۲۴۳۵۹۵
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چگونه گوگل الفابت شد؟

موسسان گوگل، تصمیم گرفته اند یک شرکت جدید به نام «الفابت» (Alphabet) تاسیس کنند که از این به بعد، به عنوان شرکت مادر فعالیت خواهدکرد و گوگل زیر نظر آن به فعالیتش ادامه خواهدداد.

چگونه گوگل الفابت شد؟



مجله دانستنیها - حسین رحمانی: چندی پیش یکی از عجیب ترین خبرهای دنیای تکنولوژی منتشر شد. «لری پیج» و «سرگئی برین» موسسان گوگل، تصمیم گرفته اند یک شرکت جدید به نام «الفابت» (Alphabet) تاسیس کنند که از این به بعد، به عنوان شرکت مادر فعالیت خواهدکرد و گوگل زیر نظر آن به فعالیتش ادامه خواهدداد. با این تغییرات، پیج مدیر الفابت و برین، «پرزیدنت» یا نماینده آن می شود و «ساندراپیچای» هم مدیرعاملی گوگل را به عهده می گیرد.

به این ترتیب شرکت های زیرمجموعه گوگل از آن جدا می شوند و همگی زیر چتر این شرکت مادر قرار خواهندگرفت. الفابت درواقع از مجموعه ای از کمپانی های مختلف بزرگ و کوچک خواهدبود که بزرگ ترین شان همان گوگل است. در این ساختار جدید، گوگل دیگر شامل بخش هایی با فعالیت غیرمرتبط نیست و تمامی این بخش ها به زیرشاخه های الفابت تبدیل می شوند. به عبارت دیگر، اکنون گوگل می تواند بار دیگر با تمام قدرت سراغ ماموریت اصلی خود، یعنی «سازمان دهی اطلاعات جهان و دسترسی پذیر و سودمند کردن این اطلاعات برود.

چگونه گوگل الفابت شد؟

چرا لری پیج شرکت هایش را جا به جا کرد؟

پیج در یک پست وبلاگی ۹۸۰ کلمه ای تلاش کرده دلیل این تغییر ساختار در بدنه گوگل و ایجاد یک شرکت مادر را توضیح دهد؛ «سرگئی و من با جدیت قصد داریم چیزهای تازه ای را آغاز کنیم. در بازار تکنولوژی، جایی که ایده های انقلابی حوزه های بعدی برای رشد و توسعه را مشخص می کند، برای ماندن در جریان اصلی، باید کمی سختی هم تحمل کنید.» پیج در بخش دیگری از این نامه نوشته: «شرکت ما هم اکنون خیلی خوب کار می کند، اما گمان می کنیم می توانیم آن را تر و تمیزتر و پاسخ گوتر کنیم. بنابراین، شرکتی جدید به نام الفابت تاسیس می کنیم.»

در چند سال گذشته، گوگل بیشتر و بیشتر برنامه های بلندپروازانه اش را عملی کرده و دایره خدمات و محصولاتش را از موتور جست و جوی عظیمش، بسیار فرارت برده است. گرچه هم اکنون کسب و کار مربوط به جست و جو و تبلیغات، پردرآمدترین بخش گوگل است و سالانه پنجاه میلیارد دلار درآمد عاید گوگل می کند، اما با پوست انداختن اینترنت، مدیران گوگل دنبال منابع درآمد جدیدی می گردند. این شرکت تقریبا روی هرچیزی سرمایه گذاری کرده است. از تلفن های هوشمند گرفته تا ابزارهای پوشیدنی و اتومبیل های خودران.

پیج در یادداشتش نوشته ساختار جدید باعث خواهدشد گوگل یا همان الفابت، راحت تر به این اهداف دست پیدا کند.

• انجام کارهای بلندپروازانه تر

• دست یافتن به چشم اندازی وسیع تر و بلندمدت تر

• کمک موثرتر به کارآفرینان و شرکت ها برای پیشرفت

• سرمایه گذاری بهتر روی فرصت ها و منابع موجود

• افزایش شفافیت کارها و فعالیت های در دست انجام

• بهبود کیفیت گوگل با افزایش تمرکز روی اهداف آن

• بهتر کردن زندگی انسان ها تا جای ممکن، به عنوان نتیجه همه این کار

به نوشته پیج، او و برین نام الفابت یا «Alphabet» (به معنی الفبا) را به این خاطر که این کلمه به معنای مجموعه ای از حروف است که زبان را نمایندگی می کنند و یکی از مهم ترین نوآوری های انسان محسوب می شوند، انتخاب کرده اند.

الفابت از چه شرکت های تشکیل شده است؟

هنوز دقیقا معلوم نیست چه شرکت هایی قرار است از گوگل جدا شوند و مستقیما به شرکت مادر بپیوندند، اما به کمک پست وبلاگی پیج و برخی اطلاعات دیگر، می توان به نمایی کلی از این ارتباط ها دست یافت. نمودار بالا براساس همین اطلاعات رسم شده است. شرح وظایف دقیق این شرکت ها، هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و قرار است در ماه های آینده، هر شرکت بیشتر با وظایف و فعالیت های خود آشنا شود.

چگونه گوگل الفابت شد؟
در این نمودار میتوانید ارتباط شرکت های مختلف الفابت را با شرکت مادر ببینید.نام مدیر عامل هر کدام از شرکت ها نیز در نمودار دیده می شود

اما این شرکت ها، شرکت های گمنامی نیستند و پیش از این هم حوزه فعالیت مشخصی داشته اند. بر همین اساس، می توان فعالیت آن ها را تا حدودی مشخص کرد.

• نست (Nest): تحقیق و توسعه درباره خانه های هوشمند. گوگل این شرکت را در سال 2014 خرید.

• کالیکو (Calico): یافتن روش ها و راه حل هایی برای افزایش طول عمر انسان.

• سایدواک لبز (Sidewalk Labz): بهینه سازی شهرهای مدرن.

• گوگل ایکس (Google X): پروژه های بلندپروازانه گوگل، از قبیل عینک گوگل و پوشش سراسری اینترنت به کمک بالن، در این شرکت انجام می شود.

• فیبر (Fiber): توسعه و ارائه زیرساخت های لازم برای اینترنت بسیار پرسرعت.

• گوگل کپیتال (Google Capital): بازی سرمایه گذاری گوگل. این شرکت با «Google Ventures» فرق دارد. دومی کارش سرمایه گذاری روی استارت آپ ها و کسب و کارهای پرخطر است.

• گوگل: گوگل هم که گوگل است! بسیاری از خدمات و محصولاتی که کاربران عادی با آن ها سر و کار دارند، سر جای خود می مانند. موتور جست و جو، اندروید و گوگل مپس جزو این دسته اند. خوب است اشاره کنیم که گرچه یوتیوب مدیرعامل مجزای خودش را دارد، اما این بخش از گوگل جدا نخواهدشد.

چرا تقسیم گوگل و تاسیس الفابت منطقی است؟

ظرف چند ماه آینده، آن چه اکنون با نام گوگل می شناسیم، به الفابت تغییر نام خواهد داد و از این به بعد، گوگل تنها به موتور جست و جو، اندروید، یوتیوب و چند محصول و خدمت دیگر اشاره دارد که زیر نظر ساندراپیچای فعالی می کنند. غول های تکنولوژی- از «AT&T» گرفته تا IBM و مایکروسافت- همواره در جست و جوی روش هایی برای حفظ شادابی و سرعت پیشرفتشان بوده اند. گوگل پیش از این آزمایشگاه ایکس را آزموده بود و اکنون سراغ الفابت رفته است. در ظاهر، تنها اسم تغییر کرده.

چگونه گوگل الفابت شد؟

کسب و کار اصلی همچنان تبلیغات هدفمند است و سود حاصل از این تجارت، در اختیار طرح هایی تجربی قرار می گیرد که شاید بعضی از آن ها اصلا سودآور نباشند، اما تغییرات جدید در ساختار گوگل، بسیار فراتر و پیچیده تر از یک تغییر نام ساده است. این تقسیم بندی می تواند به دو بخش اصلی امپراتوری گوگل، این امکان را بدهد که بیش از پیش از یکدیگر فاصله بگیرند و فعالیت های متنوع تری انجام دهند.

اما گوگل از این قیل و قال چه به دست می آورد؟ ساده ترین پاسخ این است: آرامش سهام داران. وال استریت، هرگز به طرح های بلندپروازانه گوگل علاقه نشان نداده و سرمایه گذاران همواره از میزان هزینه ای که پای پروژه های تحقیق و توسعه گوگل صرف می شود، گلایه داشته اند. با طرح جدید لری پیج و سرگئی برین، هرچند آن ها از طرح های بلندپروازانه شان عقب نشینی نمی کنند، اما در امور مالی قسمت های گوناگون شرکت، شفافیت بیشتری به وجود می آورند.

در این طرح جدید، الفابت می تواند به مجموعه ای کسب و کارها سودآور و نه چندان سودآور تبدیل شود؛ کسب و کارهایی که البته انتظار می رود آینده خوبی در پیش داشته باشند. بخش گوگل نیز که هسته اصلی کسب و کار است، می تواند به صورت جداگانه به کار خود ادامه دهد و به این ترتیب شرکت ها و مجموعه های کوچک تر، مسوولیت رشد و توسعه شان را خودشان به عهده می گیرند. از این لحاظ، پروژه اتومبیل خودران گوگل، نمونه ای روشن کننده است.

این پروژه ممکن است روزی درآمد عظیمی برای گوگل به ارمغان بیاورد، ولی در حال حاضر با هسته اصلی کسب و کار گوگل ارتباط چندانی پیدا نمی کند و ممکن است برای سرمایه گذاران چندان جالب نباشد، اما باانتقال برنامه اتومبیل خودران به زیر چتر الفابت، این امکان به وجود می آید که این شرکت بتوان بدون نگران کردن سهام داران اصلی گوگل، سرمایه گذاری های بیشتری روی این طرح انجام دهد. به عبارت دیگر، این پروژه های کوچک از بدنه اصلی گوگل جدا شده اند تا سرمایه گذاران بتوانند روی هر قسمتی که دل شان می خواهد سرمایه گذاری کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج