جاباما
۲۳۸۶۱۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ثبت تصویر زیبای سحابی دوقلو M۲-۹

روز گذشته تلسکوپ فضایی هابل موفق شد تصویری رنگارنگ از یک سحابی دوقلو ثبت کند که انفجار گازهای درخشان و رنگارنگ را در یکی از آخرین مراحل زندگی یک ستاره‌ی در حال مرگ نشان می‌دهد.

وبسایت نوچه - آرزو مقدس: روز گذشته تلسکوپ فضایی هابل موفق شد تصویری رنگارنگ از یک سحابی دوقلو ثبت کند که انفجار گازهای درخشان و رنگارنگ را در یکی از آخرین مراحل زندگی یک ستاره‌ی در حال مرگ نشان می‌دهد. این سحابی که نوعی سحابی سیاره‌نما است، بیش از ۲۰۰۰ سال‌نوری از زمین فاصله دارد و از دو ستاره تشکیل شده که در حال گردش به دور یکدیگر هستند و در مرکز تصویر مشاهده می‌شوند.

ثبت تصویر زیبای سحابی دوقلو M2-9

بسیاری از سحابی‌های سیاره‌نما که نشان‌دهنده‌ی یکی از آخرین مراحل تکامل ستاره‌هایی هم‌اندازه‌ی خورشید ما هستند، تنها از یک ستاره تشکیل شده‌اند اما در این سحابی دو ستاره دیده می‌شوند. ستاره‌ی بزرگ‌تر در حال رسیدن به آخرین روزهای زندگی خود است و گازهای لایه‌ی بیرونی خود را قبلاً در فضا پخش کرده است در حالی که ستاره‌ی دیگر در مراحل تکاملی از او جلوتر است و قبلاً به یک کوتوله‌ی سفید کوچک تبدیل شده؛ شکل خاص شبیه به بال نیز احتمالاً در اثر حرکت دو ستاره‌ی مرکزی حول یکدیگر به وجود آمده است.

بررسی تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل نشان می‌دهد که این دو ستاره احتمالاً از لحاظ اندازه به خورشید بسیار نزدیک هستند و هر صد سال یک دور کامل حول یکدیگر می‌چرخند که این حرکت موجب به وجود آمدن شکل بال‌های پروانه می‌شود و همچنین کوتوله‌ی سفید را قادر می‌کند از گازهایی که از همراه بزرگترش فوران می‌کنند تغذیه کرده و باعث ایجاد هاله‌ای از ماده در اطراف دو ستاره شود.

این سحابی دوقلو در مقیاس کیهانی بسیار جوان و کم سن و سال به شمار می‌رود و اخترشناسان معتقدند احتمالاً تنها ۱۲۰۰ سال سن داشته باشد و رشد آن همچنان ادامه دارد. این نخستین بار نیست که هابل تصویر این سحابی دوقلو که به نام M۲-۹ نیز شناخته می‌شود را ثبت کرده است و در سال ۱۹۹۷ نیز تصویر دیگری با کیفیت پایین‌تر از آن ثبت کرده بود که نشان می‌داد گازهای تشکیل دهنده‌ی بال‌ها با سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت هستند.


ثبت تصویر زیبای سحابی دوقلو M2-9
تصویر هابل از این سحابی دوقلو در سال ۱۹۹۷
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج