۲۴۸۳۸۵
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

شاید در نگاه اول صرف بودجه های کلان برای ساخت فیلم، یکی از عوامل تضمین کننده موفقیت فیلم در گیشه به نظر برسد ولی تجربه نشان داده است که همیشه اینگونه نبوده است.

خبرگزاری فارس: شاید در نگاه اول صرف بودجه های کلان برای ساخت فیلم، یکی از عوامل تضمین کننده موفقیت فیلم در گیشه به نظر برسد ولی تجربه نشان داده است که همیشه اینگونه نبوده است.

بازگشت سرمایه و به دنبال آن سود معقول به جیب سازندگان پروژه های سینمایی همواره یکی از دغدغه های اصلی آنان است ولی گاه آنها علی رغم هزینه های میلیونی و میلیاردی که صرف این کار می کنند نه تنها به سودی دست نمی یابند بلکه اصل سرمایه نیز بازگردانده نمی شود.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

در زیر نگاهی داریم به برخی از بزرگترین و غیرمنتظره ترین شکست فیلم های سینمایی در گیشه:

*فیلم سینمایی «جزیره کات تروت»:

این فیلم سینمایی در سال ۱۹۹۵ با همکاری مشترک کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و آمریکا ساخته شد.

«رنی هارلین» که با فیلم «جان سخت ۲» در سال‌ ۱۹۹۰، به عنوان کارگردانی خوش‌فکر و موفق، شناخته شده بود، «جزیره کات تروت» را براساس فیلمنامه‌ای مشترک از «مایکل فروست بکنر» و «جیمز گورمن» ساخت.

این فیلم که با بودجه‌ای بالغ بر ۹۸ میلیون دلار ساخته شد در اولین ماه‌های اکران خود تنها ۱۸ و نیم میلیون دلار فروش کرد و کمپانی «مترو گلدن مایر» را با بزرگترین شکست تاریخ سینما در گیشه روبرو کرد.

نام فیلم «جزیره کات تروت» در کتاب گینس نیز به عنوان بزرگترین شکست سینمایی گیشه در طول تاریخ به ثبت رسیده است.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

«جزیره کات تروت» داستان دو گروه از دزدان دریایی است که برای یافتن جزیره‌ای پنهان و اسرارآمیز که گنجی باارزش در آنجا مدفون شده با یکدیگر مبارزه و رقابت‌ می‌کنند.

در این فیلم بازیگرانی چون‌ «جینا دیویس»، «ماتیو مودین»، «فرانک لانگلا» ایفای نقش کرده‌اند.

۲. فیلم سینمایی «آر.ای.پی.دی»:

فیلمی کمدی و ماورایی آمریکایی «آر.ای.پی.دی»، سال ۲۰۱۳، به کارگردانی «رابرت اشونتک» ساخته شد.

«اشونتک» این فیلم را براساس کتاب مصور «آرامش در دپارتمان صلح» اثر«پیتر اِم. لنکوف» ساخت.

داستان این فیلم درباره کارآگاهی به نام «نیک وامر» (با بازی رایان رینولدز) است که بعد از کشته شدن در یک سانحه، به استخدام «دایرهٔ در آرامش بخواب» یا همان R.I.P.D درمی‌آید و همکار افسر بازنشسته‌ای به نام «روی پولسیفر» (با بازی جف بریجز) می‌شود. آر.آی.پی.دی سازمانی است که از مردم زنده در برابر ارواح خبیث بی‌رحم، بدخواه و بدکار که از عزیمت به آخرت اجتناب می‌کنند، محافظت می‌کند.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

این فیلم که از سوی منتقدان با بازخوردهای منفی زیادی روبرو شد و در سایت معتبر «راتن تومیتوس» براساس نظر ۴۴ منتقد، از ۱۰۰ امتیاز، تنها توانست امتیاز ۱۱ را به دست آورد، در گیشه نیز با شکست بزرگی روبرو شد.

این فیلم که با بودجه‌ای معادل ۱۳۰ میلیون دلار ساخته شده بود، نه تنها نتوانست هزینه‌های ساخت را به سازندگانش بازگرداند بلکه با بیش از ۵۰ میلیون دلار ضرر، در سطح جهان توانست ۷۸ میلیون دلار فروش کند.

*فیلم سینمایی «سقوط کاخ سفید»:

فیلم اکشن و حادثه‌ای «سقوط کاخ سفید» به کارگردانی «رولند امریش»، سازنده فیلم‌های موفقی چون «روز استقلال»، «گودزیلا» و «کاخ سفید» داستانی حمله‌ای بزرگ به کاخ سفید است که از طرف مهاجمانی صورت می‌گیرد که به دنبال به گروگان گرفتن رئیس جمهور «جیمز ساویر» (با بازی جیمی فاکس) هستند، در این میان از سویی دیگر پلیسی به نام «جان کیل» (با بازی چنینگ تیتوم) می‌خواهد رئیس جمهور را نجات دهد.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

در حالی حدود ۱۵۰ میلیون دلار صرف ساخت این فیلم شده بود، این فیلم در سطح جهان تنها توانست ۱۳۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فروش کند.

سازندگان این فیلم برای ساخت این فیلم بیش از ۹۱ میلیون دلار ضرر کردند، البته هزینه مربوط به ضررهای برخاسته از بازاریابی و توزیع فیلم در سراسر جهان نیز در این میان لحاظ شده است.

*فیلم سینمایی «رنجر تنها»:

این فیلم وسترن با بازی «جانی دپ» در سال ۲۰۱۳ میلادی است که داستان ناگفته‌ای را روایت می‌کند که «جان رید»، یک مجری قانون ( با بازی «ارمی همر») را تبدیل به قهرمان عدالت می‌کند. اکنون او با کمک «تونتو»، یک سرخپوست کامانچی بومی آمریکای شمالی بر حرص و فساد غلبه کنند.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

این فیلم که گفته می‌شود بیش از ۹۵ میلیون دلار خسارت (شامل هزینه‌های بازاریابی فیلم) برای سازندگانش در بر داشت، با بودجه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار ساخته شد ولی تنها ۲۳۹ میلیون و یکصد هزار دلار در سطح جهان فروخت.

فیلم سینایی «رنجر تنها» که پس از چندین بار تأخیر به نمایش درآمد علی‌رغم آنکه ۱۰۰ میلیون دلار صرف تبلیغ و بازاریابی آن شده بود،بودجه‌ای که پیش از آن صرف تبلیغ و اکران فیلم‌های موفقی چون «دزدان دریایی کارائیب» شده بود، نه تنها از سوی منتقدان با بازخوردهای تلخی روبرو شد، بلکه در گیشه به سختی شکست خورد.

*فیلم سینمایی «صحرا»:

فیلم سینمایی «صحرا» به کارگردانی «برک آیسنر» و با بازی «پنلوپه کروز»، «متیو مک‌کوناهی» و «لمبرت ویلسون»، محصول مشترک کشورهای آمریکا، اسپانیا، آلمان و بریتانیا در سال ۲۰۰۵ میلادی است.

«برک آیسنر» این فیلم را براساس فیلمنامه‌ای اقتباس شده از کتابی به همین نام نوشته «کلیو کاسلر» کارگردانی کرده است.

این فیلم در اولین هفته از اکران خود با ۱۸ میلیون دلار فروش توانست در صدر گیشه سینماهای آمریکا بایستد و در نهایت به فروشی بالغ بر ۱۱۹ میلیون دلار دست یابد ولی از آنجایی‌که بودجه‌ای کلان -۱۶۰ میلیون دلار_صرف ساخت آن شده بود و پس از ساخت نیز ۸۱ میلیون و یکصد هزار دلار صرف تبلیغ و هزینه ناشی از اکران آن شد، این فیلم تبدیل به یکی از متضررترین فیلم‌های تاریخ سینما شد.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

سازندگان فیلم «صحرا»، با در نظر گرفتن هزینه‌های ساخت و تبلیغ فیلم، میزان خسارت فیلم را حدود ۱۰۵ میلیون دلار برآورد و اعلام کرده‌اند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز ۱۵ آوریل سال ۲۰۰۷ میلادی نیز نام فیلم صحرا را به عنوان مصداقی برای گزارش خود مبنی بر اینکه چرا هالیوود باید برای ساخت فیلم‌هایش تا این اندازه هزینه کند و در نهایت شاهد شکستشان در گیشه باشد، عنوان کرد.

*فیلم سینمایی «جک غول‌کش»:

این فیلم تخیلی که براساس داستان‌های عامیانه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز» و «جک غول‌کش» و به کارگردانی «برایان سینگر» ساخته شده داستان جوانی به نام جک است که در قبال فروش گاری و اسبش چند دانه لوبیا می‌گیرد و این لوبیا که رشدی اسرار‌آمیز دارند او به همراه دختر پادشاه که الیزابت نام دارد را به آسمان می‌رود و در آنجا برای نجات جان «الیزابت» مجبور است ماجراهای خطرناک زیادی را پشت سر بگذارد.

این فیلم در سال ۲۰۱۳ میلادی و با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و علی‌رغم موفقیت معمول آثار قانتزی و علمی تخیلی در گیشه، این فیلم در سطح جهان تنها ۱۹۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش کرد.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

این فیلم که بودجه‌ زیادی نیز صرف تبلیغ و اکران آن شده بود، در حالی در گیشه با شکست روبرو شد که با توجه به موفقیت فیلم‌هایی چون «آلیس در سرزمین عجایب»، «هنسل و گرتل» و همچنین «سفید برفی»، به نظر منتقدان، عدم استفاده از بازیگران چهره و سرشناس در آن، باعث شکستش در گیشه شده است.

* فیلم سینمایی «مریخ به مادر نیاز دارد»:

کمپانی «والت دیزنی» انیمیشن سینمایی «مریخ به مادر نیاز دارد» را سال ۲۰۱۱ به کارگردانی «سیمون ولز» و با بودجه‌ کلان بیش از ۱۵۰ میلیون دلار ساخت.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

این انیمیشن کامپیوتری اگرچه بیش‌بینی می‌شد بار دیگر میلیون‌ها دلار سود را به جیب سازندگانش سرازیر کند، در گیشه با استقبال روبرو نشد و در سطح جهان تنها توانست ۳۸ میلیون دلار فروش کند و علی‌رغم تلاش فراوان کمپانی «والت دیزنی» برای تبلیغ این فیلم، این کمپانی در نهایت مجبور به تحمل ۱۳۶ میلیون دلار ضرر در آن زمان شد.

این فیلم که براساس کتابی به همین نام اقتباس شده بود، داستان پسربچه ۹ ساله‌ای به نام «میلو» را روایت می‌کند که مریخی‌ها مادر او را ربوده‌اند و او برای نجات مادرش مجبور به پشت سر گذاشتن ماجراها و سختی‌های زیادی است و در مسیر نجات مادرش به اهمیت خانواده پی می‌برد.

*فیلم سینمایی «۴۷ رونین»:

این فیلم اکشن فانتزی سال ۲۰۱۳ به کارگردانی «کارل لینج» ساخته شد و علی‌رغم آنچه انتظار می‌رفت از همان ابتدا با استقبالی خوبی روبرو نشد و در اولین هفته از اکران خود تنها ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار فروخت.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

ولی در نهایت با تبلیغات فراوانی که برای اکران و پخش فیلم «۴۷ رونین» شد، این فیلم در گیشه سینماهای جهان تنها توانست ۱۰۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش کند که با توجه به بودجه ۲۲۵ میلیون دلاری فیلم و همچنین هزینه‌های کلان تبلیغ و اکران فیلم، حتی هزینه‌های ساخت فیلم به سازندگانش بازگردانده نشد.

«۴۷ رونین» با بازی «کیانو ریوز» داستان چهل‌وهفت رونین، زندگی واقعی گروهی رونین (سامورایی بدون ارباب) در قرن هجدهم ژاپن است که برای گرفتن انتقام مرگ ارباب خود دست به شورش می‌زنند.

علاوه بر «ریوز» بازیگران دیگری چون «هیرویوکی سانادا»، «تادانوبو آسانو» و «رینکو کیکوچی» در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

*فیلم سینمایی «اولدبوی»:

هالیوود در سال ۲۰۱۳ میلادی براساس فیلم موفق «اولد بوی»، ساخته «پارک چان ووک»، محصول کشور کره جنوبی، که خود یک اثر اقتباسی بود، اقدام به ساخت فیلم جدیدی دیگری تحت همین عنوان کرد.

علی‌رغم آنکه ۳ میلیون دلار صرف ساخت نسخه کره‌ای این فیلم شده بود، هالیوود با ۳۵ میلیون دلار آن را بازسازی کرد ولی فیلم از همان ابتدا در گیشه با بی‌توجهی روبرو شد، آنچنانکه در گیشه سینماهای جهان تنها توانست ۴ میلیون دلار فروش کند.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

نسخه هالیوودی فیلم «اولدبوی» به کارگردانی «اسپایک لی» و با بازی بازیگران مشهوری چون «جاش برولین» و «ساموئل ال.جکسون» ساخته شد.

این فیلم همچون نسخه کره‌ای خود، داستان مردی را روایت می‌کرد که شب تولد دخترش توسط شخص یا اشخاصی ناشناس ربوده می‌شود و به مدت ۱۵ سال در اتاقی کوچک زندانی می‌شود و ناگهان در یک روز بدون آنکه کسی را ببیند یا علت این همه سال زندانی بودنش را بداند، آزاد می‌شود و او اکنون به دنبال چرایی این ۱۵ سال حبس است.

*فیلم سینمایی «گلوله به سر»:

این فیلم سینمایی اکشن که اولین بار در جشنواره فیلم رم به نمایش درآمد، در سال ۲۰۱۲ با بودجه ۵۵ میلیون دلار در هالیوود ساخته شد ولی در سطح جهان توانست تنها ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش کند.

کمپانی «برادران وارنر» اگرچه تلاش کرده بود تا با استفاده از محبوبیت آثار اکشن «سیلوستر استالونه» در میان علاقمندان به سینمای اکشن، آنها را این بار نیز به سینما بکشاند ولی در نهایت مجبور شد که تن به خسارتی بالغ بر ۴۵ میلیون دلار بدهد.

غیرمنتظره‌ترین شکست‌های گیشه

فیلم سینمایی «گلوله به سر» را «والتر هیل» براساس فیلمنامه‌ای نوشته «الساندرو کامون» کارگردانی کرد. «کامون» نیز فیلمنامه‌اش را براساس رمانی فرانسوی نوشته «متز» نوشته بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج