۲۳۷۴۷۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نگاهی به واقعیت فساد در فوتبال

فوتبال یکی از مهیج‌ترین و در عین حال ورزش نخست ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود به طوری‌که طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اما این روزها بحث بر سر فساد در فوتبال حاشیه جذاب این رشته شده است.

خبرگزاری ایسنا: ورزشی که امروزه از آن به عنوان یک صنعت نام می‌برند، دیگر از یک فضای ورزشی پای خود را فراتر گذاشته است.

فوتبال در کشور آن‌قدر جای خود را باز کرده است که مبالغ میلیاردی و نجومی برای تنها یک بازیکن هزینه می‌شود و جدای از آنکه آن ورزشکار چقدر بتواند مهم و موثر عمل کند این رقم به او پرداخت می‌شود.

فوتبال راه جدیدی برای دیده‌ شدن است و تبلیغات در سایه مدیریت یک تیم فوتبالی شیوه‌ جدید به چشم آمدن است که برخی از افراد از این شرایط به خوبی استفاده می‌کنند.

در کشور ما چند سالی است که فوتبال دیگر از حالت یک ورزش دوست داشتنی خارج شده است و جای خود را به یک فضای رقابتی داده به طوری‌که برخی از سیاست‌مداران نیز پا به این عرصه گذاشتند.

نقش سیاست امروز به حدی در فدراسیون فوتبال ایران پررنگ شده است که کسی قائل به انکار آن نیست؛ نقشی که امروز شاهد آن هستیم سیاسیون نیز نمی‌توانند از آن بگذرند.

بسیاری از کارشناسان عدم حضور افراد در جایگاه‌های تخصصی خود را مهم‌ترین دلیل ایجاد فساد می‌دانند، آنها معتقدند که ورزشی‌ها باید در جایگاه خود مدیریت ورزش را در دست بگیرند و سیاسیون نیز در جایگاه خود به دنبال وظایف خود باشند.

حضور افراد غیر متخصص در رشته‌های مختلف علاوه بر عدم تعهد، کاهش راندمان را نیز به همراه می‌آورد، اگر نگاهی به تیم‌های ورزشی که از سوی سیاسیون هدایت شدند بیندازید می‌بینید که عملکرد بسیاری از این باشگاه‌ها با سیر نزولی همراه بوده است.

پرداخت پول‌های بی‌ضابطه، احیانا تبانی، دخل و تصرف در آمار باشگاه‌هایی که سال‌ها است از خزانه اعتبار می‌گیرند معضلی را به نام فساد رقم زده است.

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هفته جاری بنا دارد؛ گزارش تحقیق و تفحص در زمینه فساد در فوتبال را منتشر کند.

کدام رفتارها در فوتبال فساد است؟

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: اگر اساس عدالت رعایت شود با فساد مبارزه کرده‌ایم.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا اظهار کرد: در فوتبال دنیا فساد وجود دارد و این به دلیل شرایط خاص و وجود تماشاگران پرشور این رشته ورزشی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در فوتبال ایران که باید از نظر سلامت متمایز باشد نیز فساد وجود دارد که دلایل متفاوتی موجب این امر می‌شود.

رئیس کمیسیون آئین‌نامه‌های مجلس با اشاره به راهکارهای اصلاح فساد در فوتبال ایران خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اصلاح این مفاسد سپردن امور ورزشی به ورزشی‌ها است.

یوسفیان گفت: افراد سالم ورزشی باید در راس امور قرار بگیرند، نباید به دنبال نام‌آوری و مدل‌آوری باشیم، شاید فردی که نام‌آور و معروف است از نظر سلامت نفس با مشکل مواجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه بی‌عدالتی در فوتبال ایران مشکل بعدی است، افزود: بی‌عدالتی منشا فساد است و اگر اساس عدالت رعایت شود قطعا با فساد مبارزه کرده‌ایم از سویی نیز حضور عناصر سیاسی در ورزش کار خوبی نیست.

به ورزش کمک کنیم

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: اگر فرد سیاسی تمکن مالی دارد و می‌تواند به ورزش کمک کند اشکالی ندارد که در این رشته وارد شود اما اگر فرد می‌خواهد یک پست را اشغال کند آن حرکت اشتباه است.

سیدهادی حسینی با اشاره به اینکه باید انتظار داشته باشیم تا علاقه‌مندان با امکانات و ارتباطات خود به ورزش کمک کنند، گفت: حضور عناصر سیاسی در ورزش کار خوبی نیست اما اگر به عنوان مثال یک نماینده که در سیاست حضور دارد بتواند به حوزه انتخاباتی خود کمک کند مشکلی به وجود نمی‌آورد.

سیدکریم محمدی استعدادیاب تیم‌های ملی نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، در این خصوص با اشاره به اینکه حضور افراد غیرورزشی در سطح اول ورزش موضوع خوشایندی نیست، گفت: بسیاری از این افراد در این خصوص تخصصی ندارند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مدیران باشگاه‌ها به دنبال این امر هستند که با حضور سیاسیون از لحاظ مالی اوضاع تیم‌ خود را بهتر کنند، این امر کار بدی به نظر نمی‌رسد هرچند شاید به نتیجه مطلوب نیز نرسند.

استعدادیاب تیم‌های ملی افزود: در وضعیتی که ورزش ما به آن گرفتار است و منابع مالی یکی از بزرگترین مشکل تیم‌ها است و بسیاری از باشگاه‌ها به دولت متکی هستند، حضور این افراد می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: در واقع یک نگاه ریالی باید به این افراد داشت و در تصمیم‌گیری‌های ورزشی باید افراد متخصص را ورود داد. هر فردی در هر جایگاهی تخصص مربوط به خود را دارد و همانطور که در سیاست یک ورزشکار نمی‌تواند به خوبی تصمیم بگیرد در ورزش نیز یک سیاست‌مدار قدرت تصمیم‌گیری خوبی ندارد.

محمدی خاطرنشان کرد: برخی از افراد به دلیل شرکت در رقابت‌های مختلف مانند انتخابات از این فرصت استفاده می‌کنند و این مطلوب نیست اما اگر مسئولان ورزشی آن استان بتوانند از این فرصت به دست آمده نهایت بهره را ببرند می‌تواند این حضور مفید باشد.

وی تاکید کرد: افراد به کاری که در آن تخصص ندارند نباید ورود پیدا کنند و این به بدنه آن مجموعه آسیب می‌رساند، اگر این امر در ورزش نیز رخ دهد ضررهای بیشتری نسبت به جاهای دیگر دارد چرا که ورزش با روح و جسم انسان در ارتباط است.

استعدادیاب تیم‌های ملی در شمال کشور در پایان تاکید کرد: در صورتی می‌توان از افراد سیاسی در بدنه ورزش استفاده کرد که در کنار آنها افراد متخصص تصمیم‌گیری‌های ورزشی را انجام دهند تا آن باشگاه دچار مشکل نشود.

به هر حال همانطور که گفته شد بهتر به نظر می‌رسد که هر فردی در جایگاهی که تخصص و تعهد دارد نقش خود را ایفا کند و افراد سیاسی به جای بهره‌برداری‌های شخصی و سیاسی خود، جا را برای افراد متخصص ورزشی باز کنند، دست از نگاه ابزاری خود بردارند و به جای دخالت‌های بیجا در نقش یک حامی ظاهر شوند و در این صورت می‌توان به آینده این فوبتال امید داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج