جاباما
۲۴۱۴۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

سعید جليلي با مالكی ديدار كرد

سعيد جليلي، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ظهر امروز(سه‌شنبه) با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری ایسنا: سعيد جليلي، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ظهر امروز(سه‌شنبه) با نوری المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

سعید جلیلی مذاكره كننده ارشد هسته‌يي ایران كه شب گذشته به منظور شرکت در مذاکرات ایران و ۱+۵ وارد بغداد شده است با نخست وزیر عراق ديدار و درباره مسائل دو جانبه مذاكره كرد.

جلیلی شب گذشته در بدو ورود مورد استقبال رسمی هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق قرار گرفت.

سخنگوي كاترين اشتون اظهار كرد: هيچ نوع پيشنهاد جديدي از سوي ما در مذاكراتي كه قرار است فردا بين ايران و اعضاي ۱+۵ برگزار شود، وجود ندارد.

مايكل مان، سخنگوي كاترين اشتون كه در محل اسكان خبرنگاران حضور دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اعزامي به بغداد، اظهار كرد: ما موقعيت‌مان بسيار شفاف است. در استانبول همه چيز مثبت بود و اين دفعه بايد به مسائل اصلي بپردازيم.

وي درباره محتواي مذاكرات فردا گفت: البته من نمي‌دانم درباره چه چيز دقيقا دو طرف صحبت خواهند داشت.

مان در پاسخ به اينكه آيا كاترين اشتون و ۱+۵ بسته پيشنهاد جديدي در اين مذاكرات ارائه خواهند كرد، گفت: هيچگونه پيشنهاد جديدي نداريم. وي تاكيد كرد: ما منتظريم ببينيم موضع ايران در اين مذاكرات چيست و چه چيز را به اين مذاكرات مي‌آورند كه اين در راستاي اعتمادسازي است.

سخنگوي اشتون گفت: همه چيز در مذاكرات بايد گام به گام و به طور متقابل انجام شود تا به اين شكل ميان دو طرف اعتمادسازي شود. البته خيلي زود است كه درباره مذاكرات فردا چيزي بگوييم.

مان ادامه داد: ما پيشنهادات‌مان همان پيشنهادات قبلي است.

وي همچنين درباره زمان ورود كاترين اشتون به بغداد گفت: او قبل از شروع مذاكرات وارد بغداد مي‌شود و اميدواريم هوا براي ورودش خوب باشد.

سفير ايران در عراق از احتمال تغيير شرايط برگزاري مذاكرات ايران و ۱+۵ خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اعزامي به بغداد، حسن دانايي‌فر سفير ايران در عراق، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور در جمع خبرنگاران ايراني حاضر در بغداد در پاسخ به خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه مقامات عراقي، مذاكرات ايران و ۱+۵ را «تاريخي» عنوان كرده‌اند، خاطرنشان كرد: نفس برگزاري نشست ايران و ۱+۵ در شرايط كنوني و در دوره‌ گذار و انتقال عراق، تاريخي است.

مذاكرات ايران و ۱+۵ موضوعي است كه خيلي‌ها توقع نداشتند در بغداد و در شرايط فعلي عراق در اين كشور برگزار شود. البته از نگاه عراقي‌ها با توجه به شرايطشان برگزاري اين مذاكرات در بغداد تاريخي است.

سفير ايران در عراق در ادامه افزود: البته اگر اين مذاكرات شروع و كليد جدي و سازنده براي حل و فصل مسائل زده شود، يك موضوع تاريخي براي عراقي‌ها و ديگران خواهد بود

وي درباره‌ بدي آب و هواي بغداد و احتمال تاخير يا لغو پروازهاي ورودي به بغداد به‌ويژه هيات ۱+۵ كه قرار است از صبح فردا (چهارشنبه) وارد بغداد شوند و احتمال لغو و تاخير در برگزاري مذاكرات ۱+۵ گفت: اين احتمال وجود دارد كه شرايط برگزاري مذاكرات به خاطر گرد و غبار و وضعيت آب و هوايي عراق، متفاوت از پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته باشد.

وي در عين حال با بيان اين‌كه مسائل امنيتي، لجستيكي به گفته‌ مقامات عراق براي برگزاري مذاكرات آماده و مهياست، اظهار اميدواري كرد كه وضع جوي عراق فردا چهارشنبه بهبود يابد.

دانايي‌فر گفت: وضعيت گرد و غبار، امروز سه‌شنبه بسيار حاد است، اما مسوولان هواشناسي عراق عنوان كردند كه فردا اين وضعيت بهتر خواهد شد.

سفير ايران در عراق درباره‌ ميزباني عراق براي مذاكرات ايران و ۱+۵ يادآور شد: عراق دو ماه گذشته ميزبان اجلاس سران اتحاديه عرب بود كه برگزاري اين اجلاس در بغداد مخالفيني داشت، اما دولت با مجموعه‌ نيروهاي امنيتي و سياسي و مديريتي، اين قابليت را از خود نشان دادند و به خوبي آن را برگزار كردند.

وي اظهار كرد: مقامات عراقي پس از برگزاري اجلاس موفق سران اتحاديه عرب، پيشنهاد ايران براي برگزاري نشست با ۱+۵ را پذيرفتند. مذاكرات ايران و ۱+۵ در سطح بين‌المللي جايگاه عراق را ارتقا مي‌بخشد و اجلاس سران اتحاديه عرب، جايگاه اين كشور را در جهان عرب ارتقا داد و عراق را به عرصه‌ تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي بازگرداند و اميدواريم در آينده كنفرانس سازمان همكاري‌هاي اسلامي در بغداد برگزار شود.

دانايي‌فر درباره‌ي ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با رييس پارلمان عراق گفت: آقاي النجيفي در عمان به سر مي‌برند و اميدواريم در صورت بهبود شرايط آب و هوا در موعد مقرر به عراق بازگشته و در اين صورت اين ديدار انجام خواهد شد.

سفير ايران در عراق در پاسخ به اين‌كه وزير خارجه‌ي عراق در اظهاراتي عنوان كرده بود كه عراق بيش از يك ميزبان در مذاكرات ايران و ۱+۵ است، اما شب گذشته اعلام كرده است كه عراق هيچ دخالتي در اين مذاكرات ندارد، تصريح كرد: با شناختي كه از آقاي زيباري دارم فكر مي‌كنم صحبتشان در شب گذشته درست بوده است. البته مقامات عراقي همواره اظهار اميدواري كرده‌اند كه بتوانند در موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي نقش‌آفرين باشند. اما نقش اصلي عراق در مذاكرات، ميزباني است.

دانايي‌فر تاكيد كرد: البته اگر اين مذاكرات شروع و كليد جدي و سازنده براي حل و فصل مسائل زده شود، يك موضوع تاريخي براي عراقي‌ها و ديگران خواهد بود

سفير ايران در عراق هم‌چنين گفت: همه‌ي گروه‌ها و جريان‌هاي عراقي از برگزاري اين نشست استقبال كردند.

پروازهاي فرودگاه بغداد از صبح امروز(سه‌شنبه) به خاطر بدي آب و هوا و وجود گرد و غبار شديد لغو شده است.

بر اساس اعلام هواشناسي عراق، تمامي پروازهاي ورودي و خروجي فرودگاه بغداد به خاطر گرد و غبار شديد در آسمان عراق، لغو شده است.

با توجه به برگزاري مذاكرات ايران و ۱+۵ در روز چهارشنبه هفته‌ جاري و اين‌كه قرار است هيات‌هاي ۱+۵ از فردا صبح وارد بغداد شوند، اين احتمال وجود دارد كه در صورت ادامه‌ شرايط آب و هوايي، اين پروازها به تاخير افتاده يا لغو شود.

با اين حال گفته مي‌شود كه اين وضعيت در عراق عادي است و اغلب پروازها با تاخير چند ساعته در زمين فرودگاه خواهند نشست.

مذاكرات ايران با ۱+۵ ظهر فردا (چهارشنبه) آغاز و اين مذاكرات دو روزه خواهد بود.

با وجود اينكه پيش‌بيني مي‌شد مذاكرات ايران و ۱+۵ يك روزه و صبح روز چهارشنبه ۲۳ مه آغاز شود، به خاطر تاخير هيات ۱+۵ كه همگي از شيكاگو به بغداد مي‌آيند، در ورود به بغداد اين مذاكرات احتمالا ظهر فردا آغاز و تا پنج‌شنبه به طول انجامد.

شايان ذكر است سعيد جليلي مذاكره‌كننده ارشد ايران با ۱+۵ فردا ملاقاتي دوجانبه با كاترين اشتون، هماهنگ كننده ۱+۵ در گفت‌وگو با ايران خواهد داشت. هنوز زمان اين ملاقات مشخص نشده است.

همچنين جليلي فردا در حاشيه مذاكرات ملاقات‌هايي دوجانبه با برخي از اعضاي گروه ۱+۵ خواهد داشت.

خبرنگار ايسنا اطلاع يافت كه معاونان جليلي و اشتون براي هماهنگي مذاكرات امروز با يكديگر تلفني گفت‌وگو مي‌كنند.

برخي از خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي و نيز هيات مطبوعاتي كاترين اشتون از جمله مايكل مان يكي از سخنگويان اشتون در بغداد حضور دارد.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ظهر امروز (سه‌شنبه) با نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق دیدار می‌کند.

هم‌چنین امشب ضیافت شامي به دعوت جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق به افتخار هیات ایرانی برگزار می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان شب گذشته در راس هیات مذاکره‌کننده با ۱+۵ وارد بغداد پایتخت عراق شد تا در ادامه مذاکرات استانبول که ۲۶ فروردين برگزار شد، گفت‌وگوها از سر گرفته شود.

هیات ایرانی مذاکره‌کننده با ۱+۵ شب گذشته پس از ورود به بغداد و استقبال هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق به زیارت حرمین کاظمین در نزدیکی شهر بغداد رفت و مورد استقبال مسوولان حرمین شريفین قرار گرفت.

هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود دیدارهای دیگری میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و دیگر مقامات ۱+۵ و نیز کاترین اشتون، نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گیرد.

علی باقری، معاون امنیت بین‌الملل جلیلی نیز دیدار‌هایی با مقامات برخی اعضای ۱+۵ خواهد داشت.

ايران و ۱+۵ در پايان مذاكرات استانبول توافق كردند كه مذاكرات در بغداد در راستاي برداشتن گام‌هاي متقابل براي همكاري پيگيري شود.

هم‌چنين در مذاكرات استانبول قرار شد كه معاونان اشتون و جليلي، براي تهيه و تدوين چارچوبي جهت همكاري‌هاي متقابل با يكديگر مذاكره كنند و بر اساس جمع‌بندي كه در مذاكرات ميان معاونان اشتون و جليلي به دست مي‌آيد، دو طرف در بغداد حاضر شوند و پس از گفت‌وگو و در صورت تفاهم ميان دو طرف، به يك جمع‌بندي نهايي دست يابند.

تركيب هيات نمايندگان كشورهاي عضو گروه ۱+۵ به جز نماينده فرانسه كه با روي كار آمدن اولاند تغيير پيدا كرده است، همان‌ تركيبي است كه در مذاكرات استانبول ۲ حضور داشت.

هم‌چنين قرار است سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، روز سه‌شنبه با برخي از مقامات عراق ديدار و گفت‌وگو كند.

علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سيد عباس عراقچی ـ معاون وزیر امور خارجه، حمیدرضا عسگری ـ مشاور وزارت امور خارجه و مصطفی دولت‌یار در اين سفر جليلي را همراهي مي‌كنند.

مذاکرات ایران و ۱+۵ صبح فردا (چهارشنبه) در محل دارالضیافه نزدیک محل نخست‌وزیری عراق برگزار می‌شود.

خبرنگاران و رسانه‌های گروهی مختلف از سراسر دنیا طی امروز و فردا برای پوشش خبری و تصویری مذاکرات مهم ایران و ۱+۵ وارد بغداد می‌شوند و بنا بر ملاحظات شدید امنیتی و با توجه به برگزاری این مذاکرات در منطقه سبز بغداد که منطقه‌ای دیپلماتیک است و مراکز تصمیم‌گیری و اجرایی عراق نیز در آن واقع شده است، همگی خبرنگاران و رسانه‌های مختلف در تنها هتل این منطقه ـ هتل الرشید ـ مستقر هستند.

منطقه الخضرا یا همان منطقه سبر از زمان اشغال عراق توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده است که تحت تدابیر شدید امنیتی و اطلاعاتی قرار دارد. پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته از عراق و بازگشت نیروهای نظامی به پایگاه‌ها، تامین امنیت به نیروهای عراقی واگذار شد و در منطقه سبز نیز نیروهای عراقی مستقر شدند. با این حال سایه آمریکایی‌ها هنوز مثل دیوارهای بتنی منطقه سبز بر بغداد که ما از نزدیک با آن مواجه هستیم سنگینی می‌کند.

به گفته برخی مقامات هم‌چنان امنیت این منطقه در دست آمریکایی‌هاست.

بنا بر این گزارش با وجود حساسیت‌های امنیتی عراق و نگرانی کشورهای ۱+۵ از حضور در این کشور مذاکرات در بغداد انجام خواهد شد و مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که تامین امنیت مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح بالایی مثل آن چه درباره برگزاری اجلاس سران اتحادیه عرب انجام شده است می‌باشد.

اما به نظر می‌آید به غیر از مسایل امنیتی، موضوع مهم دیگر "ریزگردها"یی باشد که آسمان و زمین عراق و به ویژه بغداد را در بر گرفته‌اند. آسمان بغداد کاملا به رنگ زرد و تیره درآمده است و چشم چشم را نمی‌بیند و در این هوا نفس از شماره می افتد!

با وجود فضای امنیتی و توام با گرد و غبار شدید، فضای حاکم بر گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ به رغم سفر غیرمنتظره یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران مثبت ارزیابی می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج