جاباما
۲۳۹۲۲۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

چند می‌گیری فدراسیون را اداره کنی؟

اداره‌کردن فدراسیون‌های ورزشی بدون بودجه و یا با بودجه کم، عملا کاری ‌نشدنی است؛ البته اگر موارد استثنا کنار گذاشته شود

روزنامه شرق: اداره‌کردن فدراسیون‌های ورزشی بدون بودجه و یا با بودجه کم، عملا کاری ‌نشدنی است؛ البته اگر موارد استثنا کنار گذاشته شود بسیاری از فدراسیون‌ها که در عرصه مدال‌آوری ضعف دارند به خاطر همین تزریق بودجه ناکافی است؛ هرچند که موارد عکس آن هم دیده شده است؛ هنوز هم فدراسیون‌های زیادی هستند با وجود گرفتن بودجه قابل‌توجه در موضوع مدال‌آوری و قهرمانی عملکرد شایانی نداشته‌اند. این مقدمه کوتاه بهانه‌ای است برای بررسی فهرست بودجه تخصیص‌داده‌شده به فدراسیون‌ها که وزارت ورزش و شخص وزیر یکی دو روز گذشته آن را به‌صورت رسمی اعلام کرده و میزان دریافتی هر فدراسیون تا پایان مرداد ماه ٩٤ را اعلام کرده است.

چگونگی تعریف بودجه

فهرست منتشرشده فقط مربوط به بودجه‌ای است که وزارت ورزش در اختیار فدراسیون‌ها قرار داده و این مبلغ با مبالغی که کمیته ملی المپیک قرار است در اختیار هر فدراسیون بگذارد کاملا متفاوت است. ابتدای سال رؤسای فدراسیون‌های مختلف بر سر تعریف بودجه‌ای مشخص با وزارت ورزش به توافق رسیده‌‌اند و مقرر شده تا پایان سال مبلغی که بر سر آن تفاهم شده در اختیار فدراسیون‌ها قرار بگیرد. تعداد سفرهای خارجی، شانس‌های مدال‌آوری، گستردگی فعالیت فدراسیون مربوطه و غیره، مواردی هستند که همواره در تعیین بودجه تأثیرگذار است. بنابراین پایه اولیه را تفاهم‌نامه‌ای مشخص کرده که با توافق دو طرف (فدراسیون و وزارت ورزش) نهایی شده است. به‌عنوان مثال فدراسیونی که بودجه سالش را یک‌میلیارد در نظر گرفته به‌صورت تدریجی این مبلغ در اختیارش گذاشته می‌شود تا از آن استفاده کند.

افزایش بودجه یا کاهش بودجه

اگرچه به نظر می‌رسید امسال بودجه‌ای که از سوی وزارت ورزش در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌گیرد رشد چند درصدی نسبت به سال پیش داشته باشد ولی گویا وزارت ورزش به‌صورت شفاهی از رؤسای فدراسیون‌های مختلف تقاضا کرده از مبلغی که بر سر آن تفاهم شده بکاهند و ترجیحا هم بودجه‌ای معادل با سال گذشته برای امسال در نظر بگیرند. البته موردی که وزارت ورزش امسال نسبت به آن سخت‌گیری بیشتری داشته این است که هر فدراسیون باید بتواند علاوه بر این بودجه درآمدزایی کند و در جذب اسپانسر فعالیت دوچندانی داشته باشد. این در حالی است که اسپانسرها هم باید به‌صورت سالانه انتخاب شوند تا مشکل مالی کمتری برای فدراسیون به وجود بیاید. به‌این‌ترتیب یک فدراسیون علاوه بر پولی که وزارت ورزش در اختیارش می‌گذارد می‌تواند دلخوش به پول کمیته ملی المپیک هم باشد ولی فدراسیونی موفق‌تر است که بتواند با جذب اسپانسر قوی، درآمدزایی مناسبی داشته و در نتیجه در رشد و توسعه ورزش مربوطه‌اش موفق‌تر عمل کند.

فدراسیون فوتبال و بودجه ١٠ میلیارد تومانی

در فهرست اعلام‌شده از سوی وزیر ورزش، مشخص شده فدراسیون فوتبال تا مردادماه امسال بیش از هر فدراسیون دیگری بودجه گرفته است؛ چهار میلیارد و ١٥٠ میلیارد تومان، ٤٢ درصد بودجه موردنظر برای فدراسیون فوتبال تا به اینجاست. با حسابی سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید بودجه‌ای که قرار است امسال در اختیار فدراسیون فوتبال قرار بگیرد مبلغی نزدیک به ١٠ میلیارد تومان است. فدراسیون کشتی هم با سه میلیارد و ٥٩٠ میلیون تومان دیگر فدراسیونی است که بودجه‌ای زیاد در مقایسه با سایر فدراسیون‌ها تا همین‌جا گرفته است. به نظر می‌رسد فدراسیون کشتی در سال جاری از وزارت ورزش درخواست بودجه‌ای هشت میلیارد تومانی داشته است.

١٢ فدراسیون میلیاردی

در فهرست اعلام‌شده، همین حالا ١٢ فدراسیون هستند که تا به اینجا بیش از یک‌میلیارد تومان از وزارت ورزش بودجه گرفته‌اند. البته اگر ما بقی پول این فدراسیون‌ها هم به آنها پرداخت شود این فدراسیون‌ها همگی بالای دو میلیارد تومان بودجه در سال دریافت خواهند کرد. به غیر از دو فدراسیون فوتبال و کشتی یکی، دو فدراسیون دیگر هم به مرزی بالای سه میلیارد تومان می‌رسند که در نوع خود می‌تواند بودجه مناسبی برای فدراسیون‌های مربوطه باشد. البته اگر قرار باشد بودجه به‌صورت سالانه محسوب شود باید گفت نزدیک به ٢٥ فدراسیون هستند که یک‌میلیارد یا بیشتر از یک‌میلیارد در سال از وزارت ورزش بودجه می‌گیرند.

پول واقعا داده شده است؟

شاید سؤالی که ذهن را به خود مشغول می‌کند این باشد که آیا واقعا مبلغ اعلام‌شده در اختیار فدراسیون‌ها قرار گرفته یا نه؟ مسعود سلیمانی، رئیس فدراسیون اسکواش که گفته شده زیرمجموعه‌اش تابه‌حال ٣٦٠ میلیون تومان گرفته، به این سؤال «شرق» این‌طور پاسخ می‌دهد: «تفاهمی که ما با وزارت ورزش داشته‌ایم ٩٠٠ میلیون تومان بوده، ولی ظاهرا از همه فدراسیون‌ها خواسته شده از این مبلغشان بکاهند. از ما هم خواسته شده همان بودجه سال پیش که ٧٠٠ میلیون تومان بوده را بپذیریم که رقم ٥٠ درصد دریافتی به همین دلیل است. البته ما از پول اعلام‌شده هنوز صد میلیون را هم نگرفته‌ایم که قرار شده همین هفته این مبلغ را در اختیار داشته باشیم. هرچند باید بگویم فدراسیون‌ها متعهد شده‌‌اند درآمدزایی کنند و این مبالغ فقط کمک کوچکی به آنهاست. ما هم تلاش می‌کنیم حامی مالی سالانه پیدا کنیم که این امر به‌زودی محقق می‌شود». مسعود سلیمانی درباره کمک‌های کمیته ملی المپیک هم می‌گوید: «هنوز فکر نکنم فدراسیونی با کمیته ملی المپیک تفاهم‌نامه مالی داشته باشد، ولی ما تابه‌حال در دو نوبت ١٥میلیون و ٤٠ میلیون تومان گرفته‌ایم و باید در تفاهم با کمیته امسال رقم بالاتری را درخواست کنیم». سلیمانی از بدقولی کمیته ملی المپیک هم حرف زد و گفت: «سال پیش مثلا بودجه ما در کمیته ملی المپیک ٢٥٠ میلیون بسته شده بود ولی کلا ١٢٠ میلیون تومان به ما دادند. امسال زیر ٥٠٠ میلیون طلب نمی‌کنیم تا حداقل همان ٢٥٠ میلیون را به ما بدهند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج