جاباما
۲۳۷۹۹۸
۲ نظر
۵۰۰۰
۲ نظر
۵۰۰۰
پ

یادگار گمنام مصدق در سازمان ملل

در سالروز کودتای ۲۸ مرداد علیه دکتر مصدق، فیلم کوتاهی درباره فرش اهدایی این نخست‌وزیر فقید ایران به سازمان ملل به نمایش عمومی درآمد.

تاریخ ایرانی: این فیلم یکصد ثانیه‌ای با یادکرد از زنده‌یاد مصدق بر بهره‌گیری او از دست‌بافته نفیس ایرانی در عرصه دیپلماسی تاکید دارد و پیشکش شدن فرش ایرانی به سازمان ملل را که پس از او سه بار دیگر در دولت‌های دیگر نیز تکرار شد، نمایش می‌دهد.

مرحوم دکتر مصدق به هنگام نخست‌وزیری یک تخته فرش دستباف ایرانی را به سان هدیه‌ای فرهنگی و هنری از کشورمان به سازمان ملل متحد تقدیم کرد و این فرش همچنان در یکی از راهروهای مقر آن سازمان در آمریکا زینت‌بخش دیوار است. در شرایطی که فرش دستباف با تاریخی بیش از سه هزار سال در سرزمین ما حضور و نمود داشته است و می‌توان از آن به پرچم دوم کشور و سفیر هنر و فرهنگ ایرانی یاد کرد، انتخاب هوشمندانه دکتر مصدق در پیشکش کردن این اثر هنری نوعی دیپلماسی هنری از جنس ایرانی را به رخ کشیده است.

فرش دستباف در دیپلماسی هنری کشور بار‌ها توانسته است ایفای نقش کند چرا که افزون بر وجوه اقتصادی جنبه‌های بارز فرهنگی و هنری را نیز داراست و می‌تواند بستر مناسبی برای یک کنش دیپلماتیک در دیگر کشور‌ها باشد و نیز دستمایه مناسبی برای ترسیم چهره‌ای متفاوت از ایران در مجامع جهانی است.

اکنون برای نخستین بار تصاویر این فرش در قالب فیلمی ۱۰۰ ثانیه‌ای نمایش عمومی یافته است. فیلم کوتاه «یادگار گمنام مصدق» با همکاری نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و به سفارش مرکز ملی فرش ایران تهیه شده و همزمان با سالروز کودتای آمریکایی علیه دولت دکتر مصدق به نمایش در آمده است.

آخرین فرش اهدایی کشورمان به سازمان ملل فرشی از اصفهان منقوش به شعر «بنی آدم» سعدی بوده است که در واپسین سال دولت اصلاحات مهمان ایالات متحده آمریکا شد و سال گذشته نیز دکتر محمدجواد ظریف با ایستادن در برابر آن تصاویرش را رسانه‌ای ساخت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجتبی

      درود بر روان مبارز خستگی ناپذیر و جاودانه سیاست ایران مرحوم دکتر مصدق ، در زندگی انسان لحظاتی میرسد که مجبور است در برابر حقیقت سرخم کند و خود را از خرافه برهاند تا زخمهای وجدان خود التیام بخشد .

    • علی از گرگان

      امید است سیاستمداران ما زیرکانه درعرصه های بین المللی از فرصتهاییکه دارند به نفع مردم بهره گیرند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج