۲۴۷۵۱۶
۱ نظر
۵۰۲۱
۱ نظر
۵۰۲۱
پ

شادابي و طراوت را به آپارتمان‌تان بیاورید!

براي كساني كه دوست دارند رنگ، شادابي و طراوت را يك‌جا كنج آپارتمان‌شان داشته باشند، داشتن يك گلدان آزاليا ضروري است. آزاليا از جمله گياهان بومي کشورهای شرق آسيا از جمله هندوستان است كه تنوع رنگي بسيار وسيعي دارد.

شادابي و طراوت را به آپارتمان‌تان بیاورید!
مجله سیب سبز: براي كساني كه دوست دارند رنگ، شادابي و طراوت را يك‌جا كنج آپارتمان‌شان داشته باشند، داشتن يك گلدان آزاليا ضروري است. آزاليا از جمله گياهان بومي کشورهای شرق آسيا از جمله هندوستان است كه تنوع رنگي بسيار وسيعي دارد. اين بوته مملو از گل‌هاي ريز و درشتی است که در طيف رنگ‌هاي سفيد، كرم، صورتي، نارنجي و قرمز رشد مي‌كند و جلوه‌اي بسيار بانشاط و شاداب به فضاي خانه مي‌بخشد.

اگرچه نگهداري از اين گياه پر گل كه به گل نازنازي معروف است كمي دشوار است اما با رعايت نكات و توصيه‌هايي كه با شما در ميان مي‌گذاريم كارتان بسيار ساده و راحت مي‌شود. آبياري و تقويت اين گياه قانون و زمانبندي خاص خود را دارد. پس اگر از جمله افرادي هستيد كه صبح تا شب مشغول كاريد و طبق روال هميشه مي‌خواهيد هفته‌اي يك‌بار براي گياه‌تان وقت بگذاريد، خريد و نگهداري آزاليا را فراموش كنيد.

شادابي و طراوت را به آپارتمان‌تان بیاورید!

چطور آبياري‌اش كنيد؟

آزاليا از آن دسته گياهاني است كه اصلا ميانه خوبي با خشكي ندارد. اين گياه به محض آنكه بي‌آب بماند، قهر مي‌كند و ريزش برگ‌ها و گل‌هايش شروع مي‌شود. گلدان آزاليا حتي در روزهاي سرد پاييز و زمستان نيز نبايد بدون آب و خشك بماند. بايد مراقب باشيد خاك اين گياه هميشه مرطوب و نمناك باشد. اگرچه اين كار سختي است اما بهتر است آبي كه براي آبياري آزاليا مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بدون املاح باشد.

آب جوشيده بهترين روش براي آبياري اين گياه است. قرار دادن بطري يا پارچ آب براي يكي، دو ساعت به ته‌نشين شدن كلر و برخي از مواد شيميايي افزوده شده به آب كمك مي‌كند. وجود املاح در آب به مرور موجب كاهش جذب مواد مغذي خاك مي‌شود بنابراين شما تصور مي‌كنيد آب و خاك مورد نياز گياه را به موقع به ريشه‌هاي گياه مي‌رسانيد اما از اين موضوع غافليد كه يك بي‌احتياطي مي‌تواند نتيجه زحمات‌تان را هدر دهد.

چقدر آبياري‌اش كنيد؟

دو شيوه آبياري براي آزاليا توصيه شده است؛ يكي آنكه گلدان آزاليا را درون تشت يا سطلي پر از آب فرو ببريد تا تمامي سطح و عمق خاك خيس و مرطوب شود. قرار گرفتن در اين شرايط به مدت سه تا پنج دقيقه كفايت مي‌كند. بعد گلدان را از آب خارج كنيد و در جايي بگذاريد كه آب مازاد از زهكشي ته گلدان خارج شود. اما روش ديگر آن است كه گياه را از آب سيراب كنيد و به ميزاني به آن آب دهيد كه آب از زهكشي آن خارج شود.

براي اين منظور بايد زيرگلداني مناسبي در اختيار داشته باشيد. هفته‌اي دو تا سه بار آبياري براي اين گياه مناسب است اما زمان و مقدار درست آبياري را پيش از هر چيز دماي محيط و فضايي كه مي‌خواهيد گلدان را در آن قرار دهيد، تعيين مي‌كند.

شادابي و طراوت را به آپارتمان‌تان بیاورید!

چقدر نور نياز دارد؟

آزاليا براي حفظ زيبايي و طراوتش به نور زيادی احتياج دارد اما اين به آن معنا نيست كه اين گياه را در مجاورت نور مستقيم خورشيد قرار دهيد. گلدان به فضايي پرنور احتياج دارد اما بايد مراقب باشيد آن را كنار پنجره قرار ندهيد. تابش مستقيم نور خورشيد موجب سوختگي برگ‌ها و گل‌هاي شاداب آزاليا مي‌شود. از طرفي گرماي زياد هم سلامت اين گياه نازك و نارنجي را به خطر مي‌اندازد. پس پرنورترين و خنك‌ترين كنج خانه را به آن اختصاص دهيد.

بهترين دما براي آزاليا

آزالياي حساس طاقت گرما را ندارد؛ بنابراين بايد به‌شدت مراقب دماي هوا باشيد. بهترين درجه براي حفظ سلامتي و نشاط اين گياه ۹ تا ۱۴ درجه سانتي‌گراد است. بهترين روش براي حفظ سلامت آزاليا چك كردن روزانه دماي محيط است چراكه دماي كمتر از ۱۰ درجه و دماي بيشتر از ۱۵ درجه سلامت گياه را به خطر مي‌اندازد و روي گلدهي گياه تاثير مي‌گذارد؛حتي استمرار اين روند مي‌تواند به خشكي و مرگ تدريجي گياه منتهي شود.

شادابي و طراوت را به آپارتمان‌تان بیاورید!

بهترين غذا براي آزاليا كدام است؟

خاكي كه براي آزاليا استفاده مي‌كنيد مخلوطي از خاك برگ كاج، خاك پيت ماس و كود دامي است. البته ميزان تركيب آن را بايد با مشورت كارشناس تعیین كنيد. مهم‌ترين موضوعي كه درباره خاك آزاليا بايد رعايت كنيد، ميزان اسيديته و قليايي بودن خاك است. ايجاد تعادل بين اين دو بسيار مهم است چراكه افزايش درصد قليايي بودن خاك مي‌تواند سلامت و طول عمر گياه را تحت تاثير قرار دهد.

يكي از روش‌هاي ساده براي حفظ اسيديته خاك گلدان افزودن يك قاشق سركه به آب مورد نياز گياه است. بهترين فرصت براي اين كار فصل تابستان است. ابتلا به انواع قارچ‌ها نيز از ديگر عواملي است كه آزاليا را تحت فشار مي‌گذارد و به رشد لكه‌هاي زرد رنگ و قهوه‌اي رنگ روي برگ‌ها منتهي مي‌شود. با مشاهده هر يك از اين آفت‌ها خيلي سريع با كارشناس مشورت كنيد و براي درمان گياه دست به كار شويد.

آفت‌هايي كه آزاليا را مي‌كشد

يكي از آفت‌هايي كه موجب زرد شدن برگ‌ها و خشك شدن گلبرگ‌هاي آزاليا مي‌شود شپشك آردي است. اگر برگ‌ها يا گلبرگ‌هاي گياه به اين آفت مبتلا شود برگ‌ها حالتي آرداندود به خود مي‌گيرد. علاوه بر اين آفت، مگس سفيد هم از جمله حشراتي است كه مي‌تواند بيماري را به آزاليا منتقل كند و موجب ريزش برگ‌ها و گلبرگ‌هاي آزاليا مي‌شود.
علاوه بر اين پوسيدگي ريشه هم از جمله بيماري‌هاي محتمل براي آزالياست كه ارتباط مستقيمي با شيوه آبياري گياه دارد. اگر به هنگام آبياري زهكشي مناسبي در انتهاي گلدان‌ها وجود نداشته باشد، ساقه‌هاي گياه به‌شدت در معرض پوسيدگي قرار مي‌گيرند.

شادابي و طراوت را به آپارتمان‌تان بیاورید!

همه راه‌هاي قلمه زدن

بهترين زمان براي ازدياد آزاليا اواخر بهار تا اواسط تابستان است. اگر مي‌خواهيد خودتان اين كار را انجام دهيد، نياز به يك چاقوي بسيار تيز داريد تا قلمه‌ها را به‌راحتي از گياه جدا كنيد. ساقه‌ها را بعد از جدا كردن درون كمپوست بگذاريد و آن را آبياري كنيد به حدي كه خاك مرطوب باشد و گياه به سرعت ريشه كند. اندازه قلمه‌ها بهتر است ۱۰ سانتي‌متر باشد كه بتوانيد هنگام كاشت گياه دو تا سه سانتي‌متر آن را درون خاك فروكنيد.

گلداني را كه قلمه‌ها در آن قرار گرفته بايد در محيط خنك قرار دهيد. دماي هفت تا ۹ درجه در اين شرايط ايده‌آل است. با ريشه كردن قلمه‌ها بعد از دو هفته مي‌توانيد با مشورت كارشناس براي تقويت قلمه‌ها و كوددهي به آنها اقدام كنيد.

قبل از خريد آزاليا بايد بدانيد

اگر براي خريد آزالياي حساس و نازك نارنجي هنوز هم انگيزه داريد و مي‌خواهيد يكي از اين گل‌هاي زيبا و خوش آب و رنگ را به جمع گياهان آپارتماني‌تان اضافه كنيد اين نكات را بخوانيد:

شادابي و طراوت را به آپارتمان‌تان بیاورید!

• هنگام خريد سعي كنيد سراغ گلدان‌هايي برويد كه غنچه‌هايش هنوز باز نشده‌ اما در آستانه باز شدن هستند. اگر غنچه‌ها در آب و هواي محيط خانه شما بازشوند ماندگاري بيشتري خواهند داشت.

• اگر سرمايي هستيد و دماي خانه‌تان معمولا از ۱۵ درجه سانتي‌گراد بيشتر است بهتر است خريد اين گياه را فراموش كنيد.

• هر دو هفته يك‌بار براي تقويت خاك گياه و رشد بهتر ريشه‌ها و ساقه گياه آن را با كودهاي مايع و مناسب تقويت كنيد.

• هنگام خريد شيوه‌هاي هرس كردن اين گياه را ياد بگيريد چراكه بوته آزاليا اگرچه هنگام خريد كوچك است اما مي‌تواند تا ارتفاع یک متر و يك متر و نيم رشد كند.

• پيش از خريد به خوبي درباره شيوه نگهداري و مراقبت از آزاليا تحقيق كنيد. بسياري از افراد به دليل رعايت نكردن نكات لازم براي آبياري، نوردهي و تقويت گياه در مدت زماني كمتر از يك ماه گياه‌شان را دچار بيماري و خشكي مي‌كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • bahram

      سلام و خسته نباشید، لطفاً اطلاعات بیشتری در مورد گل های آپارتمانی و آکواریوم تهیه کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج