۲۳۸۱۶۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

جدیدترین اخبار از جرایم اینترنتی

پلیس سایبر ایران، این هفته نیز همچون هفته‌های قبل، در حفظ و صیانت از فضای ارتباطاتی کشور در محیط مجازی، فعال بوده است و مروری بر مهم‌ترین اقدامات پلیس فتح را دربسته خبری ۵ شنبه‌های برترین‌ها دنبال می‌کنیم.

جدیدترین اخبار از جرایم اینترنتی



برترین ها: همچون روال 5 شنبه‌های سرویس خبری پرتال برترین‌ها، داغ‌ترین خبرها از اقدامات پلیس فتح در برخورد با مجرمان سایبر و معرفی جرائم اینترنتی در هفته‌ای که گذشت را در قالب یک بسته خبری اختصاصی مرور می‌کنیم.

جدیدترین اخبار از جرایم اینترنتی

کلاه‌بردار اینترنتی در سنندج به دام افتاد

در پی ارجاع یک فقره پرونده جرائم رایانه ای با موضوع کلاه‌برداری رایانه ای از سوی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به پلیس فتا، بلافاصله مراتب در دستورکار کارآگاهان این اداره قرار گرفت برابر موضوع پرونده که به دادخواهی شخصی جهت خرید دستگاه جوجه کشی اقدام به پرداخت مبلغ ۹ میلیون ۴۲۰ هزار ریال از طریق درگاه به پرداخت ملت نموده که تاکنون بیش از یک ماه است که اجناس خریداری شده را تحویل نگرفته و فروشنده نیز پاسخگو تماس‌های وی نمی‌باشد، حال از فرد کلاه‌بردار شاکی و تقاضای رسیدگی را دارد.

با بررسی‌های فنی و تخصصی مشخص گردید متهم اهل وساکن ارومیه می‌باشد و در ادامه پس از هماهنگی لازم با قاضی ویژه رسیدگی به جرائم سایبری کلیه حساب‌های متهم به هویت پیش گفته مسدود و نامبرده به پلیس فتا شهرستان سنندج احضار شد.

توصیه پلیسی: در هنگام خریدهای اینترنتی خود بسیار محتاط بوده و فریب افراد سودجو را نخورند. در خریدهای اینترنتی تا زمانی که جنس را رویت نکرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نکرده‌اید بابت آن به خریدار هیچ پولی پرداخت نکنند.

کلاه‌برداری اینترنتی با فروش ۶۴۷ پنل جعلی در سبزوار!

در پی تبلیغات فریبنده مبنی بر تبلیغات فروش پنل کاریابی و درآمد ماهانه ۱۰ میلیون ریال کاربران اینترنتی جویای کار مبلغ ۴۲۰ هزار ریال به حساب اعلام شده واریز می‌کنند. در ادامه بررسی‌های مشخص شد کاربران اینترنتی با واریز وجوه و ثبت نام در این درگاه جعلی منتظر ارائه پنل بودند که با گذشت مدت زمانی طولانی از موعد مقرر، پنل مربوطه ارائه نشده و مدیر سایت پاسخگو نیست.

کارشناسان پلیس فتا با بررسی‌های فنی- تخصصی در فضای مجازی درگاه جعلی را شناسایی و با استعلام به عمل آمده مشخص شد ۶۴۷ تراکنش با این حساب به مبلغ ۱۷۰ میلیون و ۵۸۸ هزار ریال انجام شده است و این شرکت کاریابی فاقد هرگونه مجوز و وجود خارجی است. کارشناسان پلیس فتا عامل کلاه‌برداری در شهر سبزوار شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر کردند.

توصیه پلیسی: پرتال از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند.

جزییات جالب یک سرقت اینترنتی از زندان!

سرقت اینترنتی از زندان هم داستان خاص خودش را دارد!

سه سارقی که پس از آشنایی در زندان و با طراحی نقشه قبلی، از حساب رئیس شرکتی در ملارد غرب استان تهران، ۹۰ میلیون ریال به سرقت برده بودند توسط پلیس دستگیر شدند. در پی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای عمومی شهرستان به دادخواهی رئیس شرکتی مبنی بر اینکه از حساب اینترنتی وی به صورت غیر مجاز مبلغ ۹۰ میلیون ریال برداشت شده، موضوع در دستور کار پلیس فتای شهرستان قرار گرفت. با توجه به ادله دیجیتالی کشف شده، کارشناسان پلیس فتا یکی از متهمان را شناسایی و با هماهنگی قضایی، او و هم دستانش دستگیر شدند.

توصیه پلیسی: در حفظ و نگهداری از کارت عابر بانک خود نهایت دقت و جدیت را به خرج داده، هرگز اطلاعات مهم کارت بانکی خود نظیر (شماره حساب، شماره کارت، رمز اینترنتی، ۲CVV) را در اختیار دیگران قرار نداده، برای وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود همیشه از پروتکل امن https استفاده کنند، از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز اینترنتی استفاده کنند، از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند تا بدین ترتیب ضریب امنیت حساب بانکی آن‌ها افزایش یابد.

جهت اطلاع بوشهری‌ها: گول تبلیغات اینترنتی وام را نخورید!

رئیس پلیس فتا بوشهر از شهروندان خواست، مراقب کلاه‌برداران سایبری که در قالب فروش وام فوری بدون سپرده و سند و ضامن که در سایت‌ها و وبلاگ‌ها آگهی نموده‌اند باشند. فرد کلاه‌بردار در تماس با مالباخته و متقاضیان وام اعلام که درخواست وام شما پذیرفته و به روش‌های مختلف و با استفاده از جملات اغوا کننده قربانی را متقاعد و اطمینان وی را جلب می‌نمایند.

جدیدترین اخبار از جرایم اینترنتی

توصیه پلیسی: به هیچ وجه به تماس‌های مشکوک و یا پیامک‌هایی که در این قالب دریافت می‌کنند اعتماد نکرده و جوابگوی آن‌ها نباشند.

کلاه‌برداران اینترنتی اردبیل شکار شدند.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل از دستگیری دو مجرم اینترنتی که با راه اندازی سایت‌های مختلف اقدام به تبلیغ و فروش داروهای غیرمجاز می‌کردند؛ خبر داد. کارآگاهان اداره مبارزه با جرائم سایبری پلیس فتا هنگام رصد و پایش در فضای مجازی به تعدادی سایت که در زمینه تبلیغ و فروش داروهای غیرمجاز فعالیت داشتند برخورد و اقدامات خود را در راستای شناسایی و دستگیری گردانندگان این سایت‌ها انجام دادند و دو نفر از طراح این سایت‌ها را دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادند. جرمان اینترنتی با تشکیل پرونده تحویل مقام قضایی شدند.

توصیه دیجیتالی: توصیه‌های قبلی را دوباره بخوانید.

عامل انتشار اکاذیب در facebook به دام افتاد

رئیس پلیس فتا استان"سیستان و بلوچستان" از دستگیری فردی که با ایجاد پروفایل به نام یکی از شهروندان اقدام به هتک حرمت و انتشار مطالب غیر اخلاقی در خصوص وی می‌نمود، خبر داد. یکی از شهروندان به این پلیس مراجعه و اظهار داشت فردی با ایجاد پروفایلی به نام وی در فیس بوک و انتشار مطالب و عکس‌های فتوشاپ شده اقدام به هتک حرمت از وی، ایجاد بدبینی نزد آشنایان و حتی جدایی از نامزدش شده است و با توجه به اهمیت موضوع، پرونده تشکیل و در دستور کار مأموران پلیس فتا قرار گرفت. با پیگیری سرنخ‌های به دست آمده در مدت کوتاهی متهم که از همکلاسان شاکی بود شناسایی و به این پلیس احضار شد.

توصیه دیجیتالی: هر عمل مجرمانه در فضای مجازی قابل پیگیری می‌باشد و کارآگاهان پلیس فتا با رصد شبانه روزی فضای مجازی با این افراد برخورد خواهند کرد

مجرم اینترنتی خوزستان به دام افتاد

فردی که اقدام به سرقت ۱۰۰ میلیون ریال از حساب بانکی یکی از دوستان خود کرده بود، توسط پلیس فتا شهرستان "مسجد سلیمان "استان خوزستان شناسایی و دستگیر شد مأموران با بررسی‌های علمی و اطلاعاتی هویت متهم را شناسایی و پس از جمع آوری ادله جرم با هماهنگی قضائی متهم را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

متهم در بازجویی‌های فنی پلیس ابتدا منکر جرم خود شد، ولی پس از مواجه با مستندات قانونی به جرم خود اعتراف کرد و گفت: شاکی از دوستان قدیمی و خانوادگی ما می‌باشد و مدتی اطلاعات حساب بانکی خود را جهت انجام امورات بانکی به من محول نموده بود که بعد از مدتی، از اعتماد وی سوء استفاده کرده و اقدام به برداشت ۱۰۰ میلیون میلیون ریال از حساب وی کردم.

توصیه دیجیتالی: لو رفتن رمز دوم کارت شاید ناخواسته در امورات روزمره اتفاق بیافتد، به این دلیل باید به صورت هفتگی، رمز دوم کارت بانکی خود را تغییر داد.

مجرم اینترنتی بوشهری دستگیر شد

رئیس پلیس فتا استان بوشهر از شناسایی و دستگیری فردی که با انتشار خبر و درج آن در سایت خبری استانی باعث هتک حیثیت و تشویش اذهان عمومی نسبت به یکی از ادارات دولتی و کارکنان آن مجموعه شده بود توسط این پلیس خبر داد. پلیس فتا استان در پی شکایت فردی که خود را نماینده حقوقی یکی از ادارات استان معرفی کرد، مبنی بر انتشار خبری کذب توسط یکی از سایت‌های خبری محلی که موجب هتک حیثیت آن سازمان شده است، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت. با بررسی‌های فنی و پلیسی، عامل این اقدام و مدیر سایت موصوف شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به این پلیس احضار شد.

توصیه دیجیتالی: تحقیق از منبع موثق خبری، از مهم‌ترین راه‌های مقابله با شایعه است و با توجه به اینکه بعضاً مشاهده شده از این بستر در جهت پخش اخبار کذب و شایعه استفاده می‌نمایند که این اقدام موجب پیگرد قانونی می‌باشد، لذا بعد از اطمینان از موثق بودن خبر اقدام به انتشار آن در سایت‌ها نمایند.

توصیه‌های مهم پلیس سایبر آذربایجان درباره اسکیمرها

در حفظ و نگهداری کارت‌های اعتباری خود دقت لازم را به عمل آورید.

از نگهداری رمز عبور در کنار کارت اجتناب کنید.

به هیچ وجه کارت و رمز عبور خود را جهت دریافت پول را در اختیار اشخاص ناشناس قرار ندهید.

در هنگام برداشت وجه مواظب باشید کسی رمز شما را نبیند.

هر چند وقت یکبار نسبت به تغییر کلمه عبور کارت‌های عابر بانک اقدام کنید.

برگ رسیدی که از دستگاه خودپرداز دریافت می‌کنید؛ در محل رها نکنید و در صورت عدم نیاز آن را معدوم کنند.

موجودی حساب‌های بانکی مخصوصاً حساب‌های عابر بانک را در فاصله‌های زمانی مناسب چک کنید.

در فروشگاه‌های که امکان خرید با استفاده از کارت خود پرداز وجود دارد از دادن رمز کارت به فروشنده اجتناب کنید.

فروشنده ایلامی فیلم‌های غیر مجاز در اینترنت دستگیر شد

رئیس پلیس فتا ایلام از شناسایی و دستگیری فردی که با ایجاد وبلاگی اقدام به فروش و انتشار فیلم‌های غیر مجاز می‌کرد، خبر داد. بر اساس رصد انجام شده در فضای مجازی در خصوص شناسایی سایت‌های با محتوای مجرمانه کارشناسان این پلیس وبلاگی را مشاهده که در آن مدیر وبلاگ اقدام به فروش فیلم‌های غیر مجاز می‌کرد.
با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی مدیر این وبلاگ شناسایی و طی هماهنگی‌های لازم متهم دستگیر و در بازرسی از منزل وی مستندات مرتبط با جرم کشف شد.

توصیه‌های دیجیتالی پلیس فتا قم

اطلاعات مربوط به وارد شدن (login) خود را ذخیره نکنید.

همیشه قبل از خروج از سایت‌هایی که استفاده کرده‌اید حتماً بر روی قسمت "log out" کلیک کرده و این نکته را در نظر داشته باشید که بستن پنجره مرورگر یا تایپ کردن آدرس یک سایت دیگر به جای سایت قبلی، به هیچ وجه برای خروج از صفحه آن سایت کافی نیست.

درگاه ورود به ایمیل و مسنجرها در بسیاری از برنامه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی، کلمه و رمز عبور شما را ذخیره می‌کنند تا در مراجعات بعدی به صورت خودکار وارد صفحه مورد نظر شوید، این گزینه را غیر فعال کرده تا هیچ فردی بعد از اتمام کار شما نتواند وارد صفحات شما شود.

کامپیوتری را که بر روی صفحه نمایش آن اطلاعت حساس وجود دارد ترک نکنید.

در صورت ترک سیستم، بر روی قسمت خروج تمام برنامه کلیک کرده و تمام پنجره‌هایی را که ممکن است اطلاعات حساس را نمایش دهد ببندید.

از مرورگری استفاده کنید که سوابق شما شامل کلمات و رمز عبور و سایت‌هایی را که بازدید کرده‌اید ذخیره نکند. - پاک کردن فایل‌های اینترنتی موقتی و " history" شما در اتمام زمان استفاده از کامپیوترهای عمومی به حفظ حریم خصوصی شما کمک می‌کند.

از وارد کردن اطلاعات مهم و حساس خود در کامپیوترهای عمومی خودداری کنید.

هکر اینترنتی اصفهانی شناسایی شد

فردی که اقدام به هک و نفوذ به سیستم‌های رایانه ای یکی از شرکت‌های خصوصی کرده بود، طی یک عملیات تخصصی و ضربتی توسط مأموران پلیس فتااصفهان شناسایی و دستگیر شد. در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه سیستم‌های رایانه ای شرکت او هک شده و فردی به آن‌ها نفوذ کرده است موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

مأموران موفق شدند با انجام یکسری اقدامات تخصصی در فضای مجازی متهم را شناسایی و دستگیر کنند. سرهنگ مرتضوی بیان نمود: متهم هنگامی که با مدارک و مستندات پلیس روبرو شد صراحتاً به بزه انتسابی اقرار و انگیزه خود را انتقام جویی و رقابت شغلی عنوان داشت.

توصیه دیجیتالی: از رمزهای ترکیبی که شامل حروف، اعداد و کاراکتر می‌باشد استفاده نمایید.

کلاه‌بردار GPS شناسایی شد

رییس پلیس فتا همدان از شناسایی سایتی با ماهیت کلاه‌برداری از طریق فروش محصولات تلفن‌های همراه خبر داد. پیرو رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی سایتی با ماهیت کلاه‌برداری از طریق فروش نرم افزارهای GPS برای گوشی‌های تلفن همراه شناسایی شد. این سایت با عناوین اغوا کننده قیمت‌های بسیار پایین فروش یا فروش با قیمت‌های استثنایی مشتریان ساده لوح را فریب می‌داد و محصولات معتبر نرم افزارهای GPS را که عموماً قیمت‌های بالایی دارند، تبلیغ می‌کرد.

توصیه دیجیتالی: ضمن هوشیاری در خریدهای اینترنتی دقت نمایند از فروشگاه‌های معتبر و فروشگاه‌هایی که مجوز E-namad را اخذ کرده و نشان آن را در سایت خود گذاشته‌اند، استفاده شود.

جدیدترین اخبار از جرایم اینترنتی

هکر تلگرام در خراسان دستگیر شد!

هکری که حساب کاربری شبکه اجتماعی تلگرام شهروند بیرجندی را هک کرده بود دستگیر شد مدتی قبل خانمی با در دست داشتن شکایتی مبنی بر دسترسی غیر مجاز فردی ناشناس به حساب کاربری‌اش در شبکه تلگرام به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان جنوبی مراجعه کرد. با بررسی‌ها و اقدامات سایبری صورت گرفته فرد ناشناس لاگین شده به حساب کاربری تلگرام شاکی شناسایی شد و به پلیس فتا احضار و بازجویی شد.

متهم در بازجویی‌های پلیس گفت یک ماه پیش قصد فعال کردن نسخه دسکتاپ نرم افزار تلگرام خود را داشتم که پس وارد کردن مکرر شماره تلفن همراهم کد تأییدیه را دریافت نکردم و پس از آن شماره تلفن شاکی را که با هم در یک دانشگاه دانشجو هستیم و در آن زمان آنلاین بود وارد کردم.

اخاذی مرد شیاد از زنان در شبکه‌های اجتماعی

فردی که با انتشار تصاویر خصوصی و شخصی یکی از شهروندان در فضای مجازی باعث هتک حیثیت او شده بود توسط کارشناسان پلیس فتای اصفهان شناسایی و دستگیر شد. باز یک فریب دیگر در فضای مجازی، باز هم انتشار تصاویر خصوصی و باز هم دختری که قربانی آسیبی به نام اشتراک گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. علی رغم توصیه‌ها و هشدارهای پلیس فتا در خصوص این گونه جرائم و آسیب‌ها باز شاهد تشکیل پرونده‌هایی از این دست هستیم.

توصیه دیجیتالی: ارتباط با افراد غریبه در فضای مجازی و اعتماد به آن‌ها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را برای کاربران داشته باشد لذا توصیه می‌شود همان رفتاری که در فضای حقیقی انجام می‌دهید و همان محدودیت‌هایی که برای خود در نظر دارید در فضای مجازی نیز انجام دهید و از در اختیار قرار دادن تصاویر شخصی و خانوادگی به دیگران اجتناب نماییدو در صورت بروز هر گونه مشکل و یا تهدیدی در فضای مجازی در اولین فرصت و قبل از اینکه مجرم اقدام خود را عملی کند موضوع را با پلیس فتا در میان بگذارید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

پلیس سایبر ایران را همواره در نشانی CYBERPOLICE.IR دنبال کنید و به توصیه‌های دیجیتالی که در بسته خبری ۵ شنبه‌های برترین‌ها ارائه می‌شود، به خوبی توجه کنید و این مطالب را در اختیار دوستان و آشنایان در فضای مجازی قرار دهید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج