۲۴۵۸۲۱
۲ نظر
۵۰۹۶
۲ نظر
۵۰۹۶
پ

چرا كت وكول‌تان درد مي‌كند؟

از بيگانه بودن‌تان با نور خورشيد گرفته تا فقر آهن، همه مي‌تواند دردهاي عضلاني را به جان‌تان بيندازد.

چرا كت وكول‌تان درد مي‌كند؟
مجله سیب سبز: شايد پس از يك روز خسته‌كننده و انجام كارهاي سنگین‌ عضله درد سراغ‌تان بيايد یا پس از چند ساعت شنا احساس كنيد كه درد ماهيچه‌هاي‌تان شما را كلافه مي‌كند. گرچه در اين موارد شما مي‌توانيد دليل واضحي براي دردهاي عضلاني‌تان پيدا کرده، آن را متهم كنيد اما از نظر متخصصان، اين دردها هميشه با چنين دلايل آشكاري سراغ شما نمي‌آيند و تحرك بيش از اندازه هميشه دليل دردهاي عضلاني شما نيست.

در ادامه مطلب اصلي‌ترين دلايل احساس كوفتگي و دردهاي عضلاني را كه از زبان متخصصان در ديلي‌ميل آورده شده با شما در ميان مي‌گذاريم. اگر شما هم اين دردها را تجربه مي‌كنيد، شايد بتوانيد با كمك اين مطلب دليل اصلي مشكل‌تان را پيدا كنيد.

ويتامين D كم داريد؟

پزشكان توصيه مي‌كنند براي فرار از دردهاي ماهيچه‌اي، بيشتر آفتاب بگيريد و به نور خورشيد اجازه دهيد ويتامين D بدن‌تان را تامين كند. مطالعات نشان مي‌دهد كمبود ويتامين D تنها باعث درد گرفتن استخوان‌هاي شما نمي‌شود بلكه بسياري از دردهاي عضلاني كه سراغ‌تان مي‌آيد و تجربه كردن احساس ناخوشايند كوفتگي هم به‌خاطر همين كمبود ايجاد مي‌شود. وقتي به‌خاطر كمبود اين ويتامين استخوان‌هاي‌تان ضعيف و ناتوان مي‌شوند، عضلاتي كه به اين استخوان‌ها متصل شده‌اند هم به خوبي پشتيباني نشده و ضعيف و دردناك مي‌شوند.

چرا كت وكول‌تان درد مي‌كند؟

شايد در درازمدت آفتاب گرفتن بتواند دردهاي‌تان را كم كند اما احتمالا تا زماني كه نور خورشيد اثر واقعي‌اش را روي بدن شما بگذارد، چاره‌اي جز استفاده از مكمل‌هاي ويتامين D براي‌تان باقي نمي‌ماند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد اگر براي ۲۰-۱۵ دقيقه در روز بازوها و پاهاي‌تان را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار دهيد، سطح ويتامين D بدن‌تان بالا مي‌رود و علائم گفته شده كمرنگ‌تر مي‌شوند.

از نظر آنها با هر روز ورزش كردن هم مي‌توانيد چنين خدمتي به بدن‌تان بکنيد. پس اگر با انجام گاه و بيگاه حركات ورزشي درد‌هاي عضلاني كلافه‌كننده سراغ‌تان مي‌آيند و به خاطر همين دردها از دوباره باشگاه رفتن و ورزش كردن پشيمان مي‌شويد، نگران نباشيد. چاره شما قطع كردن تمرين‌هاي‌تان نيست بلكه بايد با مستمر و مداوم ورزش كردن به عضلات‌تان آرامش دهيد و از اين درد‌ها خلاص شويد.

آهن كم داريد؟

كمبود شديد آهن گرچه بيشتر در زنان بروز پيدا مي‌كند اما مي‌تواند آقايان را هم مبتلا كند. اين مشكل شايع كه مي‌تواند باعث ضعف عمومي و بي‌حالي شما شود، شايد يكي از دلايل احساس ضعف در عضلات‌تان هم باشد و حتي انجام كارهاي روزانه را هم براي‌تان دشوار كند. البته كم نيستند افرادي كه كمبود آهن را همراه با كمبود ويتامين Dتجربه مي‌كنند و به‌خاطر هر دوي اين فقدان‌ها دچار ضعف عضلاني و درد در ماهيچه‌هاي‌شان مي‌شوند.

اگر مي‌خواهيد با اين دردها مبارزه كنيد بايد از خوراكي‌هايي مانند آجيل، لوبيا و اسفناج، ماهي، تخم‌مرغ، و قارچ كمك بگيريد و با مصرف بيشتر گوشت قرمز فقرآهن‌تان را جبران كنيد.

در برخي موارد براي برطرف كردن اين مشكل شايد چاره‌اي جز استفاده از مكمل‌هاي دارويي براي‌تان باقي نماند.

استرس داريد؟

وقتي هورمون استرس در بدن‌تان ترشح مي‌شود، ماهيچه‌هاي‌تان درحالت آماده‌باش قرار مي‌گيرند و براساس يك واكنش طبيعي براي مبارزه آماده مي‌شوند. ماهيچه‌هاي منقبض شده‌اي كه قدرت‌شان را در خود جمع مي‌كنند و آماده جنگ مي‌شوند و در صورتي كه با جنگي روبه‌رو نشوند، تنها حالت انقباض و درد بعد از آن را تجربه مي‌كنند. اگر شما با استرس مزمن دست و پنجه نرم می‌كنيد، احتمالا دردهاي ماهيچه‌اي هم فراوان سراغ‌تان مي‌آيند.

گرچه براي رها شدن از اين استرس بايد از تكنيك‌هاي تمدد اعصاب كمك بگيريد و آرامش‌تان را بيشتر كنيد اما از آنجا كه ذهن شما با بدن‌تان بي‌ارتباط نيست با مصرف برخي مواد غذايي خاص هم مي‌توانيد استرس‌تان را كم كنيد. براي كاهش استرس و فاصله گرفتن از دردهاي عضلاني بايد ويتامين‌هاي گروه Bرا بیشتر مصرف كنيد و با گنجاندن منيزيم در رژيم‌تان حال خود را بهتر كنيد. اگر هم به گياه جينسینگ دسترسی دارید با خوردنش كمك زيادي به آرامش روان و البته آرام شدن عضلات‌تان مي‌كنيد.

دوش آب سرد بگيريد

اگرچه اغلب آدم‌ها فكر مي‌كنند با گرفتن دوش آب گرم بعد از انجام حركات ورزشي مي‌توانند ماهيچه‌هاي‌شان را آرام كنند اما واقعيت اين است كه اين كار مي‌تواند درد ماهيچه‌هاي‌شان را چندبرابر كند. در اين شرايط حمام آب سرد برخلاف آب گرم، مي‌تواند سرعت گردش خون در بدن‌تان را پايين بياورد و باعث كاهش گرفتگي‌هاو دردهاي عضلاني‌تان شود.

نمك‌درماني كنيد

براي خلاص شدن از اين گرفتگي‌ها بايد سراغ منيزيم برويد اما تنها راه دريافت منيزيم كافي مصرف خوراكي آن نيست. حمام نمك هم از راه‌هاي ديگري است كه مي‌تواند حال عضلات‌تان رابهتر كند. اضافه كردن نمك فرنگي مخصوص حمام به برنامه‌تان تجربه فوق‌العاده‌اي است كه مي‌توانيد با آن خستگي را از عضلات‌تان بيرون كنيد.

املت بخوريد

پروتئين موجود در تخم‌مرغ مي‌تواند از دچار شدن‌تان به گرفتگي عضلات جلوگيري كند اما اگر مي‌خواهيد كار را تمام كنيد، تخم‌مرغ را با گوجه مخلوط كنيد و يك املت ضددرد عضلاني ميل كنيد. به باور محققان مصرف يك پيمانه آب گوجه‌فرنگي در روز، به‌خاطر پتاسيم موجود در آن بعد از ۱۰ روز ، احتمال بروز گرفتگي‌هاي دردناك عضله را كم مي‌كند.

زنجبيل‌درماني كنيد

براي اينكه ورزش هر روز باعث درد عضلات‌تان نشود از زنجبيل كمك بگيريد. محققان مي‌گويند استفاده روزانه از زنجبيل باعث كاهش ۲۰ درصدي درد عضلات مي‌شود. از آنجا كه زنجبيل خاصيت ضدالتهاب دارد، مي‌تواند باعث كم شدن درد عضلات بعد از ورزش شود. پس چه به صورت خام و چه پخته، اين مسكن طبيعي را در برنامه غذايي‌تان جا دهيد.

بيماريد؟

هميشه فعاليت‌هايي كه در طول روز انجام مي‌دهيد باعث دردهاي عضلاني و ايجاد احساس كوفتگي نمي‌شود. گاهي بدون آنكه فعاليت خاص يا متفاوتي انجام دهید، دچار چنين دردهايي مي‌شويد. اگر بيماري زمينه‌اي خاصي دارید و از مشكلاتي مثل التهاب يا ورم مفصل يا دردهاي روماتيسمي رنج می‌برید، احتمالا بيشتر از ديگران دچار دردهاي عضلاني مي‌شويد.

كم‌كاري غده تيروئيد هم مي‌تواند با ايجاد خستگي مزمن و دردهاي ماهيچه‌اي شما را آزار دهد و طبيعي است كه برخي بيماري‌هاي ويروسي هم نه‌تنها ناي حركت را از شما مي‌گيرد بلكه ماهيچه درد را هم به جان‌تان مي‌اندازد.

رگ به رگ شده‌ايد؟

كمبود‌هايي كه به آنها اشاره شد و بيماري‌هايي كه از آنها گفتيم تنها علت درد‌هاي ماهيچه‌اي نيستند. همان‌طور كه خودتان مي‌دانيد رگ به رگ شدن عضلات به‌خاطر حركات اشتباه يا ورزش‌هاي شديدي كه بدن‌تان آمادگي انجام‌شان را ندارد مي‌تواند شما را گرفتار چنين مشكلاتي كند.

براي جلوگيري از اين مشكلات، هرگز يك باره اجسام سنگين را بلند نكنيد و بدون مشورت با مربي‌تان حركات تازه ورزشي را انجام ندهيد. مي‌توانيد در صورت روبه‌رو شدن با اين دردها سراغ كمپرس يخ هم برويد و با تنظيم مجدد فعاليت هورمون‌هاي‌ خود حال ماهيچه‌هاي‌تان را بهتر كنيد.

بعد از ورزش پروتئين بخوريد

رژيم غذايي هر روزه شما و مواد مغذي كه در طول روز مصرف مي‌كنيد مي‌تواند ميزان سلامت عضلات‌تان را مشخص كند. متخصصان مي‌گويند غذايي كه درست بعد از انجام حركات ورزشي مصرف مي‌كنيد هم مي‌تواند در سلامت عضلات‌تان تاثير زيادي داشته باشد. به همين دليل متخصصان توصيه مي‌كنند بلافاصله بعد از تمام شدن تمرين‌هاي ورزشي‌تان سراغ خوراكي‌هاي پروتئيني برويد. مصرف ماهي، غلات و تخم‌مرغ مي‌تواند انرژي از دست رفته را به عضلات شما بازگرداند و سلامت آنها را تضمين كند.

گذشته از اين در جريان ورزش كردن هم بايد به اندازه كافي آب بخوريد و در طول روز كمتر سراغ قهوه برويد تا بدن‌تان دچار كم‌آبي نشود و به‌خاطر كمبود آب عضلات‌تان آسيب نبينند. مصرف نكردن ميزان كافي آب و تحمل گرسنگي بعد از انجام ورزش‌هاي سنگين مي‌تواند در درازمدت باعث تحليل رفتن و آسيب ديدن ماهيچه‌هاي‌تان شود و در خوشبينانه‌ترين شرايط تنها با اسپاسم موقت عضلاني خود را نشان دهد.

به جنگ درد بروید

ماهيچه درد گاهي حاصل ناتواني‌هايي است كه مدت‌هاست بدن‌تان دچارآن شده و گاهي به‌خاطر برخي كمبود‌ها به جان شما مي‌افتد اما دليل دردهاي‌تان هرچه كه باشد، مي‌توانيد با راه‌‌حلي مخصوص به آن از گرفتگي‌هاي عضلاني نجات پيدا كنيد.

تكان بخوريد

اگر درد شما حاصل بي‌تحركي‌تان باشد، بهترين راه براي نجات از آن تحرك بيشتر است.شما براي آرام كردن عضلات‌تان چاره‌اي جز حركت كردن نداريد. اگر به بهانه استراحت كردن تمام روز روي مبل رها شويد، نه‌تنها بدن‌تان آرام نمي‌شود بلكه به‌خاطر ايجاد اختلال در گردش خون، بدن‌تان دردهاي عضلاني را بيشتر از قبل احساس مي‌كند. پس خستگي را بهانه نكنيد و بدن‌تان را بجنبانيد.

ماساژ بگيريد

اگر بي‌تحركي يا انجام حركات اشتباه ورزشي دليل ايجاد درد‌تان باشد، ماساژدرماني كمك زيادي به شما خواهد كرد. نه اينكه بدن‌تان را به دست ماساژورهاي غيرحرفه‌اي بسپاريد اما براي حفظ سلامت عضلات‌تان و آرام كردن‌شان بد نيست هر چند وقت يك‌بار سري به كلينيك‌هاي تخصصي ماساژدرماني بزنيد. وقتي ماساژ مي‌گيريد، جريان خون در عضلات‌تان بهبود مي‌يابد.

خودتان را بكشيد

كوتاه‌ترين راه‌حل براي خلاص شدن از گرفتگی عضلانی، انجام حركات ساده اما موثر كششي است. گفتيم تحرك به اندازه مي‌تواند ضامن سلامت ماهيچه‌هاي شما باشد اما اگر دچار گرفتگي عضلاني شديد بايد كمي درد را تحمل كنيد و براي برگشتن ماهيچه‌هاي‌تان به شرايط عادي، كمي آنها را بكشيد. كشش ماهيچه‌ها در همان جهتي كه احساس درد مي‌كنيد، مي‌تواند آنها را به شرايط عادي بازگرداند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مسعود

      اگه زن داشته باشیم خیلی از این دردا خود ب خود از بین میره. ولی خوب الان نداریم!

    • محمد مهدی سعدی

      عالی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج