جاباما
۲۳۸۹۳۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

خواندنی ها با برترین ها (۴۲)

در این شماره از خواندنی ها با رمانی از آلخو کارپانتیه به ترجمه ی سروش حبیبی، خاطراتی از سازمان افسران حزب توده، نمایش نامه ای از ریچارد ناش و... آشنا شوید.

خواندنی ها با برترین ها (42)




برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمانی از آلخو کارپانتیه به ترجمه ی سروش حبیبی، خاطراتی از سازمان افسران حزب توده، نمایش نامه ای از ریچارد ناش و... آشنا شوید.

قرن روشنفکری (رمان)

  • آلخو کارپانتیه
  • ترجمه ی سروش حبیبی
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها با برترین ها (42)

داستان شرح ماجرایی است که طی انقلاب فرانسه بر سه شخصیت عمده ی داستان می گذرد. یکی از آن ها که ویکتور هوگ باشد و می شود گفت که در داستان نقش کانونی دارد، از تاریخ گرفته شده است. گر چه در این عرصه چندان نام آور نبوده است و انتخاب او به عنوان یک شخص داستان حکایت از زبردستی قابل ملاحظه ی نویسنده می کند. گمنامی او در تاریخ دست داستان پرداز را باز می گذارد تا بی آن که به جایی بربخورد زندگی او را چنان که میل دارد شکل دهد. اما کارهایش به قدری متعدد و با رویدادهای تاریخی سازگارند که داستان از چهارچوب تاریخ بیرون نمی رود.

کارپانتیه در این کتاب کارهای ویکتور هوگ را وصف می کند که زمانی پوراوپرنس دکانی داشت و بعد شیفته ی روبسپیر شد و در روشفور دادستان خلق گردید و بعد با یک دست فرمان شانزدهم پلوویوز سال دو را به منظور برقراری آزادی و الغای برده داری به دنیای جدید آورد و با دست دیگر گیوتین را. ویکتور هوگ کسی است که اول گوادلوپ را از انگلیسیان بازستاند و زمانی که فرمانروای گویان بود به اعتبار فرمان سی ام فور آن سال ده، برده داری را دوباره در آن جا برقرار کرد...

سرگذشت ویکتور هوگ در زمان خود نمونه است. نامجویی در عرصه ی نبرد و سازمان دهی تشکیلاتی و جاه طلبی سیاسی، انسانی را که زمانی در او بود نابود می سازد. او خود را انکار می کند. دست آورد کارهایش به علت تناقض تلاش هایش تباه می شود و آرمان های اجتماعی ای که او تمام توان خود را در راه تحقق آن ها گذاشته است در کشاکش عرصه ی سیاست از اختیارش بیرون می رود و او را خرد می کند.

کتاب تصمیم (۵۰ الگو برای تفکر راهبردی)

  • مایکل کروگروس/ رومن چیلر
  • ترجمه ی مریم تقدیسی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (42)

وقتی با آشفتگی رو به رو می شویم سعی می کنیم به آن نظم بدهیم، از آن دست پیدا کنیم. الگوها از این طریق که ما را قادر می سازند موانع را رد کنیم و فقط بر چیزی که واقعاً مهم است تمرکز کنیم، به ما کمک می کنند از پیچیدگی های اوضاع بکاهیم. منتقدان معمولاً به این موضوع اشاره می کنند که الگوها واقعیت را منعکس نمی کنند. درست است، ولی نمی توان مدعی شد که ما را وادار به تفکر تجویز شده می کنند. الگوها محتوا یا چگونگی تفکر را مشخص نمی کنند، بلکه حاصل فرایند تفکر فعالند.

شما می توانید این کتاب را به روش امریکایی یا اروپایی بخوانید. امریکایی ها به روش آزمون و خطا عمل می کنند: کاری را انجام می دهند، شکست می خورند، از آن درس می گیرند، به نظریاتی می رسند و دوباره تلاش می کنند: از آن درس می گیرند، به نظریاتی می رسند و دوباره تلاش می کنند. اگر این روش برای شما مناسب است، از ابتدا با «چطور می توانم باعث پیشرفت خود شود» شروع کنید. اروپایی ها ابتدا نظریه پردازی و بعد عمل می کنند سپس در صورت شکست آن را تحلیل و اصلاح می کنند و دوباره تلاش می کنند. اگر این روش برایتان مناسب تر است، با «چطور می توانم خود را بهتر درک کنم» شروع کنید. کارایی هر الگو به فردی بستگی دارد که از آن استفاده می کند.

باران ساز (نمایش نامه)

  • ریچارد ناش
  • ترجمه ی کمال الدین شفیعی
  • نشر لاهیتا
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (42)

ریچارد ناش در نمایش نامه ی باران ساز فضایی نمادین می آفریند و مقوله ی طبیعی خشک سالی را، که زندگی مردم جنوب امریکا را به هم ریخته است، بر می گزیند و از آن فاجعه ای می آفریند، جهنمی و تحمل ناپذیر. بسیاری از کشاورزان به ناچار به جاهای دیگری می گریزند. چارپایان می میرند. کشتزاران می خشکند. امید زنده ماندن و پاییدن کم رنگ می شود. فقر و تنگ دستی بی داد می کند. انفعال، بر بیزاری از زندگی می افزاید. در بیرون از چاردیواری خانه ها، داس مرگ به نابودی می کوشد. درون خانه ها نیز چالش ها و روان پریشی ها، نا هم آهنگی ها و ناهمگنی، نظم گذران زندگی معمولی را به هم می ریزد.

خاطراتی از سازمان افسران حزب توده ایران

  • مرتضی زربخت در گفتگو با حمید احمدی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ سوم: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (42)

کتاب حاضر، بیان گوشه هایی از تاریخ میهن ماست از دوره ی رضا شاه تا انقلاب ۱۳۵۷ مولف به سهم خود کوشیده است رویدادها و تحولات سیاسی و اجتماعی را که در ساختن آن نقش داشته یا شاهد آن ها بوده است توضیح دهد. این خاطرات در آبان ماه ۱۳۷۴ در گفتگو با حمید احمدی در چارچوب طرح تاریخ شفاهی چپ در برلین شکل گرفته است و مرتضی زربخت در آن تلاش کرده است در بیان رویدادها از منظر گذشته نگاه نکند و نگرش و دیدگاه جدید خود را در آن دخالت ندهد؛ زیرا، مداخله دادن قضاوت ها و داوری های امروز در بیان وقایع گذشته موجب حذف یا دستکاری آن وقایع می شود که با هدف بازگویی خاطرات مغایرت دارد.

دعا برای ربوده شدگان

  • جنیفر کلمنت
  • ترجمه ی میچکا سرمدی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: ۹۴

خواندنی ها با برترین ها (42)

لیدی گارسیا مارتینز پرشور، باهوش و شوخ طبع است. او پا به دنیایی گذاشت که دختر بودن در آن خطرناک است. این جا در سایه ی درگیری های باندهای مواد مخدر، جنازه ها در حاشیه ی روستا ها پیداشان می شود تا به وسیله ی مارها و عقرب ها به درون خاک برگردند. کلاس های درس با وقفه تشکیل می شوند و این زمانی اتفاق می افتد که داوطلبی حاضر شود برای یک ترم تحصیلی از شهر بزرگش دور بماند تا بچه های روستایی را آموزش دهد.

در گودرو سرکرده های باندهای مواد مخدر پادشاهی می کنند و مادرها به دخترهاشان لباس پسرانه می پوشانند یا آن ها را با تراشیدن موها و سیاه کردن دندان ها زشت می کنند تا از چنگال شکارگر اعضا دیگران در امان باشند و هنگامی که ماشین شاسی بلند سیاه دور شهرک می گردد، لیدی دی و دوستانش مثل حیوانات به سوراخ هایی که در حیاط کنده اند می خزند تا از دید جانیان محفوظ باشند.

دعا برای ربوده شدگان تصویری زنده و تأثیرگذار از زنان روستاهای مکزیک ارائه می دهد و کاوشی است خیره کننده در پیامدهای جنگی نابرابر. داستان فراموش نشدنی درباره ی دوستی، خانواده و اراده ی محکم.

«مجله اینترنتی برترین ها» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

Bartarinha.editorial@gmail.com

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره ۲۳۰۵۱۴۹۲ تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج