جاباما
۲۳۹۷۴۷
۸۱ نظر
۶۸۵۷
۸۱ نظر
۶۸۵۷
پ

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

چیزی تا پایان تابستان و تعطیلات تابستانی نمانده و پیشنهاد می‌کنیم در این چند وقت باقی مانده سریع به شهر تاریخی و زیبای قزوین بزنید و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

برترین‌ها: چیزی تا پایان تابستان و تعطیلات تابستانی نمانده و پیشنهاد می‌کنیم در این چند وقت باقی مانده سریع به شهر تاریخی و زیبای قزوین بزنید و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کنید.

برای اغلب مردم، خصوصاً تهرانیان، قزوین شهری است که برای رفتن به آذربایجان یا گیلان باید از آن عبور کرد. چیزی شبیه یک منزلگاه بین راهی، نه شهری که خود می‌تواند از مهم‌ترین مقاصد سفر در شمال ایران باشد. پس بیایید این بار که خواستید از شهر قزوین عبور کنید، یک روزی در این شهر زیبا بگردید و تماشای جاذبه‌هایش را از دست ندهید.

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

قزوین گذرگاه یا سکونتگاه؟

شهر قزوین یکی از بیست شهر استان قزوین و مرکز این استان است. این شهر در فاصله ۱۳۰ کیلومتری پایتخت قرار گرفته و از طریق بزرگراه و خط آهن از یک سو به تهران و از سوی دیگر به آذربایجان متصل می‌شود. طبق آخرین سرشماری، جمعیت شهر قزوین ۴۰۲,۷۴۸ نفر است. اقتصاد این شهر از قدیم‌الایام مبتنی بر کشاورزی و بازرگانی بوده و در دوره معاصر، بخش صنعت و خدمات نیز از رونق قابل توجهی برخوردار شده‌اند.

چشم انداز‌ها و چالش‌های گردشگری

قزوین دارای زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی نسبتاً خنک است و میانگین دمای سالانه‌اش به ۱۴ درجه سانتیگراد می‌رسد. بدین ترتیب این شهر در مهمترین فصل سفر، یعنی فصل تابستان از آب و هوای مناسبی برخوردار است؛ ضمن آنکه باغستان‌های قزوین به مساحت حدود ۲۵۰۰ هکتار، همچون کمربندی سبز این شهر را فراگرفته و بر لطافت هوایش افزوده‌اند.

از دیدگاه تاریخی، قزوین یکی از کهن‌ترین مراکز استقرار انسانی و شکل‌یابی جوامع بشری در فلات ایران است. این شهر از دوره باستان به علت قرار گرفتن بر سر راه جاده ابریشم از آبادانی قابل توجهی برخوردار بود و در آغازین دهه‌های حکومت صفویان نیز یکچند به پایتختی ایران برگزیده شد. از این‌رو، آثار تاریخی شکوهمند و پرشماری دارد که مهمترین سرمایه آن برای توسعه گردشگری به شمار می‌روند.

جدا از دسترسی مناسب جاده‌ای و ریلی، می‌توان گفت قزوین از نظر وجود زیرساخت‌های گردشگری در تنگنای شدید قرار دارد. هرچند طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور، قزوین یکی از ۱۰ مقصد مهم گردشگری ایران از آغاز سال ۱۳۹۴ تاکنون بوده است، اما مناطقی، چون الموت و دریاچه اوان، بیش از شهر قزوین در جذب گردشگران موفق بوده‌اند.

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

به باور «محمدعلی حضرتی‌ها»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، ضعف زیرساخت‌ها، خصوصاً کمبود فضا‌های اقامتی و پذیرایی، مهم‌ترین مشکل حوزه گردشگری در قزوین است. این مقام مسئول می‌گوید: «فضا‌های اقامتی مطلوب برای اقامت مسافران در سطح استان وجود ندارد و ضریب اشغال تخت در فضا‌های موجود حدود سه برابر میانگین کشوری است.»

جاذبه‌های گردشگری قزوین

جاذبه‌های گردشگری داخل شهر قزوین به تعدادی است که می‌توان زمانی سه روزه و بیشتر را برای دیدنشان در نظر گرفت، اما در یک برنامه فشرده می‌توان ۱۰ دیدنی برتر این شهر را در یک گردش یک روزه نیز تماشا کرد. در ادامه مهمترین آثار دیدنی قزوین معرفی می‌شوند.

کاخ چهلستون

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

کاخ و موزه چهلستون مهمترین اثر تاریخی قزوین و یکی از نماد‌های این شهر است. این کاخ در زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین، پایتخت ایران بود، ساخته شد و از نمونه هم‌نام خود در شهر اصفهان چند دهه قدیمی‌تر است. در حال حاضر، این کاخ از آن رو که قزوین از مراکز مهم خوشنویسی ایران بوده، به موزه خوشنویسی تبدیل شده است.

پیش از اینکه کاخ چهلستون تبدیل به موزه خوشنویسی شود از آن به عنوان موزه اشیای تاریخی استفاده می‌کردند. در سال ۱۳۳۷ تصمیم گرفته شد تا کاخ چهلستون تغییر کاربری دهد و به عنوان گنجینه اشیای تاریخی و باستانی مورد استفاده قرار گیرد. از جمله اشیای تاریخی موجود در آن می‌توان به شی‌های مربوط به هزاره‌های سوم و اول پیش از میلاد (بیشتر ظروف سفالی و مفرغی) و همچنین ظروف و وسایل مربوط به دوران اسلامی از ابتدا تا دوره قاجار اشاره کرد.

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

آدرس: مرکز شهر قزوین، در میدان آزادی (سبزه میدان)

موزه شهر

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

در این موزه که به معرفی تاریخ قزوین اختصاص پیدا کرده، آثاری از دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران اسلامی به نمایش درآمده است. بسیاری از این آثار از حفاری‌های دشت قزوین به دست آمده‌اند. از جمله آثار مهم این موزه می‌توان به این موارد اشاره کرد: سکه‌های متعلق به اشکانیان تا قاجار، مهر‌های نفیس و تاریخی، ظروف سفالی، فلزی و سنگی، اشیای زینتی، نظامی و کاربردی.

آدرس: استان قزوین، شهر قزوین، خیابان هلال احمر

بازار قزوین و سرای سعدالسلطنه

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

بازار قزوین بازاری بزرگ با فضا‌های متعدد و معماری بسیار شکوهمند است؛ به گونه‌ای که زیبایی راسته‌ها و سرا‌های آن، عموم گردشگران را مبهوت می‌سازد. کالبد کنونی این بازار مربوط به دوره صفویه و پس از آن است و بیشتر بنا‌های فعلی در دوره قاجار ساخته شده‌اند.

جالب‌ترین بخش بازار، کاروانسرای سعدالسلطنه است که لقب بزرگترین مجموعه کاروانسرای درون شهری ایران را یدک می‌کشد و از آثار دوره ناصرالدین شاه قاجار است. این اثر تاریخی بی نظیر یکی از بزرگترین بنا‌های عمومی و سرا‌های بازرگانی کشور در دوره قاجار محسوب می‌شود که مشتمل بر تعدادی سرا‌های تو در تو و پیوسته که شمال ۶ حیاط به نام‌های: ۱ - سعدیه ۲ - سعدالسلطنه ۳- نگارالسلطنه ۴ - قهرمانی ۵ - بهشتی ۶- راسته وزیر است. این مجموعه سرا‌ها از لحاظ معماری و شالوده ساخته شده از پوشش آجری و یکی از سرپاترین و نمونه عالی یک سرای بازگانی به حساب می‌آید.

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

آدرس: مرکز شهر قزوین در خیابان امام‌خمینی (رشت سابق و پهلوی سابق‌تر)

مسجد جامع قزوین

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

مسجدالنبی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مسجدجامع ایران است که بنای نخست آن روی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شده است. این مکان مقدس در چهار جهت در ورودی و صحن دارد که در هر کدام از صحن‌ها ایوان بسیار بزرگی ساخته شده است. عالی‌ترین معماری اسلامی و سنتی را می‌توان در گنبد بسیار زیبای مسجد و در مناره‌ها و صحن‌های آن مشاهده کرد. سبک معماری آن به دوران سلجوقی و صفویه برمی‌گردد. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های کاشی‌کاری شده مسجد با ارتفاع زیاد از دوردست چشم‌ها را به خود جلب می‌کند.

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

گنبد بزرگ مسجد آجری بوده و در قسمت جنوبی مسجد واقع شده است. این گنبد موقعی که از پائین به آن نگاه می‌کنیم، بسیار مرتفع و بزرگ با تزئینات زیبا و چشم‌نواز است. در قسمت جنوبی مسجد محرابی زیبا پوشیده از سنگ مرمر درست شده است که اطرافش را با کاشی‌های رنگارنگ تزئین کرده‌اند و در فاصله کمی از آن منبری از جنس سنگ وجود دارد که خیلی هم زیبا است. روی دیوار آن در جا‌های خاص به شکل کتیبه وجود دارد که روی هر کدام از آن‌ها به خط‌های زیبای قدیمی گچبری شده است.

آدرس: قزوین، خیابان شهدا (سپه سابق)

مسجدالنبی

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

مسجد النبی قزوین همانند مسجد جامع قزوین دارای شبستانی است که محل تجمع مردم این شهر به حساب می‌آید. این مسجد با ۱۴ هزار مترمربع مساحت، از نظر گستردگی صحن و شبستان‌ها و شیوه معماری در نوع خود منحصر به فرد است. این مسجد در کنار مجموعه بازار قزوین قرار دارد که از شور و هیجان مردمی خاصی در این راسته و بازار و مسجد را فرا می‌گیرد. با قدم زدن در این مجموعه زیبا علاوه بر حضور در این مسجد، از زنده بودن این بازار نیز بی‌نهایت لذت خواهید برد.

آدرس: ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره)

حمام قجر

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

حمام قجر از بزرگترین و قدیمی‌ترین حمام‌های قزوین و جایگاه موزه مردم شناسی این شهر است. این حمام برخلاف نام خود، در دوره صفویه، توسط یکی از سرداران شاه عباس ساخته شده و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد. در حمام قجر، جلوه‌هایی از تاریخ اجتماعی قزوین را در سه بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل به نمایش گذاشته‌اند. تزئینات گرمابه شامل کاشیکاری و طاق‌های رسمی‌بندی شده است و کف آن با سنگ مرمر مفروش گردیده است. پشت بام این حمام نیز هم‌سطح خیابان است.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و هم اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی در ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

آدرس: خیابان عبید زاکانی کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر

سردر عالی‌قاپو و خیابان سپه

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

قزوین در دوره شاه تهماسب صفوی، دارای کاخی به نام عالی قاپو بود که اکنون تنها سردر شکوهمند آن باقی مانده است. این سردر رو به خیابان سپه (شهدا) چهره می‌گشاید که خود نخستین خیابان ایران به شمار می‌رود و حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. این خیابان منبع الهام در ساخت خیابان چهارباغ عباسی در اصفهان بوده است.

آدرس: قزوین، تقاطع خیابان پیغمبریه و سپه

حسینیه امینی‌ها

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

حسینیه امینی‌ها در واقع یک خانه بزرگ تاریخی است که برای انجام مراسم مذهبی به ویژه سوگواری محرم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین علت به حسینیه معروف شده است. این خانه با چند دست حیاط در دوره قاجار ساخته شده و متعلق به یکی از تجار بزرگ قزوین به نام «حاج محمدرضا امینی» بوده است. زیباترین بخش خانه امینی‌ها سه تالار بزرگ و مجلل آن است که با ارسی‌های ۹ دهنه و گره چینی شده از هم جدا می‌شوند. در حسینیه امینی‌ها به طور معمول بسته است، اما سرایدار آن همیشه در را به روی گردشگران می‌گشاید.

آدرس: قزوین، خیابان مولوی

آرامگاه حمدالله مستوفی

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

این آرامگاه هفت صد ساله با نمای آجری خود، یکی از زیباترین آثار تاریخی قزوین و متعلق به حمدالله مستوفی، مورخ بزرگ ایران در عصر ایلخانان مغول است. گنبد مخروطی و کشیده فیروزه‌ای رنگ آرامگاه از دور حسابی خود‌نمایی می­‌کند. قدمت این آرامگاه به قرن هشتم قمری و دوره ایلخانیان بر‌می­‌گردد. این اثر در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌آباد سابق، کوچه مستوفی

شاهزاده حسین

۱۰ جاذبه گردشگری برتر شهر قزوین

شاهزاده حسین فرزند دو ساله امام رضا (ع) بود که گفته می‌شود در خلال سفر تاریخی ایشان از مرو به خراسان در قزوین از دنیا رفت و در همین شهر دفن شد. بنای اصلی بقعه او از آثار دوره صفویه و از حیث معماری بسیار نفیس است. همچنین سر در این امامزاده یکی از نماد‌های شهر قزوین به شمار می‌رود.

آدرس: قزوین، خیابان جمهوری اسلامی، محله خندقبار

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سوگلی

      حیف که قزوین از همه لحاظ بهش اجحاف شده...و الا آثار باستانیش خیلی گسترده و زیباست
      منطقه الموتش که واقعا بکر و عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یک ماه پیش اونجا بودم. متاسفانه به دلیل بی توجهی دولت اغلب آثار باستانیش رنگ و رو رفته و درحال ریزشه. اصلا به ما خوش نگذشت. به این رنگ و لعاب و زیبایی که تو عکس می بینید نیست

      • ضد زامبی

        بگردید ببینید کجاها بکر مونده اونجا رو هم برید گند بزنید!

      • بدون نام

        الموتیا که خودشون اکثرا مهاجرت کردن قزوین الموت خالی از سکنه داره میشه تقریبا از بس مهاجرت کردن

    • مُصی

      زنده باد قزوین و قزوینی

    • بدون نام

      ارزو دارم کل جهان را ببینم ارزو دارم همه جا را ببینم ارزو دارم ببینم ارزو دارم همه جاهای دیدنی را ببینم..ارزو دارم از این سرا بیرون برم مطابق اختیارات و علایق و ...

    • بدون نام

      من امسال عيد قزوين بودم و تمام اين اثار را ديدم و از مهمانپذير با شبي 50 هزار تومان استفاده كرديم صبحانه هم مي داد عالي بود و عتيقه فروشي ها هم كوچوكه روبروي بازار سعد السلطنه بود توصيه مي كنم برويد تهرانيهاي عزيز

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسم مهمان چزیر چی بود

    • مهرداد

      واقعا یکی از زیباترین شهرهای ایرانه بیشترین اثار تاریخی تو ایرانو داره ولی حیف که مدریت ضعیفی داره بعضی شهرا کلا دوتا اثار تاریخی دارن گردشگرشون ده برابر قزوینه من نمیدونم با بیش از صدها اثار تاریخی چرا قزوین اینجوریه؟ حالا اینا فقط تاریخیه طبیعتش تو تمام نقاطش مخصوصا الموت بی نظیره. میوه ها غذاهای سنتی واقعا برید و ببینید یک بار ضرر نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        برید اونجا رو هم پر ویلا و زباله کنید!

    • بدون نام

      کاش اپدیت بشه این اطلاعاتتون الان خانه بهروزی و باغ وحش فدک و چهل ستون و سبزه میدون رو هم داریم

    • بدون نام

      باغ وحش فدک قحطی اسم بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اسم باغ وحشه فدک نیست یه اسم دیگه داره فقط چون توی پارک جنگلی فدکه بعضیا میگن فدک

      • بدون نام

        اسمش دهکده طبیعته

      • بدون نام

        اسم اون منطقه فدکه

      • بدون نام

        تازه پارک جنگلی فدک هم نیست پارک جنگلی باراجینه

    • بدون نام

      من از حمام تاریخی که تمام آن از سنگ مرمر و خیلی زیبا بود بازدید کردم کم نظیر بود

    • بدون نام

      عالی من خودم قزوینیم

    • مهدی

      تا به حال قزوین نیامدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما برو شهر قشنگیه

    • مهدی

      قزوین تبریز همه جا جاهای خوبی برای تفریح هستند اما با کدام پول؟

    • بدون نام

      کلیسای کانتور و مسجد مدرسه هاشم عالیه!....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلیسای کانتور قشنگه

      • بدون نام

        خیلیم کوچیکه. کجاش قشنگه؟؟؟

    • بدون نام

      عالیه قزوین حتما ببینید

    • ک

      یه مطلب هم در رابطه با خانه و موزه تاریخی زند به همراه موزه مردم شناسی آن جهت معرفی به مسافران نوروزی و گردشگران به همراه گزارش و فیلم و عکس های مربوطه در مجله اینترنتی پربیننده برترین ها بگذارید که واقعاً این بنای زیبا متعلق به دوران زندیه در شهرستان قم ارزش دیدن را دارد

    • ک

      یه پیشنهاد جالب جهت کار حرفه ای تر مجله اینترنتی برترینها در رابطه با جاذبه های توریستی و گردشگری ایران این هست که برای معرفی بسیار جذاب تر و پربیننده از یک گزارشگر و دوربین حرفه ای به همراه فیلم و عکس های باکیفیت در رابطه با معرفی این بناهها و عمارت های تاریخی در تمام شهر های ایران جهت معرفی و شناساندن فرهنگ و آثار تاریخی واصیل ایرانی به بینندگان،استفاده کنید بعد خواهید دید چقدر این مطالب گردشگری در این مجله مورد توجه بازدید کنندگان این سایت قرار خواهد گرفت،مرسی

    • بهرام

      همه اینا حقه هستش به هیچ وجهه نرید قزوین از من گفتن....

      پاسخ ها

      • مموتی

        خخخخخخ
        دیواااانه

      • بدون نام

        ادن جوکها رو علیه قزوینیها و رشتیها از زمان صفویان که پای نحسشون و گذاشتن قزوین و گیلان ساختن نفهم بفهم

    • ک

      معرفی آثارتاریخی ایران،بدون چند ویدئو کلیپ جذاب یک گزارشگر حرفه ای به همراه عکسهای باکیفیت و مگاپیکسل بالا،در پایان هر مطلبی اگرنباشد، هیچ صفایی نداره،حتی سایت های تخصصی گردشگری اینترنتی مثل کجارو،همگردی یا کارنوال هم این امر مهم(گذاشتن فیلم و ویدئو به همراه یک گزارشگر حرفه ای برای معرفی و توضیحات جذاب برای ساختمانهای تاریخی) را در نظر نمی گیرند به همراه عکسهای حرفه ای با مگاپیکسل بالا،امیدواریم برترینها اولین خبرگزاری و مجله اینترنتی باشه که این کار مهم را درسال جدید انجام بدهد

    • جواد

      فكر ميكنم خاطره بدي از قزوين داري

    • بدون نام

      زبان قزوینی ها چیه ؟

      من فکر می کردم ترک اند !
      تا اینکه با یه خانومی تو اتوبوس همسفر شدم گفت نه ترک نیستیم ،مهاجرت ترک ها به قزوین زیاد بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه بابا ترک نیستن. لهجه دارن همون فارسی حرف میزنن

      • بدون نام

        زبان قزوینیها فارسیه با لهجه قزوینی سریال آرایشگاه زیبا یادت هست اصلان بود میگفت حرف باید منطق داشته باشد این لهجه قزوینیه از لهجه اصفهانی راحت تره فهمیدنش

      • بدون نام

        بله درسته زبان قزوینی ها فارسی معیار هست نه ترکی .بعضی ها که مهاجر هستند و زبانشون ترکی ، چون دوست دارند خودشونو اهل قزوین جابزنن میگن زبان قزوین ترکی هست

      • بدون نام

        خود شهر فارسه ولی روستاهای اطراف تا پنجاه درصد ترک اند و بقیه فارس و تات اند حتی لر و کرد هم داریم. ترکها وقتی مهاجرت می کنند به شهر زبانشون رو هم میارند.البته در نسل بعدی فارس زبان میشن مثل مادر من.گیلک هم در قزوین زیاده بخصوص گیلکهای شرق گیلان مثل پدر من

      • بدون نام

        من چندین بار رفتم قزوین. خیلی ها بین خودشون ترکی صحبت میکنن ولی وقتی ازشون به ترکی چیزی میپرسی . جوابتو نمیدن و میگن ترکی بلد نیستیم.

      • بدون نام

        ۲۰:۰۸
        دروغ نگو قزوینیا اصلا ترکی حرف نمیزنن فارسی حرف میزنن با لهجه قزوینی ببم جان بالام جان و ...من خودم ساکن قزوینم

      • پیمان

        من قزوین خیلی رفتم میشه و مهمون بودم هرجا میرفتم اشنایی عمیق که پیدا میکردیم ترک بودن هرچند اگه فارسی حرف بزن... راحت میشه گفت اکثریت استان قزوین ترک هستند.مناطق و شهرستانهاشم همینطور...من از این استان ترک نشین و مردم
        خونگرمش ممنونم ، البته همه مردمش الموتی تات هم عزیزن از همتون ممنونم سفرهای خوبی بود‌

      • Sevda qaqazanli

        در سطح استان قزوین اکثریت ترکی حرف میزنند.تمام روستاهای دشت قزوین ترک هستن و اون دروغگوی نژادپرستی که گفته ترکا تو این استان مهاجرن احتمالاً ناشنوا بوده که نتونسته اینو ببینه.اگرچه داخل شهر قزوین خیلیا فارسی حرف میزنند اما اکثریت در شهرهم با ترکاست تا بیست سی سال پیش ترکای قزوین اصلا فارسی نمیدونستن و اقلیت فارس با ترکا به ترکی حرف میزدن همین الانم سالمندا و میانسالاشون ترکی بلدن.شهرایی مثل آبیک،بویین زهرا، آوج ، آبگرم، ارداق، ضیاآباد، خرمدشت ، نرجه ، کوهین ، سیردان، اقبالیه ، محمودآباد ، الوند و.. کلاً ترک هستند.مثلاً منطقه ما قاقازان که اسمشم ترکی هستش از ده کیلومتری غرب قزوین شروع میشه و تا نزدیکی ابهر و طارم ادامه پیدا میکنه که به صورت یکدست و کامل تُرک هست(روستاهای اطراف جاده قزوین-رشت تا خود تاکستان قاقازانن که کلاً ترک هستن) و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت میکنند.ترکا کاملاً در این استان بومی هستند در بومی بودنشون همین بس که قزوین آثارتاریخیشو از سلجوقیان و صفویه و قاجار داره.واقعاااا برای نژادپرستان دروغگو متأسفم که برای اثبات دروغشون دست به هرکاری میزنند.همون لهجه فارسی قزوین که الان داره نابود میشه کلاً کلمات و گرامرش ترکیه.

    • بدون نام

      قزوین آثار باستانی زیاد داره اما اصلا قشنگ و جالب نیست . همه چیز کهنه و فرسوده و بی روح است همون عمارت چهلستون اصلا چیزی برای بازدید نداره .عکسش قشنگ تره . مردم خونگرم و باصفایی هم نداره . کلا به نظرم شهر خشک و بی روحی بود
      من که اصلا از قزوین خوشم نیومد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کهنه و فرسوده بودنش بخاطر پول خرج نکردنه.مثل همه شهرهای غیر از تهران و مشهد و اصفهان و تبریز! البته قزوین روح محافظه کاری داره مثل اصفهان و تبریز!

      • بی نشان

        لایک
        گل گفتی داداش

      • دریا

        آثار باستانی کلا جالب و دیدنی ان هرچقدرم که کهنه و فرسوده
        باشن من یکی دلم میخواد بازم ببینمشون

        قبلا جایی خوندم که قزوین یه شیرینی مخصوصم داره انگار. اگه هست، میشه لطفا اسمشو بگید؟

      • ف. ن

        حتما مشکل از خودته عزیزم. از همه چی بدت میاد !به روانشناس خودتو نشون بده .

    • خانم بابايى

      سلام مستقيم ازتهران رفتيم خيابان سپه شهر قزوين
      باورم نميشد كه بك همچين جايى در نزديكى تهران وجود داشته ومن در تمام اين سالها ازان بى خبر بودم
      شكوه وعظمت هنر وظرافت وفرهنگ واصالت درتمام جاى جاى اين محل موج ميزد ومن با تار وپودم وهمه وجودم انرا احساس كردم وبه اعماق روحم فرستادم
      وسكوت كردم
      اميدوارم ايران وايرانى براى اين گوهرهاى ناب ارزش واهميت بيشترى قائل باشند

      پاسخ ها

      • پری

        انه (انشرلی) متولد میشود هههه

      • امیر میرزایی

        آفرین بر شما بانو ، جدا که با احساس و زیبا و دلنشین در مورد شهر فراموش شده و زیبای قزوین سخن گفتیذ

    • مجید

      فقط یه هتل چها ستاره و دو هتل دو ستاره داره ..‌واقعا فاجعه ست ...استاندار نمایندگان شهردار ....چکار میکنن ؟؟؟؟

    • محمد مومن

      من تمام استان ها و شهرهای ایران رو مسافرت کردم. اما انصافاً قزوین بسیار زیبا بود. مردمی خوب، غذاهای خوشمزه و دسترسی راحت. حتماً پیشنهاد می کنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قزوین که میگن جای خوبیه ولی مردمش بدند

    • شاپور

      من میخوام برای زندگی برم قزوین نمیدونم شهرخوبی یا نه لطفا رهنمای کنید

    • محمدی

      ازروستای تاکند قاقازان که دردل طبیعت واقع شده هم سرسبزوهم خانه های قدیمی زادگاه ایت الله محمدی تاکندی وعلمای دیگر.

    • Aydın

      سلام من قزوینی نیستم ولی در این شهر زندگی کردم. زبان خود مردم قزوین فارسی دری با لهجه قزوینی هست که به فارسی افغانستان خیلی نزدیکه ولی در سطح استان اکثریت به لهجه هایی از زبان ترکی آذربایجانی صحبت میشه .اقلیتی هم تو الموت و تاکستان به پهلوی یا تاتی صحبت میکنن. شهر بدی نیست جدیدا چندتا برج مثله تجارت و خلیج فارس و راژیا توش درست کردن که خوشگلش کرده.آثار تاریخی شهرم کلا آذربایجانیا درست کردن مثله چهلستون, امامزاده تحسین,آرامگاه حمدالله مستوفی و...یعنی معماری اکثر آثار تاریخی به شیوه آذریه. مردم خود شهر که فارسن با ترکای اطرافش خوب و مهمون نوازن ولی منطقه الموت آدماش خیلی بدن و خسیس همچنین اصلن مهمون نواز نیستن فقط طبیعتش خوبه.در کل دیدنش ارزش داره ولی مثل تبریز و شیراز و اصفهان قشنگ نخست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی گفته ترک ها اثار باستانیش رو درست کردن؟ باز شما ترک ها شروع کردید به تحریف تاریخ

      • بدون نام

        دروغگو اینهمه صغری کبری چیدی که بگی اکثریت تو استان قزوین به زبان ترکی آذرباییجانی صحبت میکنن من خودم ساکن استان قزوینم مردم قزوین فارس زبانن و اکثریت به زبان فارسی صحبت میکنن باور نمیکنی برو قزوین برو خیابان خیام قزوین مرکز شهر ببین به چه زبانی حرف میزنن برو زیباشهر قزوین ببین فارسی حرف میزنن برو الوند قزوین ببین فارسی حرف میزنن آذرباییجانیا از زمان صفویان از ترس حملات ترکان عثمانی وارد قزوین شدن دروغگویی و رذالت شما تمومی نداره همین دروغها رو در مورد گیلان و همدانم میگید برترینها خواهشا منتشر کن اینا دیگه شورش و درآوردن تجزیه طلبید میگید کشورتون آذرباییحانه خب باشه ۴ تا استان دارید جدا بشید برید دیگه به قزوین و گیلان و همدان چیکار دارید اون معماریی که میفرمایی آذریه آذری نیست ایرانیه خدا شرتون و به خودتون برگردونه

      • بدون نام

        لهجه قزوینی به مردم افغانستان هیچ نزدیکی نداره بیشتر شبیه مردم همدان و قمه.البته تا پونصد سال پیش زبان پهلوی در شهر تکلم میشده.شاید لهجه خاصش به اون زبان مرتبط باشه یا از همنشینی با ترکها ایجاد شده باشه

      • بدون نام

        تا زمان حمله مغول هم جمعیت زیادی داشته که اکثرا دیلمی بودند و الان هم گیلک در شهر و کل استان قزوین زیاده

      • بدون نام

        ترکها در پنجاه درصد روستاهای قزوین و بوئین زهرا ساکن اند.شمالی هم زیاده و البته بخاطر کارخونه ها مردم از مناطق دیگه هم به شهرهای اطراف قزوین مهاجرت کردند

      • بدون نام

        الموت هم لابد رفتی زمین مفتی بگیری و ویلا بسازی که به نظرت بد اومدند!!

      • بدون نام

        در ضمن ترکی قزوین خیلی ساده ست و بیشتر کلماتش فارسیه. مادر من که پدر مادرش از روستاهای اطراف قزوینند اصلا نمیتونه با یه ترک تبریز حرف بزنه

      • بدون نام

        آثار تاریخی در سلسله صفوی درست شده و معمارهاش لزوما ترک نبودند .تعصب ناشی از حماقته

      • بدون نام

        اول اینکه در سطح استان قزوین بیشتر مردم فارس زبانن نه ترک زبان دوم اینکه فارسیشون اصلا دری و افغانی نیست فارسی ایرانیه و به فارسی کتابی ایرانی نزدیکه ، طرفهای سبزوار در شرق کشوره که زبانشون دریه نه قزوین که چسبیده به گیلانه و نزدیک به شمال کشوره قزوین در شرق و مرزهای شرقی نیست سوم اینکه معماری قزوین ایرانی هست حمدالله مستوفی هم شاعری فارس و قزوینی بود و معاصر با عبید زاکانی شاعر دیگر فارسِ قزوینی چهارم اینکه روستای الموت یک روستای بزرگ و تاریخیه و مردمان با صفایی داره پانترک بودنت و بذار کنار و بین مردم استان قزوین آتش اختلاف ایجاد نکن که هیزم کش آتش جهنم نشی پنجم اینکه مردم قزوین نظرشون رو در مورد شما ترکها دهه هفتاد و در جریان تظاهراتشون علیه سلطه ۴۰۰ ساله تون بر قزوین تو خیابون فریاد زدن الانم جز چند روستای کم‌ جمعیت ترک نشین کس دیگه ای تو استان قزوین ترکی حرف نمیزنه و ترک نیست شهرهای مهم مثل آبیک ، محمدیه ، الوند ، اقبالیه ، مینودر و ...مردم فارسی حرف میزنن( فارس زبانن نه ترک زبان) ضمنا شاهد دیگه ام بر ترک نبودن مردم قزوین اینکه زمانیکه افغانها مهاجرت کردن به ایران ترکها اجازه سکونت تو شهرهاشون و ندادن اما تمام این ۴۰ سال افغانها در قزوین بودن الانم هستن بساط فریبکاریت و برو جای دیگه پهن کن همه سعیت و کردی که بین قزوین و الموت اختلاف بندازی و قزوین و استانی ترک نشون بدی ان‌شاءالله خدا جواب تو و امثالت هرچه زودتر بده و مردم قزوین و همدان و گیلان و کلا ایران و از شر شما راحت کنه اینم بدون ایجاد اختلاف و جنگ داخلی اول از همه خودتون و تو گوشه شمال غرب کشور نابود میکنه ترکشهاش به بقیه میخوره عوض اینکه انقدر اصرار بر ترک بودن قزوین و همدان و گیلان کنید برید احادیث آخرالزمانی رو بخونید اگر آذرباییجان برای شما مهمه قزوین هم ‌برای ما مهمه اگه دم‌ از شیعه علی بودن میزنید طمع به زمینهای دیگران نداشته باشید زمان صفوی وارد قزوین شدید از دهه هفتاد هم خدا رو شکر بیشترتون رفتید و کم شدید جز چند روستای کوچک که حتی ۱۰ درصد جمعیت استان قزوینم نمیشن کسی تو قزوین ترکی حرف نمیزنه تمومش کنید دیگه حال آدم و بهم میزنید با این عقده های نژادی و طمعتون به سرقت زمین و هویت دیگران

      • امین الموتی

        فکر کنم اهل افغانستان باشی که احساس می‌کنی اینجا با فارسی دری صحبت میکنند ،،، و مطمئنا خاطره ی بدی از اومدن به الموت داری احتمالا اذیتت کردن عزیزم

      • بدون نام

        خودت و کشتی بگی استان قزوین ترکه ولی هر کی میاد قزوین میدونه که نیست لهجه مردم قزوین هم دری نیست برو خودت و رنگ کن حنای تو و امثالت دیگه واسه ما رنگی نداره

      • دادا

        مثل اینکه از قزوین خاطره بدی داری!!!

      • به امین الموتی

        نه داداش این پانترکه تو استان قزوین اکثریت ترک آذرباییجانی حرف میزنن آره ارواح عمه اش البته برشون حرجی نیست از جماعتی که به گیلان و همدان و قزوین میگن آذرباییجان جنوبی دیگه چه توقعی داری اینم کخ گفته زبان قزوینیا فارسی دری افغانستانه خواسته مثلا قزوینیا رو تحقیر کنه اینا عادت دارن فارسها رومیخوان تحقیر کنن میگن فارس افغانی در صکرتیکه مردم افغانستان اکثرا ترک زبان بودن بعدا تغییر زبان دادن چهره شونم اکثرا شبیه ترکمنهاست ولی جالبه اینا تو این ۴۰ سال حتی ترکمنها و ازبکهای افغانستانم راه ندادن تو مناطق ترک نشین بعد خودشون ادعا میکنن قزوین و گیلان و همدان آذرباییجانه عقده شون از الموتیا هم بخاطر اینه که میدونن الموتیا مانع تجزیه قزوین وپیوستنش به آذرباییجان میشن

      • Sevda qaqazanli

        من خودم تورک قزوینم اهل قاقازان بله کاملاً درست میفرمایید هشتاد درصد استان قزوین تورک هستن.مناطق طارم، قاقازان، بویین زهرا ، قاراقان ، آبیک ، بشاریات، خرمدشت، ضیاآباد دهستان اقبال.فارسها فقط اقلیتی داخل شهر و در روستای فارسیان هستن.گیلکهام کلاً مهاجرن و فقیر و اکثراً در شهرهایی مثل بیدستان و شهرصنعتی البرز ساکنن.خود تاکستانم حتی کل روستاهاش تورکن و داخل شهرم اکثریت با ماست. حرفای دروغ الموتیارم باور نکن.کل آثار تاریخینه هم تورکا ساختن.مناطقی مثله طارم و قاقازان و آوج هزار برابر الموت زیباترن.در ضمن در استان قزوین لهجه های مختلفی از ترکی آذربایجانی هست مثله ارداق و طارم و قاقازان لهجه شون فرق داره.در ضمن در پاسخ اون آقای دروغگو باید بگم تورکی ما خیلیم به لهجه معیار نزدیکه.یاشاسین قزوین تورک یوردو.

      • Sevda qaqazanli

        جمعیت الموت کلا سی هزار نفره‌.روستاهای بزرگی مثله آق‌بابا و نظام آباد که تورکن در اطراف قزوین به تنهایی هر کدوم سه هزارتا جمعیت دارن.آره شما الموتیا که راست میگید عاملین اختلاف و اشغالگران.در زمان پهلوی فقط ۴۴۱روستای تورک در قزوین بوده چطور الان شد ده تا؟!خدا جوابتونو بده .الوند و اقبالیه و محمودآباد و شریفیه هم که تورکن چطور جرأت اهانت میکنید اقلیت ناچیز که کل استانو غصب کردین؟!الموت شما هیچچی نیست پیش قاقازان که مرکز تولید عدس و ادویه ست یا طارم که قطب تولید زیتون و اناره.همه تون گرسنه و بی پولید.روستاهای اطراف قزوین کلاً تورکن اگه انصاف داشته باشید.همون طرف علموت عبدل‍اباد،کورانه،رشتقون،حمیدآباد، شفیع آباد،آشنستان،میزوج و‌‌...کلاً تورکن.در ضمن ما شاعر تورک داریم وحید قزوینی واعظ قزوینی اهل شفیع آباد در دوره صفویه.شما فقط یه اثر از هخامنش و پارس و تات نشون بدید.ما تورکای استان قزوین تجزیه طلب نیستیم ولی اکثریتیم یه نگاه به نقشه بنداز تا بفهمی علموت جعلیتون پشت کوهه.هرگونه اهانت شمارو پاسخ دندان شکن میدیم و بس.

      • محمد

        نودونه درصد آثار تاریخی استان قزوین متعلق به ترکان است و لهجه فارسی قزوین هم پر از کلمات ترکیه.تازه قواعدشم مثله ترکیه مثلا فارسی میگن پسر حسن ترکی حسنین اوغلو اقلیت فارس قزوینم میگن حسن پسره.من خودم اهل تاکستان هستم تو این شهرستان فقط اقلیتی داخل شهر تاتن کل روستاهاش ترکن اگه غیر این باشه اسممو عوض میکنم.در ضمن الموت اصلن مهم نیست یه منطقه پشت کوهه دور افتادس فقط پنج تا روستای ترک تو تاکستان مثله رادکان،کهک،اک،خورهشت،یحیی آباد جمعیتشون از کل الموت بیشتره.حتی اقلیت تات تاکستان ترکی بلدن و تا سی سال پیش ما ترکا فارسی بلد نبودیم و معدود فارس ساکن در قزوین همه ترکی بلد بودن و الانم سالمنداشون بلدن.تو خود قزوینم محلات قدیمی بیشماری مثل دیمج قملاق قوی میدان و... یا دروازه ساوالان که الان از بین رفته اسامی ترکی دارن..درکل اکثر جمعیت ترکهای آذربایجانی هستن و لهجه شون حتی از تبریز به معیار نزدیکتره.مثلا تبریز میگه گلدوخ ترکای قزوین مثله لهجه رسمی ترکی آذربایجانی میگن گلدیک.ترکی این استان خیلیم اصیله و کاملا لهجه بقیه ترکارو می فهمن.

      • Sevda qaqazanli

        در پاسخ به اون دروغگو که گفته فقط پنجاه درصد روستاهای بوئین زهرا تورکن باید بگم در بوئین زهرا فقط سگزآباد و ابراهیم‌آباد غیرتورکن که اونام کلی از روستاهای اطراف تورک توشون هشت.نژادپرستی شما بیتمدن هلرو طوری کور و کر کرده که هیچ چی رو نمی بینید.نه بابا شما در قوطیا که راست میگید کل روستاهای دشت قزوین از شرقی ترین روستای استان (قشلاق در آبیک) تا غربی ترین روستا (طیوقچی) در تاکستان تورکن. شما از پشت کوه اومده ها فکر کردین که شدید بومی؟خخخخخ.دلم براتون میسوزه ولی حقیقت سخته عجیجم خودم بهتر از هر کس دیگه میدونی اکثریت با کیه و خودتون مهاجرید.کل غذاها و شیرینی های قزوین از قیمه‌نثار،باقلوا،کسمه،اتابکی(آتابک)،دویماج و... اسماشون تورکیه.شمام تو نژادپرستی کثیفتون فرو برید.قزوین آزربایجان هست.

      • Keshavarzbahaqiqat

        من اهل منطقه زیبا و تورک طارم سفلی هستم که انبوهترین جنگل های بلوط و ارس در ایران و منطقه آذربایجان در اون قرار داره.در سفر به استان زیبا و تُرک قزوین حتماٌ به هندوستان ایران طارم که بزرگترین تولیدکننده زیتون در کشور هست و انار سنگانش که شهرت جهانی داره سفر کنید.این منطقه بزرگترین تولیدکننده برنج در قزوین هم هست و برنج طارم مشهوره.جاهای دیدنی طارم زیبا بعضیاشون عبارتند از:قلعه باستانی کنگر(شمیران(,امامزاده قاسم,نارین قلعه سلجوقی نیارک,آبشار دیب سیزگؤل سنگان,آبشار ماهین,انبوهترین جنگل های بلوط ایران یعنی حسین آباد طارم,آبشار گویرچینک بورمانک,پل شاه کورپوسو و درخت کهن آلتین کش,آبشار قره خان , گنبدهای تاریخی کلج و...نام طارم هم از کلمه ترکی آذربایجانی تاریم به معنی کشاورزی گرفته شده که بی ارتباط. با آب و هوای بسیار خوب منطقه نیست.خلاصه در سفر به استان تورک قزوین حتماً به طارم و دیگر نواحی بسیار زیبا چون قاراقان و قاقازان سر بزنید.زنده باد ایران عزیز و شهر قزوین در منطقه آذربایجان این کشور.

    • دلسا

      بسیار جای خوبه و از همه شهرا بهتره من خودمم تو قزوین زندگی میکنم

      پاسخ ها

      • حسین

        توحتما شهرای دیگه رو ندیدی که میگی .....

    • چاووش چگنی

      اولا که من بتمام ایران افتخارمیکنم باچهارجهتش وهرگزایران را مختص یک قوم نمیدانم دوما یکی از اظهارکنندگان درخصوص باغ فدک تعریف کرده است یکنفردیگر اظهارمیدارد مگر اسم قحطی بود فدک میگویید خطابم باین شخص است مشکل شما با کلمه فدک ازسرغرض ورزی بادین مبین اسلام و باغ فدک حضرت پیامبر اکرم است که اینگونه آشفته وازسرعقده وکینه اعلام نظرخصمانه نمودید ماایرانیها عرچه داریم مختص اهلبیت است که وقت مشکلات وحاجات وگرفتاریهاوبلایا وبیماریها متوسل باین اهلبیت عصمت وطهارت میشویم لطفا حرمت دینمان را نگهداریم التماس دعا

    • AKT

      به باراجین و پارک فدک و باغ وحشش هم سر بزنید.

    • بدون نام

      سلام عرض ادب و احترام کسی از آبگرم قزوین صحبت نکرد به نظر ظرفیت درمانی و گردشگری خوبی باشه لطفا دوستانی که از شهر آبگرم دیدن کردن نظر خودشون رو برای استفاده سایرین اعلام کنن با سپاس

    • شهره

      قزوین خیلی قشنگه وپرازآثارباستانی ،ولی نمیدونم چرا توجهی بهش نمیشه.یک هتل مثلا چهار ستاره داره که درحقیقت دو ستاره هست.در صورتی که همچین شهر زیبایی اقلا یک هتل درست حسابی باید داشته باشه..

    • علی

      سلام.شهرخوبیه از تهران میتونید اول برید کرج و ساوجبلاغ و نظرابادوبعد از طالقان برید به قزوین هردو این استان هم از نظر طبیعی و هم تاریخی قشنگن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج