۲۳۹۵۹
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

توصیه های کاربردی برای خرید خودرو دست دوم

خرید یک اتومبیل دست دوم حوصله و دقت بیشتری را می طلبد و شما باید بدون هیچ تعارفی، تمام قسمت های خودرو موردنظر را مورد بررسی قرار دهید حتی اگر فروشنده، یکی از آشنایان شما باشد.

توصیه های کاربردی برای خرید خودرو دست دوم

هفت صبح: برخی ترجیح می دهند به جای یک اتومبیل صفر کیلومتر، مدل های دست دوم آن را با قیمتی کمتر خریداری کنند و درواقع نسبت به افت ظاهری و باطنی خودرو حساسیت خاصی نشان نمی دهند.

البته گاهی هم پیش می آید شما اتومبیلی را با قیمتی بیش از بودجه خود برای خرید درنظر گرفته اید و در این صورت مجبور هستید نمونه کار کرده یا به قول معروف، دست دوم آن را خریداری کنید.

به هر حال خرید یک خودرو دست دوم با بودجه، سلیقه و میزان حساسیت شما رابطه مستقیم دارد. البته اگر مانند نگارنده، وسواس و حساسیت زیادی در خرید خودرو به خرج دهید، یک خودرو صفرکیلومتر ارزان قیمت را به خودرو دست دوم ترجیح خواهید داد!

فراموش نکنید خرید یک اتومبیل دست دوم حوصله و دقت بیشتری را می طلبد و شما باید بدون هیچ تعارفی، تمام قسمت های خودرو موردنظر را مورد بررسی قرار دهید حتی اگر فروشنده، یکی از آشنایان شما باشد.

توصیه های کاربردی برای خرید خودرو دست دوم

پیش تر در مورد خرید خودرو نو و صفرکیلومتر مواردی را ذکر کرده ایم و بخشی از آنها در خرید اتومبیل دست دوم نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال برای خرید این خودروها هم قبل از هر چیز باید بودجه خود را در نظر بگیرید و در نظر داشته باشید که کل بودجه موردنظر را برای خرید اتومبیل پرداخت نکنید زیرا هرچه کارکرد خودرو بیشتر باشد، باتوجه به استهلاک قطعات و همچنین اتمام مدت گارانتی، ممکن است هزینه نگهداری بیشتری را هم به شما تحمیل کند.

از خودروهای زیادی دیدن کرده و فقط چند آگهی خودرو و یک مرجع مشخص بسنده نکنید. امروزه سایت های مختلفی جهت ثبت آگهی خرید و فروش خودرو راه اندازی شده اند و معمولا می توانید مشخصات کامل خودرو، قیمت و تصاویر آن را در سایت مشاهده کنید، هرچند که ممکن است تصاویر و مشخصات، با خودرو موردنظر مطابقت نداشته باشند.

خودروهایی که قیمت آنها با بودجه شما همخوانی داشته و کارکرد کمتری هم داشته باشد، به عنوان گزینه های ایده آل به حساب می روند و البته این امر به طرز نگهداری مالک خودرو نیز بستگی دارد زیرا ممکن است خودرویی با کارکرد بیشتر، از لحاظ فنی و ظاهری، سالم تر از نمونه ای مشابه با کارکرد کمتر به نظر برسد.

مدت اعتبار بیمه و گارانتی از دیگر موارد مهمی هستند که در تعیین قیمت خودرو دست دوم نقش دارند. اگر خودرو مورد نظر شما تا آن روز تصادف نداشته باشد، شامل تخفیف بیمه می شود و این یک امتیاز مثبت به حساب می رود زیرا بعدها برای تمدید مدت اعتبار بیمه، مبلغ کمتری پرداخت خواهید کرد.

توصیه های کاربردی برای خرید خودرو دست دوم

خودروهایی که مهلت گارانتی آنها به پایان نرسیده باشد، گزینه های وسوسه برانگیزی هستند زیرا تا مدتی معین، سرویس های دوره و تعویض برخی از قطعات آنها به صورت رایگان انجام می شود.

سال ساخت خودرو در تعیین قیمت آن بسیار موثر است و تا جایی که ممکن است سعی کنید مدل های جدیدتر را خریداری کنید زیرا به همین نسبت، شما هم در آینده برای فروش آن راحت تر خواهید بود و می توانید خودروی تان را با قیمت مناسب تری به فروش برسانید.

برای بازدید از خودرو و بررسی آن، حتما یک فرد باتجربه را با خود همراه کنید و از نظرات او کمک بگیرید. تمامی موارد ازجمله وضعیت ظاهری و فنی خودرو را با دقت بررسی کنید و به اتفاق مالک خودرو، جهت بازدید فنی به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

روز بازدید، ابتدا وضعیت ظاهری خودرو را با دقت بررسی کنید. ممکن است بعضی از قسمت ها صافکاری و رنگ شده باشند و تشخیص آنها فقط توسط افراد باتجربه و حرفه ای امکانپذیر است. از زوایای مختلف و در روشنایی روز به بدنه نگاه کنید. در این حالت اگر قسمتی از خودرو آسیب دیده باشد به راحتی دیده می شود و موج دار بودن رنگ خودرو از علائم آن است. وضعیت لاستیک ها و ارتفاع آج آنها را نیز بررسی کنید. صاف شدن نامنظم بعضی از تایرها می تواند به خاطر اشکال در سیستم جلوبندی یا عملکرد نامناسب سیستم ترمز باشد.

داخل کابین اولین چیزی که درنظر گرفته می شود، وضعیت پوشش صندلی هاست که تقریبا نشان دهنده سلیقه مالک و طرز نگهداری خودرو نیز هست. بعد از آن باید به داشبورد و پوشش داخلی درها توجه کنید زیرا در اتومبیل هایی که جنس مواد پلاستیکی به کار رفته در کابین آنها نامرغوب باشد، امکان ترک خوردن داشبورد و رودری ها بعد از چند وقت زیاد است که اگر به آنها رسیدگی نشود، ترک ها بزرگ تر می شوند و دیگر امکان ترمیم آنها وجود ندارد. سالم بودن سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع، برف پاک کن، دستگیره درها، چراغ ها و صندلی ها نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

توصیه های کاربردی برای خرید خودرو دست دوم

بعد از بررسی این موارد بهتر است چند دقیقه پشت فرمان خودرو قرار گرفته و با آن رانندگی کنید تا عملکرد سیستم ترمز، سیستم تعلیق، فرمان پذیری و گیربکس آن را محک بزنید، بهتر است این کار را در مکانی خلوت انجام داده تا با دقت زیاد به صداهای مختلف گوش کنید و علت هریک را جویا شوید. سر و صدای ایجادشده در قسمت زیرین خودرو به خصوص هنگام عبو راز ناهمواری ها، وجود اشکال در سیستم جلوبندی یا فنربندی خودرو را به شما گوشزد می کند. گاهی اوقات صداهای مختلفی از ناحیه درها شنیده می شود که ممکن است به خاطر تنظیم نبودن آنها یا ایراد داشتن قفل آنها باشد.

البته در بعضی از خودروها مانند سمند، این سروصداها عادی بوده چون تقریبا در تمام مدل های آن این صداها از ناحیه درها یا ستون B شنیده می شود و مهم ترین علت آن، عدم دقت و کیفیت در مونتاژ قطعات است. عددی که در صفحه کیلومترشمار به عنوان کارکرد خودرو نشان می دهد ممکن است واقعی نباشد و خواسته یا ناخواسته رقم دیگری را نمایش دهد.

برای اطمینان از این امر می توانید خودرو را به نمایندگی یا تعمیرگاه های مجاز برده تا با دیاگ زدن کارکرد واقعی آن را مشخص کنند. البته این روزها متاسفانه یا خوشبختانه، روش هایی ابداع شده که حتی با دیاگ زدن خودرو نیز، کارکرد حقیقی آن معلوم نمی شود!

نکته دیگری که باید به آن توجه شود، لوازم و تجهیزات جانبی است که بعدا توسط مالک خودرو به آن اضافه شده است. هرچند این یک امتیاز مثبت به حساب می رود اما فراموش نکنید بعضی ها از این ویژگی سوءاستفاده کرده و مبلغ بیشتر از قیمت خودرو از شما دریافت می کنند.

بنابراین با یک حساب سرانگشتی می توانید حدس بزنید پرداخت مبلغی اضافه برای دریافت آنها به صرفه است یا اینکه بعدا همان تجهیزات به سلیقه خود و با قیمتی مناسب تر خریداری کنید. ازجمله این لوازم و تجهیزات جانبی می توان به سیستم صوتی، قفل فرمان، باربند اسکی، سیستم رهیاب، سامان دهنده لوازم، جعبه ابزار و تجهیزات تزئینی اشاره کرد.
مالک خودرو موظف است اتومبیل را با همان شرایطی که به شما وعده داده و بدون هیچ تغییری تحویل دهد. بنابراین در روز تحویل خودرو، یک بار دیگر همه چیز را به طور کلی بررسی کنید و مشخصات ذکرشده در قرارداد را مطابقت دهید.

مواردی که در بالا گفته شد بدین معنا نیست که خرید اتومبیل دسته دوم، کار دشوار و ریسک پذیر است و قصد نداریم شما را از انجام این کار منصرف سازیم. این نکته را هم به خاهطر داشته باشید قرار نیست با مشاهده کوچک ترین مشکل، از خرید آن خودرو صرف نظر کنید.

هدف این است که شرایط خودرو را بررسی کرده و با قیمت تعیین شده مقایسه کنیم تا ارزش خرید آن در مقابل مبلغ پرداختی مشخص شود. بدین ترتیب می توانید تشخیص دهید قیمت اعلام شده برای آن خودرو منطقی و عادلانه است یا خیر. در ادامه توجه شما را به قیمت نمونه دست دوم برخی از اتومبیل های پرطرفدار در بازار داخلی جلب می کنیم.

پراید صبا مدل 86 تا 89 حدود 5/500 تا 8 میلیون

پژو 206 تیپ 6 مدل 86 تا 90: حدود 13/700 تا 22 میلیون تومان

پژو 206 تیپ 5 مدل 85 تا 90: حدود 13/700 تا 19/500 میلیون تومان

سمند LX مدل 86 تا 90: حدود 11 تا 16/500 میلیون تومان

نیسان ماکسیما 86 تا 90، حدود 38 تا 55 میلیون تومان

هیوندای سوناتا 2008 تا 2010: 43 تا 55 میلیون تومان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • reza

      مطالبتون خيلي عالي وكليدي و كاربردي بود تشكر ميكنم.

    • میثم

      ممنون میشم اگر بیشتر و بهتر توضیح بدید

    • لقمان

      باسلام یه سوالی داشتم خدمتتون این قیمت های که اشاره کردین کجا میتونیم ماشین بخریم تامبلغ۷میلیون پراید میخوام دراین مایه ها باییدمدل ۸۰:۸۱روبخرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج