۲۴۸۵۴۵
۱۹ نظر
۵۰۲۰
۱۹ نظر
۵۰۲۰
پ

چرا برخی زنان پسرزا هستند و برخی نه؟

اگرچه آزمایش روی زنان باردار ممنوع بوده است ولی دانشمندان در سال های اخیر با استفاده از طراحی هوشمند دیتاها در آزمایش های مصنوعی یا طبیعی، دستاوردهای شگفت انگیزی داشته اند.

چرا برخی زنان پسرزا هستند و برخی نه؟





مجله روشن - شیوا دلداری*: «شناخت ریشه های جنینی»، که به عنوان یک زمینه تحقیقاتی روز به روز بر نفوذ و اعتبارش افزوده می شود، معطوف است به بررسی این نکته که چگونه شرایط زیستی جنین، برسلامتی انسان در بلندمدت تاثیر می گذارد. اگرچه در تحلیل نهایی، آزمایش روی زنان باردار ممنوع بوده است ولی دانشمندان در سال های اخیر با استفاده از طراحی هوشمند دیتاها در آزمایش های مصنوعی یا طبیعی، دستاوردهای شگفت انگیزی داشته اند.

وقتی جامعه آماری تحقیق ما، روزه داران، عزادار است یا در هوای آلوده نفس می کشد، به تغییر و تحولاتی که در حال جنین روی می دهد، دقیق شویم، درباره تاثیرات زندگی کوتاه پیش از تولدمان بر زندگی بلندمدت پس از آن، اطلاعات مهمی به دست می آوریم.

چرا برخی زنان پسرزا هستند و برخی نه؟

تا مدتی، دانشمندان فقط می دانستند غذانخوردن مادر که برای جنین تبعات ناگواری دارد. به بیماری های عروقی منجر می شود اما بعدها دریافتند که بر نسبت جنسیتی یا همان تعداد پسران در ازای دختران هم موثر است (به طور طبیعی، در برابر هر ۱۰۵ پسر، ۱۰۰دختر به دنیا می آید اما در دوره کمبود مواد غذایی و سایر مواقعی که جامعه آماری تحقیق دچار استرس حاد می شود، شمار دختران در قیاس با پسران بیش تر می شود شاید به این خاطر که جنین های مذکر از جنین های مونث، شکننده و ضعیف ترند و بیش تر مستعد آنند که آسیب بینند یا سقط شوند).

مطالعات جدید شواهد جدیدی هم برای این تاثیرات کشف کرده اند. در قحطی چین در فاصله سالهای ۶۱-۱۹۵۸، تولد پسرها به شدت کاهش یافت. روزه گرفتن هم چنین تبعاتی دارد: وقتی در همان ماه های اولیه بارداری، رمضان فرا می رسد، مادران عرب در ویرجینیای آمریکا ۱۰ درصد علاقه شان به داشتن پسر کم تر می شود. احتمال آن که مسلمانان در عراق و اوگاندا در سنین بلوغ، کم توان تر باشند، ۲۰درصد بیش تر است اگر که مادران این مسلمانان، در ماه های اولیه بارداری، روزه بوده باشند.

مطالعات جدید دیگری، آثار عزای عمومی یا تروماهای ملی را بررسی کرده اند. در سراسر ایالات متحده آمریکا، احتمال سقط یک جنین مذکر، در ماه سپتامبر ۲۰۰۱ بیش از ماه های پیش و پس از آن بوده است.

جنگ اسراییل- لبنان در سال ۲۰۰۶ یک پرونده جدید را باز کرده است؛ نه فقط به این خاطر که مادران، در این جنگ، در معرض تروما بودند، بلکه بدین دلیل که این دوره تروما بسیار کوتاه بود. بدین معنا که محققان می توانستند در یک ظرف سه ماهه آثار یک دوره جنگی کوته را با دوره صلح کوتاه مقایسه کنند؛ نیز می توانستند حاملگی یک زن را در دوره جنگی با حاملگی اش در دوره صلح مقایسه کنند.

چرا برخی زنان پسرزا هستند و برخی نه؟

این احتمال که فرزند زنی که در دوره جنگ به سر برده، نارس یا کم وزن باشد نسبت به برادران یا خواهرانش بیش تر است. هم چنین، اگرچه این تحقیق، به وضع زنان لبنانی نپرداخته ولی نشان داده که در اسراییل، زنان عرب نسبت به زنان یهودی، نتایج بدتری در تولد فرزندان شان گرفته اند.

البته نه آن قدر که تکان دهنده و هول آور باشد، ولی تماس مادران با ذرات هسته ای سبب می شود که مقدار بسیار کمی از آن مواد در رحم وی نیز پیدا شود. از میان بچه های سوئدی ای که دوران جنینی شان در روزگار بحران هسته ای چرنوویل سپری شده بود وقتی به دبیرستان رفتند، آن هایی که مادران شان در معرض تشعشعات بیش تری بودند، نسبت به بقیه دانش آموزان، در آزمون جامع عملکرد ضعیف تری داشتند.

تماس با آلاینده های هوا هم نتایج مشابهی دارد. مطابق نتایج یکی از تحقیقات جالب، درباره سیسم پیش پرداخت تلفنی عوارض جاده ها (به جای توقف در ترافیک پرداخت عوارض)، گویا این سیستم پرداخت تلفنی، که از ترافیک بزرگ راه های نیوجرسی و پنسیلوانیا کاسته، و بدین وسیله، کیفیت هوا را بهبود بخشیده، بر سلامتی جنین هم موثر بوده است. در میان زنان بارداری که در فاصله کم و بیش یک مایلی از محل های تحت پوشش این سیستم زندگی می کنند، تولد بچه های زودرس، به اندازه ۸.۶ درصد، و تولد بچه های کم وزن، ۹.۲ درصد کم تر شده است.

*مترجم و محقق حوزه علوم انسانی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سين

      دختر و پسر شدن بچه اصلا ربطي به خانم نداره عزيزم..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا تحقیقات اخیر نشان داده به خانوم ها مریوطه.

      • lمیترا

        عزیزم خیلی خیلی ربط داره هر دو والد در جنسیت تاثیر گذار هستن اگه مردها تعداد فوق العاده اسپرم نر هم داشته باشه اما محیط بدن مادر مناسب نباشه هیچ کدوم به مقصد نمی رسن و اسپرم های ماده به تخمک خواهند رسید.

      • بدون نام

        من به عنوان ی ماما به نظرات میترا تا بود خندیدم یکم مطالعه کنین

    • بدون نام

      چه تیتر بدی ... پسر زا بودن هنوز خیلی مهمه ؟!!

      پاسخ ها

      • مادر

        متاسفانه بله
        هنوز مهمه

      • بدون نام

        آره چون اگر به دليل شرايط ذكر شده مثل استرس و جنگ پسر كمتر به دنيا بياد و تعداد دختر ها بيشتر بشه از لحاظ مسائل طبيعي و ازدواج مشكل براي جامعه ايجاد ميشه

    • اميد

      من پسر دارم.تغذيه هردونفر مهمه.ا-مردبايد گرمي جات مصرف بكنه مثل :عسل،فلفل،سيروساير منابع٢-زن ازمصرف موادحاوي كلسيم تازمانيكه نطفه منعقد نشده ،خيلي كم مصرف بكنه.٣-بهترين زمان براي بچه پسرداشتن،داشتن رابطه در نيمه اول سال وهواي گرمه.

    • حبیب

      یکی از همکاران ما پسر می خواست خودش رو بست به رژیم پیاز و با هر غذایی پیاز می خورد. بعد از یک سال هم پسردار شد.

    • بدون نام

      پسر دختر هر دو امانت خدا دست مان اولاد صالح و سالم بزرگترین نعمت خداس حالا چه دختر چه پسر

    • بدون نام

      عجبااااا

    • سحر

      اصلا جنسیت به زن مربوط نمیشه چون دو کروموزوم XX دارن ولی مردا XY دارن که اگر xمرد با x زن بره میشه دختر، اگر y مرد با x زن بره میشه پسر.

    • فاینا

      کاملن با میتراموافقم
      اگه واژن زن اسیدی باشه دبچه دخترو اگه قلیایی باشه پسر .درسته مرد 2نوع ژن داره اما بدن زن تعین میکنه کدوم ژن ب تخمک برسه اگ اسیدی باشه y میمیره و شانسی نداره لقاح بشه

    • مهسا

      سلام رژیم زیاد اثر نداره مهم زمان لقاح هست در اولین روزای ازاد شدن تخمک اگه نزدیکی انجام بشه میشه پسر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آزاد شدن تخمک یعنیکی وچطور

    • ثنا

      در بعضی رحم‌ها پسر ودر بعضی دختر قرار میدهیم و بعضی را تا مدت که دست ما بود خالی .سخن خداوند است پس همه ساکت شن لطفا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الله اکبر؛بنازم به قدرتت خدا توچقدر زور داری به هرکه بخوای عنایت می کنی ازاینکه منا ذلیل کردی می دانم چقد بزرگ وتوانایی من مغروربودم اما الان پشه هم نیستم

    • مهیا

      با سلام خدمت شما و خسته نباشید به خاطر تمام زحماتی که میکشید...اما کاش تصاویر و کلیپ های خانوم هایی که حدود حجاب خدا رو رعایت نکردن یعنی اون میزان واقعی گردی صورت یا دست ها تا مچ و... رو کامل نپوشوندن یا آرایش دارن یا... رو توی سایت یا پیج و کانالمون قرار ندیم، تا مردهای نامحرمی که اونارو توی فضای مجازی میبینن، چون دیدن خارج از حدود حجاب خدا و با آرایش این خانوم ها براشون گناهه...خدای نکرده ما باعث این گناه نباشیم. انشاءالله موفق باشید

    • آهو

      من این متنو نخوندم ولی از تیترش پیداست چقدر کوته فکر و احمق تو جامعه داریم
      واقعا که ایران کشور زن ستیزیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج