جاباما
۲۴۸۵۶۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

ویتامین های مفید برای زنان باردار

در دوران بارداری تأمین ویتامین های مورد نیاز بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا كودك برای رشد سلول، استخوان و اندام های خود به ویتامین ها و موادی كه مادر مصرف می كند، نیاز دارد تا بتواند از سلامت برخوردار شود.

نی نی سایت: در دوران بارداری تأمین ویتامین های مورد نیاز بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا كودك برای رشد سلول، استخوان و اندام های خود به ویتامین ها و موادی كه مادر مصرف می كند، نیاز دارد تا بتواند از سلامت برخوردار شود.

ویتامین های مفید برای زنان باردار

به دلیل اهمیت موضوع پزشكان عموماً ویتامین ها و مواد معدنی خاصی مانند كلسیم، اسید فولیك و آهن را در دوران بارداری تجویز می كنند.

كلسیم

دریافت ۱۲۰۰ میلی گرم كلسیم در روز برای زنان باردار ضروری است. اگر این میزان كلسیم به بدن زنان باردار نرسد آنها با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به پوكی استخوان قرار می گیرند زیرا جنین در حال رشد كلسیم مورد نیاز خود را از طریق استخوان های مادر دریافت می كند.

از این رو مادران باید از دریافت روزانه این میزان اطمینان حاصل كنند. علاوه بر این كلسیم به ساخته شدن استخوان های كودك كمك كرده در كاهش فشار خون مادر مؤثر است، در حالی كه از فشار خون ناشی از كمبود كلسیم در ایام بارداری نیز جلوگیری می كند. همچنین كلسیم تأثیرات مثبتی نیز بر وزن كودك هنگام تولد دارد.

داروهای مكمل كلسیم حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم كلسیم است و زنان باید بقیه این میزان را از طریق نوشیدن شیر و محصولات لبنی تأمین كنند.

عدم دریافت كلسیم به میزان كافی در موارد حاد می تواند، عوارض خطرناكی را به دنبال داشته باشد. برای مثال كودكان آنها در معرض خطر ابتلا به مسمومیت ناشی از سرب قرار می گیرند.

فولیك اسید

زنان باردار باید طی بارداری و پیش از آن روزانه ۴۰۰ میكروگرم فولیك اسید مصرف كنند زیرا بسیاری از بیماری ها مانند كم هوشی مغزی كودك پیش از مطلع شدن مادر از بارداری اش رخ می دهد.

از این رو زنان باید این ماده را قبل از بارداری به میزان كافی مورد مصرف قرار دهند. مطالعات نشان می دهد كه مصرف این ماده می تواند مانع از بروز لب شكری و مشكلات قلبی در كودك شود. داروهای مكمل حاوی ۶۰۰ الی ۱۰۰۰میكروگرم اسید فولیك است.

بسیاری از غذاها بطور طبیعی حاوی فولات (فرم طبیعی اسید فولیك) هستند، اما فولات طبیعی به راحتی توسط بدن جذب نمی شود.

از این رو مصرف مكمل ها حداقل یك ماه پیش از بارداری توصیه می شود. مواد غذایی حاوی فولات زیاد عبارتند از سبزیجات با برگ های سبز، پرتقال، آب پرتقال، حبوبات خشك و بنشن ها.

ویتامین های مفید برای زنان باردار

آهن

آهن یك ماده ضروری برای زنان است كه اهمیت آن در دوران بارداری دو برابر می شود. زنان باردار برای قوی ماندن به آهن نیاز دارند زیرا نوزاد آهن ذخیره شده در خون آنها را جذب می كند. زنان بارداری كه میزان آهن موجود در خون آنها كم است، احساس خستگی مفرط و ضعف دارند.

علاوه بر این بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار گرفته و احتمال خونریزی زیادی را هنگام زایمان دارند. آهن همچنین برای شكل گرفتن گلبول های قرمز در كودك لازم است. میزان آهن مورد نیاز در دوران بارداری ۲۷ میلی گرم بوده و مكمل ها حاوی ۲۰ الی ۶۰ میلی گرم آهن هستند.

پزشكان مصرف مكمل آهن را به همراه آب پرتقال یا آب میوه پیشنهاد می كنند زیرا ویتامین ث جذب آهن را افزایش می دهد.

از آنجایی كه كاهش و افزایش مصرف ویتامین ها و مواد معدنی هر دو برای زنان باردار مضرند، ضروری است كه زنان باردار توجهات لازم را در این زمینه مبذول داشته و با پزشك خود در زمینه افزایش و یا كاهش مصرف مشورت كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج