوجوانی در فعالیت‌های مختلف شرکت می‌کرد و فقط به یک جنبه از زندگی توجه نداشت. همین حالا هم در عین اینکه مدیر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیاست، به مدهای روز هم علاقه نشان می‌دهد و ورزش می‌کند.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو

۷- از جمله هواداران کمال گرایی است. به اعتقاد خانم مایر، محصولی که تولید می‌شود باید از هر نظر کامل باشد. او به جزئیاتی توجه می‌کند که کمتر کسی برایش مهم است. آنچه زیر نظر این بانوی موفق تولید می‌شود، با سایر محصولات تفاوت دارد.

۸- هیچ‌گاه نگاه جنسیتی نداشته است از خانم مایر به عنوان بیستمین کارمند گوگل سؤال می‌شد که چه احساسی دارید از اینکه به عنوان تنها زن در اینجا مشغول به کار هستید. پاسخ‌های او نشان از این داشت که به مسائل، از دید جنسیتی نگاه نمی‌کند.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(زن خندان یاهو، در کنفرانس اس اف در ۲۰۱۳)

9- در ابداع یک صنعت تاریخ ساز نقش داشت. خانم مایر از جمله تاثیرگذاران در ابداع و ایجاد یکی از مشهورترین صنعت‌های تبلیغاتی جهان یعنی گوگل ادووردز است.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(دیدار اوباما و ماریسا مایر - ۲۰۱۴)

10- سادگی، مهم‌ترین ویژگی شخصیتی‌اش است. سادگی، بهترین، کوتاه‌ترین و کامل‌ترین توصیف از خانم مایر است. به عبارت خودمانی تر، اهل کلاس گذاشتن و از بالا به دیگران نگاه کردن نیست. (سلسله مراتب تخت به قول مدیریتی‌ها!)

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
دنیای ساده رهبران فناوری: از مارک زاکربرگ فیس بوک تا استیو جابز فقید اپل

ساده زیستن و ساده نگاه کردن، نقش مهمی در خلاقیت و توسعه نوآوری برای افراد دارد و معمولاً افراد موفق، افراد ساده زیستی هستند. تی شرتی که زاکربرگ همیشه بر تن دارد تا شلوار جین ساده استیو جابز فقید و حتی پیراهن تیره رنگ همیشگی آقای تیم کوک، مدیر فعلی اپل را نگاه کنید. همه این‌ها، میلیونر و خیر هستند. اما،... بله! اما را متوجه شدید.

نهار با خانم مدیرعامل چقدر آب می‌خورد؟

آیا دوست دارید با مدیرعامل یاهو نهار صرف کنید؟ اشکال ندارد. لطفاً حداقل 41500 دلار برای صرف یک نهار 1 ساعته پرداخت کنید. شاید عجیب به نظر بیاید. اما موسسه خیریه Charityy Buzz برای گرفتن کمک برای فعالیت‌های بشردوستانه خود، مزایده ملاقات با مایر و صرف نهار را برگزار کرد که در نهایت، شخصی با پرداخت 80 هزار دلار به این خیریه، فرصت دیدار با ایشان را پیدا کرد! این نوآوری، اول بار توسط وارن بافت، رهبر میلیاردر بورس بازان وال استریت امریکا تدارک دیده شد که در سال 1999 میلادی برگزار شد.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(وارن بافت، مبدع طرح مزایده دیدار با بزرگان فناوری و کسب و کار جهان برای کارهای خیریه بود)

در سال 2013 نیز، فردی توانست با پرداخت 1 میلیون دلار به این موسسه خیریه، فرصت صرف نهار با نفر دوم میلیاردرهای جهان را پیدا کند.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(خبر پرتال خیریه برای طرح مزایده صرف صبحانه با خانم مایر در جولای سال ۲۰۱۳)


یک راه عجیب و جالب برای کمک به خیران از طریق دنیای فناوری! اطلاعات تکمیلی را در charitybuzz.com مشاهده کنید. ۱۸۷ هزارفالوور فقط با ۳۰ پست! شما باید خیلی مشهور باشید با ۳۰ پست به این تعداد فالوور برسید!

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(صفحه رسمی ماریسا مایر در اینستاگرام با ۱۸۷ هزار فالوور)

با ما همراه باشید در گشتی در دنیای اینستاگرامی دختر گوگل و رهبر یاهو! آدرس ایشان در نشانی instagram.com/marissamayer قرار دارد. صفحه یک میلیون مخاطبی ایشان در شبکه اجتماعی توییتر، در نشانی https://twitter.com/marissamayer قرار دارد.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(فکر می‌کردید روزی داخل چمدان خانم ماریسا مایر را مشاهده کنید؟ این دنیای اینستا هست!)

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(ماریسا مایر و اعضای تیم استمپد که ۳ سال پیش توسط یاهو خریداری شد)

بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، اپل و حتی بسیاری از افراد مشهور و موفق هم، اشتباه‌های زیادی در کارشان داشته‌اند. اما آن چیزی که سبب می‌شود تا این شرکت‌ها و آدم‌های موفق، مثل قبل سرپا بمانند، قدرت "یادگیری از اشتباه" آنان است، البته به همراه درست کردن آن:) عملکرد مهم آن است که کار اشتباه را درستش کنیم حتی اگر در سریع‌ترین زمان ممکن نباشد. ویدئو زیر را از سخنرانی‌های مایر مشاهده کنید.



ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(ماریسا مایر و نبرد برای نجات یاهو - کتابی نوشته نیکولاس کارلسون- ۲۰۱۵)

این جدیدترین کتابی هست که درباره ماریسا مایر نوشته شده است.

ماریسا مایر، دختر گوگل و رهبر یاهو
(۵۵ اصول موفقیت ماریسا مایر - نوشته آنی گریفین- ۲۰۱۴)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احسنت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج