۲۴۱۴۹۴
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

قیمت پورشه معادل ۲۳۲ سال هزینه خانوار!

قیمت یک پورشه با کل هزینه زندگی ۲۳۲ سال دهک اولی‌های جامعه برابری می‌کند.

صدای اقتصاد: قیمت یک پورشه با کل هزینه زندگی ۲۳۲ سال دهک اولی‌های جامعه برابری می‌کند.

از ابتدای سال ١٣٨٨ تاکنون هفت میلیارد و ٢٤٥ میلیون دلار خودرو راهی ایران شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از این تعداد خودرو، بیش از دو میلیارد و ٥٩٣ میلیون دلارخودروهای لوکس نظیر مازراتی، پورشه، بنز، بی‌ام‌و و لکسوس وارد ایران شده است.

با احتساب دلار سه ‌هزار و ٣٠٠ تومانی، هزینه واردات خودرو‌ در مدت مذکور ٢٤ هزار میلیارد تومان بوده که ٨ هزار و ٢٥٠ میلیارد تومان آن به واردات خودرو‌های لوکس اختصاص یافته تا جوان‌های تهرانی بتوانند خود را به وسیله آن‌ها در جمع دوستان‌شان اثبات کنند. از طرفی، بر اساس گفته‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل هزینه ایجاد یک شغل کوچک ٢٠ میلیون تومان است. بنابراین می‌توان گفت اعتبار لازم برای ایجاد یک میلیون و ٢٠٠ هزار شغل در شش سال، به شکل خودرو در خیابان‌های کشور بنزین دود می‌کند.

بچه‌پول‌دارها که مهرماه سال گذشته با عکس ساعت‌های رولکس طلا، ویلاهای قصرگونه و غذاهای عجیب و غریب‌شان سر و صدا به پا کرده بودند، باید برای خرید هر دستگاه پورشه به طور متوسط یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخته باشند. این مبلغ با کل هزینه‌های زندگی ثروتمندترین‌های جامعه برای ۱۷ سال و ۲۳۲ سال هزینه کل زندگی فقیرترین‌ها، برابر است. هم‌چنین قیمت خودرویی که آن‌ها به قول خودشان برای دور دور کردن در خیابان‌های اندرزگو، سعادت‌آباد، نیاوران و ... زیرپای‌شان انداخته‌اند، به اندازه کل درآمد ۱۷۴ سال زندگی یک کارگر است. به بیانی دیگر نیز می‌توان گفت حقوق ماهانه ۲ هزار و ۱۰۷کارگر، برابر با یک پورشه است.

روزنامه اسپانیایی ال موندو، اخیراً به نقل از شرکت پورشه اعلام کرده این شرکت در سال ۲۰۱۱ بیشترین فروش خودروهای خود در خاورمیانه را در ایران داشته است. بر اساس آمار گمرک، طی سال‌های ۸۸ تا ۹۳، ۱۷۶۲ دستگاه پورشه وارد کشور شده؛ از این میزان ۱۰۷۱ مورد آن فقط مربوط به سال‌های ۹۰ و ۹۱، هم‌زمان با اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و تغییر در نظام ارزی بوده است. یعنی زمانی‌که ارز مبادله‌ای دولتی برای حمایت از تولید به راه افتاد اما بر اساس نظر فعالان اقتصادی و کارشناسان با باز شدن فضای رانت‌جویی، سر از واردات درآورد.

هرچند از سال ٩١ مقرر شد واردات خودروهای لوکس با حجم بالای ٢٥٠٠ سی‌سی ممنوع شود و واردات خودروهای خارجی با حجم زیر ٢٥٠٠ سی سی با ارز آزاد انجام پذیرد، اما با این وجود واردات این خودروها هرگز به صفر نرسید. براساس گزارش گمرک، در ۴ ماه اول سال، ۱۴ دستگاه خودرو پورشه به ارزش ۸۵۸ هزار و ۴۴۵ دلار از امارات متحده عربی وارد کشور شده است. البته در آمار گمرک، هیچ کدام از این پورشه های وارداتی جز خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی سی محسوب نمی شوند. تمام پورشه های وارد شده به کشور در سال ۹۴، از مدل پورشه ماکان نو، در مدل های ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به حجم ۲۰۰۰ سی سی بوده اند. بنابراین حداقل در چهارماه اول سال، خودروی پورشه وارد کشور شده است، اما از نوع لوکس نبوده است.

قیمت متوسط هر دستگاه خودروی پورشه

برابر با

توضیح

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

48 سال متوسط کل درآمد یک خانواده شهری

متوسط کل درآمد یک سال 48 خانواده شهری

متوسط کل درآمد یک خانواده شهری در سال 93، 31 میلیون و 390 هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

46 سال متوسط کل هزینه یک خانواده شهری

متوسط کل هزینه یک سال 46خانواده شهری

متوسط کل هزینه زندگی یک خانواده شهری در سال 93، 32 میلیون و 800 هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۲۳۲ سال هزینه زندگی یک خانواده دهک اولی

هزینه زندگی سالانه ۲۳۲ هزار خانواده دهک اولی

متوسط کل هزینه زندگی خانواده‌های دهک اول در سال ۹۲ ، ۶ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۱۷ سال هزینه زندگی یک خانواده دهک دهمی

هزینه زندگی سالانه ۱۷ هزار خانواده دهک دهمی

متوسط کل هزینه زندگی خانواده‌های دهک دهم در سال ۹۲ ، ۸۷ میلیون و ۷۱۱ هزار تومان بوده است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۱۷۵ سال حقوق یک کارگر

حقوق ماهانه ۲ هزار و ۱۰۷ کارگر

حداقل حقوق بر مبنای قانون وزارت کار در سال ۹۴ ، ۷۱۲ هزار تومان است.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۶۸۶ سال یارانه نقدی یک خانواده ۴ نفره

یارانه نقدی ۸ هزار و ۱۷۴ خانواده ۴ نفره در هر ماه

یارانه پرداختی به ازای هر نفر، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خجسته

      مسئولین محترم : ما در مرحله دوم موفق به ثبت نام دریافت یارانه ها در فروردین ماه 93 نشدیم هر جا هم رفتیم جواب ندادند و فایده نداشت . . . بماند که چه کردیم ، با چندین سر عائله با این تورم روز افزون و افسار گسیخته و خرج و برج نا متقارن و ناهمگون و معلولیت ضایعه نخاعی وهزینه های وارده و گرفتاریهای مضاعف و . . . حالا مجلس تصویب و تکلیف (مصرح در بند " د " تبصره 20 قانون بودجه سال 94 كل كشور) کرده از فروردین 1394 دولت قانون گرای یازدهم . . . سرپرست خانوارها و افرادی که موفق به ثبت نام نشده اند مجدداً ثبت نام کند و یارانه آنها را بدهد . . . ولی باز مسئولین دولتی و سازمان هدفمند سازی یارانه ها و . . . طفره میروند و با دفع الوقت به بهانه آماده نبودن آئین نامه اجرائی قانون مارالذکر و اطاله تصویب آن در هیئت دولت یازدهم و عدم ابلاغ دستورالعمل و . . . حق نیازمندان را تضییع میکنند . . . جایگاه نیازمندان واقعاً در این دولت کجاست ؟؟؟ و یارانه های معوقه آنها که حق مسلمشان است از تاریخ اردیبهشت 1393 تاکنون چه میشود ؟؟؟ = با کمال تشکر وسپاس / شهریور 1394=

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج