۵ نظر
۵ نظر

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

خبرگزاری مهر: مجله نشنال جغرافی این هفته با ارائه تصاویری از آسمانهای مربایی، چشم روح، آبشاری از شفق و برکشیدن حجاب از چهره ماه، به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.

آسمانهای مربایی

دان پتیت فضانورد ناسا این تصویر را با استفاده از یک دوربین ایستا در ایستگاه بین المللی فضایی حدود ۳۸۶ کیلومتری بالای زمین خلق گرفته است.

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

این ترکیب دیجیتالی از ۱۸ تصویر تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته است تا مسیر حرکت ستاره ها را از تابش آسمانی زمین نشان دهد. تابش آسمانی یا فروزه (airglow) ضعیف ‌ترین تابش آسمان شب است که براثر پدیده‌‌های مختلفی در طبقات بالای جو و یا دلایل غیر گرمایی رخ می دهد.

چشم روح

تصویر تازه منتشر شده از کاوشگر گلکس ناسا نشان دهنده درخشش ماوراء بنفش سحابی هلیکس یا NGC ۷۲۹۳ است.

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

این جسم فضایی همچنین به عنوان یک سحابی سیاره ای نیز شناخته می شود که از گاز و غبار باقی مانده پس از مرگ یک ستاره ایجاد می شود. به هسته متراکم ستاره که پس از مرگ آن باقی می ماند کوتوله سفید گفته می شود که در مرکز این چشم ترسناک قرار دارد.

تابلو فرش

این تصویر با رنگ غیر واقعی که در سال ۲۰۱۱ توسط یکی از ماهواره های ناسا رفته شده کوه های یخ کلمبیا را به رنگ آبی پررنگ نشان می دهد که وارد یک فرورفتگی باریک شده که به خلیج آلاسکا منتهی می شود. این منطقه با حاشیه سبز مشخص است.

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

کوه های یخ این منطقه از سال ۱۹۸۰ درحال عقب نشینی است. تصاویر ماهواره ای این منطقه از جمله این تصویر نشان دهنده تفاوتهای اکنون با سال ۱۹۸۶ است که یخها ۱۹ کیلومتر عقب نشینی داشته اند.

حلقه های اندرومدا

حلقه های آبی و سفید در این تصویر ماوراء بنفش یک چشم کیهانی از کهکشان اندرومدا به عنوان بزرگترین همسایه کهکشانی راه شیری درست کرده است. این کهکشان در فاصله ۲.۵ میلیون سال نوری از ما قرار دارد. اگرچه به نظر می رسد که این کهکشان مارپیچ باشد اما تصویر جدید کاوشگر گلکس اشکال حلقوی را نشان می دهند.

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

فضانوردان اعتقاد دارند که این حلقه ها نشانه برخورد اندرومدا با یک کهکشان همسایه دیگر است که ۲۰۰ میلیون سال پیش صورت گرفته است.

برکشیدن حجاب

ابرهای سیاره از روی ماه بر میایند، این تصویر از سن حوزه ، کالیفرنیا گرفته شده و در بخش "تصاویر شما" نشنال جغرافی ثبت شده است.

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

براساس اظهارات عکاس، این منطقه برای مشاهده ابرماه که اوایل ماه می در دنیا قابل مشاهده بود بسیار ابری بود اما زمانی که ابرها اندکی کنار رفتند ماه کامل به صورت اسرار آمیزی خود را نشان داد.

آبشاری از شفق

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

آبشاری از نور سبز روشن از آسمانها تا زمین، این تصویر در ایستگاه شفق آسمانی در سوئد گرفته شده است.

تکه های خرده سیاره ای

مواد معدنی مختلف زیر یک میکروسکوپ پلوراریزه نشان دهنده رنگهای مختلف از شهاب سنگهایی است که اخیرا به بخشی از خرده سیاره وستا نسبت داده شده است.

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

دو سنگ از سه سنگ موجود در قطب جنوب با زمین برخورد کرده است و سومین در شمال کالیفرنیا به زمین خورده است.

حق تولد

درخشش طلایی غبار مانند یک سحابی سیاره ای که از آن با عنوان ۲-۷۱ Sharpless یاد می شود در تصویر تازه منتشر شده از سوی رصدخانه جمینی شمالی در هاوایی به چشم می ر سد.

بهترین تصاویر نجومی از نگاه نشنال جغرافی

اگرچه این سحابی در سال ۱۹۴۶ کشف شد، ستاره شناس ها هنوز هم درباره اینکه کدام ستاره موجب شکل گیری آن شده بحث و گفتگو می کنند و برخی گفته اند که ستاره درخشان در مرکز این سحابی همان ستاره ای است که مرگ آن شکل گیری سحابی را میسر کرده است. اما به نظر نمی رسد که ستاره مرکز به اندازه کافی انرژی برای ایجاد گازهای اطراف داشته باشد.

• رها