جاباما
۲۳۸۹۲۸
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

ملکه های غول پیکر آسمان

در یک نگاه کلی، در هر هواپیما برای راه اندازی سیستم ها و اجزای هواپیما از سه منبع انرژی استفاده می شود که شامل باتری، انرژی مکانیکی حاصل از احتراق سوخت و نیروی باد یا پنیوماتیکی است.

ملکه های غول پیکر آسمان



هفته نامه همشهری جوان - محمدتقی حاجی موسی: پرواز هواپیما اصلا موضوع ساده ای نیست. درواقع پروسه پرواز آن قدر چیز پیچیده ای است که به غیر از تعداد انگشت شماری کشور هنوز کسی نتوانسته وارد صنعت هواپیماسازی به معنای واقعی کلمه بشود، اما سازوکار کلی پرواز را می توان تا حدودی توضیح داد. طوری که همه بفهمند این پرنده آهنی چطور از زمین بلند می شود. در آسمان شناور می ماند و بعد دوباره فرود می آید.

در یک نگاه کلی، در هر هواپیما برای راه اندازی سیستم ها و اجزای هواپیما از سه منبع انرژی استفاده می شود که شامل باتری، انرژی مکانیکی حاصل از احتراق سوخت و نیروی باد یا پنیوماتیکی است. از باتری به علت کمی جریان و ولتاژ خروجی آن، تنها برای فعال کردن بعضی از سیستم های درون کابین استفاده می شود و در شرایط اضطراری نیز با مدت کوتاهی می توان از انرژی باتری ها برای فعال نگه داشتن سیستم های حیاتی بهره برد.

ملکه های غول پیکر آسمان

احتراق سوخت نیز درواقع عامل اصلی پیشروی هواپیما و حرکت آن است که خود این عمل، مستلزم استفاده از جریان برق است که در هواپیماهای بزرگ و اغلب هواپیماهای امروزه، توسط ژنراتورها و آلترناتورها، توسط حرکت یک هادی در میدان صورت می گیرد. این حرکت اولیه که نیاز به شدت و شتاب اولیه بالا برای به حرکت درآوردن تیغه های موتور و در نهایت شفت اصلی آن دارد، توسط نیروی باد که اصطلاحا پنیوماتیکی گفته می شود، به دست می آید.

نیروی باد توسط یک کمپرسور خارجی به تیغه های موتور برخورد می کند و آنها را به سرعت می چرخاند. تیغه ها روی یک شفت قرار دارند و شفت نیز به سیستم (Constant Speed Drive) CSD متصل است و در نهایت به یک ژنراتور متصل می شود. CSD باعث می شود دور موتور روی RPM۶۰۰۰ ثابت بماند و فرکانس تقریبی Hz۴۰۰ را برای هواپیما و سیستم های آن تامین کند.

با به کار افتادن ژنراتور و تولید برق با فرکانس بالا و همزمان به کار افتادن سیستم سوخت رسانی و جرقه حاصل از جریان الکتریسیته، موتور هواپیما شروع به کار کردن می کند و هوا را از جلو به سمت عقب مکش می کند و باعث به حرکت درآمدن هواپیما می شود. این عملیات با سرعت بالا و به صورت پیوسته انجام می پذیرد و باعث پایداری عملکرد هواپیما می شود.

درون موتور، دو کمپرسور وجود دارد که یکی پرفشار و دیگری کم فشار است. این کمپرسورهای هوای بیرون را وارد موتور می کنند. با سوخت ترکیب می کنند و گاز داغ حاصل از اشتعال را با فشار بسیار زیاد از عقب خارج می کنند و هواپیما را به جلو می رانند.

خلبان با افزایش مقدار سوخت ورودی به محفظه احتراق، سرعت هواپیما را بالا می برد و در نهایت به سرعت تقریبی ۲۵۰ کیلومتر برساعت می رساند. در این لحظه با تغییر حالت فلاپ ها و حرکت هوا در زیر آنها، هواپیما از زمین کنده شده و به پرواز در می آید. خلبان توجه دارد که زاویه اوج گیری بیش از ۳۰ درجه نباشد تا هواپیما به حالت واماندگی (Stall) نرسد. این حالت و افزایش ارتفاع تدریجی ادامه می یابد تا هواپیما به ارتفاع مورد نظر برسد و به حالت کروز (پرواز افقی) درآید.

خلبان برای بالا یا پایین کردن دماغه هواپیما از استابیلایزرهای قرار گرفته روی دم که به صورت افقی نصب شده اند، استفاده می کند. همچنین برای کج کردن هواپیما به راست و چپ (Banking) حول محور افقی، خلبان از الوران ها که در دو سر بال ها نصب شده اند، استفاده می کند و برای اینکه سر هواپیما را به رسات و چپ (حول محور عمودی) منحرف کند از رادِر (Rudder) که روی دم قرار دارد و به صورت یک تیغه عمودی است، بهره می برد.

در طول پرواز بسیاری از این حرکات چندگانه و پیچیده توسط خلبان خودکار و به صورت همزمان انجم می شود، اما اگر خلبان بخواهد به صورت دستی هواپیما را هدایت کند، باید رادر را با پدال کنترل کند و الوران ها و استابیلایزرها را با استیک (دسته خلبانی) کنترل کند که در حرکت های پیچیده، همزمانی بسیار مشکل است. برای فرود و کم کردن سرعت، خلبان می تواند تا حد مجازی، سوخت را کمتر وارد موتور کند، اما کم کردن بیش از حد، باعث از کار افتادن موتور می شود.

پس خلبان حالت فلاپ ها را تغییر می دهد تا با باد و حرکت رو به جلو مخالفت کنند. همچنین خلبان موتور را روی حالت معکوس (Reverse) قرار می دهد به این صورت که پوسته روی موتور را از هم باز می کند تا هم دما پایین تر بیاید هم هوای خروجی از کنار بیرون برود و سرعت کمتر بشود که همین امر باعث سروصدای زیاد هواپیما هنگام فرود می شود.

در هواپیماهایی که موتور آنها عقب و روی دم است یا جنگنده ها، دریچه انتهایی موتور متحرک است و خلبان با بستن این دریچه باعث می شود که گازهای خروجی دوباره به جلو برگردند و سرعت هواپیما کم شود و در نهایت با طی مسافتی روی باند و بهره گیری از ترمز چرخ ها، هواپیما متوقف شود.

لازم به توضیح است که چرخ های هواپیما مجهز به سیستم الکترونیکی ضدسرخوردن (Anti Skid) هستند که باعث می شود تمامی چرخ ها با یک سرعت بچرخند و هواپیما به یک سمت سر نخورد و روی باند منحرف نشود.

بویینگ ۷۴۷

ملکه های غول پیکر آسمان

بویینگ ۷۴۷ معروف به جامبوجت، هواپیمای جت چهارموتوره بزرگ و دو طبقه مسافربری است که شرکت بویینگ می سازد. بویینگ ۷۴۷ بعد از هواپیمای ایرباس آ- ۳۸۰، دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است و تولیدش در زمان خودانقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می آمد و برای ۴۰ سال بزرگ ترین هواپیمای مسافربری جهان بود.

بویینگ ۷۴۷ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه قابلیت جا به جای حداکثر ۵۵۰ مسافر را داراست. برخلاف ایرباس آ-۳۸۰، طبقه دوم بویینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلو هواپیما و به اصطلاح فرست کلاس است.

اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بویینگ در اواسط دهه ۶۰ میلادی مطرح شد و به دنبال آن ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بویینگ منعقد کرد.

پس از آن بویینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰-۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود. پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان آمریکن آغاز کرد. شاید بتوان گفت بویینگ ۷۴۷ زیباترین هواپیمایی است که تاکنون ساخته شده و در دنیا هم به آن لقب «ملکه آسمان ها» داده اند. ۷۴۷ در پنج مدل ساخته شده که بزرگ ترین و معروف ترین آن ۴۰۰-۷۴۷ است.

مشخصات فنی:

برد: ۱۳۴۵۰ کیلومتر

فاصله دو سر بال: ۶۴ متر

طول:۷۱ متر

بیشینه سرعت: ۹۸۸ کیلومتر بر ساعت

تعداد موتور: چهار موتور پرت اند ویتنی

۲۳۴ تا ۲۶۶ میلیون دلار

بویینگ ۷۸۷

ملکه های غول پیکر آسمان

بویینگ ۷۸۷ معروف به دریم لاینر (Dream Liner) هواپیماهای جت مسافربری دوموتوره و پهن پیکری است که بسته به تعداد و نوع صندلی ها، ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر ظرفیت دارد. این هواپیما نسبت به دیگر هواپیمای مسافربری بویینگ از لحاظ مصرف سوخت، دارای بازده بالاتری استو اولین بویینگی است که کامپوزیت و فیبر کربن در بیشتر بدنه آن به کار رفته است.

بویینگ برای نخستین بار در تاریخ هشتم ژوئیه ۲۰۰۷ با تشریفات گسترده از این هواپیما رونمایی کرد. این هواپیما «سریع- فروش ترین» هواپیمای مسافربری تاریخ است و سفارش خرید آن بیش از ۸۰۰ فروند است. پیش از این انتظار می رفت که این هواپیما در ماه مه ۲۰۰۸ وارد خدمت شود، اما برنامه ورود به خدمت آن با کمی تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شد، ولی بعد از آن نیز بار دیگر تحویل آن به تاخیر افتاد و به ۲۰۱۱ موکول شد.

مشخصات فنی:

برد: ۱۵۱۹۰ کیلومتر

فاصله دو سر بال: ۶۰ متر

طول: ۵۶ متر

بیشینه سرعت: ۹۵۴ کیلومتر بر ساعت

تعداد موتور: دو موتور جنرال الکتریک

۱۴۶ تا ۲۰۰ میلیون دلار

بویینگ ۷۷۷

ملکه های غول پیکر آسمان

۷۷۷ ظرفیت حمل ۲۷۸ تا ۵۵۰ مسافر را داراست و برد پروازی آن بین ۱۰۰۳۷۰ تا ۱۷۴۴۵ کیلومتر است. از جمله ویژگی های ظاهری این هواپیما که به وسیله آنها می توانید به راحتی ۷۷۷ را شناسایی کنید می توان به ارابه های فرود آن که هر یک به شش چرخ مجهز شده اند، دنباله تیز آن و همچنین بدنه اش که مقطعی کاملا دایره ای دارد، اشاره کرد.

۷۷۷نخستین هواپیمای تجاری جهان است که تمام مراحل طراحی آن به کمک نرم افزارهای رایانه ای انجام شده است. برای ساخت این هواپیما هیچ نقشه یا طرحی روی کاغذ رسم نشده و همه کارها به کمک یک نرم افزار انجام گرفته است. این موضوع سبب شد بسیاری از آزمایش ها روی آن در محیط های شبیه سازی شده صورت بگیرد و بدین ترتیب از صرف میلیون ها دلار هزینه برای آزمایش های پروازی جلوگیری شود. نخستین هواپیمای ۷۷۷ در سال ۱۹۹۴ به پرواز درآمد.

مشخصات فنی

برد: ۹۷۰۰ کیلومتر

فاصله دو سر بال: ۶۱ متر

طول: ۷۴ متر

بیشینه سرعت: ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد موتور: دو موتور رولزرویس

۲۵۸ تا ۳۱۵ میلیون دلار

ایرباس A۳۴۰

ملکه های غول پیکر آسمان

کاربرد اصلی این هواپیما جا به جایی تعداد زیادی مسافر در مسافت های طولانی است و برای مسیرهای بیش از ۱۳۷۰۴ کیلومتر طراحی شده است که همه نیازهای ۳۰۰ مسافر را برای این سفرها برآورده کرده است. تاکنون این مدل ۲۴۶ فروند را تحویل داده است و ۲۴۱ فروند هم در حال ساخت است.

مدل ۵۰۰ که دوربردترین مدل است، توانایی جا به جایی بیش از ۳۱۳ مسافر در سه کلاس برای مسیرهای بیش از ۱۶۶۶۸ کیلومتر را دارد. هواپیمایی سنگاپور از این مدل برای مسیر سنگاپور لس آنجلس استفاده می کند که بیش از ۱۹ ساعت طول می کشید.

همچنین این مدل از موتورهای رولزرویس استفاده می کند. مدل ۶۰۰ که طویل ترین مدل ۳۴۰ است قابلیت حمل ۳۶۰ مسافر در سه کلاس یا ۴۱۹ مسافر در دو کلاس را دارد.

مشخصات فنی:

برد: ۱۳۱۵۰ کیلومتر

فاصله دو سر بال: ۶۰.۳ متر

طول: ۶۳.۶ متر

بیشینه سرعت: ۹۱۲ کیلومتر بر ساعت

تعداد موتور: چهار موتور رولزرویس ترنت ۵۰۰

۲۴۵ میلیون دلار

آنتونف ۲۲۵ مریا

ملکه های غول پیکر آسمان

هواپیمای باری- ترابری طراحی شده توسط آنتونوف شوروی پیشین که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آن در اوکراین دنبال شده و در عین حال بزرگ ترین هواپیمای بال ثابت جهان است. این هواپیما را می توان نسخه بزرگ شده هواپیمای آنتونوف- ۱۲۴ دانست.

آنتونوف ۲۲۵ که ۱۷ خدمه پروازی دارد و دارای شش موتور قدرتمند ساختش رکت آنتونوف اوکراین است. این موتورها می توانند معادل ۱.۵ میلیون نیوتن (۱۲۵ هزار کیلوگرم) نیروی رانش ایجاد کنند. آنتونوف ۲۲۵ قابلیت حمل ۱۵۰۰ نفر نیرو را داراست که این در نوع خود بی نظیر است.

مخازن سوخت این هواپیما قابلیت سوختگیری به میزان ۲۸۰ تن را دارا هستند و در حالت عادی در هر ساعت ۱۸ تن سوخت مصرف می کند و با بار، می تواند به میزان ۱۲ ساعت پرواز کند. یکی از معایب این هواپیما ارتفاع خلبان با زمین هنگام فرود یا پرواز است که تقریبا ۱۰ متر می شود. درخصوص وزن آن، همین نکته کافی است که آنتونوف ۲۲۵ وزنی معادل هشت فروند بویینگ ۷۳۷ دارد. طول این هواپیمای غول پیکر ۸۴ متر است که با این طول می تواند بدنه یک بویینگ ۷۳۷ را در خود جای دهد.

قابلیت دیگر این هواپیما حمل بار به صورت خارجی است؛ یعنی می توان با قراردادن قسمتی در روی بدنه هواپیما بارهای حجیم را نیز حمل کرد. همان طور که در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی بوران را حمل کرد. از بارگیری های مهم این هواپیما بعد از بازسازی می توان به بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل به وزن ۱۰۹ تن، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و حمل ماشین ها و وسایل و خدمه یک شرکت در مسابقات نام برد. این هواپیما قابلیت حمل بار تا ۲۵۰ تن را داراست.

مشخصات فنی:

برد: ۱۵۴۰۰ کیلومتر

طول: ۸۴ متر

فاصله دو سر بال: ۸۸.۴
متر
بیشینه سرعت: ۸۵۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد موتور: شش موتور لوتارف T-۱۸

۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار

ایرباس A۳۸۰

ملکه های غول پیکر آسمان

ساخت بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا از سال ۱۹۹۶ با پروژه ای به نام ای ۳ایکس ایکس آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با نام کنونی شناخته شد. ایرباس ای ۳۸۰ توانایی جا به جایی شمار زیادی مسافر را دارد و کاربرد آن در سفرهای بین المللی و مسافت های طولانی است.

شمار صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری، بالغ بر ۵۲۵ نفر است. در مدل هایی که تنها دارای یک کلاس اقتصادی هستند، این گنجایش تا ۸۵۳ نفر نیز، قابل گسترش است. با وجود ابعاد عظیم این هواپیما، ای ۳۸۰ براساس ابعاد عرف و استوانه ای شکل، همانند بویینگ ۷۴۷ ساخته شده و بدنه آن، تنها اندکی از بویینگ ۷۴۷ پهن تر است.

در نمای ظاهری، ای ۳۸۰ دارای بال هایی است که در قسمت پایین بدنه نصب شده اند (Low Mounted) و اندکی متمایل به عقب هستند و چهار نقطه برای اتصال موتور در آنها پیش بینی شده است.

قسمت ارابه فرود هواپیما، مشتمل بر ۲۲ عدد چرخ است که نحوه جاگذاری آنها، مشابه چرخ های بویینگ ۷۴۷ و بویینگ ۷۷۷ است. این نوع طراحی در قسمت ارابه فرود، با بیشتر باندهای فرود در فرودگاه های بزرگ، سازگاری دارد. با این حال، مساحت عظیم بال های هواپیما، این نیاز را در بیشتر فرودگاه های بزرگ پدید می آورد که عرض باندهای خود را افزایش دهند تا دو هواپیمای ای ۳۸۰ در کنار یکدیگر بتوانند عبور کنند.

مشخصات فنی:

برد: ۱۵۷۰۰۰ کیلومتر

طول: ۷۳ متر

فاصله دو سر بال: ۸۰ متر

بیشینه سرعت: ۱۰۲۰ کیلومتر برساعت

تعداد موتور: چهار موتور رولزرویس ترنت
970
۴۲۸ میلیون دلار
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج