جاباما
۲۳۸۲۲
۲۲ نظر
۵۰۳۹
۲۲ نظر
۵۰۳۹
پ

چگونه بدون دارو به آرامش برسیم ؟

استرس‌هایی كه به دلایل مختلف هرروزه به ما وارد می‌شود می‌تواند ما را دچار اضطراب مزمن كرده و مشكلات متعددی را به‌وجود بیاورد.

چگونه بدون دارو به آرامش برسیم ؟
برترین ها: استرس‌هایی كه به دلایل مختلف هرروزه به ما وارد می‌شود می‌تواند ما را دچار اضطراب مزمن كرده و مشكلات متعددی را به‌وجود بیاورد. برای حل مشكل اضطراب روش‌های دارویی و غیردارویی متعددی پیشنهاد شده كه در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم كرد.برخی از موارد استرس و اضطراب در زندگی روزمره طبیعی هستند. اگر امتحان دارید یا اگر به تازگی دچار یك شكست عاطفی شده‌اید و حالا می‌خواهید تجربه جدیدی داشته باشید و مضطرب هستید اين اصلا غیرعادی نیست. حتی شاید نداشتن اضطراب در این شرایط كمی عجیب باشد اما اگر همیشه نگران هستید و دائم از وقوع یك حادثه بد می‌ترسید و این احساس شما، بیش از ۶ ماه طول كشیده است، آن‌وقت باید گفت شما، هم در زمره ده‌ها میلیون نفری هستيد كه روی كره زمین به اضطراب مزمن مبتلا شده‌اند. مشكلی كه اگر به موقع درمان نشود می‌تواند سه راه موفقيت شما شود.


درمان دارویی

برای درمان اضطراب و استرس داروهای متعددی در دسترس هستند كه با مراجعه به پزشك عمومی یا روان‌پزشك می‌توانید آن‌ها را دریافت كرده و آرامش بیشتری به دست آوريد. این داروها اغلب سطح ماده‌ای به نام «گابا» را در مغز تغییر می‌دهند. گابا، یك میانجی شیمیایی در مغز است كه باعث بهبود حس و حال، كاهش فشار و تنش‌های عصبی می‌شود. اما این داروها هم مثل تمام داروهای دیگر اثرات جانبی دارند. داروهای ضد‌اضطراب می‌توانند باعث سرگیجه، خواب‌آلودگی، كسالت و فراموشی موقتی شوند. از طرف دیگر، این داروها در بدن حالت تحمل ایجاد می‌كنند؛ یعنی بعد از مدتی بدن به مقدار خاصی از دارو عادت كرده و برای این‌كه شما بتوانید همان تاثیر قبلی را از دارو دریافت كنید باید دوز مصرف آن را افزایش دهید. حالا اگر به‌طور ناگهانی دارو را قطع كنید عوارض محرومیت از دارو سراغ شما می‌آید كه تا مدتی شما را آزار خواهد داد. عوارضی مانند بی‌خوابی، حساسیت و اضطراب شدیدی كه از اضطراب اولیه شما به‌مراتب بدتر خواهد بود. معروف‌ترین این داروها دیازپام(والیوم) است و در مورد سایر داروهای هم‌خانواده دیازپام نیز می‌توان به اگزازپام، كلونازپام، میدازولام، آلپرازولام(زاناكس) و كلردیازپوكساید اشاره كرد.

پیشنهاد می‌كنیم اگر اضطراب شما شدید نیست و باعث اختلال در زندگی روزمره‌تان نشده به‌جای استفاده از دارو از درمان‌های طبیعی و غیردارویی برای غلبه بر اضطراب استفاده كنید البته مشورت با پزشك درصورت شدید بودن اضطراب باید مد نظر قرار گیرد.


گیاهان دارویی

داروهای گیاهی هم در كاهش اضطراب موثر هستند. یكی از بهترین نمونه‌ها دارویی گیاهی به نام «والرین» است. این دارو كه به شكل كپسول و شربت در بازار موجود است درصورت مصرف صحیح در كاهش اضطراب نقش موثری دارد. علاوه براین، می‌توان به گیاهان دارویی سنتی مانند بابونه، سنبل‌الطیب، گل‌گاوزبان و عرق بهارنارنج هم اشاره كرد كه طبق دستورات طب سنتی در كاهش اضطراب و استرس موثر هستند. فقط یادتان باشد از این داروها و گیاهان بیشتر از یك ماه استفاده نكنید و اگر نتیجه مناسبی نگرفتید حتما با پزشك مشورت كنید. نكته دیگر این‌كه برخی از گیاهان دارویی سنتی با داروهای شیمیایی تداخل اثر دارند. قبل از مصرف آن‌ها حتما با پزشك یا داروساز در این زمینه مشورت كنید.


چند راه كلاسیك ضد‌اضطراب

شما می‌توانید برای كم كردن اضطراب خود چند راه ساده را امتحان كنید. یكی از آن‌ها كم كردن یا قطع مصرف كافئین است. كافئین علاوه بر قهوه در نوشابه، نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی نوشیدنی‌های دیگر نیز وجود دارد. كافئین با افزایش شدت عملكرد و تعداد ضربان قلب باعث ایجاد فشار بیشتر روی سیستم عصبی شده و وضعیت شما را بدتر می‌كند.كار دیگر گفت‌وگو با یك مشاور باتجربه است كه می‌تواند شما را در یافتن راهی برای غلبه بر مشكلات، كاهش استرس و اضطراب راهنمایی كند. در ضمن دم و بازدم عمیق به‌خصوص ابتدای صبح هم با افزایش سطح اكسیژن خون باعث كاهش اضطراب می‌شود و همچنين ورزش منظم و مرتب هم در كاهش اضطراب و استرس نقش موثری دارد.

تحقیقات متعدد نشان داده، ورزش منظم 3 بار در هفته هر بار دست‌كم 30 دقیقه جدا از بحث تناسب‌اندام، با تنظیم گردش خون، ریتم و عملكرد قلبی، تنظیم قند خون و كنترل سطح هورمون‌های استرس به شكل قابل ملاحظه‌ای باعث كاهش اضطراب و استرس می‌شود. در این بین ورزش‌های هوازی مثل دویدن، دوچرخه‌سواری با سرعت متوسط، راه‌رفتن تند و به‌خصوص شنا در كنترل اضطراب موثر هستند.


حركات كششي ذهن و جسم (يوگا)

تحقیقات نشان داده، فقط یك جلسه یك ساعته حركات كششي ذهن و جسم به اندازه داروهای آرام‌بخش، سطح «گابا» را افزایش می‌دهد ولی طبعا فاقد عوارض جانبی داروهاست. نتایج تحقیقی كه به تازگي در ژورنال طب مكمل به چاپ رسیده نشان می‌دهد، حركات كششي ذهن و جسم (در مقایسه با راه رفتن) در كاهش اضطراب تاثیر به‌مراتب بیشتری دارد گرچه دانشمندان هنوز علت این ماجرا را متوجه نشده‌اند. برای این‌كه بتوانید حداكثر نتیجه را دریافت كنید به‌طور منظم اين ورزش را يك جلسه در هفته انجام دهيد.


چای سبز

گرچه چای سیاه هم می‌تواند اثرات مفیدی در سلامت ما داشته باشد اما نوع سبز رنگ آن یكی از بهترین انواع مواد غذایی برای بهبود سلامت در همه ابعاد است. اسید آمینه «ال- تیانین» عامل اصلی طعم خاص چای سبز است. این ماده تاثیرات آرامش‌بخشی ثابت شده‌ای‌، دارد. مطالعات نشان داده «ال - تیانین» امواج آلفا را در مغز افزایش می‌دهد. امواجی كه افزایش آن‌ها باعث افزایش آرامش می‌شود. اگر از طعم چای سبز خوش‌تان می‌آید روزانه چند فنجان از آن بخورید. نكته بسیار جالب درباره چای سبز اين است كه مقدار كافئین آن پایین است. كافئین یك فنجان چای سبز تقریبا یك‌سوم كافئین همان مقدار قهوه است و این مقدار اندك كافئین باعث فشار روی سیستم عصبی نمی‌شود مضاف بر این‌كه به‌نظر می‌رسد همان اثر هم توسط «ال - تیانین» خنثی می‌شود. با این حال انواع بدون كافئین چای سبز هم در بازار موجود است. اگر هم خیلی اهل چای خوردن نیستید می‌توانید روزانه 200 میلی‌گرم مكمل ال - تیانین را به‌مدت یك ماه مصرف كنید.


چگونه بدون دارو به آرامش برسیم ؟

غذاها

تحقیقات نشان داده است، افراد مبتلا به اضطراب مزمن دچار كمبود اسیدهای چرب امگا۳ هستند. در صورتی كه این كمبود در بدن افراد مضطرب جبران شود علائم اضطراب در آن‌ها به شكل قابل توجهی كاهش می‌یابد. بنابراین بهترین راه افزایش مقدار امگا۳ دریافتی از طریق رژیم غذایی است. ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون و ساردین منابع بسیار عالی امگا۳ محسوب می‌شوند. جدا از ماهی، چربی‌های امگا۳ در مغزها نیز یافت می‌شوند. گردو و بادام حاوی مقادیر قابل توجهی امگا۳ هستند. خوردن روزانه ۳۰گرم مغز خام و تازه را به شما توصیه می‌كنیم. در عین حال شما می‌توانید مكمل‌های امگا۳ را نیز روزی ۲ یا ۳ بار مصرف كنید اما قبل از آن حتما با پزشك مشورت كنید چون برخی داروهای رقیق‌كننده خون با روغن ماهی تداخل اثر دارند. ميوه‌اي كه می‌تواند به شما كمك كند آووكادو است. آووكادو علاوه بر رفع گرسنگی، به‌دلیل محتوای بالای چربی تك‌رشته‌ای غیر اشباع و پتاسیم می‌تواند باعث كاهش فشارخون، كاهش استرس و اضطراب شود. یكی از بهترین راه‌ها برای كاهش فشارخون بالا، خوردن مقدار كافی پتاسیم است. خوردن نصف یك آووكادو ۴۸۷ میلی‌گرم پتاسیم به بدن می‌رساند كه این مقدار بیشتر از مقدار پتاسیمی است كه از خوردن یك موز متوسط وارد بدن می‌شود. منیزیم ماده‌ای است كه عصبانیت و اضطراب شدید را آرام می‌كند.

این ماده معدنی می‌تواند سطح استرس و اضطراب را كاهش داده و بدن شما را در شرایط آرامش طولانی‌مدت قرار دهد. نرسیدن مقدار كافی منیزیم به بدن می‌تواند باعث بروز خستگی و سردردهای میگرنی ‌شود. متاسفانه آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد، از هر ۱۰نفر، ۷نفر منیزیم كافی دریافت نمی‌كنند به همين دليل بسياري از افراد، آدم‌هاي غرغرويي هستند. خوردن تنها یك فنجان اسفناج ۴۰درصد منیزیم روزانه مورد نیاز شما را تامین خواهد كرد بنابراین بهتر است به‌جای كاهو در ساندویچ یا در سالاد، اسفناج بریزید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Mami

      همه چی ارومه من چه قدر........

    • بدون نام

      بدرد نخور بود

    • nill

      خیلی خوب و مفید بود. ممنون

    • مریم

      خیلی‌کامل‌وعالی‌بود.واقعا‌احسنت.

    • امید

      من سالها مشکل اضطراب و افسردگی داشتم و بالاخره به لطف خداوند مسیر درست را پیدا کردم و بهبود یافتم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میشه لطف کنید به من م راکارتون بگیدخیلی نیاز دارم

    • فاطمه

      بسیارعالی بود من دچاراین مشکلات شدم ولی دلمنمیخواداصلاازخونه بیرون برم

    • بدون نام

      سلام من خیلی افکار منفی میاد سراغم ترس دارم چیکار کنم

    • میلاد

      ای کاش درمان این ناراحتی به همین سادگی بود که تو مطالب بالا نوشته شده من۱۸ساله افسردگی مزمن دارم با دلهره واضطراب اینهمه دارو مصرف کردم خوب نشدم حالا چطور با دوفنجان چای سبز خوب میشم !!!!!!

    • خسته

      من همیشه اظطراب دارم چه دارویی مصرف کنم

      پاسخ ها

      • احسان

        هيچ دارويی

    • خسته

      من همیشه اظطراب دارم چه دارویی مصرف کنم

    • مریم

      سلام دخترخاله من ۲۳سالشه استرس میگیره تشنج میکنه دکترهم میره داروهای قوی بهش میده که استفاده نمیکنه خاهش میکنم یه راهی نشونم بدین زندگیش خوبه هیچی کم نداره فقط حساسه میخاد همه دنیا پاک وخوب باشن ناراحتی هم نداشته باشن

    • سارا

      سلام من دانشجوي ارشدم شهريور دفاع دارم از الان استرس و حال بد دارم اصلا اينجوري نبودم يكساله اين استرس به جونم افتاده ديگه خسته شدم از تنهایی میترسم از جمع غیر خانوادگی هم.میترسم فقط دوس دارم کنار خانوادم باشم از مهمونی از بیرون رفتن فراری ام چیکار کنم

    • بدون نام

      سلام من ازدوره نوجوانی دچار اضطراب شدم از مادرم کمک خواستم اما به حرف های من اهمییت نمی دادالان مادری چهل ساله ام ودو فرزند دارم تمام زندگی مرا تحت شعاع خودقرار داده البته با خوردن سرترالین باتجویز پزشک حالم بهتر میشود لطفا مرا راهنمایی کنید

    • بدون نام

      با سلام من از 13سالگی دچار اضطراب هستم. با الپرازلام آروم میشم ولی الان 35سالم درمان نشدم وقتی اضطرابم زیاد میشه لرزش دست سر میگیرم پیش خیلی از دکترها رفتم ولی خوب نشدم. لطفا کمکم کنید.

    • مریم

      من دو ساله که اضطراب شدیدی دارم و قرص اعصاب میخورم ولی خوب نمیشوم خیلی نگرانم کمکم کنید

    • حسین

      بی خوابی واسترس

    • احسان

      به هيچ دارويی وابسته نشيد چون اواقب بدی داره

    • الناز

      من استرس ترس اضطراب افسردگی همش دارم پیش دکترآ خیلی رفتم عطاری رفتم به نظر من سوره یاسین ایت الکرسی فراموش نکنیم خوبتون میشه نماز بخدا واقعا سریع جواب میده

    • بدون نام

      من ازوقتی پدر وبرادرم روازدست دادم به همراه دوبچه خودم دچارافسردگی شدید شدم داروخیلی مصرف کردم ولی خوب نشدم لطفا یه داروی خوب بهم معرفی کنید

    • بدون نام

      توکل به خدا داشته باشین وقرآن بخونین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج