جاباما
۲۴۱۳۳۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پیامک های انبوه و زورگیری های محترمانه

همه چیز با وسوسه ارسال جواب درست یک مسابقه پیامکی شروع می شود؛ پاسخی که می توانست شانس برنده شدن چند صد هزار تومان را به همراه داشته باشد اما حالا بلای جان شده است. همزمان با ارسال اولین پیامک، ورود شما به سامانه پیامکی تبریک گفته و اعلام می شود به ازای هر پیامک مبلغی به حساب تان منظور می شود.

پیامک های انبوه و زورگیری های محترمانه





هفته نامه عصر ارتباط - مریم آریایی: همه چیز با وسوسه ارسال جواب درست یک مسابقه پیامکی شروع می شود؛ پاسخی که می توانست شانس برنده شدن چند صد هزار تومان را به همراه داشته باشد اما حالا بلای جان شده است. همزمان با ارسال اولین پیامک، ورود شما به سامانه پیامکی تبریک گفته و اعلام می شود به ازای هر پیامک مبلغی به حساب تان منظور می شود و البته راه حل برون رفتن از این مسابقه هم اعلام می شود؛ درخواست خاموش شدن را ارسال می کنید اما به جای بیرون رفتن باز هم ورود شما تبریک گفته می شود و حالا چند ساعت است که درگیر فرستادن لغو عضویت هستید و با پاسخ تکراری مواجه می شوید.

پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده حالا بیش از آنکه راهگشا باشند، خود گره کوری شده اند که گویا چاره ای هم برای آن اندیشیده نمی شود. از یک سو مشترکان با حجم انبوهی از تبلیغات ناخواسته و بعضا با محتوای نامناسب و هجو مواجهند و از سوی دیگر بی آنکه خود بدانند در قبض موبایل آنها خدمات ارزش افزوده درج می شود؛ خدماتی که مشترک به خاطر نمی آورد چه زمانی درخواست دریافت آنها را ارایه داده است.

در یک نمونه شاهد بودیم که تجربه شرکت در یک مسابقه پیامکی تلویزیونی و دردسرهای متعاقب آن کاربر در نهایت با تماس با اپراتور و تشکیل پرونده، رسیدگی و در نهایت با تماس با اپراتور و تشکیل پرونده، رسیدگی و در نهایت با تماس با اپراتور و تشکیل پرونده، رسیدگی و در نهایت قطع سرویس ارزش افزوده ناخواسته به اتمام رسید.

در موردی دیگر با سرشماره ای شبیه به سرشماره پلیس اتفاق مشابهی تکرار شد و بعد از دریافت پیامکی برای اطلاع از وضعیت تخلف رانندگی ثبت شده با دوربین و ارسال شماره شناسه خودرو، سرویسی فعال شد که به ازای هر پیامک مبلغی به حساب مشترک منظور می شود، سرویسی که قطع آن با مشکل مواجه می شد و بعد از هر بار ارسال درخواست لغو، این پیامک دریافت می شد که شماره VIN ارسال شده نامعتبر است و در نهایت خبری از قطع این سرویس نبود.

سرویس هایی که قطع نمی شوند

پیامک های تبلیغی ناخواسته و راه حل های متعددی که هر مسابقه یا سرویس برای قطع یا لغو تعریف کرده و سردرگمی مشترکان در مواجهه با اینگونه پیامک ها در حالی همچنان معضل است و زمینه سوءاستفاده و کلاهبرداری از مشترکان را فراهم می کند که شورای عالی فضای مجازی در بهمن ماه سال گذشته برای حل این معضل ورود کرد و مقرر شد به منظور پایش محتوا کارگروهی با مسوولیت وزارت ارشاد و عضویت نمایندگان نهادهایی از جمله وزارت ارتباطات، دادگستری، بهداشت، سازمان تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی، نماینده دادستانی و مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شود و هر 6 ماه یک بار به شورای عالی فضای مجازی گزارش دهد.

مطابق آیین نامه ساماندهی پیامک های انبوه و تبلیغاتی، پیامک های انبوه با محتوای اطلاع رسانی و تبلیغاتی به دلیل حجم زیاد پس از ارسال تحت نظارت وزارت ارشاد قرار خواهند گرفت و پیامک های ارزش افزوده پیش از ارسال باید تحت وزارت ارشاد قرار گیرند و پس از دریافت مجوز، امکان استفاده از آن برای مشترکان ممکن خواهدبود.

در اوایل سال جاری اعلام شد که ساماندهی ارسال خدمات پیامکی در شبکه های ارتباطی با الزام ارایه دهندگان خدمات پیام کوتاه موبایل، مبنی بر دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد فاز اجرایی شد اما در عین حال از عدم همکاری اپراتورها با کارگروه و معرفی دیرهنگام نمایندگان دستگاه های عضو هم خبر می رسید.

یک قانونگذاری دیرهنگام

هرچند تصویب این آیین نامه به عنوان نخستین گام برای قانونمند شدن این حوزه یاد شده و تاکید می شود که تا پیش از آن هیچ قانونی در زمینه پیامک انبوه و خدمات ارزش افزوده وجود نداشت اما تا به حال نتیجه قابل لمسی در زمینه ساماندهی پیامک های انبوه وجود نداشته است و همچنان نارضایتی مشترکان اپراتورهای تلفن همراه از پیامک هایی که تحت کنترل آنها نیستند وجود دارد و با اضافه شدن حجم این پیامک ها و سرویس ها بیشتر هم می شود.

نارضایتی های که قرار بود در سامانه ای که در مرکز توسعه فناوری اطلاعاتی و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد از سال 92 به همین منظور راه اندازی شد، ثبت شود، اما آخرین آماری که از این مرکز رسید مربوط به نیمه دوم همان سال است و بعد از آن از سوی این مرکز اعلام شد که آمار شکایات کم هم شده است. کاهشی که بیش از آنکه خوشبینانه بتوان به آن نگریست نشانه سردرگمی و ناآگاهی مشترکان از مرجعی است که می شود این شکایت را به آنجا برد.

محمدرضا کشاورزی، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی می گوید: هنوز میزان آشنایی کاربران با نحوه اعلام شکایت در زمینه پیامک های تبلیغاتی کم است.

شرکت در مسابقات پیامکی که به اعتبار معرفی آن ها از تلویزیون، مشترکان با خیال راحت وارد بسیاری از آنها می شوند و خدمات ارزش افزوده ای که بدون آنکه به کاربر گفته شود بعد از اینگونه مسابقات فعال می شود، معضلی است که بسیاری از مشترکان نمی دانند باید آن را چگونه حل کنند و گلایه از شارژخوری یا سنگین شدن قبض ها اغلب در محافل خانوادگی و دوستانه مطرح می شود تا اینکه بخواهد به تماس با مراکزی برای ثبت شکایات منجر شود و به همین دلیل است که آمار قابل استنادی از این وضعیت نابسامان وجود ندارد.

جلساتی که مسیر پیامک ها را تغییر نداد

حالا هفت ماه از مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره ساماندهی پیامک های انبوه تبلیغاتی و سرویس های ارزش افزوده می گذرد و ماجرایی که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد مربوط به معروف ترین مسابقه پیامکی تلویزیون در این شب ها است. مصوبه ای که ارایه کنندگان خدمات ارتباطی را ملزم می کند تا امکان فعال سازی و یا غیرفعال کردن دریافت پیامک های انبوه را برای کاربران فراهم کنند اما می بینیم که هنوز مشکلات جدی در این زمینه وجود دارد.

برگزاری نشست هم اندیشی با فعالان سرویس های ارزش افزوده و در عین حال برگزاری 3 جلسه کارگروه ساماندهی خدمات پیامکی تمام رخدادهایی است که در این مدت صورت گرفته و شاید بهترین رخدادهایی است که در این مدت صورت گرفته و شاید بهترین تصمیم به جای آنکه جیب کاربران، معطل برگزاری این جلسات شود این بود که رگولاتوری راهکار ساده ای برای لغو عضویت در این سرویس ها ارایه می داد آن هم به جای روش های ویژه ای که هر سرویس مختص خود ارایه کرده است. هرچند از سوی مخابرات اعلام می شود که در همه اپراتورها با کلمه off یا خاموش قطع می شود، اما این رویه واحد را در عمل شاهد نیستیم.

آنچنان که امیر سیاح، مدیر سامانه های همراه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی می گوید در اولین جلسه این کارگروه پیش نویس پیشنهادی «شیوه نامه تشکیل و وظایف کارگروه» تدوین شد و در دومین جلسه در 12 مردادماه امسال هم آیین نامه تشکیل و وظایف کارگروه مطرح و مورد تصویب قرار گرفت.

در همین حال در روزهای اخیر سومین جلسه کارگروه یادشده برگزار و موضوع قوانین مرتبط با تنبیه و تشویق ارسال کنندگان پیامک های انبوه بررسی شده است. به گفته مدیر سامانه های همراه مرکز رسانه های دیجیتال قرار است با ارسال کنندگان پیامک های غیرمجاز تبلیغاتی برخورد شود و نظارت بر مسابقات پیامکی و پیامک های ارزش افزوده نیز در دستور کارگروه ساماندهی پیامک های انبوه قرار گرفته است.

عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با اشاره به اینکه عدم ساماندهی حجم انبوه پیامک های تبلیغاتی زمینه ارتکاب بسیاری از کلاهبرداری ها را در جامعه فراهم کرده است، می گوید: شاکیان اینگونه پیامک ها دو گروه هستند؛ عده ای به صورت ناخواسته با حجم عظیمی از پیامک های تبلیغاتی مواجه هستند که ارسال این پیامک ها موجب سلب آسایش آنها شده و از این موضوع شکایت دارند و گروه دیگر افرادی هستند که تمایل به دریافت پیامک های انبوه دارند اما از این که متن برخی از این پیامک ها مجرمانه بوده و زمینه کلاهبرداری را از مشترکان فراهم می کند شاکی هستند که این دو مساله باید ساماندهی شود.

وقتی شرکت های VAS هم ادعای ضرر می کنند

اما گوشه دیگری از این آشفته بازار پیامک های انبوه مسابقات پیامکی اپراتورها است که خود حدیث مفصلی است مسابقاتی که در آنها رقیب مشترکان عادی که خواسته یا ناخواسته وارد مسابقات پیامکی شده اند بعضا سوداگرانی هستند که شغل شان بازی کردن است و برای مثال همزمان با 200 سیم کارت در یک مسابقه شرکت می کنند و ماهی چند میلیون شارژ می خرند. افرادی که نامشان به طور ثابت در فهرست برنده شدگان اینگونه مسابقات است.

با این همه گرچه هنوز چاره ای برای پول هایی که از جیب مردم بر اثر سیکل معیوب بسیاری از این سرویس های ارزش افزوده اندیشیده نشده است خبر از صدور دستور قضایی برای توقف مسابقات و جوایز پیامکی اپراتورهای موبایل می رسد.

محمدرضا سوهانیان مدیرکل خدمات ارزش افزوده همراه اول می گوید علت صدور این دستور، حل شبهات شرعی برگزاری مسابقات و اعطای جوایز اعلام شده است.

به گفته وی در نتیجه دستور قضایی برای توقف مسابقات و جوایز، شرکت های ارایه دهنده خدمات ارزش افزوده موبایلی (VAS) متحمل خسارت شده اند؛ زیرا برخی شرکت ها سرویس ها و مسابقاتی را طراحی کردند که به محض شروع نخستین اقدامات برای اطلاع رسانی و تبلیغ، دستور منع برگزاری مسابقات صادر شد و تعهدات اعطای جوایزی برای شرکت باقی مانده است که باید جوایز متعهد شده حتی بدون کسب درآمد از سرویس را بپردازند.

وضعیت پیامک های انبوه و سرویس های ارزش افزوده اکنون به گونه ای است که مشترکان از یک سو باید مراقب کلاهبردارانی باشند که با پیام های اغواگرانه و ادعای برنده شدن در مسابقات جیب آنها را خالی می کنند و از سوی دیگر باید حواسشان جمع باشد که چطور به ورطه مسابقات ناخواسته ای که برای قطع آنها باید از هفت خوان بگذرند گرفتار نشوند.

از یک سو باید هشدارهای روزانه پلیس فتا را بعد از کلاهبرداری های پیامکی و دستگیری مجرمان جدی بگیرند و از سوی دیگر باید مراقب باشند که مسابقاتی که از مجاری رسمی مثل صدا و سیما معرفی می شوند، جیب آنها را خالی نکند و در عین حال امید ببندند به جلساتی که برای سامان دادن به این اوضاع برگزار می شود اما تا به حال اثری در وضعیت مزاحمت های پیامکی برای آنها نداشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج