جاباما
۲۴۳۳۶۳
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

باید کمی اشتباه کنی

چطور در مقابل کمال گرایی مخرب بایستیم؟

اگر شما هیچ وقت از اتفاق ها و برنامه های زندگی تان راضی نیستید، احتمالا به این معناست که کمال گرا هستید. یکی از مشکل های کمال گرایی این است که شما بر آنچه درست پیش نمی رود تمرکز می کنید نه آن چیزی که درست است.

چطور در مقابل کمال گرایی مخرب بایستیم؟





هفته نامه زندگی مثبت: اگر شما هیچ وقت از اتفاق ها و برنامه های زندگی تان راضی نیستید، احتمالا به این معناست که کمال گرا هستید. یکی از مشکل های کمال گرایی این است که شما بر آنچه درست پیش نمی رود تمرکز می کنید نه آن چیزی که درست است.

یک میهمانی خانوادگی می تواند تا ۹۹درصد طبق برنامه پیش برود اما آن یک درصد شما را درگیر می کند و مانع از این می شود که از خاطره آن روز لذت ببرید. اگر کاری را تنها خودتان انجام دهید ممکن است به دلیل ایرادهای ریز و جزئی دچار مشکل های روانی شوید. شما تنها کسی هستید که این ایرادها را می دانید و هرچه در ادامه پیش بیاید بازتابی از شخصیت کمال گرای شماست. آیا شما همه این کارهای سخت را فدای اشتباه کوچکتان می کنید؟ این گرایش به وضعیت ایده آلیستی بیشتر از آن چیزی است که شما بتوانید تشخیص دهید.

چطور در مقابل کمال گرایی مخرب بایستیم؟

محققان معتقدند کمال گرایی نقش مهمی در ایجاد و تداوم افسردگی ایفا می کند. در اصل آثار استرس زندگی بر افسردگی در افرادی که سطح بالایی از کمال گرایی را دارند، مشهودتر است. به عبارت دیگر، اگر شما به طور مداوم مواظب باشید که هیچ چیز اشتباه نباشد این موضوع روی خلق و خوی شما اثر می گذارد و شما را در معرض افسردگی قرار می دهد. کلید حل مشکل اجتناب از این طرز فکر کمال گرایانه است. البته ابتدا باید بدانید چه جور کمال گرایی هستید.

در کمال گرایی استاندارد فرد واقع بینانه و مساله محور با موضوعات برخورد می کند اما فردی که کمال گرایی غیراستاندارد دارد معمولا یک صدای درون دارد که به او می گوید کارش درست نیست و مدام در مسیر منفی قدم بر می دارد. این قبیل افراد مدام تحت استرس هستند و از آنجا که فکر می کنند نمی توانند وظایفشان را درست انجام دهند کلا کاری نمی کنند. نکته مهم اینجاست که افراد کمال گرا نسبت به درمان مقاوم تر هستند و با توجه به این مساله باید بتوانید خودتان مداخله کنید و برای کاهش تمایلات آرمان خواهانه خود دست به کار شوید. برای شروع بهتر است این راه ها را امتحان کنید.

از خودتان بپرسید این میل به کمال از کجای می آید

آیا شما با والدین، معلمان یا بزرگسالانی برخورد داشته اید که مدام از شما خواسته اند دنبال استانداردهای غیرواقعی باشید؟ یا اینکه همیشه در مقابل تلاش های شما انتقادهای ثابتی وجود داشته که باعث شده درون خودتان فکر کنید کامل نیستید؟ آگاهی از اینکه کمال گرایی شما از تربیت دوران کودکی تان ناشی می شود می تواند کمک کند راهی برای این مقاومتتان پیدا کنید. بنابراین یافتن ریشه کمال گرایی تا حدود زیادی می تواند کمک کننده باشد.

زمان هایی که دچار استرس می شوید، نوعی اضطرابتان را کشف کنید

از آنجا که استرس موفقیت و استرس های درونی متفاوت از دیگر انواع استرس هستند توانایی اینکه در لحظه مشخص شما کدام یک از انواع استرس را تجربه می کنید یک گام مهم در مقابله با انتظارات کمال گرایانه است. افرادی که کمال گرایی افراطی دراند با استرس اطرافیان تحت تاثیر قرار می گیرند یا حتی با خودشان فکر می کنند دیگران به صورت منفی آنها را نگاه می کنند. شما حتی می توانید از همسرتان، دیگر اعضای خانواده و اطرافیان بخواهید در این زمینه به شما کمک کنند و به شما بگویند چه زمان هایی کمال طلبی شما آزاردهنده می شود؟

چطور در مقابل کمال گرایی مخرب بایستیم؟

با نگرش های ناکارآمدتان درباره کمال گرایی مواجه شوید

افراد کمال گرا انتظار دارند همه کارهایی که انجام می دهند عاری از اشتباه باشد. به خودتان اجازه اشتباه بدهید و این طور فکر نکنید که دیگران منتظر نشسته اند تا شما اشتباه کنید و همان را چماق کنند و در سرتان بزنند.

به عمد اشتباه کنید

دیده شده بسیاری از دانش آموزانی که معدل خوبی در مدرسه می آورند در دوران دانشگاه برعکس عمل می کنند. به همین دلیل اگر فکر کنند ممکن است نتوانند نمره بالا در درس هایشان بیاورند هیچ ترمی را برای آموزش و یادگیری نمی گذرانند. افرادی که کمتر کمال طلب هستند وقتی نمره پایین تر می آورند یا حتی نمی توانند درسی را قبول شوند، کمتر دچار استرس و اضطراب می شوند. اگر اجازه دهید اشتباه وارد دنیایتان شود از آن به عنوان فرصتی برای ایجاد تعادل روانی استفاده می کنید تا بعدها بتوانید با وجود اشتباه زندگی کنید.

به جای تمرکز روی اشتباه هایتان، بهتر است به آنچه درست انجام داده اید توجه کنید. به این ترتیب آن اشتباه و خطا کمتر اذیتتان می کند. کمال طلبی معمولا ریشه در تربیت دوران کودکی دارد که می تواند در طول زندگی همراه افراد باشد. به همین دلیل تشخیص منشا آن و آگاهی از اینکه کمال گرایی چقدر می تواند استرس زا باشد، می تواند در تعدیل این وضعیت کمک کننده باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج