جاباما
۲۴۳۰۵۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مجوزدهی بی‌رویه به شرکت‌های اینترنتی؛

هشدار نسبت به اختلال در بازار اینترنت

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با سیاست جدید وزارت ارتباطات، ۱۸ شرکت پروانه‌ ارتباطات ثابت (FCP) را دریافت خواهند کرد، اما بازار کشش بیش از ۵ یا ۶ شرکت FCP را ندارد و این امر به زودی مشکلاتی را در بازار اینترنت کشور رقم خواهد زد.

خبرگزاری فارس: فعالیت‌ وزارت ارتباطات طی یک سال گذشته در حوزه تنظیم مقررات معطوف به صدور پروانه‌های جدید در حوزه ICT‌ بوده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان بازوی وزارتخانه در حوزه مقررات‌گذاری تمام توجه خود را صرف تنظیم پروانه‌های جدید از جمله پروانه‌های ارتباطات ثابت (FCP)، پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO)، پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (Servco)، پروانه ارائه خدمات مرکز تماس (contact center)، ارتقاء پروانه‌ اپراتورهای اول، دوم و سوم تلفن همراه و ارتقاء پروانه‌ اپراتورهای وایمکس کرده است.

بنابراین امسال از نظر تعداد پروانه‌های صادره سال شلوغی است و بازیگران جدید زیادی به حوزه ICT کشور وارد خواهند شد.

در این باره مهدی فقیهی رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از پروانه‌های جدید، اظهار داشت:‌ به نظر می‌رسد مطالعه و پژوهش درباره واگذاری پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت (FCP) کافی نبوده است و اسناد پروانه‌ها دقیق تنظیم نشده است.

وی گفت: تعداد متقاضیان دریافت پروانه زیاد FCP است و بازار کشش این تعداد پروانه را ندارد. درحال حاضر ۱۸ شرکت می‌توانند مجوز FCP را دریافت کنند و بازار کشش بیشتر از ۵ یا ۶ FCP را ندارد و و این امر به زودی مشکلاتی را در بازار اینترنت کشور رقم خواهد زد.

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: این شرکت‌ها باید ودیعه ۲۰ میلیارد تومانی بپردازند و سود سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصدی این ودیعه سالانه ۶ میلیارد تومان است؛ اما تعداد پورت‌های خالی بازار پاسخگوی این سرمایه‌گذاری نیست.

فقیهی توضیح داد: هم‌اکنون ۱۹ میلیون پورت ADSL و ۱۲ میلیون کاربر اینترنت موبایل وجود دارد. تعداد خانوارهای ایران نیز حدود ۱۷ میلیون خانوار است و ۵ تا ۷ میلیون پورت خالی وجود دارد.

وی ادامه داد: بنابراین این بازار ۵ تا ۷ میلیون پورتی باید بین ۱۸ شرکت تقسیم شود و سهم هر شرکت ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار مشترک است. هر شرکت با ۲۰ میلیارد تومان سرمایه خوابانده‌شده و حداقل سود سالانه ۶ میلیاردتومانی، باید از هر مشترک ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان کسب درآمد کند که منطقی نیست.

فقیهی تصریح کرد: به این ترتیب ۳ راه پیش‌رو خواهد بود، با برای حفظ بقای این شرکت‌ها نرخ خدمات باید افزایش یابد؛‌ یا بازار بیشتری ایجاد شود که توسعه بازار تابع منطق است یا برخی شرکت‌ها بعد از مدتی از میدان خارج می‌شوند.

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: بنابراین موضوع مهم ورود بازیگران جدید به بازار، نیاز به مطالعات دقیق بازار و فناوری دارد و انتظار می‌رفت، برای این امر مهم مشاوران تراز اول انتخاب شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج