۲۴۱۴۳
۶ نظر
۵۰۲۴
۶ نظر
۵۰۲۴
پ

یاریس گران بخریم یا ۲۰۶ محبوب؟

یاریس را با هاچ بک مطرح این روزهای بازار کشورمان یعنی ۲۰۶ مقایسه کرده ایم تا ببینیم باوجود تشابهات فنی آیا اختلاف قیمت عجیب بین آنها دلایل منطقی دارد یا خیر؟

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟

هفت صبح: خودروهای نسبتا کوچک با عملکردی مناسب که باعث می شود بیشترین بازدهی را برای رانندگی شهری داشته باشند، روز به روز بر محبوبیت شان افزوده ایم شود.

سطح معقول امکانات، ایمنی خوب، طراحی مناسب شهری و قیمت متوسط این دسته از خودروها باعث شده اکثر قشر متوسط برای رفع نیازهای روزمره از این دسته خودروها استفاده کنند. از معروف ترین این خودروها می توان پراید، پژو 206، فولکس گل و تویوتا یاریس را نام برد که هرکدام باتوجه به قیمت و توانایی هایشان طرفداران خود را دارند.

در این میان وضعیت پژو 206 به عنوان پرفروش ترین محصول ایران خودرو کاملا مشخص است؛ مسلما طراحی خوب و بهره مندی از حد معقولی از امکانات اکثر خریداران خودروهای متوسط را به سمت آن سوق می دهد اما چند وقتی می شود رقیبی جدید از ژاپن با نام یاریس برای به دست آوردن جایگاه این خودرو پایش به خیابان ها باز شده؛ یاریس که محصولی شناخته شده در سطح جهانی هم هست در ابتدای حضورش تصور بر این بود که توانایی از دور خارج کردن سایر رقبا را دارد.

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟

این خودرو که برچسب اقتصادی بودن را هم یدک می کشد از لحاظ کیفیت حرف های زیادی برای گفتن دارد ولی متاسفانه با سیاست های غلطی که در مورد قیمت گذاری اش صورت گرفت که چندبرابر قیمت جهانی است، نتوانست آنطور که باید توانایی هایش را به رخ بکشد.

این بار این محبوب ژاپنی را با هاچ بک مطرح این روزهای بازار کشورمان یعنی ۲۰۶ مقایسه کرده ایم تا ببینیم باوجود تشابهات فنی آیا اختلاف قیمت عجیب بین آنها دلایل منطقی دارد یا خیر؟

نگاهی به دو خودرو

پژو ۲۰۶ از سال ۱۳۸۰ در خط تولید ایران خودرو قرار دارد و بدون شک یکی از محبوب ترین خودروهای داخلی است. این هاچ بک نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر هم موفقیت های زیادی را کسب کرده و به عنوان یکی از موفق ترین مدل های تاریخ شرکت پژو شناخته می شود و از سال ۱۹۹۸ معرفی و تا سال ۲۰۰۷ حدود شش میلیون دستگاه از آن به فروش رسیده است.

این خودرو محبوب تیپ های مختلفی دارد که باتوجه به نزدیک تر بودن حجم موتور به تویوتا یاریس، تیپ دو آن را مدنظر قرار دادیم. تویوتا یاریس هم خودرویی کوچک از دستپخت ژاپنی هاست که نسل اول آن از سال ۱۹۹۹ راهی بازار شد و در حال حاضر نسل دوم آن به بازار ایران رسیده است.

این محصول هم مثل ۲۰۶ در دو مدل هاچ بک و صندوقدار به فروش می رسد. البته ناگفته نماند که یاریس از فروش بالایی در نقاط مختلف جهان برخوردار است که دلیل اصلی آن را اقتصادی بودن و مصرف سوخت پایین اش می دانند. چیزی که در ایران به گونه ای دیگر تعریف شده است و در شرایط مساوی با سایر رقبا تقریبا با دو برابر قیمت به فروش می رسد.


رقابت بین دو کوچک شهری

این دو خودرو از نظر امکانات در رده بالا و فوق العاده نیستند و فقط به سطح مطلوب و پایه آن اکتفا کرده اند اما باز با این حال کفه ترازوی امکانات و تجهیزات به خصوص در زمینه ایمنی به سمت تویوتا یاریس سنگینی می کند؛ برتری نسبی که قیمت بسیار بالاتر آن را باعث شده است.

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟


در واقع پژو ۲۰۶ هم اکنون حدود ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد این در حالی است که تویوتا یاریس با قیمت حدود ۴۳ میلیون تومان عرضه می شود. تا به اینجای کار قیمت بالای تویوتا یاریس کاملا غیرمنطقی به نظر می رسد که البته سیار برادرانش در شرکت تویوتا که توسط ایرتویا عرضه می شوند هم این بالا بودن عجیب قیمت را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

با تمام این تفاسیر و آنچه درمورد این خودرو گفته شده اما در عمل داستان به گونه دیگری است و نه پژو ۲۰۶ و نه تویوتا یاریس آنچنان هم که می گویند کم مصرف نیستند و این اعداد بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. کاملا مشخص است که پژو ۲۰۶ در سال های گذشته واقعا خودرویی کم مصرف به حساب می آمد و در شهر و جاده مصرف سوخت کمی بالاتر از کاتالوگ را تجربه می کرد؛ همچنین شتاب و مصرف صفر تا ۱۰۰ آن نیز مناسب بود.

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟

همه این مولفه ها دست به دست هم دادند تا این خودرو کوچک را تبدیل به پرفروش ترین محصول ایران خودرو سازند اما در یکی، دو سال گذشته داستان به گونه دیگری رقم خورد از آنجایی که هرچقدر سال ساخت یک خودرو بالاتر می رود از کیفیت آن نیز کاسته می شود، ۲۰۶ هم از این قاعده مستثنا نبوده؛ هم شتاب اولیه را ندارد و هم مصرف سوخت آن نیز بالاتر رفته است به طوری که در حال حاضر در شهر حدود ۹/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند و در جاده نیز حدود ۷/۵ تا ۸ لیتر بنزین مصرف می کند اما می رسیم به تویوتا یاریس که به نظر یک خودرو اقتصادی است!

البته بازهم باید اشاره کنیم که این اقتصادی بودن آنچنان درمورد مصرف سوخت صدق نمی کند ولی درمورد سایر مولفه ها درست و مثلا استهلاک آن به واقع پایین بوده و زیاد صاحبش را از این نظر به دردسر نمی اندازد.

یاریس از نظر کیفیت در سطح بالاتری نسبت به پژو ۲۰۶ قرار دارد و مصرف سوخت این ژاپنی کوچک در شهر حدود ۸/۷ لیتر و در جاده حدود ۶/۵ لیتر است که حدود یک لیتر با اعداد کاتالوگ تفاوت دارد. شتاب آن هم باتوجه به حجم کم مناسب بوده و کابین آن هم خوشبختانه هیچ گونه سروصدایی را منتقل نمی کند اما اینکه قیمت این خودرو چرا اینقدر گران است هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

اگر جدا از قیمت بخواهیم این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم، پژو ۲۰۶ حرفی برای گفتن ندارد اما وقتی به قیمت می رسیم یاریس هر خریداری را دچار تردید می کند.


تقابل فنی

پژو 206 تیپ دو از موتوری 1/4 لیتری که حجم دقیق آن 1360 سی سی است، نیرو می گیرد. ضمن اینکه این موتور چهارسیلندر هشت سوپاپه توانایی تولید 75 اسب بخار قدرت را در 5500 دور در دقیقه داراست و می تواند این خودروی 2025 کیلوگرمی را حدود 14/1 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برساند.

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟

ضمن اینکه سقف سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده شده است. درمورد مصرف سوخت هم باید گفت در سیکل ترکیبی طبق آمار و ارقام تولیدکننده ۶/۶ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر می بلعد اما می رسیم به یاریس؛ موتوری که برای خودرو انجام وظیفه می کند ۱/۳ لیتری به حجم دقیق ۱۲۹۸ سی سی است.

این پیشرانه چهارسیلندر ۱۶ سوپاپ بوده و ۸۴ اسب بخار هم توانایی تولید قدرت آن است. ضمن اینکه شتاب صفر تا ۱۰۰ این کوچک ژاپنی ۱۱/۵ ثانیه ثبت شده و به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت هم می رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو باتوجه به وزن ۱۰۳۰ کیلوگرمی اش هم شش لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

یاریس گران بخریم یا 206 محبوب؟


چندین تفاوت کوچک

کابین پژو 206 فضای خوبی را برای سرنشینان جلو مهیا می کند ولی برای سرنشینان عقب فضا بسیار تنگ و در مسافت های طولانی مسلما خسته کننده است. این وضعیت در کابین یاریس کمی بهتر است و باتوجه به طراحی خاص کابین، از فضای داخل حداکثر استفاده شده است.

طراحی دو خودرو تقریبا عامه پسند بوده ولی داشبورد تویوتا یاریس کمی عجیب است و هرکسی آن را نمی پسندد و اینکه صفحه آمپر وسط کنسول باشد هضمش برای همه راحت نیست.

قطعات این دو هاچ بک در بازار فراوان است اما تنوع قیمتی قطعات پژو 206 بیشتر است که دلیل این موضوع مارک های متفرقه موجود در بازار است.


امکانات ایمنی و رفاهی

پژو ۲۰۶ تیپ دو به امکاناتی همچون سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، شیشه های جلو برقی، تنظیم ارتفاع صندلی، تنظیم ارتفاع فرمان، فرمان هیدرولیک، رادیوپخش، CD با دو بلندگو، ترمز ABS سفارشی، کیسه هوای راننده سفارشی مجهز است.

این درحالی است که در صورت خرید یاریس به تجهیزاتی مثل دو عدد ایربگ، ترمز ABS و EBD، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، رادیو پخش CD با چهار بلندگو، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، چراغ های هالوژنی و رینگ اسپورت دسترسی خواهید داشت.


نتیجه

یاریس خودرویی خوب با کیفیت جهانی است؛ البته شاید آنطور که در موردش گفته شده درمورد مصرف سوخت آنچنان کم اشتها نباشد ولی فاکتورهای لازم را برای صرفه جویی در سایر موارد و لوازم مصرفی دارد. در مقابل 206 که از لحاظ فنی تشابه زیادی با یاریس دارد از نظر امکانات و تجهیزات چند پله پایین تر قرار می گیرد.

در نتیجه انتخاب محصول ژاپنی باتوجه به این تفاوت ها منطقی تر به نظر می رسد ولی به چه قیمتی؟ آیا این برتری تجهیزات با حدود سه برابر قیمت ارزش دارد؟ آن هم در حالی که پژو 206 امتحان خود را در این چند ساله پس داده و از لحاظ مصرف سوخت هم تفاوت چندانی با یاریس نشان نمی دهد!

پس اگر تنها عاشق خودرو ژاپنی شده اید یا پولتان از پارو بالا می رود سراغ یاریس بروید؛ در غیر این صورت 206 توانایی رفع نیازهای روزمره تان را به خوبی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سپیده

      206قشنگتره مخصوصابادمجونی

      پاسخ ها

      • 120

        زدی به هدف

    • ALI

      اين فاجعست كه بدليل مثلا حمايت از توليد داخلي قيمت محصولات خارجي رو بالا ببرن ولي توليد كننده داخلي رو مجبور نكنن كيفيتش رو بالا ببره. توليد كننده مخصوصا خودروساز خيالش راحته كه هر آشغالي بسازه مردم ميخرن. شما نبايد اصول طراحي و ساخت اين دو خودرو رو مقايسه كنييد. اول ببينيد 206 كجا ساخته ميشه و ياريس كجا؟؟؟؟ همين 206 ايروني رو با 206 هايي كه سابقا توي كشورهاي ديگه ساخته ميشد مقايسه كنيد. اصلا از نظر كيفيت ساخت و خدمات پس از فروش قابل مقايسه نيست!!!!

    • امير

      هرچي باشه206 ايرونيه و قشنگه و با صرفه

    • نازنین

      یاریسی که تو ایران هست واقعا کم مصرفه اگر کسی بتونه یاریس بخره اشتباهه که 206 بخره هر چند که 206 هم ماشین خوبیه ولی قابل مقایسه با یاریس نیست به هیچ عنوان

    • محسن

      من خودم 206 تیپ2 مدل 82 دارم واقعا نسبت به 206 های جدید مصرف کمی داره در جاده تست گرفتم در 100 کیلومتر 5.7 و تو شهر صدی7 هست بااینکه لاستیک پهن داره و زیاد هم به تنظیماتش نمیرسم البته الان دیگه 206 21 میلیون قیمت داره ولی با این حال با توجه به قیمت از یاریس بهتر هست ضمن اینکه هنوز 206 در زیبایی طراحی جزء بهترینهاست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج