۲۴۸۳۶۲
۳ نظر
۵۰۱۳
۳ نظر
۵۰۱۳
پ

معماران عصر دیجیتال

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک

خانم شریل سند برگ Sheryl Sandberg، یکی از موفق‌ترین و مؤثرترین زنان در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات هست که پس از ترک شرکت گوگل، هم اینک بانوی اول هیئت مدیره شرکت فیس بوک می‌باشد و یکی از معماران عصر دیجیتال به شمار می‌رود.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
برترین ها: در ادامه سلسله مطالب نگاهی بر زندگی معماران عصر دیجیتال که سرویس چهره‌های پرتال برترین‌ها چند ماهی هست به آن می‌پردازد، امروز به بررسی زندگی کسب و کار خانم شریل سند برگ، بانوی اول هیئت مدیره فیس بوک پرداختیم تا با این چهره مؤثر دنیای آی تی بیش تر آشنا باشیم. با ما همراه باشید.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک

دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروز جهان، بر قله کسب و کارهای موفق کره خاکی همچنان قرار دارد و روزی نیست که شاهد عرضه محصول یا سرویس جدیدی از دنیای آی تی نباشیم. سرویس‌ها و محصولاتی که بر اساس خلاقیت ایده‌ها و ذهن‌های نوآور، شکل می‌گیری و تجاری می‌شود و به خانه میلیون‌ها مخاطب دنیای صفر و یک‌ها می‌رود. پشت صحنه این تحولات، مردان و زنانی خلاق قرار دارند که با اعتماد به نفس فراوان و تلاش چشمگیر دانش محور، محصولاتی دیجیتالی خلق می‌کنند که برخی از آن ها چون گوگل و فیس بوک و مایکروسافت، زندگی روزانه ۲ میلیارد انسان را به خود پیوند می‌دهند. سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما، با فناوری‌های ارتباطی روز عجین شده است و این فناوری‌ها، محصول ایده‌های کارآفرینان دیجیتال هست که یکی از آن ها، شریل سند برگ می‌باشد.

خانم شریل سند برگ را باید در فهرست تاثیرگذار ترین زنان قرن بیست و یکم دانست. این خانم چهل و شش ساله آمریکایی، با ۱ میلیارد دلار ثروت، عضو باشگاه زنان میلیاردر جهان هست. ایشان، علاوه بر تخصص در امور فناوری اطلاعات و کسب و کار، یک نویسنده سرشناس نیز محسوب می‌شود. در حال حاضر، از ژوئن ۲۰۱۰ میلادی تا کنون، به عنوان نخستین زن در هیئت مدیره شرکت فیس بوک انتخاب شد. پیش از ورود به فیس بوک، ایشان به عنوان معاونت فروش آنلاین جهانی گوگل مشغول به کار بود و اتفاقاً بنیانگذار سرویس خدمات خیرخواهانه گوگل به نام Google.org هست که سالانه چند صد میلیون دلار کارهای خیریه در دنیا انجام می‌دهد. پیش از حضور در گوگل، خانم سندبرگ، رییس کارکنان وزارت خزانه داری ایالات متحده بود.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(صفحه بانوی اول فیس بوک با ۲ میلیون طرفدار)

او در سال ۱۹۶۹ در شهر واشنگتن دی‌سی و در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. پدرش چشم پزشک بود و مادرش دکترای ادبیات فرانسوی داشت. اما الگویش مادربزرگی بود که تاثیری به سزا در زندگی وی گذاشت. زنی که در خانواده‌ای فقیر در نیویورک به دنیا آمده بود و یک تنه با غلبه بر همه سختی‌ها، توانسته بود تحصیلاتش را تمام کند و خانواده‌اش را ثروتمند سازد. خانواده شریل زمانی که او نوجوان بود، به میامی نقل مکان کردند. شریل پس از اتمام تحصیلات ابتدایی برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد، وارد دانشگاه Harvard شد و مدرک لیسانس خود را در این رشته با رتبه‌ای ممتاز گرفت. کمی بعدتر در رشته مدیریت بازرگانی این دانشگاه پذیرش گرفت و با اختلافی چشم‌گیر از سایر هم‌کلاسی‌هایش، موفق به اتمام این دوره شد.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(شریل سند برگ، یک نابغه در بورس و کسب و کار در عرصه فناوری اطلاعات هست)

مجله TIME در سال 2010، خانم سند برگ را در فهرست معروف 100 زن تاثیرگذار جهان قرار داد. سبد سهام ایشان در فیس بوک و دیگر شرکت‌های دنیای فناوری سبب شده است تا این زن خلاق و متفکر دنیای کسب و کار، ثروتی معادل 1 میلیارد دلار را در اختیار داشته باشد. وی تا کنون دو بار ازدواج کرده است که همسر قبلی ایشان، دیو گولد برگ، دو ماه پیش درگذشت. مرگ همسر ایشان، سبب شد تا وی، مرثیه نامه ای 1700 کلمه ای در سوگ از دست دادن همسرش در فیس بوک بنویسد که بازتاب جهانی پیدا کرد به گونه ای که، قریب به 908 هزار کاربر فیس بوک، به باز نشر و لایک این سوگ نامه پرداختند.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(تصویر سوگ نامه فیس بوکی شریل در سوگ همسرش که با لایک رهبران فیس بوک مواجه شد)

خانم سندبرگ یکی از فارغ التحصیلان معروف دانشگاه هاروارد امریکا و آن هم در رشته ABM با درجه عالی هست که خیلی‌ها در دنیا، آرزوی گرفتن چنین مدرکی از این دانشگاه رتبه نخست جهان را به انتظار می‌کشند.

وی در اواخر دهه نود میلادی، در شرکت مشاوره مشهور بین‌المللی مک کنزی McKinsey & Company به عنوان مشاور مدیریت فعالیت می‌کرد و پس از آن به خزانه داری امریکا رفت و دستیار پروفسور لری سامیت، مشاوره مالی بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا شد. یکی از مسئولیت های وی، بررسی کمک‌های مالی و بخشودگی بدهی‌های کشورهای در حال توسعه آسیا بخاطر بحران مالی آسیا در اوایل قرن بیست و یکم بود. در سال 2001، شریل به گوگل پیوست و فعالیت‌های موثری دراین شرکت در عرصه کسب و کار و مدیریت رفتارهای خیرخواهانه انجام داد. حضور ایشان در گوگل، 7 سال به طول انجامید. تبلیغات و بازاریابی در شرکت گوگل، در نخستین دهه هزاره سوم، کاملاً تحت سیطره ایده‌های خانم شریل سندبرگ هدایت شد.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(شریل سند برگ، زن سال بر روی جلد مجله تایم)
از شریل سند برگ بخاطر این که موفق هست، متنفر نباشید!

در اواخر ۲۰۰۷ میلادی، مارک زاکربرگ، رهبر فیس بوک، شریل را در یک میهمانی کریسمس که توسط دان روزنویگ Dan Rosensweig ترتیب داده شده بود، ملاقات کرد. خانم شریل بر اساس بررسی مدارک و منابع، دران زمان، مشغول بررسی تصدی پست مدیریت در شرکت واشنگتن پست بود. زاکربرگ، به دنبال یک مدیر ارشد عملیاتی OOC برای شرکت بود که به فکر شریل سند برگ افتاد. دیدار سندبرگ با زاکربرگ در اجلاس اقتصاد جهانی که هر ساله در داووس سوئیس برپا می‌شود، سبب شد تا از مارچ ۲۰۰۸، شریل به فیس بوک برود. از زمان حضور شریل در غول شبکه‌های اجتماعی اینترنت، وی به فکر سودآور تر کردن شرکت بود. ایده شریل بود که رهبران فیس بوک را متقاعد کرد تا تبلیغات را وارد عمل کنند. ۲ سال پس از حضور شریل در فیس بوک، این شرکت کاملاً سودآور شد.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(گزارش نشریه نیویورکر از حضور موفق یک زن در هیئت مدیره فیس بوک - ۲۰۱۱)

زاکربرگ در سال 2010 میلادی با انتشار مطلبی در وبلاگ رسمی فیس بوک، موفقیت کسب و کار بین‌المللی فیس بوک را مدیون ایده‌های خلاق خانم سند برگ اعلام کرد. این اطلاعات را در پرتال NEWSROOM.FB.COM مشاهده کنید. قریب به 31 میلیون دلار خانم سندبرگ، از رهبران فیس بوک پاداش گرفت. در همان سال، ایشان به هیئت مدیره فیس بوک راه یافت. اکتبر 2010 بود که نشریه بیزینس اینسایدر اعلام کرد که ارزش روز سبد سهام خانم سندبرگ بیش از 790 میلیون دلار تخمین زده می‌شود. اکنون، 17 میلیون سهم فیس بو ک، در اختیار خانم شریل سند برگ هست. فعالیت در شرکت‌هایی چون والت دیزنی، هافتینگتون پست، مرکز توسعه جهانی و استارباکس، از جمله دیگر فعالیت‌های کسب و کار موفق بانوی نخست فیس بوک به شمار می‌رود.

پای درس سند برگ

خانم شریل سند برگ، در سخنرانی‌ها و نوشته‌هایش، خیلی آکادمیک صحبت می‌کند و حرف‌هایش، برای علاقمندان به کسب و کار با دید بلند مدت، نکته‌های کلیدی زیادی دارد.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(شریل سند برگ: زنان باید توان افزایی کنند)

4 مورد از گفته‌های خانم سندبرگ را در این جا ارائه کرده‌ایم.

• برنامه‌ریزی برای مسیر شغلی را فراموش کنید. سندبرگ معتقد است برنامه‌ها به درد خندیدن می‌خورند! «من همیشه به آدم‌ها می‌گویم که اگر تلاش کنند تا نقطه‌های منفرد و جدای مسیر شغلی‌شان را به هم وصل کنند و آن خط‌ها را دنبال کنند، مسیر محدودی را پی می‌گیرند.

• اگر من تصمیم می‌گرفتم مسیر شغلی را که در کالج برایم متصور بود ادامه بدهم ـ زمانی که اینترنت، گوگل یا فیس‌بوکی وجود نداشتندـ آنگاه اینجا نبودم. من نمی‌خواستم چنین اشتباهی را مرتکب شوم. دلیل من برای نداشتن برنامه همین است: اگر برنامه داشتم، گزینه‌های امروزم محدود بودند.»

• هرگز نترسید. بخش پایانی صحبت‌های سندبرگ در مراسم فارغ‌التحصیلی کالج بارنارد این‌گونه بود: «اجازه ندهید تا ترس‌هایتان آرزوهایتان را نابود کنند. موانع پیش‌روی‌تان را همان بیرون نگه دارید و به درونتان راهشان ندهید. آینده دوستدار بی‌باکی است. من به شما قول می‌دهم که شما هیچ وقت نخواهید دانست که آیا قابلیت انجام کاری را دارید یا نه، مگر اینکه امتحان‌اش کنید. شما امروز از این پله نیز می‌گذرید و زندگی‌تان را به‌عنوان یک بزرگسال آغاز خواهید کرد. با آرزوهای بزرگ شروع کنید … امشب به خانه بروید و از خودتان بپرسید: اگر نترسم چه کار خواهم کرد!؟ و بعد همان کار را بکنید. تبریک می‌گویم!»

• هیچ تصمیمی را قربانی تصمیمی دیگر نکنید. تردید در گرفتن یک تصمیم، نباید باعث شود زندگی‌تان تعطیل شود! ۶- خود محل کار با خود واقعی هیچ فرقی ندارند. همه جا ـ چه منزل و چه محل کار ـ همیشه خودتان باشید. هیچ فاصله‌ای میان زندگی شخصی و کاریتان ایجاد نکنید.

یکی از نوشته‌های وی، توسط خود ایشان به کتاب تبدیل شد و انتشارات نوف دوبلدای در سال 2013 آن را منتشر نمود که البته با استقبال خوبی از سوی علاقمندان به بانوی اول فیس بوک مواجه شد. این کتاب البته اخیراً به فارسی نیز ترجمه شده است.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(کتاب به سمت تعالی نوشته شریل سند برگ، نشر Knopf Doubleday Publishing Group)

البته درباره خانم شریل، کتاب‌های دیگری هم نوشته شده است که می‌توان به کتاب آمی پتینتلا اشاره داشت که توسط انتشارات کاوندیش در سال 2014 وارد بازار نشر شد. در این کتاب، درباره زندگی نامه و قابلیت‌ها و ایده‌های خانم سندبرگ، مطالبی در 112 صفحه ارائه شده است. ایشان پرتالی برای بازنشر ایده‌هایش درباره زنان نیز راه اندازی کرده که در پرتال leanin.org دردسترس می‌باشد.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(رهبری زنان، شریل سند برگ، نوشته Amy Pettinella - نشر Cavendish Square)

اقدامات وی درباره توانمندسازی زنان به همراه کتابی که در این زمینه نگاشته است، منبع الهام و شکل گیری بسیاری از تشکل‌ها و اجتماعات زنان شده است که بر روی مسائلی در زمینه توانمندسازی زنان کار می‌کنند. خود وی نیزهمیشه در جهت این هدف تلاش کرده است، هر چند که برخی از گروه‌های فمینیستی وی را متهم می‌کنند که فعالیت‌ها و حرف‌هایش فقط به درد طبقه‌ای خاص از زنان می‌خورد و شامل همه نمی‌شود. شریل اما معتقد است که زنان باید از حداقلی از دانش و کنش‌های اجتماعی بهره‌مند شوند تا بتوانند پله‌های ترقی را طی کنند و گرنه همیشه در خانه نگاه داشته می‌شوند.

این‌ها، داستان کوچکی از زندگی موفق یکی از معماران عصر دیجیتال هست که در هیئت مدیره یکی از غول‌های سیلیکون ولی قرار گرفته است. پیش تر، زندگی ماریسا مایر، رهبر اخیراً یاهو را نیز در سرویس چهره‌های برترین‌ها ارائه کردیم. همه این مطالب نشان می‌دهد که خلاقیت، صبوری و مجهز شدن به دانش، رمز برتری در دنیای کنونی محسوب می‌شود و مروری بر زندگی بزرگان عصر دیجیتال، راهنمای کوچکی هست برای کسانی که قصد دارند ایده‌های کوچک را، فرصت‌های بزرگ کنند. از همین امروز شروع کنید...!

شریل سندبرگ، یک متخصص فناوری اطلاعات و یک میلیاردر خیر خواه هست که برای توان افزایی زنان، تلاش‌های زیادی می‌کند. سرویس موفقیت پرتال برترین‌ها، بزودی، به بازخوانی یکی از سخنرانی‌های تاثیرگذار خاتم سندبرگ اشاره خواهد کرد تا مخاطبان خانم پرتال برترین‌ها، با ایده‌های آرمانی یکی از زنان موفق جهان آشنا شوند.

زندگی خصوصی بانوی اول فیسبوک
(کتاب زنان به پیش، نوشته شریل سند برگ، ترجمه حمید رضا آریان پور)

«زنان به پیش» خطابه ای فمینیستی نیست. سندبرگ، بانوان اول فیس بوک، دراین کتاب، معتقداست که زنان همچون او، از دیدگاه‌های افراطی فمینیست‌های دهه‌های ۶۰ و ۷۰، فاصله ای فراوان دارند. این درک در زنان این قرن رخ می‌نمایاند که زنان موقعیت‌های ویژه جسمی دارند، باردار می‌شوند و آماج خشونت قرار می‌گیرند. زنان واقع بین امروز با توجه به چنین شرایطی باید مسیر پیشرفت خود را بیابند. او معتقد است دنیای کسب و کار امروز میدان جنگ نیست و زنان و مردان نه حریف یکدیگر، بلکه پا به پای یکدیگر در مسیر حرکت و پیشرفت قرار دارند و انتظار می‌رود این درک وجود داشته باشد که زنان نیمی از این دنیا هستند و این حق را دارند که بدون موانعی افزون بر آنچه برای مردان وجود دارد به پیش بروند. سندبرگ می‌گوید: «افزایش شمار زنان در مناصب قدرت عنصری ضروری برای برابری حقیقی است.» در عین حال معتقد است: «برای موفقیت و شادی یک تعریف وجود ندارد.

زنان به پیش» بیانیه نیست، اتوبیوگرافی هم نیست. بلکه داستانی آموزنده است که در ورای آن اعتماد به نفس زنی که به موفقیت‌های خیره کننده در جهان مردانه کسب و کار دست یافته است، رخ می‌نمایاند و دیگر زنان را دعوت می‌کند تا با بهره گیری از آموزه‌های این کتاب به خود واقعی خویش ورای نگاه‌های جنسیتی، که سنت و مدرنیته هیچ یک از آن مبرا نیستند، بنگرند و با اعتماد به نفس و خودباوری «به پیش» بروند.

سندبرگ مدیری است که در آینده بسیار بیشتر از او و دستاوردهایش خواهیم شنید، زنی که معیارهای ثابت مدیریتی در عرصه تجارت را به چالش کشید و نشان داد که زنان می‌توانند با اراده و دانشی که دارند باعث پیشرفت و ترقی شرکت‌ها شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • golbahar

      این خانم لحظه به لحظه ی زندگی رو واقعا زندگی کرده احسنت بر این بانو این خوده زندگیه حتی یه ثانیشم هدر نداده که الان اینجاست

    • سیما

      این خانمه که گفتید، یه انسان دوست واقعی هست. واقعااینا کجا ،خیرین ما کجا

      پاسخ ها

      • adel

        الان چه ربطی به خیرین داشت!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج