۲۴۷۶۰
۳ نظر
۵۰۲۲
۳ نظر
۵۰۲۲
پ

صیغه آنلاین دیگر چه صیغه ای بود؟

از چند سال پیش موازی با اظهارنظرهای بعضی از مسوولان درباره ترویج ازدواج موقت، سایت هایی هم در فضای مجازی راه اندازی شدند که این روند را سهولت ببخشند ...

صیغه آنلاین دیگر چه صیغه ای بود؟

هفت صبح: «مرکز رسمی ازدواج موقت صیغه همسریابی تهران / این وبلاگ در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد به ثبت رسیده است.» این جملات در قسمت ورودی یک یاز سایت های صیغه آنلاین درج شده است.

دیدن این جملات کافی بود تا طی چند روز گذشته لینک این سایت و نمونه های مشابه آن بین کاربران دنیای مجازی دست به دست بچرخد و با تعجب مضامین این قبیل سایت ها و وبلاگ ها را در شبکه های اجتماعی نقل کنند.

ادعای این سایت ها مبنی بر داشتن مجوز از وزارت ارشاد تعجب مخاطبان را دوچندان کرده بود. پس از به وجود آمدن حرف و حدیث های بسیار بالاخره سکوت مسوولان شکسته شد و اعلام کردند چنین سایت هایی به هیچ عنوان مجوز ندارند. روز گذشته وزارت ارشاد شکایتی را علیه این سایت به قوه قضاییه ارسال و کارآگاهان پلیس فتا هم رسیدگی به پرونده گردانندگان سایت «صیغه» را آغاز کردند.

صیغه آنلاین دیگر چه صیغه ای بود؟

وزارت ورزش و جوانان مسوول است؟

ماجرا از صبح روز گذشته آغاز شد. خبرگزاری مهر در گزارشی اعلام کرد پس از فعالیت سایتی به نام صیغه در فضای مجازی و ادعای گردانندگان آن مبنی بر داشتن مجوز از سوی وزرات ارشاد، پس از بررسی های تخصصی مشخص شد این سایت تنها به عنوان وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی ثبت شده است و هیچ مجوزی از وزرات ارشاد و وزرات ورزش و جوانان ندارد.

پس از اعلام شکایت وزرات ارشاد اقدامات قضایی آغاز شده است و نام این سایت به کمیته بررسی مصادیق جرایم رایانه ای ارسال شده است و به زودی این سایت فیلتر می شود.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، خبرگزاری ایسنا در گزارشی اعلام کرد کارآگاهان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات رسیدگی به پرونده گردانندگان سایت «صیغه» را آغاز کردند. در این گزارش تصر یح شده بود وزارت ورزش و جوانان تنها سازمانی است که می تواند نسبت به اعطای مجوز فعالیت سایت های «همسریابی» و ... اقدام کند.

هیچ سایت مرتبط با ازدواج مجوز ندارد

روز گذشته خبرهای صیغه ای همچنان ادامه داشت تا اینکه معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزرات ارشاد اعلام کرد هیچ سایت مرتبط با ازدواج، مجوز قانونی فعالیت نگرفته و سایت ها به زودی دارای هولوگرام ویژه می شوند.

به گفته افراسیابی صدور مجوز رسانه های بر خط (آنلاین) حوزه ازدواج و همسریابی منوط به ارایه معرفی نامه از سوی وزرات ورزش و جوانان است که تاکنون هیچ رسانه بر خطی موفق به اخذ معرفی نامه از آن وزارتخانه نشده است.

همچنین به گفته این مقام مسئول هولوگرام های فوق برای جلوگیری از سوءاستفاده متخلفان طراحی شده که به زودی رونمایی می شود و سایت های موفق به اخذ مجوز از گروه رسانه های بر خط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال می توانند کد هولوگرام اختصاصی مربوط به سایت خود را در برناممه سایت خود وارد کرده و از این طریق اعتماد مردم را جلب کند.

پیشینه

از چند سال پیش موازی با اظهارنظرهای بعضی از مسوولان درباره ترویج ازدواج موقت، سایت هایی هم در فضای مجازی راه اندازی شدند که این روند را سهولت ببخشند. چند سال پیش یک پایگاه اینترنتی به سبک شبکه های اجتماعی راه افتاد که اعضای آن می توانستند اطلاعات شخصی و مختصری از خود ارایه دهند تا بتوانند گزینه موردنظرشان را برای ازدواج موقت با یک جست و جوی ساده اینترنتی پیدا کنند.

یکی از این سایت های اینترنتی با شعار «عاشق باش حتی کوتاه» در شاخه های ازدواج موقت، دائم، همسریابی موقت و دائم، صیغه و دوستیابی فعالیت خود را آغاز کرد و در آن امکاناتی نظیر گفت و گوی آنلاین، ارسال پیام خواستگاری، ارسال پیام شخصی، دیدن پست الکترونیک افراد، نمایش پروفایل شما به دیگران و ربات هوشمند همسریاب قرار داده شده بود.

در این سایت همچنین افراد می توانستند خاطرات خود را از چگونگی شکل گیری ازدواج موقت شان با آب و تاب نقل کنند! این سایت که محصول خود را ازدواج موقت معرفی کرده بود، هدف اصلی خود را گسترش فرهنگ اسلامی و ازدواج موقت در جامعه و جلوگیری از فساد و بی بند و باری درج کرده بود.

همچنین اعلام کرده که سعی می کند افراد را در یافتن فرد مطلوب یاری رساند و بستری مناسب را برای آشنایی افراد جامعه ایجاد کند.

البته ناگفته نماند تعداد زیادی از این سایت ها به رغم ادعاهایی که داشتند، نتوانستند خیلی دوام بیاورند. یکی از این سایت ها که از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده بود و تا سال ۸۸ فعالیتش ادامه داشت ادعا می کرد بیش از ۴۵ هزار عضو زن و ۶۵ هزار عضو مرد در سراسر کشور دارد اما بعد از مدتی با فیلترینگ مواجه شد و بعدها کارش به تعطیلی کشید.

حسین رمضانی، رییس دفتر سردار هادیان فر، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، قبلا درباره فعالیت غیرقانونی برخی سایت هایی که در زمینه ازدواج و همسریابی فعالیت می کنند تذکر داده و آن را جزو جریام اینترنتی برشمرده بود.

او همچنین با اشاره به برخی افراد که از سایت های غیرقانونی همسریابی موقت یا دائم ضربه خورده اند، گفته بود: «بهتر است این افراد به مراکز ما مراجعه کرده و شکایت های شان را از این سایت ها اعلام کنند تا دیگران از این اقدامات مطلع شوند و به دام نیفتند.»

خیلی از علمای قم پیش از این فعالیت این سایت ها که با ژست مذهبی هم فعالیت می کنند را بدعتی در احکام اسلام دانسته و مخالفت خود را با فعالیت این گونه سایت ها اعلام کرده بودند.

از فعالیت این سایت ها چه خبر؟

یکی از این وبلاگ ها که این روزها نامش سر زبان ها افتاده، این عنوان در قسمت ورودی سایتش قرار داده «این وبلاگ در ستاد ساماندهی وزارت ارشاد به ثبت رسیده است» و در معرفی آن آمده است که «مرکز رسمی ازدواج موقت جامعه مجازی پیوند (زوج یابی) تهران» و به کاربران اطمینان داده می شود که «خدمات مربوط به ازدواج موقت، خدمات خصوصی تلقی شده و اطلاعات مربوط به آن در اختیار هیچ ارگان یا سازمان دولتی قرار نمی گیرد و در هیچ کجا (به جز این مرکز) ثبت می شود و برای مخاطبین مشکل ساز نخواهد بود.»

درمورد زنانی که در این سایت معرفی شده اند هم آمده است: «خدمات این مجموعه در زمینه ازدواج موقت فقط شامل خانم های مطلقه و بیوه می شود.» نکته جالب اینجاست که در این سایت هر کاربر شماره ای دارد و شرایط خود را به اختصار توضیح داده مثلا یکی نوشته «سالم و سرحال - باربی - خوش سیما - از چونه زدن سر مهریه بپرهیزید» مهریه هم در این سایت به صورت ساعتی تعیین شده، رقم ها از مهریه ساعتی ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان متغیر است!

از بین این چند سایت یکی از آنها که وبلاگ بوده و زیر نظر سرور بلاگفا فعالیت می کرده حذف شده، یکی هم فیلترشده و دو سایت دیگر هم تاکنون فیلتر نشده اند!

گفت و گو با مدیر سایت صیغه

سایت خبری تحلیلی قانون گفت و گویی با یکی از گردانندگان این سایت ها انجام داده است. آقای «ت» در گفت و گو با این سایت از نیت خیر خود برای کمک به جوانانی که مشکل ازدواج دارند گفته و ادعا کرده با وجود اینکه توهین های بسیاری به وی شده، همچنان در ادامه این مسیر مصر است.

او از برنامه هایش برای فراگیری این مساله طبق اصول و شرع در سایر استان ها سخن می گوید و مشکل اصلی خود را ناتوانی در پاسخگویی به همه مراجعه کنندگان عنوان می کند. او از فعالیت این مرکز زیر نظر یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و مشروت با فردی روحانی و یک حقوقدان می گوید.

زمانی که از او درمورد قیمت های مندرج در سایت سوال پرسیده می شود، با تاکید خاصی از آن به عنوان مهریه یاد کرده و ادامه می دهد: «مرکز ما به خاطر معرفی و ارتباط مراجعه کننده با خانم ۴۰ هزار تومان دریافت می کند که خودمان هم قبول داریم رقم بالایی است و سعی در کاهش آن داریم اما خانم هایی که با ما همکاری می کنند مهریه های مختلفی را باتوجه به ویژگی هایی که برخوردار هستند مدنظر دارند که از ۴۰ هزار تومان شروع می شود تا ساعتی ۱۰۰ هزار تومان.»

مدیر این سایت، این اقدام را به خاطر اینکه طبق اصول و شرع اسلام است در راستای بحث خانه عفاف می داند و درخصوص تعداد مراجعان می گوید: «استقبال از این کار بالا بوده و تماس هایی که با مرکز گرفته می شود بسیار زیاد است. گاهی اوقات ما را کلافه می کنند، اما می توان گفت در روز برای ۲۰ مراجعه کننده قرار ملاقات صورت می گیرد. اکثر ملاقات کنندگان در رنج سنی ۲۳ تا ۲۸ سال هستند و اغلب تهرانی یا دانشجو در تهران هستند، هرچند که میهمان از شهرستان هم داریم.»

او از همکاری چهار خانمی که هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ سلامت تایید شده هستند سخن گفته و در رابطه با چگونگی آشنایی با آنها توضیح می دهد: «این خانم ها توسط دفاتر ازدواج و طلاق به ما معرفی می شوند. به خاطر تعداد اندک شان ما با مشکلاتی مواجه شده ایم و از دفاتر خواسته ایم اگر موردی سراغ دارند به ما معرفی کنند و در سایت خودمان اعلام کرده ایم که اگر زنی مطلقه است و شرایط آن را دارد برای رضای خدا و رفع مشکل جوانان با همکاری کند...»

وقتی که از او درمورد مشکلات و خطرات این کار پرسیده می شود، می گوید: «ما کار خلاف شرع و قانون انجام نمی دهیم و نیت مان خیر است و معتقدیم که خدا هم در این راه به ما کمک خواهد کرد اما متاسفانه این گونه مسایل در جامعه ما فرهنگ سازی نشده و برخوردهای بدی با موضوع می شود.

مردم بین این کار و کار حرام زنا تفاوتی قائل نمی شوند و مار ا به برخی مسائل متهم می کنند. از این توهین های بسیاری که به ما می شود بیزام و نگرانی درمورد فیلترکردن سایت یا برخورد قضایی ندارم چراکه طبق دین و شرع عمل می کنم، ضمن اینکه از مشاوره های حقوقی هم بهره مند هستیم.»
او درباره اینکه چرا این موضوع را در فضای وب دنبال می کند، می گوید: «این کار از نظر مردم و مسوولان مخالفان بسیاری دارد و اگر هم می خواستیم در سطح شهر تراکت پخش کنیم قطعا با عرف جامعه تناقض پیدا می کرد و مشکلاتی به وجود می آورد اما استفاده از اینترنت به خاطر فراگیری آن بسیار راحت تر است. به طور مثال در حال حاضر که با شما صحبت می کنم 180 نفر آنلاین در این سایت هستند.»

آقای «ت» در پایان و زمانی که از او پرسیده می شود آیا با وجود کامنت هایی که سرشار از توهین بوده و خطراتی که ممکن است برایش به وجود بیاید، از این کار پشیمان شده است، با لحنی مطمئن می گوید: «کار من برای رضای خداست و مطمئن هستم که ما را کمک می کند. در این مسیر نه تنها پشیمان نیستم بلکه عزمم نیز جدی تر شده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عسل

      یه سوال. مگه هر ازدواجی بعد از اتمام زمانش برای زن نیاز به عده نگداشتن نداره؟ پس اینا چه جوری عمل میکنند؟ یعنی چهل روز یکبار صیغه میشن؟

    • بدون نام

      حالم به هم میخوره. دنبال ماده دارو یا راهی هسم که اصلا به مرد و رابطه جنسی فکر نکنم تا راحت زندگی کنم

    • فرهاد

      اطلاع رسانی دقیق کنید مردم اگاه بشن ممنونا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج