۲۴۷۵۶۵
۴۳ نظر
۵۰۰۹
۴۳ نظر
۵۰۰۹
پ

مرگ ۱۳۰۰ زائر در ازدحام مناسک حج +عکس

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از ۱۳۰۰ نفر گذشت و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون ۷۱۷ کشته اعلام کرده است.

خبرگزاری فارس: سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از ۱۳۰۰ نفر گذشت و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون ۷۱۷ کشته اعلام کرده است.

شبکه های خبری «اسکای نیوز» و «العربیه» با تایید این رویداد، به نقل از مسئولان بیمارستانی عربستان اعلام کردند که زخمی‌های این حادثه به هشت بیمارستان منتقل شده‌اند و تلاش برای شناسایی هویت کشته‌شدگان و زخمی‌ها ادامه دارد.

همچنین گزارش های رسیده حاکی از آن است که وزارت بهداشت سعودی با اعلام وضعیت قرمز، تمام بیمارستان‌های منا و مکه را به حالت آماده باش شدید درآورده و شمار کشته شدگانی که به سردخانه‌های بیمارستانها منتقل می‌شوند، هر لحظه در حال افزایش است.

بنا به گفته مسئولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط‌های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور برای تامین هر چه بهتر این مناسک به مناطق پرازدحام اعزام شدند.

این در حالی است که روز گذشته نیز کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مسیر مکه مکرمه به منا در اثر ازدحام دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

البته ازدحام در منا پیشتر نیز حوادث تلخی آفریده بود که در شاخص ترین نمونه آن، نه سال پیش حدود 350 زائر در اثر ازدحام در منا جان باختند و بیش از هزار تن زخمی شدند.

از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز 11 ماه جاری نیز سقوط جرثقیل در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

این در حالی است که اوحدی، رئیس سازمان حج زیارت در گفت‌وگو با بخش خبری رسانه ملی کشورمان، شمار جان باختگان این حادثه را ۳۵۰ تن اعلام کرد و افزود که حدود ۱۵۰۰ تن در اثر این ازدحام مجروح شده‌اند.

مرگ 1300 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس

مرگ 1300 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس

مرگ 1300 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس

مرگ 1300 زائر در ازدحام مناسک حج +عکس


افزایش شمار کشته‌شدگان رمی‌جمرات به ۳۵۰ نفر/ ۱۵۰۰ زائر مجروح شدند/ بیش از ۳۰ زائر ایرانی ناپدید شدند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعداد کشته‌های حادثه رمی جمرات به بیش از ۳۵۰ نفر افزایش یافته است، گفت: بیش از ۱۵۰۰ زائر مجروح شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساعت 9 صبح خبر دادند که مسئولان امنیتی عربستان دو مسیر رمی جمرات را بسته‌اند و زائران در مسیرهای دیگر با ازدحام فراوان به سوی رمی جمرات رفتند.

وی ادامه داد: زائران براثر خفگی و زیر دست و پا ماندن کشته و مجروح شدند.

براساس گزارش فارس، تاکنون بیش از 30 زائر ایرانی ناپدید شدند که 3 نفر از آنها اعضای واحد مرکزی خبر هستند.

هم‌اکنون اعضای سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری در حال جستوجو برای مفقودین ایرانی این حادثه هستند.

این در حالی است که همه مجروحان به ۴ بیمارستان در شهر مکه منتقل شده اند.


۱۲ ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات

خرگزاری ایسنا: مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از تایید مرگ ۱۲ ایرانی و مجروح شدن ۲۴ تن (تا لحظه مخابره این خبر) در حادثه امروز رمی جمرات خبر داد.

مهندس وحید رحمتی با بیان اینکه هنوز آمار قطعی از حادثه‌دیدگان ایرانی در دست نیست، گفت: آمار تقریبی فوتی‌ها و مجروحان این حادثه تا یک ساعت آینده اعلام می‌شود. اما با توجه به وسعت حادثه امروز رمی‌جمرات در منا، این آمار نیز قطعی نخواهد بود و تخمینی است.

رحمتی علت این حادثه را ازدحام و فشار جمعیت در رمی‌جمرات عنوان کرد.

وی همچنین از آماده‌باش بیمارستان‌ هلال احمر در مکه جهت پذیرش و ارایه خدمات لازم به زائران خبر داد.


دستور رییس جمعیت هلال احمر برای خدمت‌رسانی به مجروحان حادثه رمی‌جمرات

خبرگزاری ایسنا: رئیس جمعیت هلال احمر ضمن عرض تسلیت در پی ضایعه فوت تعدادی از زائران در صحرای عرفات، خطاب به کادر درمانی هلال احمر ایران در مکه بر تلاش مضاعف تیم پزشکی ایران به‌ منظور تامین نیازها و ارائه خدمات درمانی لازم به زائران حادثه‌دیده تاکید کرد.

بنابر اعلام اداره‌ کل روابط‌ عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، دکتر سید امیرمحسن ضیائی در پیامی خطاب به دکتر سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر آورده است: «خبر ضایعه ناگوار از دست دادن تعداد دیگری از زائران بیت‌ الله‌الحرام در صحرای عرفات، ما را نیز همانند بسیاری از مسلمانان جهان متاثر کرده و به سوگ نشاند.

ضمن عرض تسلیت این ضایعه ناگوار به همه مسلمانان جهان و از جمله خانواده‌های داغدیده، علی‌الخصوص خانواده‌های داغدیده زائران ایرانی، از جنابعالی تقاضا دارم تا بیش از پیش و همانند خدمات ارزنده کادر درمانی هلال‌احمر ایران به حادثه‌دیدگان سقوط جرثقیل در مسجدالحرام، این بار نیز از هیچ کوششی در زمینه ارائه خدمات درمانی لازم و بهبود سلامت زائران آسیب‌دیده فروگذار نکرده و گزارش روزانه ارائه خدمات را به اینجانب منعکس نمایید.»


امیرعبداللهیان: تشکیل ستاد ویژه‌ برای رسیدگی به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا

باشگاه خبرنگاران جوان: معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه گفت: ستادی ویژه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا تشکیل دادیم.

معاون عربی و افریقایی وزیر امور خارجه از تشکیل ستادی ویژه در این وزارتخانه برای رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داد و گفت: سفارت ، سرکنسولگری ، سازمان حج و زیارت و همه دستگاههای ذیربط کشورمان در مکه مکرمه نیز با مدیریت مستقیم نماینده ولی فَقِیه و سرپرست حجاج ایرانی در حال رسیدگی فوری به وضع اسیب دیدگان هستند.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: مقامات عربستان سعودی مسئول این حادثه هستند و باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل اورند.

وی گفت: بی تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض است.

در پی ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات امروز تاکنون ۳۴۵ کشته و بیش از ۱۰۰۰ زخمی شده اند.


کشته و زخمی شدن بیش از 1800 نفر از حجاج در اثر ازدحام جمعیت در منا

باشگاه خبرنگاران جوان: شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: عربستان سعودی از کشته شدن دست کم 350 نفر از حجاج بیت‌الله الحرام بر اثر تراکم جمعیت در صحرای منی خبر داد. در این حادثه همچنین حدود 1500 نفر از حجاج زخمی شدند.

بیمارستان‌ها در مکه مکرمه در پی حادثه رمی جمرات به حال آماده باش در آمدند. مجروحان به بیمارستان مرکزی منا منتقل شده اند. این حادثه در حین برگزاری مراسم رمی جمرات در منا در روز پنجشنبه رخ داده است.

بر اساس گزارش‌ها، خبرنگار صدا وسیما نیز در اثر ازدحام جمعیت بی هوش شد و سپس با کمک افراد حاضر به هوش آمد.

در همین حال، اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت، از کشته و زخمی شدن شماری از هموطنانمان در پی این حادثه خبر داد. به گفته وی 41 ایرانی در منا کشته شده‌اند.

در همین حال شبکه تلویزیونی الحدث لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: خالد بن فیصل بن عبدالعزیز آل سعود، امیر مکه، از محل حادثه امروز در صحرای منا بازدید کرد.


اوحدی: بیش از ۴۱ ایرانی در میان قربانیان

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: به نظر می رسد بیش از ۴۱ ایرانی در میان کشته شدگان حادثه امروز کشتن و آمار قطعی تا ۳۰ دقیقه دیگر به طور رسمی اعلام خواهد شد.

اوحدی با اشاره به آخرین وضعیت حجاج ایرانی اظهارکرد: به نظر می رسد تا کنون حدود ۱۲۵ زائر ایرانی (۴۱ کشته و بیش از ۶۰ زخمی) در میان قربانیان حادثه رمی جمرات هستند که باشد اما آمار قطعی کشته شدگان و مجرو‌حیت تا نیم ساعت آینده به صورت رسمی اعلام می شود.


درخواست کمک تهران برای پیگیری حادثه منا

خبرگزاری ایسنا: معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه با اشاره به تشکیل ستاد ویژه‌ای در این وزارتخانه برای پیگیری حادثه منا و وضعیت حجاج ایرانی گفت: ما اکنون از بخش های مختلف درخواست کردیم برای عضویت در این ستاد و پیگیری امور هرچه زودتر نمایندگانی را معرفی کنند.

حسن قشقاوی با اشاره به وظایف ستاد از جمله پیگیری مستمر وضعیت حجاج ایرانی و در تماس بودن با مکه و ‌جده در مورد تعداد دقیق آمار مجروحان و یا کشته شدگان ایرانی احتمالی در حادثه منا اظهار کرد: آمار دقیق را در این زمینه سازمان حج و زیارت با توجه به ارتباطاتی که با کاروان های حجاج دارد اعلام می‌کند و مبنای ما نیز آماری است که توسط این سازمان اعلام می‌شود.


کشته‌شدگان ایرانی "رمی جمرات" ۴۳ نفر شدند

خبرگزاری ایسنا: سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، تاکنون (ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه) تعداد ۴۳ نفر از زائران ایرانی بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات متاسفانه کشته شده و ۶۰ نفر دیگر از هموطنان‌مان زخمی شده‌اند.

اوحدی در رابطه با علت جان باختن زائران ایرانی گفت: دلیل این اتفاق، مسیر خاص رمی جمرات، خفگی و تنگی نفس بر اثر فشار زیاد و ازدحام جمعیت است.

به گفته وی، مجروحین این حادثه حال عمومی‌شان خوب است و تیم‌های ایرانی پزشکی مستقر در رمی جمرات در حال خدمات‌رسانی به این عزیزان هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اسامی جان‌باختگان حادثه رمی جمرات بر روی سایت سازمان حج و همچنین بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده و به زودی آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.


اطلاعیه وزارت بهداشت درباره حادثه "رمی‌جمرات"

خبرگزاری ایسنا: دکتر ایرج حریرچی، سخنگو و قائم مقام وزیر بهداشت ضمن ابراز تاسف از حادثه صبح امروز منا و کشته و زخمی شدن تعدادی از زائران خانه خدا از جمله تنی چند از زائران ایرانی گفت: هرچند میزان جراحت‌ها شدید نیست اما، وزارت بهداشت برای اعزام تیم‌های تخصصی به عربستان و همچنین پذیرش مصدومان این حادثه آمادگی دارد.

وی گفت: مرتبا با هیات پزشکی ایران در عربستان در تماس هستیم و احوال و شرایط زائران ایرانی را پیگیریم.


افشای علت فاحعه امروز عربستان ؛ مسدود کردن چند مسیر توسط پلیس سعودی برای اختصاص به مقامات آل سعود!

پایگاه خبری انتخاب: صدایی در شبکه های احتماعی به نقل از یکی از حجاج ایرانی ، علت احتمالی فاحعه امروز سرزمین منی را افشا کرده است.

این ایرانی می گوید: ماشینهای پلیس سعودی یکی از مسیرهای رمی جمره را برای اختصاص به مقامات سعودی مسدود کردند و باعث ازدحام و تراکم جمعیت و وقوع این فاجعه شدند.

از سوی دیگر، علت حضور تعداد زیادی از هموطنان ایرانی در میان کشته شدگان حادثه امروز ، در هاله ای از ابهام قرار دارد و خوب است هر چه زودتر سازمان حج، گزارشی دقیق به ملت ایران ارائه دهد.

قابل ذکر است ، کسانی که سال های متمادی در سفر حج حضور داشته اند می گویند، نباید زوار، پیش از ساعت ۱۱ در مسیرهای رمی جمره قرار گیرند ، چرا که ازدحام به حدی جدیست که همواره احتمال خفگی وجود دارد. باید پرسید ، بر چه اساسی مجوز حضور ایرانیان پیش از این ساعت ، داده شده است؟ آیا پس از این همه سال حضور مدام در حج ، همچنان ایرانیان باید جزء بیشترین کشته شده ها باشند؟!


عربستان: حادثه منی تقصر کاروان ها بود نه ما

پایگاه خبری انتخاب: دولت عربستان طی بیانیه ای که به نظر می آید فراری رو به جلو است، اعلام کرد که حادثه منی متوجه آنان نیست.

عربستان اعلام کرد که کاروان های حجاج به توصیه های آموزشی آنان گوش نکرده و در نتیجه این بی اعتنایی، حادثه منی اتفاق افتاده است.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز در گزارشی ضمن تکرار همین ادعاها، سعی داشت که دولت عربستان را در فاجعه منی بی تقصیر معرفی کند.


دستور جهانگیری برای رسیدگی به حجاج

خبرگزاری صدا و سیما: معاون اول رئیس جمهور دستور رسیدگی فوری به وضع حجاج ایرانی جانباخته و آسیب دیده در حادثه منا را صادر کرد.

دکتر اسحاق جهانگیری به محض اطلاع از حادثه ناگوار سرزمین منا که متأسفانه منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از حجاج ایرانی بیت الله الحرام نیز شد ضمن تماس فوری با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی ، رئیس ‌سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی دستور لازم را برای پیگیری تمامی امکانات جهت رسیدگی فوری به وضع جانباختگان و آسیب دیدگان ایرانی این حادثه را صادر کرد.

وی در این تماس تاکید کرد: مسئولیت امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام بر عهده دولت عربستان سعودی است که باید به وظایف خود عمل کند و عواقب هرگونه اهمال و بی توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود.

دکتر جهانگیری همچنین ضمن دستور تشکیل فوری ستادی ویژه در وزارت امور خارجه برای تسریع در انجام هماهنگی های لازم و امداد رسانی موثرتر، از مسئولان ذیربط خواست در اسرع وقت نتیجه اقدامات صورت گرفته در این خصوص را برای رفع نگرانی خانواده های زائران ایرانی به اطلاع ملت شریف و صبور ایران برسانند.


جان باختگان ایرانی حادثه منا 89 نفر شدند

خبرگزاری ایسنا: تعداد زائران ایرانی کشته‌شده در حادثه امروز در رمی جمرات به 89 نفر افزایش یافت.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دقایقی پیش اعلام کرد، علاوه بر 43 نفر اولیه که بر اثر ازدحام در مناسک رمی جمرات کشته شدند، 46 زائر دیگر از هموطنان‌مان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون تعداد کل زائران کشته‌شده ایرانی در حادثه رمی جمرات به 89 نفر رسیده و 60 نفر دیگر از هموطنان‌مان نیز زخمی شده‌اند.

اوحدی در رابطه با علت جان باختن زائران ایرانی گفت: دلیل این اتفاق، مسیر خاص رمی جمرات، خفگی و تنگی نفس بر اثر فشار زیاد و ازدحام جمعیت است.

به گفته وی، مجروحین این حادثه حال عمومی‌شان خوب است و تیم‌های ایرانی پزشکی مستقر در رمی جمرات در حال خدمات‌رسانی به این عزیزان هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد، اسامی جان‌باختگان حادثه رمی جمرات بر روی سایت سازمان حج و همچنین بعثه مقام معظم رهبری بارگذاری شده و به زودی آمار دقیق جان‌باختگان را اعلام خواهیم کرد.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت 9 صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد، بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.


انتقال زائران ایرانی به بیمارستان هلال احمر

خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اعلام تازه‌ترین جزئیات خدمت‌رسانی به حادثه دیدگان صحرای عرفات، گفت: ظرفیت بیمارستان‌ها و نیروهای هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به زائران حادثه‌دیده مناسب و کافی است.

دکتر سیدعلی مرعشی با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه تمامی کادر درمانی مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر نیروهای عملیاتی و آموزش‌دیده ارائه خدمت میدانی هستند و لذا هیچ مشکلی در ارائه خدمت به‌ موقع و مناسب به زائران آسیب‌دیده از حادثه صحرای عرفات وجود ندارد.

وی گفت: هم‌اکنون ۲۲۰ نیروی بیمارستانی و ۲۸۰ پزشک تمام‌وقت در حال ارائه خدمت به زائران آسیب‌دیده هستند و علاوه بر آن ظرفیت بیمارستان‌ها و تجهیزات دارویی و درمانی برای درمان زائران کافی و مناسب است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که هلال‌احمر ایران در حال انتقال مصدومان کشورمان به بیمارستان‌های ایرانی است، توضیح داد: با توجه به حجم مصدومان منتقل‌ شده به بیمارستان‌های سعودی و به‌ منظور ارائه خدمات درمانی جامع و مناسب به زائران ایرانی درصددیم تا مصدومان ایرانی را به بیمارستان‌های هلال‌احمر منتقل کنیم.

بنابر اعلام اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، وی افزود: بر این اساس علاوه بر ۵۰ زائر نیازمند دریافت خدمات درمانی که روز گذشته پس از انجام اعمال خود به مکه بازگشته و در بیمارستان هلال‌احمر ایران در مکه تحت نظر هستند، مصدومان حادثه امروز را که نیاز به خدمات درمانی بیشتری دارند به بیمارستان هلال‌احمر احمر ایران در مکه انتقال خواهیم داد.

وی گفت: تاکنون بیش از ۷۰ زائر مصدوم در بیمارستان هلال‌احمر ایران در منا ویزیت شده‌اند.


یک لرستانی در حادثه منا جان باخت

خبرگزاری مهر: مدیر روابط عمومی اداره کل حج و زیارت استان لرستان از کشته شدن یک نفر از حجاج این استان در حادثه منا خبر داد.

حمید مصطفایی در گفتگویی با اشاره به کشته شدن یک نفر از حجاج استان لرستان در حادثه امروز منا اظهار داشت: متاسفانه در این حادثه «مصطفی موسوی» یکی از حجاج استان لرستان جان خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه مصطفی موسوی از کاروان اعزام شده شهرستان الیگودرز استان لرستان بوده است عنوان کرد: این حاجی متوفی استان لرستان اهل شهرستان دورود بوده اما از طریق کاروان شهرستان الیگودرز به سرزمین وحی اعزام شده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حج و زیارت استان لرستان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تعداد حجاج زخمی استان لرستان در این حادثه عنوان کرد: تا کنون آماری در این رابطه ما داده نشده است.

مصطفایی همچنین با بیان اینکه از سوی مسئولان کاروان های اعزامی لرستان به سرزمین حج اعلام شده که تعدادی از حجاج لرستانی مفقود هستند و هنور به کاروان خود مراجعه نکرده اند گفت: این موضوع دلیل بر زخمی شدن و یا فوت حجاج لرستانی نبوده و ما منتظر اعلام خبر دقیق در این زمینه هستیم.

وی یادآور شد: در مجموع شش کاروان از استان لرستان با ۸۴۰ نفر به سرزمین وحی مشرف شده اند.


واکنش وزیر بهداشت عربستان به مرگ زائران

پایگاه خبری العالم: عربستان سعودی در اولین واکنش خود به حادثه دلخراش جان باختن ۷۱۷ نفر از حجاج بیت الله الحرام در منا، با سلب مسئولیت از خود اعلام کرد که عدم پایبندی حجاج به دستورات باعث وقوع این حادثه شده است.

خالد الفالح وزیر بهداشت دولت سعودی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی رسمی سعودی با سلب مسئولیت از دولت سعودی، تلاش کرد تا حجاج را مقصر قلمداد کند و گفت که علت وقوع حادثه منا، عدم پایبندی برخی حجاج به دستورات بوده است.

او گفت: "اگر همه به دستورات پایبند بودند، اینگونه حوادثی رخ نمی داد".

این درحالی است که براساس گزارشها، این حادثه تلخ در خیابان ۲۰۴ منا و هنگام حرکت خیل عظیمی از حجاج به سوی جمرات رخ داد؛ در حالی که رمی جمرات به صورت عادی در حال انجام بود. بستن این خیابان توسط نیروهای امنیتی باعث افزایش شمار حجاج و تراکم بیش از حد شد که در نتیجه بر اثر گرما، فشار و هجوم بیش از حد، عدۀ زیادی دچار خفگی شدند، یا زیر پا افتادند و جان دادند.

با توجه به وجود خیابان های متعدد در منطقه منا که به پل های چند طبقه جمرات منتهی می شود، ورود بیش از حد حجاج به یک خیابان مشخص و وقوع چنین حادثه ای، به خوبی نشان می دهد که مأموران پرشمار امنیتی که در مشاعر حضور چشمگیر دارند؛ و نیز مقامات مافوق آنان به هیچ وجه تصور صحیح و درستی از نحوۀ حرکت حجاج به سوی جمرات نداشته و به تعبیری، آنان را به حال خود رها کرده اند.


واکنش تند هلال احمر ایران به حادثه منا

خبرگزاری ایسنا: دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ضمن تاکید بر لزوم بررسی حادثه امروز منا و جانباختن تعدادی از هموطنانمان از سوی تیم‌های مربوطه، اقدامات مرکزی پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در امدادرسانی به مصدومان و همچنین شناسایی اجساد و مصدومان باقیمانده را تشریح کرد.

مهندس علی‌اصغر احمدی ضمن تسلیت حادثه امروز رمی‌جمرات، گفت: عمق فاجعه فراتر از این حرف‌هاست چراکه در فاصله زمانی کوتاهی جمع زیادی از مسلمانان و از جمله ایرانی‌ها جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.

وی با ابراز تاسف از اینکه تاکنون حداقل 90 ایرانی در این حادثه جان خود را از دست داده و 150 تن نیز مصدوم شده‌اند، گفت: این در شرایطی است که هنوز محدودیت‌ها در منا جدی است و توان عربستان سعودی به حدی نیست که بتواند اوضاع را سامان دهد. از طرفی هم اجازه ورود نیروهای هلال‌احمر ایران را نمی‌دهند. براین اساس احتمال افزایش شمار فوتی‌ها و مجروحان این حادثه کماکان وجود دارد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به 150 مصدوم ایرانی در حادثه صبح امروز منا، ادامه داد: حدود 65 نفر از این مصدومان در بیمارستان هلال‌احمر در منا بستری بودند که به بیمارستان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در مکه منتقل شدند. نیروهای مرکز پزشکی هلال‌احمر ایران شرایط را برای پذیرش خدمت‌رسانی لازم به سایر مصدومان در منا فراهم کرده اند تا به این ترتیب با انجام اقدامات اولیه، این مصدومان نیز به بیمارستان‌های هلال‌احمر در مکه منتقل شوند.

احمدی با بیان اینکه بیش از 200 پزشک، کاروان‌ها را همراهی می‌کردند که اکنون بخش عمده آنها میان بیمارستان‌ها جهت ارائه خدمات به مصدومان توزیع شده‌اند، افزود: در مجموع اقدامات لازم جهت شناسایی زائران مصدوم یا فوت شدگان ایرانی در حال انجام است و مصدومان به محض شناسایی به بیمارستان‌های هلال‌احمر کشورمان منتقل می‌شوند. تعدادی از نیروها نیز در محل حادثه مشغول شناسایی مصدومان و اجساد باقیمانده احتمالی هستند.

وی ادامه داد: در مجموع به دنبال ارتباط مستقیم ما با مسوولان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه، همکارانمان با کمک سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری پیگیر امور هستند و نیازی به اعزام نیرو از تهران نیست.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر به ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری مبنی بر تشکیل ستاد ویژه جهت رسیدگی به حادثه مذکور اشاره کرد و گفت: نماینده جمعیت هلال‌احمر نیز در این ستاد حضور دارد. لازم است با همکاری سایر دستگاه‌ها علاوه بر پیگیری‌های اساسی در رابطه با این حادثه، با هماهنگی سازمان حج، هواپیمایی، بیمه، هلال‌احمر و وزارت خارجه، زمینه انتقال مصدومان به کشور پس از برگزاری هرچه زودتر مناسکشان فراهم شود.

احمدی با اشاره به سابقه فعالیتش در معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور طی سال‌های 80 تا 84، افزود: با شرایط ایام حج تمتع آشنا هستم. برهمین اساس تاکید دارم که محیط آنجا به لحاظ مدیریتی صددرصد دارای اشکال بوده، چراکه دو مسیر از 5 مسیری که حجاج باید برای رمی جمله می‌رفتند توسط سعودی‌ها بسته شده است. نمی‌دانم سعودی‌ها با چه تدبیری این دو مسیر را بسته‌اند.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: علاوه بر آن چرا بعد از حادثه اجازه ندادند تیم‌های پزشکی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وارد صحنه شده و کمک کنند؟ اینکه آمبولانس‌ها نمی‌توانند در این منطقه تردد داشته باشند جای تامل جدی دارد. مگر می‌شود حدود سه میلیون زائر را یک جا جمع‌آوری کرده و پس از آن مسیر را بسته و محدودیت ایجاد کنند. با توجه به شرایط منطقه باید عمق حادثه به لحاظ امنیتی، ترافیکی،‌ امداد و نجات،‌ درمان و... توسط تیم‌های مربوطه بررسی شود، این شیوه برخورد با انسان‌هایی که برای انجام مناسک حج و زیارت خانه خدا رفته‌اند، جای تامل دارد و باید رسیدگی شود البته جمعیت هلال‌احمر نیز اقدامات خود را انجام خواهد داد.


پژمانفر: عربستان کفایت ندارد

خبرگزاری ایسنا: نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاجعه روز پنجشنبه در مراسم حج که باعث کشته شدن تعداد زیادی از زائران خانه خدا شد، گفت:‌این مسأله هیچ توجیهی به جز بی‌کفایتی عربستان ندارد.

نصرالله پژمانفر اظهار کرد: آن چیزی که در ارتباط با این مسأله شاهد هستیم بی‌کفایتی اجرایی عربستان سعودی است که علی‌رغم این‌که هر سال تعداد زیادی زائر از کشورهای مختلف با همه محدودیت‌ها به حج می‌روند روز به روز از کیفیت خدمات کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: این مسأله نشان‌دهنده این است که این‌ها افراد ناتوانی هستند و کشورهای اسلامی باید اجلاسیه‌ای را برگزار کنند و در مورد مدیریت حرمین شریفین حتی در باقیمانده حج امسال تصمیم جدی بگیرند. عربستان توانایی اداره این موضوع را ندارد؛ کشوری که دستش به خون مسلمانان دنیا آغشته است و شاید بر اساس تحلیلی که بعضی‌ها دارند، عربستان دارد انتقام شکست‌های خود را در یمن ، عراق و جاهای دیگر از مسلمانانی که برای مراسم حج حاضر می‌شوند با سوءمدیریت خود می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مراسم حج به دلیل سوءمدیریت عربستان نه تنها موجب وحدت جامعه اسلامی و مسلمانان نیست، بلکه زمینه برای تفرقه و شکاف بین مسلمانان بر اساس همین سوءمدیریت ایجاد می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی در مورد اثرات بین‌المللی این حادثه نیز گفت: این‌که مسلمانان قدرت اجرای یک مراسم را ندارند در جوامع بین‌المللی واقعا بد است. در شهر مشهد در ایام شهادت حضرت رضا(ع) بیش از این جمعیت در داخل مشهد حاضر است، اما علی‌رغم این‌که مشکلاتی ایجاد و ستاد بحران تشکیل می‌شود، هیچ موقع چنین حوادثی نداشتیم و خدمات رسانی از پیش برنامه‌ریزی می‌شود و خدمات به زائران به بهترین وجه انجام می‌شود. این در حالی است که عربستانی که در دنیای ثروت خوابیده و به بهانه‌های مختلف بالاترین پول‌ها را می‌گیرد کمترین خدمت را ارائه می‌کند.

وی پیشنهاد داد که رئیس‌جمهور در سفر به نیویوک اجلاسی با کشورهای اسلامی برگزار و این موضوع را طرح کند و رئیس مجلس نیز در کنار روسای مجلس سایر کشورهای اسلامی در این زمینه تصمیم جدی بگیرد.

وی تاکید کرد: این تصمیم‌گیری نباید در ارتباط با سال‌های بعد گذشته شود بلکه در ادامه همین مراسم حج و اتفاقاتی که امسال به وجود آمد اقتضا می‌کند که اجلاسی برگزار شود و ادامه کار به صورت شورایی مدیریت شود.


عربستان هنوز نتوانسته جنازه ها را خارج کند

خبرگزاری فارس: قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به این مطلب که سعودی ها هنوز نتوانسته‌اند جنازه‌ها را از محل وقوع حادثه خارج کنند گفت: تمام بیمارستان ها را مورد بررسی‌قرار داده‌ایم تا حجاجمان را پیدا کنیم و از وضعیت آنها با خبر شویم.

قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت عصر امروز در گفت و گویی تلویزیونی درباره حادثه امروز منا با عرض تسلیت به مناسبت وقوع این حادثه دلخراش گفت: حادثه امروز موجب شد همه زحمات سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری خدشه دار شود و به شکلی اتفاق افتاده است که در تاریخ حج بی سابقه بوده است.

وی افزود: از ساعت 9 صبح هنوز جنازه بسیاری از اجساد قربانیان این حادثه از کشورهای دیگر را نتوانسته اند از محل وقوه تخلیه کنند و برخی از مجروحان ما را هم در بیمارستانها به شکل مناسب رسیدگی نکرده‌اند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما یک ستاد بحران تشکیل داده‌ایم و داریم دنبال می‌کنیم و تمام بیمارستان ها را بررسی می‌کنیم تا حجاجمان را پیدا کنیم.

قاضی عسکر تصریح کرد: سعودی ها حتی اجازه نمی‌دهند که نیروهای ما در صحنه حاضر شوند و مجروحان ما را شناسایی کنند و ما نمی‌دانیم این چه شیوه خدمت رسانی است.

وی خاطرنشان کرد: خواهشم از همه رسانه‌ها این است که برای عدم اضطراب در خانواده حج مسایل را صرفا از طریق آقای اوحدی پیگیری کنند و امیدواریم آمار کشته‌های کشورمان دیگر افزایشی نداشته باشد.

وی گفت: این حادثه را به مقام معظم رهبری و عموم مردم داغدار تسلیت می‌گویم و بدانید لحظات سختی بر ما می‌گذرد و تا پایان شب آخرین خبر و اطلاعات را به همه برسانیم.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما به همه کسانی که دسترسی داشتیم و همه مسئولان اطلاع داده و همه را در جریان گذاشتیم با جهانگیری معاون اول هم صحبت کردیم و با اقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و امیرعبداللهیان و آن مقداری که باید انجام می‌شده است.

قاضی عسکر گفت: اگر در بعثه بودید می‌دیدید که همه کسانی که می‌توانستند کمک کنند با تمام توان دارند کمک می‌کنند اما وقتی راه‌ها را می‌بندند و نمی‌گذارند کمک کنیم دستمان کوتاه است.


علت اصلی فاجعه منا مشخص شد

خبرگزاری فارس: یک روزنامه لبنانی اعلام کرد که حضور کاروان جانشین ولی‌عهد سعودی در سرزمین «منا» سبب تغییر حرکت حجاج و در نتیجه تلنبار شدن آنان و زیر دست‌وپا ماندن صدها حاجی و نهایتا مرگ آنان شد.

روزنامه «الدیار» لبنان در گزارشی، علت مرگ بیش از ۱۰۰۰ حاجی در سرزمین «منا» در پنج کیلومتری مکه مکرمه را حضور کاروان پر خدم و حشم «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا دانست.

این روزنامه نوشت: مقامات عربستان سعودی تلاش می‌کنند خبر عبور کاروان رسمی را که به کشته شدن حدود ۱۰۰۰ حاجی و مصدومیت بیش از ۲۰۰۰ حاجی بیت‌الله الحرام منتجر شد، مخفی کنند.

الدیار افزود: حقیقت این است که هنگام ازدحام حجاج در منا، محمد بن سلمان تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند، پس با کاروانی شامل ۲۰۰ نیروی ارتشی و ۱۵۰ نیروی پلیس که از همه طرف آن را اسکورت می‌کردند وارد جمعیت شد و به مرکز منا رسید. در این لحظه جهت حرکت حجاج تغییر و حتی به جهت عکس حرکت اولیه تبدیل شد تا بسرعت ازدحام شدیدی میان حجاج حاصل شد.

این روزنامه لبنانی افزود: فاجعه از همین‌جا آغاز شد و پسر شاه سفرش را پایان داد و بازگشت اما فاجعه خیلی بزرگ بود. حجاج به همدیگر فشار می‌آوردند و ناخودآگاه بر زمین می‌افتادند حال آنکه هزاران حاجی دیگر آنان را زیر پا له می‌کردند و شمار کشته‌ها از ۱۰ و ۲۰ حاجی شروع شد تا به صدها حاجی رسید و اکنون رقم به بیش از ۹۰۰ کشته رسیده است و صدها حاجی هم مصدوم شده‌اند که هر چند دقیقه تعدادی جان خود را از دست می‌دهند.

دستور شاه برای مخفی ماندن خبر و اعدام کسانی دیگر به عنوان مسبب

الدیار در ادامه ادعـا کـرد: سلمان دستور داده تا لیستی از مسئولان برگزاری سفر حجاج در منا تهیه شود به این عنوان که آنان مسبب مرگ حدود ۱۰۰۰ حاجی شده‌اند. او دستور داده که گردن آنان ظهر فردا (جمعه) که ۲۸ مسئول هستند، زده شود.

به ادعای این روزنامه، دادگاه شرعی عربستان علیه آنان حکم داده و حکم مقابل حجاج اجرا خواهد شد چرا که وزیر کشور گفته که هرگز نخواهیم پذیرفت که چنین حادثه‌ای در سال آینده نیز تکرار شود.

الدیار در ادامه با اشاره به اعتراض ایران نوشت که تهران، سفیر عربستان را فراخوانده و علت حادثه را عدم برگزاری درست مراسم و حضور کاروان رسمی در جهت عکس حرکت حجاج دانسته است.

این روزنامه در پایان نوشت: آیا عربستان سعودی جرأت اعلام حضور کاروان رسمی را دارد یا اینکه موضوع را مخفی خواهد کرد زیرا جانشین ولی‌عهد مسئول حادثه است. البته که نتیجه تحقیقات به جانشین ولی‌عهد نمی‌رسد و هزاران حاجی که کشته شدند قربانی تکبر و عدم برگزاری مناسب مراسم حجاج خواهند شد و مسئول این واقعه ۲۸ مسئول برگزاری مراسم حجاج اعلام خواهد شد.


اعلام 3 روز عزای عمومی توسط رهبر انقلاب

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب: درپی فاجعه مرگبار امروز در سرزمین منا پیامی صادر فرمودند:

متن پیام به شرح زیر است:

دولت سعودی موظف است مسئولیت سنگین خود را در این حادثه تلخ پذیرفته و به لوازم آن به قاعده حق و انصاف عمل کند. مدیریت غلط و اقدامات ناشایست که عامل این فاجعه بوده نباید از نظر دور بماند/‫اینجانب با تسلیت به عزادارن، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم.


کاخ سفید حادثه منا را تسلیت گفت

خبرگزاری فارس: «ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از جان باختن صدها زائر خانه خدا در حادثه دلخراش در صحرای منا، وقوع آن را تسلیت گفت.

در پیام آمریکایی‌ها آمده: «با خانواده‌های آنان همدردی می‌کنیم و قلب ما با آنها و بیش از دو میلیون زائری است که امسال حج به جا می‌آورند.»

این پیام می‌افزاید: «در حالی مسلمانان در سراسر دنیا عیدالاضحی را کماکان جشن می‌گیرند، ما در عزای از دست رفتن این زائران باایمان، به آنها می‌پیوندیم.»

در حادثه‌ای که امروز در صحرای منا به وقوع پیوست، هزاران حاجی به دلیل مدیریت ناصحیح سعودی‌ها بر مسیرهای تردد، به مبادی تنگ هدایت شدند که فشار جمعیت بر اساس آماری که تا لحظه انشای این خبر اعلام شده، ۷۱۷ نفر را به کام مرگ فرستاد.

روزنامه لبنانی الدیار گفته که بسته شدن مسیر به دلیل عبور کاروان بزرگ حامل شاهزاده «محمد بن سلمان» وزیر دفاع جوان عربستان، عامل این تراژدی بوده است.

آخرین آمار از مرگ ۱۲۲ ایرانی در این حادثه خبر می‌دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به دلیل این حادثه دلخراش، در ایران ۳ روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.


اسامی زائران گیلانی کشته شده در منا

پایگاه خبری سازمان حج و زیارت کشور: اسامی چهار زائر گیلانی کشته شده در حادثه امروز (پنجشنبه) رمی جمرات در صحرای منا اعلام شد.

تا زمان مخابره این خبر؛ احمد اسماعیلی چاوند، محمدحسین رمضانی سیاه، رحمت غلامی جیرگل و ابراهیم کریم پور جزو زائران گیلانی هستند که با شماره کاروان 28159 ، به سرزمین وحی اعزام شده بودند.

بر اساس آمارهای اعلام شده تا زمان حاضر، در حادثه امروز رمی جمرات در صحرای منا ، حدود 90 حاجی ایرانی کشته و 150 تن دیگر مصدوم شدند.

نماینده ولی فقیه و استاندار گیلان در پیام مشترکی، درگذشت تعدادی از حجاج گیلانی بیت الله الحرام در حادثه منا را به خانواده ها و بازماندگان آنان تسلیت گفته و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان کردند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به محض اطلاع از حادثه ناگوار کشته و زخمی شدن صدها زائر از جمله زائران ایرانی در حادثه ازدحام جمعیت در رمی جمرات در منا ضمن تماس فوری با نماینده ولی فقیه ، سرپرست حجاج ایرانی، رییس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری اسلامی ایران درعربستان سعودی، دستور لازم برای بکارگیری تمامی امکانات برای رسیدگی به آسیب دیدگان این حادثه را صادر کرد.


پیام تسلیت ظریف در پی حادثه منا

خبرگزاری ایسنا: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران حادثه منا را به بازماندگان تسلیت گفت.

ظریف در پیام خود افزود: این حادثه موجی از اندوه را همزمان با عید سعید قربان در کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت.

وی ضمن ابراز تسلیت و همدردی با بازماندگان حادثه در جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای اسلامی درگیر این حادثه تلخ و با اشاره به مسئولیت کارگزاران اجرایی عربستان سعودی اظهار داشت: علاوه بر تشکیل ستاد ویژه ای در وزارت خارجه، تماس های سیاسی فشرده خود را از نیویورک برای تسریع در شناسایی قربانیان و مداوای فوری مجروحین اغاز کرده است.


انصارالله: آل‎ سعود باید محاکمه شود

خبرگزاری فارس: سخنگوی انصار الله یمن اعلام کرد، فاجعه‎ای که در منا رخ داده است،‌ ایجاب می کند که کشورهای عربی و اسلامی آل سعود را به پای میز محاکمه بکشانند.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که حادثه تاسف بار حجاج در منا ایجاب می‎کند که کشورهای عربی و سلامی نظام آل سعود را محاکمه کنند.

در همین ارتباط، شیخ حسن عبدالله مفتی «صور و جبل عامل» لبنان در تماس تلفنی با هیات های رسمی و محلی عربستان پس از حادثه منا اعلام کرد که «این فاجعه ای حقیقی است که در منا رخ داده است و به خانواده قربانیان تسلیت می گوئیم.»

حادثه امروز «منا» به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر از حجاح از جمله ۱۲۲ حاجی ایرانی و زخمی شدن ۱۵۰۰ نفر دیگر منجر شده است.


بیانیه دولت در پی حادثه تلخ و ناگوار منا

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت: هیأت وزیران در بیانیه‌ای دولت عربستان سعودی را مسئول امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام دانست و تاکید کرد عواقب هرگونه اهمال و بی توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود.

در پی حادثه غم بار و تلخ منا که منجر به کشته شدن بیش از صدنفر از حجاج عزیز ایرانی شد، دولت جمهوری اسلامی ایران بیانیه‌ای را به شرح ذیل صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

و الذین هاجروا فی سبیل الله ثم قتلوا او ماتوا لیرزقنهم الله رزقا حسنا و ان الله لهو خیر الرازقین

دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت به مقام معظم رهبری، مسلمانان جهان و عموم بازماندگان به مناسبت حادثه تلخ و ناگوار منا به جهت احترام به همه قربانیان و همدردی با خانواده محترم آنان و به پیروی از مقام معظم رهبری در سراسر کشور سه روز عزای عمومی اعلام می کند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر را مامور پیگیری مجدانه امور درمانی کلیه مجروحین تا سلامتی کامل می نماید. سازمان‌های مسئول موظفند با جدیت کامل و در اسرع وقت رسیدگی به وضعیت درمانی مجروحان را پیگیری کنند..

هیأت وزیران، دولت عربستان سعودی را مسئول امنیت و حفاظت از جان حجاج بیت الله الحرام می داند و تاکید می کند که عواقب هرگونه اهمال و بی توجهی به این امر متوجه دولت عربستان خواهد بود. دولت عربستان می باید با شناسائی عوامل بروز این حادثه حداکثر مساعی خود را در انتقال سریع جانباختگان و رسیدگی همه جانبه به مجروحان و استفاده از نیروهای امدادی ایران و دیگر کشورها به کار گیرد.


۷ زائر ایرانی جانباخته مجهول الهویه هستند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان حج و زیارت از مجهول‌الهویه بودن ۷ زائر جانباخته ایرانی خبر داد و گفت: آمار نهایی امشب سازمان حج و زیارت ۱۲۵ جانباخته ایرانی در حادثه منا است و این آمار امشب افزایش نمی‌یابد.

سعید اوحدی گفت: آمار نهایی سازمان حج و زیارت از جانباختگان حادثه تلخ منا 125 زائر ایرانی است که این آمار امشب زیاد نمی‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: آمار جدید از شمار جانباختگان ایرانی فردا اعلام می‌شود.

وی دلیل عدم انتشار نام 7 زائر جانباخته ایرانی را مجهول‌الهویه بوده آنان خواند و گفت: اسامی 118 زائر ایرانی در پایگاه‌اطلاع رسانی حج منتشر شده است.

اوحدی با اشاره به بودن نام خانم‌های زائر ایرانی در بین کشته‌شدگان، گفت: زائران خانم شیعه ایرانی در شب گذشته در منا رمی جمرات کردند و امروز خوشبختانه در ازدحام جمعیت حضور نداشتند ولی خانم‌های زائر ایرانی اهل‌تسنن وقوف اضطراری را به جا نمی‌آورند و با کاروهان‌های خود برای رمی جمرات می‌روند که همین امر موجب شد تا نام برخی خانم‌های ایرانی در لیست جانباختگان وجود داشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: البته هنوز شیعه یا سنی بودن این خانم‌هایی که نامشان ذکر شده هنوز مشخص نیست.


«خندوانه» تا یکشنبه تعطیل شد

خبرگزاری مهر: در پی فاجعه انسانی در «منا» پخش برنامه های شاد تلویزیون لغو شده است که از میان آنها می توان به دو برنامه «خندوانه» و «محله گل و بلبل» اشاره کرد.

علی شهیدیان مسئول روابط عمومی برنامه «خندوانه» درباره به تعویق افتادن این برنامه گفت: برنامه «خندوانه» امشب پنجشنبه دوم مهر ماه در پی فاجعه انسانی در منا روی آنتن نرفت و تا یکشنبه پنج مهر نیز به پخش نمی رسد.

وی ادامه داد: این اقدام برای احترام به ملت ایران در پی رخ دادن این فاجعه انسانی در منا صورت گرفته است و ما هم همگام با عموم مردم به سوگ عزیزان خود می نشینیم.

طی این فاجعه انسانی از طرف رهبر معظم انقلاب سه روز عزای عمومی اعلام شد و در این راستا برنامه های شاد از تلویزیون پخش نمی شوند.

همچنین برنامه «محله گل و بلبل» با حضور عمو پورنگ و به تهیه کنندگی مسلم آقاجانزاده نیز فردا جمعه سوم مهر ماه روی آنتن نخواهد رفت.


اشتباه در انتشار نام 2 تن از زائران ایرانی

خبرگزاری ایسنا: در لیست اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت نام دو نفر از زائران ایرانی به اشتباه ذکر شده بود.

براساس اعلام سازمان حج و زیارت، نام هوشنگ کردگار (13077) و منصور قزنقلی (12012) در لیست کشته شدگان فاجعه امروز رمی جمرات عنوان شده بود که لحظاتی پیش خوشبختانه عنوان شد که این دو زائر صحیح و سالم هستند.


اولین واکنش پادشاه عربستان پس از حادثه منا

خبرگزاری فارس: «ملک سلمان» پادشاه عربستان پنجشنبه شب در دربار سلطنتی میزبان فرمانده کل نیروی نظامی و فرماندهان امنیتی و مفتی کل این کشور بود.

پادشاه سعودی در جمع فرماندهان بلندپایه امنیتی در اولین واکنش خود پس از کشته شدن بیش از ۱۳۰۰ نفر از زائران در حادثه سرزمین منا، عید قربان را تبریک و این حادثه را به خانواده قربانیان تسلیت گفت.

وی تاکید کرد که عربستان برای رفع هرگونه موانع جهت پایان مناسک حج به طوری که با آرامش و راحتی ججاج همراه باشد، تلاش می‌کند.

حادثه امروز رمی جمرات تاکنون به کشته شدن ۱۳۰۰ نفر از حجاج و زخمی شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر منجر شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران نیز اعلام کرد که تاکنون ۱۲۵ نفر از زائران ایرانی در این حادثه کشته و حدود ۶۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.


سپاه و ارتش به کمک حجاج ایرانی می روند

خبرگزاری فارس: معاون ستاد کل نیروهای مسلح از دستور این ستاد به نیروهای هوایی برای انتقال شهدا و مصدومین حادثه امروز مکه خبر داد.

سردار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح از دستور این ستاد به نیروهای هوایی ارتش و سپاه برای نقش‌آفرینی در انتقال شهدا و مصدومین حادثه امروز مکه به کشور خبر داد.

بنا بر این دستور، این نیروها موظفند تا در همه زمینه‌ها برای کمک‌رسانی مشارکت کرده و توان خود را برای اجرایی کردن این مأموریت به کار بگیرند.

امروز بر اثر حادثه‌ای که در سرزمین منا رخ داد، حدود 1300نفر از زائران خانه خدا کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شدند که در این میان 125زائر ایرانی در جمع کشته‌شدگان هستند و بیش از 150 نفر نیز مجروح شدند.


تمام کنسرت های کشور لغو شد

خبرگزاری مهر: سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لغو سه روزه تمامی کنسرت های موسیقی کشور با توجه به اعلام سه روز عزای عمومی در پی فاجعه «منا» خبر داد.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از لغو سه روزه تمامی کنسرت های موسیقی کشور با توجه به اعلام سه روز عزای عمومی توسط مقام معظم رهبری خبر داد.

فرزاد طالبی در گفتگویی با اعلام این خبر توضیح داد: با توجه به اعلام مقام معظم رهبری مبنی بر سه روز عزای عمومی در کشور به مناسبت فاجعه انسانی منطقه منا که منجر به درگذشت تعداد زیادی از زائران ایرانی و کشورهای دیگر شده است، تمامی کنسرت های موسیقی به مدت سه روز لغو شد.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد ضمن تسلیت به بازماندگان زائران ایرانی درگذشته در این فاجعه عظیم انسانی از خداوند متعال عالی ترین درجات الهی را برای آنان مسالت کرد.


کشته شدن 33 خراسانی در حادثه منا

خبرگزاری فارس:‌ مدیر روابط عمومی اداره‌کل حج و زیارت خراسان رضوی گفت: کشته‌شدگان حجاج خراسانی در حادثه منا به 33 نفر رسید.

عباس خداشناس با بیان اینکه مطابق با آمار کشته‌‌های 90 زائر ایرانی در حادثه خون‌بار منا، 23 نفر از کشته‌شدگان متعلق به کاروان‌های خراسان رضوی بوده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر آمار زائران کشته شده خراسانی به 33 نفر رسیده است.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حج و زیارت خراسان رضوی گفت: آمار نهایی تا فردا اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: پس از اعلام آمار نهایی، بنا به درخواست خانواده‌های متوفی نسبت به تشییع و دفن زائران اقدام می‌کنیم.

اسامی حجاج خراسانی کشته‌شده در حادثه منا به شرح ذیل است:

غلامرضا غلامی، محسن غلامی، غلامعباس قادری، احمد لطفی، علی اکبر فغانی، رجبعلی جمعه اربانی، محمدظاهر ماروسی، علی رجبی محمدآباد، محمد ابراهیم احمدآبادی، غلامعلی شاهین، محمد سعید دانش طلب، محمدعلی فرخاری و احمد عباسی، علی اکبر حسینی، حسین سبور ابراهیمی، شهریار شادمندخانه، علیرضا باغانی، علیرضا بقایی، سید جلال جلال زاده، علی اکبر مهرآباد، ابراهیم میان آبادی، حسین میرمرتضوی و جواد نمازی مکی، محمد نوری استادی، عبدالصمد خانی، محمد رضا سلیمانیان درچه، رضا عارفخانی، محمد اسماعیل فخری، علی اکبر قدمگاهی، اسماعیل گندابی، ابراهیم محمدی، علی اصغر مهرآبادی و هادی میرزایی.


پرواز اختصاصی برای انتقال اجساد حادثه منا

خبرگزاري صدا و سيما: معاون عربي افريقايي وزارت امورخارجه گفت : در پي حادثه منا و كشته و مجروح شدن تعدادي از زائران ايراني ، به دستور رئيس جمهور و وزير امورخارجه بلافاصله ستاد ويژه اي براي اجراي تدابير لازم در وزارت امورخارجه تشكيل شد.

حسين اميرعبداللهيان در جمع خبرنگاران افزود : مسئولان ارشد مرتبط با اين موضوع از جمله وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشكي ، جمعيت هلال احمر و مديرعامل شركت هواپيمايي ايران اير (هما) در اين ستاد حضور دارند .

وي گفت : نحوه انتقال سريع شهداي حادثه منا به كشور و هماهنگي با ستاد مشابهي که زير نظر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و سازمان حج و زيارت در مكه تشکيل شده و انجام پشتيباني هاي لازم مهمترين موضوعات مورد بحث در اين ستاد است .

اميرعبداللهيان همچنين به احضار كاردار عربستان سعودي به وزارت امورخارجه اشاره كرد و گفت : درپي اين احضار، اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران به بي توجهي برخي از دستگاههاي اجرايي و ذيربط عربستان سعودي، همچنين سهل انگاري هايي که توسط دستگاههاي ذيربط بوجود آمده به كاردار عربستان منتقل و بر مسئوليت جدي عربستان در تامين امنيت زائران ايراني و همه كشورهاي اسلامي تاكيد شد .

وي افزود : براي انتقال سريع مجروحان اين حادثه به بيمارستانها، مقامات وزارت بهداشت عربستان سعودي بايد اقدامات سريع و فوري به عمل اورند كه در اين زمينه هم هماهنگي هاي لازم با كاردار عربستان انجام شد .

اميرعبداللهيان گفت : تا ساعات آينده و در اولين فرصتي که مراحل قانوني براي انتقال اجساد كشته شدگان اين حادثه در مكه مكرمه انجام شود ، پرواز اختصاصي هواپيمايي هما به عربستان سعودي براي بازگرداندن پيكرهاي اين شهداي عزيز به ميهن اسلامي انجام مي شود.


تماس تلفنی سفیر ایران با مقامات سعودی

خبرگزاری ایسنا: سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در تماس و مذاکره تلفنی با مسئولان وزارت خارجه سعودی پیگیر وضعیت آسیب دیدگان ایرانی درحادثه منا شد.

حسین صادقی، در مورد محتوای این تماس ها و مذاکرات گفت: در این تماس ها اعتراض به همکاری نکردن مسئولان میدانی سعودی با نیروهای داوطلب ایرانی که برای کمک اعزام شده اند به مقامات عربستانی منعکس شد.


آخرین وضعیت سلامتی مداحان در منا

مشرق: در پی حادثه تلخ و خونین صحرای منا و گسترش شایعه مبنی بر صدمه دیدن حاج میثم مطیعی در واقعه خونین امروز، خبرنگار طی تماسی با سرزمین منا از سلامتی ایشان و دیگر مادحین کسب اطلاع کرد.

دکتر مطیعی ضمن تسلیت این فاجعه مصیبت بار و همدردی با خانواده‌های داغ دیده، از سلامتی آقایان، حاج مرتضی طاهری، حاج مهدی سماواتی، حاج علی فراهانی و حاج محمدرضا غلامرضا‌زاده خبر دادند.

قرار است صبح فردا دعای ندبه در کنار حجاج و بازماندگان حادثه خونین منا، با نوای میثم مطیعی در خیمه بعثه مقام معظم رهبری در سرزمین منا، قرائت شود.

روز پنجشنبه (امروز) در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه آفرین شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از ۱۳۰۰ نفر گذشت و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون ۷۱۷ کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن ۱۳۱ نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از ۶۰ نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

از سوی دیگر به گفته مقامات سعودی این حادثه به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد که عربستان تا کنون زخمی شدن ۸۶۳ را تأیید کرده است.


توئیت روحانی در نیویورک در پی حادثه منا

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور ایران که برای شرکت در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک رفته‌است، می‌گوید که قلبش با قربانیان حادثه دلخراش منا و خانواده آنان است.

در یک صفحه توئیتری که منتسب به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران است، در خصوص رسیدن وی به نیویورک و فاجعه دلخراش صحرای منا مطالبی آمده است.

در این پست توئیتری آمده است: «تازه در نیویورک فرود آمدم تا در مجمع عمومی ملل متحد شرکت کنم. قلبم با خانواده‌ها و قربانیان حادثه منا است. دولت آماده کمک است.»

روز پنجشنبه (دیروز) در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه آفرین شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1300 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 131 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از 60 نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.


پیام یک زائر ایرانی از صحرای منا +عکس

باشگاه خبرنگاران جوان: "دیروز با دوستان دعای عرفه خواندیم و حالا شاهد جنازه های اونهاییم" این بخشی از متن پیام زائری ایرانی در منا است زائری که حال و هوای این ساعت ها را با حال و هوای جنگ مقایسه می کند، "تو کاروانها بی قراری موج می زنه همه دنبال عزیزاشون می گردن که جز مفقودین هستند" و چه سخت است که بی کفایتی آل سعود شیرینی عید سعید را به عزا تبدیل کرد، عزایی بزرگ برای امت مسلمان، "حج امسال حج پر از غم و اندوه شد"

متن کامل پیام :

سلام بر دوستان عزیزم با چشمانی اشکبار این پیامو براتون ارسال میکنم شرایط خیلی سختیه تا دیروز با دوستان دعای عرفه خواندیم و اکنون شاهد جنازه های اوناییم فضای بعثه مثل قرارگاهها جبهه شده که هر لحظه خبر شهادت یک نفر رو میاورند.

تو کاروانها بی قراری موج میزنه و همه به دنبال عزیزشون میگردن و جزء مفقودین هستند

حج امسال حج پر از غم و اندوه شد

از گروه تواشیح ۵نفره ۲ نفر برگشتن

امروز همزمان با عید قربان بیش از هزار نفر جان باختند، آماری عجیب در روزی سعید، حوادث حج را امسال به کام زائرین تلخ کرد، این در حالی است که روزنامه الدیار دلیل حادثه منا در مراسم حج را حضور جانشین ولیعهد عربستان در منطقه مشعر منا و بازگشت وی در خلاف مسیر عبور حجاج اعلام کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عجب اوضاعی شده امسال تو عربستان جنگ زده !

      پاسخ ها

      • جوادصدیقی

        عربستانی که لیاقت اجرای مناسک به این بزرگی را ندارد
        تف بر این وهابیون
        تف بر این حماقت ها که دنیا را به هم زدند
        یه امید اینکه روزی وهابیون و داعش نسلشان از روی زمین به همراه دوست جون جونیشون صهیونیزم برکنده باد

      • مردونه

        اوضاعش اینه یه سلطنت به مفتخوری این آل سعود نمی تونه یه مراسم 2تا 3 میلیونی و اداره کنه اونوقت خرج داعش میده.
        20 میلیون میرن تو کربلا هرسال اربعین خون دماغ کسی نمیاد اینجا مردم از ازدحام خفه شدن...لعنت به توطئه این حکومت ملعون

      • بدون نام

        تو مشهد 12 میلیون زائر داشتیم روز ولادت امام رضا ع ...... همه بسلامت زیارت کردن هیچ مشکلی هم پیش نیومد ......... اون وقت این سعودیها بلد نیستن حج رو مدیریت کنن!!!!!!!

    • مسعود

      عوض اینکه دلارهای عربی رو خرج بمباران زن و بچه یمنی بکنید خرج امنیت کشورتون بکنید. اونا خواستند یمن رو با این حماقتشون ناامن کنن ک کشور خودشون ب این روز افتاد! اربعین حسینی با اون جلال و شکوه توو اون کشور ناامن به خوبی برگزار شد از دماغ یه نفرم خون نیومد.. من یادم نمیاد ک زمان ملک عبدالله از این اتفاقا افتاده باشه. قبلیو گفتیم ب خاطر آب و هوا بوده اینو چی بگیم..

      پاسخ ها

      • رضا

        کجا دولت و ... ایران در حوادث سیل و ... مسئولین غفلت زده و مرخصی رفته و ... را از کار برکنار کرده است! تازه اضافه حقوق هم داده است!!!
        تازه دست دولت عربستان درد نکند که گردن 28 متخلف را امروز خواهدزد.

    • بدون نام

      خدایا کمکمون کن.از وقایعی که در اطرافمون داره میوفته وحشت دارم.میترسم خدا.

      پاسخ ها

      • رضا

        بنده خدا!!!!
        گناه کمتر کن!
        از گناه وحشت کن !!!
        هر چند این حقیر غرق در گناهم!

    • MMK

      خدا كنه تا چند سال ديگه ايران عربستان با خاك يكسان كنه
      البته به غير از خانه خدا و مسجد النبي و قبرستان بقيع

      پاسخ ها

      • MMK

        دولت عربستان در پرونده حادثه جده هيچ برخورد جدي با آن دو مامور انجام نداد!!!
        دوستان اينو مي خوام بگم
        خدا نكند خدا نكند
        اگر حادثه اي بدتر از حادثه جده براي خواهر يا مادر يا همسر خودتون پيش بياد اون وقت مي خواهيد چه عكس العملي نشان بدهيد!!!
        خودتون مي دونيد كه دولت ايران چقدر در مورد حادثه ي جده به دولت عربستان تذكر جدي داد كه با دو مامور خاطي برخورد كند اما هنوز كه هنوز است هيچ برخوردي صورت نگرفته

      • رضا اسفندياري

        واقعاً راست مي گي چون لحظه به لحظه داره به كشته ها اضافه ميشه و عربستان خيلي بي تفاوت از كنار اين ها رد ميشه!!
        فكرشو بكنيد اگه مكه و مدينه جزي از ايران بشه ديگه لازم نيست با پرداخت پول زياد سال ها تو نوبت باشيم تا مردمون به حج برند!!
        اگه فكر مي كنيد كه غير از اينه پس هيچي...
        ديگه حرفي نمي مونه

      • رضا

        شما در پرونده تجاوز ناظم دبستان در غرب تهران، چه کار کردید! که حالا از مسئولان عربستانی پرونده جده انتظار دارید!!!
        شما(!!!) فقط ناظم را اخراج کردید!!! فقط همین!

      • رضا

        مسئولین ایرانی دارند آمار را لحظه به لحظه می گویند که در ملت شوک نشود!
        قطعا همان ساعات اولیه ، شمار کلی کشته ها را داشتند
        تقصیر خود حجاج است که موارد هشدار آنها را جدی نگرفته اند!!
        دولت عربستان چه تقصیری دارد؟
        عقل سلیم(!!!) می گویذ که حجاج خیلی زیاد در یک منطقه با وسعت کم(!!!) مساوی است با کشته شدن افراد ضعیف و سالخوردگان ومریضها !!!
        ولی کو عقل سلیم دار!!!

      • رضا

        کاربری نوشته"فكرشو بكنيد اگه مكه و مدينه جزي از ايران بشه ديگه لازم نيست با پرداخت پول زياد سال ها تو نوبت باشيم تا مردمون به حج برند!!"
        مجید جان ، طرز فکر شما به مانند افغانی هائی می باشد که در سرشان هوای پیوستن مشهد ایران را به افغانستان دارند؟
        مگه می شه! مگه داریم؟!

    • رضایی ایوانکی

      میگم بهتر نیس
      کمی تامل کنیم
      با غرامت دادن چیزی درست نمیشه
      مسعولین ی کاری کنید عربستان پول داره و داره تو پول غلت میزنه پس براش فرقی نداره چقد پول بده
      تحریم کنید حج رو شاید خدا هم راضی نباشه حج اینجوری رو
      حادثه توهین به اون دو نوجوان
      حالا هم تو دو هفته این اتفاقات

    • بدون نام

      جای افسوس دارد .

      پاسخ ها

      • رضا

        وقتی به هشدارهای مسئولین گوش نمی دهند....

    • بدون نام

      اینها همه از بی عرضگی حاکمان عربستانه, حالا هی به یمن و مردم مظلومش بتازن. عرضه کنترل یه حج رو ندارن.

    • حسین

      تسلیت عرض میکنم به تمام خانواده های که عزیزشون از دست داده اند.

    • بدون نام

      اتفاقی که افتاد حادثه بوده از قصد که نبوده

      پاسخ ها

      • محمد

        عربستانی ها سه تا از راه ها رو بسته بودند

      • بدون نام

        رفتن بی موقع و بدون برنامه وزیر جنگ مزخرف عربستان با 350 نفر همراهش به منا هم حادثه بوده. حماقت بوده حماقت.

    • اسلام

      اللهم عجل لولیک الفرج.

    • بدون نام

      دیگه خدا چه جوری بگه حج واقعی مکه نیست..........................................................................................

    • حسن

      میگم فکر نمیکنید کسی مهمان خدا هست نباید این مسایل براش پیش بیاد؟فکر نمیکنید خداوند در کنار ماهست و ما اونو جای دیگه جستجو میکنیم؟

    • بدون نام

      اي واي من!!!

    • اریا

      خدا نزدیکتر از فکر ماست خدا همه جا هست خدا همسایه فقیر ماست خدا پیش بچه ای است دفتر مشق نداره . خدا پیش بچه فقیریست که مدرسه امسال را با لباس پاره پارسال شروع کرد خدا سر سفره بی نان است اخه چرامکه ؟؟؟ اگه بخاطر خدا میری اینو بدان دست فقیریرا بگیری خدا بیشتر راضی میشه .

    • ارش

      اخه چرا مکه میرید ؟؟؟خدا از فکرت بتو نزدیکتره . خدا پیش بچه ای است که پول دفتر مشق را ندارد خدا سر سفره بی نان است خدا پیش دانش اموزیست که مدرسه امسال را با کتانی لباسهای پاره پارسال شروع کرد خودم شاهد بودم خدا پیش دانش اموزیکه میخواست بره مدرسه گریه میکرد بخاطر کفشای پاره اش و پدرش با شرمندگی میگفت دختر گلم ندارم بخرم . اگه دنبال خدایی میگردید ازتون راضی باشه دست فقیریرا بگیرید . هم ارامش برای خودتان و هم هموطنت واینکه خدا ازت راضی میشه

    • Ehsan

      این آخر ماتریالیسم دینی است . اشرافیت و بت پرستی با کاخها و بازارها و بناها و زیارتگاه های پر هزینه در عربستان و ایران و... ما را به کجا میبرد.........؟

    • سمانه

      تسلیت میگم به خانواده هاشون.خدا صبرتون بده...چقد سخته عزیزت از سفر برنگرده اونم از جایی مثل مکه...
      کاش دیگه بفهمیم کعبه وسنگ بهانه است که تو ره گم نکنی....

    • سوما

      ای قوم به حج رفته کجایید کجایید
      معشوق همینجاست بیایید بیایید

      مولانا جلال الدین محمد مولوی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معبود تویی مقصود تویی کعبه بهانست.

    • بدون نام

      شاد کردن دله یه مستمند ثوابش از صدبار طواف کعبه کردن بیشتره

      پاسخ ها

      • رضا

        بیشترشان برای ریا و پز دادن مذهبی!!! و ... به حج می روند!

      • بدون نام

        این حجِ واجبه . اسمش روشه . واجب! این نظر رو راجع به عمره باید بنویسی و البته در نهایتش هم به شما ربطی نداره مردم پولشون رو کجا خرج می کنند .

    • محمد

      دل خوش ازآنيم كه حج ميرويم غافل ازآنيم كه كج ميرويم
      كعبه به ديدار خدا مي رويم او كه همينجاست كجا ميرويم

    • محمد

      ما فقط در تصادفات هر سال بیست هزار کشته میدیم هیچ کس هم بر عهده نمیگیره مشکلی هم پیش نمیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داره؟!

    • سعید

      مکه وخونه خدا همین شیر خوارگاه آسایشگاه سالمندان.محک همین جاست

    • حمید

      مرگ بر ال سعود (یهود) مکار مگه میشه جرثقییل همینجوری بیفته یا مراسم رمی جمرات اتفاقی باشه اینا توطئه کردن تا با این کار خبیث هم عده زیادی از بیگناهان رو به قتل برسونن و هم توجه دنیا رو به مکه جلب کنن تا خودشون بتونن هر غلطی که می خوان در باره تخریب بیت المقدس انجام بدن . این صهیونیست ها خیلی کثیفن و برای رسیدن به اهداف شومشون هرجنایتی که بتونن انجام میدن

    • محمد

      چه قدر چرند میگی "رضا"!
      خیلی رو اعصاب این ملت داغداری
      میشه ساکت بشی لطفا؟!!!

    • بدون نام

      دوستانی که اینقدر سر پ دست میشکنند که نه حج واجبه و لیاقت میخواد و غیره
      تشریف ببرید حج و امیدوارم از این شهادت ها هم نسیبتون بشه خانواده هاتونهمین سخنرانیتون رو تحویل میدیم حرف نزنن شاکی هم نباشن اتفاقه میافته دیگه...!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کسی از تو نظر خواست؟!! عقده هات رو اینقدر نگشا !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج