جاباما
۲۴۴۰۴۶
۲ نظر
۵۰۲۵
۲ نظر
۵۰۲۵
پ

ریسه‌ های سبز بامیه در آشپزخانه شما

خورش باميه از آن دست غذاهايي است كه طرفداران مخصوص به‌خود را دارد. اما تنوع در شيوه درست كردن همين خورشت از هنرهاي كدبانوهاي ايراني است. باميه، مرغ و آلو؛ تركيب همين ۳ ماده در كنار هم كافي است تا حس چشايي شما تحريك شود.

همشری آنلاین - مریم حدادی: با دیدن بامیه‌ها در مغازه‌های سبزی‌فروشی و میدان‌های تره‌بار، نخستین فکری که به ذهنتان می‌رسد چیست؟! درست کردن خورشت بامیه؟! شاید نخستین فکر همین باشد.

اما با اين دردانه تابستاني كه اين روزها كم‌كم دارد تمام مي‌شود مي‌توانيد محصولي بسازيد كه در كل پاييز و زمستان و بهار هم مهمان آشپزخانه‌تان باشد. چطور؟ با ما همراه شويد.

چند كيلو باميه بخريد و آنها را خوب بشوييد. كافي است قسمتي از باميه‌اي را كه خريده‌ايد جدا كنيد؛ نيمي از آن را براي سرخ كردن و تهيه خورشت باميه كنار بگذاريد و نيمي ديگر را براي خشك كردن آماده كنيد.

باميه به‌خاطر ماده لزجي كه درون خود دارد به آساني خشك نمي‌شود. بايد تدبيري ديگر براي خشك كردن آن داشته باشيد. كافي است باميه‌هاي شسته شده را در آفتاب پهن كنيد، . اجازه دهيد آب حاصل از شستن در هواي آزاد خشك شود. حالا نوبت به نخ كشيدن آنهاست. با يك سوزن تميز و نخ بلند به سراغ باميه‌ها برويد. آنها را روي يك پارچه تميز پهن كنيد.

سوزن را آرام وارد پوست باميه كنيد و از سمت ديگر آن بيرون بياوريد. اين كار را تا جايي كه طول نخ به شما اجازه مي‌دهد ادامه دهيد. بسته به حجم باميه‌اي كه انتخاب كرده‌ايد شايد لازم باشد ۲ تا ۳ بار سوزن را نخ كنيد و باميه‌ها را به نخ بكشيد.

ریسه‌ های سبز بامیه در آشپزخانه شما

اگر فضاي باز حياط يا پشت‌بام در اختيار داريد مي‌توانيد باميه‌هاي به نخ كشيده شده را زير آفتاب و در هواي باز پهن كنيد؛ اگر فضاي شما محدود به آپارتمان است از فضاي آشپزخانه استفاده كنيد.

با اين كار مدتي آشپزخانه شما با ريسه‌هاي باميه‌هاي سبز تزيين خواهد شد. بعد از اينكه مطمئن شديد باميه‌ها خشك شده‌اند- از خشك شدن قسمت داخلي آن اطمينان حاصل كنيد- آنها را آسياب كنيد.حالا مي‌توانيد از اين پودر باميه كه خودتان درست كرده‌ايد در خورشت‌هايي كه نياز به لعاب زدن و جا افتادن دارند استفاده كنيد.

هم از خاصيت‌هاي باميه بهره‌مند مي‌شويد و هم اينكه پودر باميه لعاب خوبي به خورشت شما خواهد داد.

خواص باميه

نصف ليوان باميه پخته آنقدر سرشار است از انواع مواد ارزشمند غذايي كه اگر از آنها آگاهي داشته باشيد محال است به حذف كردن اين ماده گياهي از سفره تغذيه خانواده فكر كنيد:

۲۵ كالري دارد؛ پس كم كالري است.۲ گرم فيبر دارد؛ منبع خوبي از فيبر است.۴۶۰ واحد ويتامينA دارد؛ منبع خوبي از ويتامينA است.۱۳۰ ميلي‌گرم ويتامينC دارد.۵۰ ميلي‌گرم كلسيم دارد؛ منبع خوب كلسيم كه ضدپوكي استخوان است.۲۵۶ ميلي‌گرم پتاسيم دارد كه ضد‌ فشار خون است.

خورشت باميه

خورش باميه از آن دست غذاهايي است كه طرفداران مخصوص به‌خود را دارد. اما تنوع در شيوه درست كردن همين خورشت از هنرهاي كدبانوهاي ايراني است. باميه، مرغ و آلو؛ تركيب همين ۳ماده در كنار هم كافي است تا حس چشايي شما تحريك شود. اگر بيشتر از اين به اين كلمات فكر كنيد خودبه‌خود با دستور غذاي زير به سمت آشپزخانه حركت مي‌كنيد.

براي شروع كار به اين مواد نياز داريد:

مرغ‌هايي را كه از قبل از فريزر خارج كرده‌ايد تا يخ‌شان آب شود با نمك و فلفل مزه‌دار كنيد و در ظرف در داري قرار دهيد؛ به‌مدت ۳۰ دقيقه در يخچال بگذاريد. حالا پيازها را نگيني خرد كنيد و به همراه مرغ تفت بدهيد. بعد نمك و فلفل و زردچوبه و ادويه را اضافه كنيد و روي مرغ آب جوش بريزيد تا زماني كه مرغ‌ها حسابي بپزد.

در يك قابلمه ديگر آب را جوش بياوريد، سركه و نمك را اضافه كنيد، باميه‌ها را در آب جوش بريزيد. مواظب باشيد باميه زياد نپزد، در غيراين صورت در خورشت لزج خواهد شد. آلوها را از قبل خيس كنيد و بشوييد. وقتي كه زمان پخت مرغ رو به اتمام بود به همراه آبليمو، نمك، فلفل و زعفران به خورشت اضافه كنيد. حالا خورشت باميه شما كمي زمان لازم دارد تا جا بيفتد. ۱۵دقيقه پاياني پخت هم رب تفت داده شده را به همراه باميه‌ها به خورشت اضافه كنيد و بعد از جا افتادن آن را در ظرف بكشيد. با اين خورشت مي‌توانيد از ۳ تا ۴ نفر سر سفره گرمتان پذيرايي كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • **•°ستاره ي اين جهان°•**

      خورشت باميه بدك نيست

    • بدون نام

      بد o_Oo_O

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج