۲۳۶۸۸۸
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

مهاجرت ۵ میلیون نفر از سال ۸۵ تا ۹۰ در کشور

بر اساس گزارش مرکز آمار از سال ۸۵ تا ۹۰ بیش از ۵ و نیم میلیون نفر مهاجرت کرده و استان‌های تهران و البرز در صدر استان‌های مهاجر پذیر هستند.

خبرگزاری فارس: مرکز آمار ایران گزارش مهاجرت‌های داخلی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ را براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن را منتشر کرد.

براین اساس مهاجرت طی سال‌های ۱۳۹۰ ـ ۱۳۸۵، در مجموع ۵ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۶۶۶ نفر محل سکونت خود را ترک کرده و در محلی غیر از محل اقامت قبلی خود ساکن شده‌اند. از این تعداد، در آخرین جابجایی انجام شده محل اقامت قبلی ۵ میلیون و ۸۹ هزار و ۳۵۴ نفر (۹۲.۰ درصد) داخل کشور و ۱۰۲ هزار و ۵۱۹ نفر (۱.۹ درصد) خارج از کشور بوده است و ۳۴۲ هزار و ۷۹۳ نفر (۶.۲ درصد) نیز محل اقامت قبلی خود را اظهار نکرده‌اند.

از مجموع ۱۰۲ هزار و ۵۱۹ نفر مهاجری که محل اقامت قبلی خود را در آخرین جابجایی خارج از کشور اعلام کرده‌اند ۷۸ هزار و ۷۸۹ نفر (۷۶.۸ درصد) به نقاط شهری و ۲۳ هزار و ۲۷۰ نفر (۲۳.۲ درصد) به نقاط روستایی کشور وارد و ساکن شده‌اند.

از مجموع ۵ میلیون و ۸۹ هزار و ۳۵۴ نفر که طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ محل اقامت خود را در داخل کشور تغییر داده‌اند، ۱ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۹۲۷ نفر (۳۹.۰ درصد) در بین استان‌های کشور و ۳ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۴۲۷ نفر (۶۱ درصد) در داخل استان‌های محل زندگی خود جابجا شده و محل سکونت جدید انتخاب کرده‌اند.

همچنین از مجموع ۳ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۴۲۷ نفر که طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ محل اقامت خود را در محدوده استان محل زندگی تغییر داده‌اند، محل اقامت قبلی ۱ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۸۷۶ نفر (۶۳.۹ درصد) شهرستان محل سرشماری و ۱ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۵۵۱ نفر (۳۶.۱ درصد) شهرستان‌های دیگر استان محل سرشماری بوده است.

بررسی مهاجران برحسب منشأ شهری یا روستایی نشان می‌دهد، از مجموع ۵ میلیون و ۸۹ هزار و ۳۵۴ نفر که طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ محل اقامت خود را در داخل کشور تغییر داده‌اند، محل اقامت قبلی ۴ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۸۶ نفر (۷۸.۹ درصد) نقاط شهری و ۱ میلیون و ۲۳ هزار و ۹۵۹ نفر (۲۱.۱ درصد) نقاط روستایی بوده است و ۵۰۸.۹ نفر (حدود ۱ درصد) نیز محل اقامت قبلی خود را اظهار نکرده‌اند.

از مجموع ۴ میلیون و ۱۴ هزار و ۸۵۶ نفر مهاجران که محل اقامت قبلی خود را شهر اعلام کرده‌اند ۳ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۴۰ نفر (۸۱.۲ درصد) به سایر شهرها (مهاجران شهر به شهر) و ۷۵۵ هزار و ۵۴۶ نفر (۱۸.۸ درصد) به نقاط روستایی (مهاجران شهر به روستا) وارد و ساکن شده‌اند.

همچنین از مجموع ۱ میلیون و ۲۳ هزار و ۹۵۹ نفر که محل اقامت قبلی خود را روستا اعلام کرده‌اند، ۶۵۵ هزار و ۲۵۱ نفر (حدود ۶۴ درصد) به شهر (مهاجران روستا به شهر) و ۳۶۸ هزار و ۷۰۶ نفر (۳۶ درصد) به سایر نقاط روستایی (مهاجران روستا به روستا) وارد و ساکن شده‌اند.

۲ـ۲ـ مهاجرت داخلی استانی طی سال‌های ۱۳۹۰ـ۱۳۸۵

در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ مجموعاً ۳ میلیون و ۱۰۳ هزار و ۴۲۷ نفر در داخل استان محل اقامت خود جابجا شده‌اند، که این تعداد ۵۶.۱ درصد مهاجران طی پنج سال مزبور را تشکیل می‌دهد.

بررسی مهاجران جابجا شده داخل استان‌ها برحسب محل اقامت قبلی نشان می‌دهد ۱ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۸۷۶ نفر (۶۳.۹ درصد) در شهرستان‌های محل سرشماری، محل سکونت خود را تغییر داده‌اند و محل اقامت قبلی ۱ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۵۵۱ نفر (۳۶.۱ درصد) دیگر شهرستان‌های استان مورد سرشماری بوده است.

در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ از مجموع مهاجران جابجا شده در داخل استان محل سرشماری، ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۴۵ نفر (۶۹.۵ درصد) محل اقامت قبلی خود را شهر و ۹۱۵ هزار و ۵۰۹ نفر (۲۹.۵ درصد) روستا اعلام داشته‌اند.

از مجموع ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۴۵ نفر مهاجر داخل استانی که محل اقامت قبلی خود را شهر اظهار کرده‌اند، ۱ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۷۲۶ نفر (۷۸.۲ درصد) به سایر شهرهای استان محل زندگی خود (مهاجران شهر به شهر داخلی استانی) و ۴۷۰ هزار و ۸۱۹ نفر (۲۱.۸ درصد) به نقاط روستایی (مهاجران شهر به روستا داخل استانی) وارد و ساکن شده‌اند.

همچنین از مجموع ۹۱۵ هزار و ۵۰۹ نفر مهاجر استانی که محل اقامت قبلی خود را روستا اعلام کرده‌اند، ۵۷۰ هزار و ۶۴۳ نفر (۶۲.۳ درصد) به نقاط شهری استان محل زندگی خود (مهاجران روستا به شهر داخل استانی) و ۳۴۴ هزار و ۸۶۶ نفر (۳۷.۷ درصد) به دیگر نقاط روستایی استان محل زندگی خود (مهاجران روستا به روستا داخل استانی) وارد و ساکن شده‌اند.

مهاجرت بین استانی در دوره زمانی ۹۰ـ۱۳۸۵

بررسی استان‌های کشور از نظر مهاجرپذیری و مهاجرفرستی طی دوره زمانی ۹۰ـ۱۳۸۵ نشان می‌دهد که ۱۳ استان از ۳۱ استان کشور (حدود ۴۲ درصد از استان‌ها) مهاجرپذیر بوده‌اند، یعنی خالص مهاجرت در آنها عددی مثبت است.

سایر استان‌های کشور مهاجرفرست بوده‌اند یعنی خالص مهاجرت در آنها منفی است. در بین این استان‌ها، استان البرز با ۹۳ هزار و ۶۹۳ نفر دارای بیشترین خالص مهاجرت و استان خوزستان با منفی ۵۴ هزار و ۵۳۰ نفر کمترین خالص مهاجرت را داشته است.

در بین استان‌های مهاجرفرست به ترتیب استان‌های خوزستان، کرمانشاه، لرستان، سیستان و بلوچستان و فارس بیشترین تعداد جمعیت را بر اثر مهاجرت از دست داده‌اند. اعداد مربوط به خالص مهاجرت در استان‌های مذکور به ترتیب منفی ۵۴ هزار و ۵۳۰، منفی ۳۸ هزار و ۷۱۹،منفی ۳۵ هزار و۹۳۷،منفی ۳۳هزارو ۶۸۴ و منفی ۲۵هزار و ۹۷۵ نفر است.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در فاصله سال‌های ۹۰ـ۱۳۸۵ در مجموع ۳ میلیون ۹۷۱ هزار و ۸۵۴ نفر در بین استان‌های کشور جابجا شده‌اند که از این تعداد بیشترین مبادله جمعیتی مربوط به استان تهران با ۷۸۸ هزار و ۸۸۸ نفر (۲۰ درصد کل مهاجران بین استانی) و کمترین مبادله جمعیت مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ۳۰ هزار و ۳۵۰ نفر (۰.۷۶ درصد) است.

از مجموع ۱ میلیون ۹۸۵ هزار و ۹۲۷ نفر مهاجران وارد شده در دوره زمانی ۹۰ـ۱۳۸۵ تعداد ۳۸۴ هزار و ۲۵ نفر (۱۹.۳ درصد) به استان تهران وارد و ساکن شده‌اند. بعد از استان تهران بیشترین واردشدگان به ترتیب به استان البرز ۱۹۲ هزارو ۷۷۰ نفر (۹.۷ درصد) و استان اصفهان ۱۴۰ هزار و ۴۹۵ نفر (۷.۱ درصد) کل واردشدگان بوده است و استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲ هزار ۹۹۹ نفر (۰.۷ درصد) کمترین واردشدگان را داشته است.

از مجموع واردشدگان به استان تهران بیشترین تعداد از استان البرز بوده است چرا که طی پنج سال ۹۰ـ ۱۳۸۵ تعداد ۴۲ هزار و ۲۶۵ نفر از استان مزبور به استان تهران مهاجرت کرده‌اند که ۱۱ درصد از کل مهاجران وارد شده به استان تهران را تشکیل می‌دهند. همچنین این بررسی نشان می‌دهد خارج‌شدگان از استان البرز نیز عمدتاً به استان تهران مهاجرت کرده‌اند به طوری که از مجموع ۹۹ هزار و ۷۷نفر که طی پنج سال مورد بررسی محل اقامت خود را از استان البرز ترک کرده‌اند ۴۲.۷ درصد به استان تهران مهاجرت کرده‌اند و بقیه (۵۷.۳ درصد) به ۳۰ استان دیگر مهاجرت کرده‌اند.

از مجموع مهاجران خارج شده از استان‌های کشور (۱ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۹۲۷) نفر طی سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰، بیشترین تعداد مربوط به استان‌های تهران ۴۰۴ هزار و ۸۶۳ نفر (۲۰.۴) درصد، خراسان رضوی ۱۱۶ هزار و ۱۰۱ نفر (۵.۸ درصد) و خوزستان با ۱۱۵ هزار و ۶۲۲ نفر (۵.۸ درصد) و کمترین مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۷ هزار و ۳۵۱ نفر (۰.۹ درصد) بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج