۲۴۸۷۶۳
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

توضیح ظریف درباره رفتار زشت وزیر سعودی

وزیر خارجه درباره برنامه دیدار با وزیر امور خارجه عربستان گفت: من درخواستی برای ملاقات با مقامات عربستان نداشتم. وی درباره حادثه منا افزود: در این شرایط الزام وجود داشت که اقدام به شناسایی مفقودین و مجروحین و جان باختگان کنیم و همکاری خوبی از سوی سعودی ها در این زمینه انجام نشد. دوستان از من درخواست کردند در اینجا تماس های مورد نیاز برقرار شود و من بدون این که درخواستی مطرح کنم، نمایندگی ما با نمایندگی طرف مقابل این موضوع را مطرح کرد که امکان این گفت وگو ایجاد نشد.

پایگاه خبری انتخاب: محمد جواد ظریف در ارتباط مستقیم تصویری از نیویورک با برنامه گفتگوی ویژه خبری با تشریح برنامه های حضور جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار با روسای کشورهای مختلف اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان ملل سالانه فرصتی استثنایی برای مسوولان کشورها است که ضمن مشارکت فعال در یک برنامه جهانی، ملاقات ها و گفت وگوهایی در حاشیه مجمع داشته باشند.

وی توضیح داد: این روش کم هزینه ترین و راحت ترین روش برای مسوولان کشورها است که با یک سفر تعداد بالایی ملاقات انجام دهند از این رو وقت روسای کشورها و وزرای امور خارجه با ملاقات ها پر می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امسال ما اجلاسی برای اهداف ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ با عنوان اهداف توسعه پایدار داریم؛ پیشتر اهدافی به عنوان اهداف هزاره از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ دنبال شد و از امسال تا سال ۲۰۳۰ میلادی، اهداف توسعه پایدار پیگیری می شود.

ظریف عنوان کرد: این اجلاس، بزرگترین اجلاس سران ملل متحد در ۷۰ سال گذشته است و بیش از ۱۳۰ رییس کشور و دولت در این اجلاس شرکت دارند لذا یکی از بزرگترین فعالیت های دیپلماسی است.

وی ادامه داد: در کنار این، اجلاس هفتادم ملل متحد را داریم که به دلیل تقارن با هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: دکتر روحانی با توجه به جمع بندی بحث هسته ای، فرصتی را برای کشور ایجاد کردند تا موضوعات مورد نظر ما را در بیانات عمومی، مصاحبه ها و دیدارهای خود با سران کشورها، مطرح کند و من نیز این بحث ها را در دیدارهایی که با مقامات مختلف داشتم، ادامه دادم.

ظریف گفت: یکی از موضوعات، شرایط اجرای برجام ،تعهد کشورهای ۱+۵ و جامعه بین المللی به مفاد برجام از جمله سرمایه گذاری در ایران و همکاری های فنی در این زمینه است.

وی با اشاره به استقبال مقامات کشورهای مختلف از همکاری با ایران در زمینه های مختلف تاکید کرد: برخورد طرفینی که رییس جمهوری با آنان دیدار داشته مثبت بوده و همه اعلام کردند در همکاری های هسته ای با ایران حضور دارند؛ همکاری در زمینه ایمنی هسته ای، سرمایه گذاری، کارآفرینی از جمله بحث های مطرح شده بوده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: بحث دیگر درباره وضعیت منطقه بود و همه کشورها به نقش ایران به عنوان مقتدرین کشور منطقه و ایجاد منطقه ای امن و با ثبات خاورمیانه با محوریت ایران تاکید کردند.

ظریف ادامه داد: حادثه منا ذهن هیات ایرانی را به خود معطوف کرده و از اینجا هماهنگی های لازم را با همکارانم در تهران و عربستان برای رسیدگی به شرایط مصدومین این حادثه انجام دادیم. رییس جمهوری نیز در گفت وگو با اسحاق جهانگیری معاون اول، مرتب این مسئله را پیگیری می کند و در همه ملاقات ها به این موضوع پرداخته می شود.

به گفته وی، توجه به مصدومان، رسیدگی به ابعاد سیاسی و حقوقی این موضوع از مباحثی بوده که در دیدارهای مختلف به آن پرداخته شده است.

وزیر امور خارجه درباره دیدار خود با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا توضیح داد: موضوع اصلی دیدار ما، اجرای برجام بود. ما نسبت به برخی اظهاراتی که در دوماه اخیر در فضای سیاسی آمریکا از سوی افراد مختلف مطرح شده اظهار نگرانی کردیم و گفتیم این اظهارنظرها می تواند زمینه را برای اطمینان سازی برجام ناهموار کند. سپس درباره حوزه تعهدات برداشته شدن تحریم ها به گفت وگو نشستیم.

ظریف ادامه داد: طرف آمریکایی تاکید کرد که متعهد به اجرای برجام است و اطمینان های لازم را برای اجرای این مهم داده است.

وی تاکید کرد: از هفته آینده زمینه برای اجرای برجام بعد از نظر مجلس شورای اسلامی فراهم است و ما در این زمینه وارد مذاکرات اجرایی می شویم.

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: ما از ابتدا گفتیم مذاکراتمان با آمریکا تنها درباه مسئله هسته ای است. برخی اوقات در جلسات موضوعاتی از سوی طرف مقابل مطرح می شود اما همان گونه که گفتیم بر اساس چارچوب مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری، در مذاکره دیشب وارد مذاکره درباره بحث سوریه و یا سایر مباحث نشدیم.

ظریف درباره دیدار خود با موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در مذاکرات با اتحادیه اروپا در سه حوزه اجرای برجام و تعهدات ۱+۵، روابط دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا و از سرگیری گفت وگو ها در سطوح مختلف با موضوعات متعدد، موضوعات منطقه ای و پایان دادن به فجایع منطقه ای گفت وگو کردیم.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد با احساس جدیدی که در اروپا ایجاد شده و فوریت مقابله با افراط گری، هماهنگی بین المللی برای مقابله با این امر انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امروز سیاست های غلط کمی تعدیل شده و در اظهارات عمومی مسوولان اروپایی، درباره منطقه و سوریه واقع بینی بیشتری دیده می شود و امیدواریم در مقابله با افراطی گری در عراق، سوریه و یمن که صلح منطقه را به خطر انداخته بتوانیم مقابله کنیم.

ظریف عنوان کرد: جامعه بین الملل در این زمینه وظایف خطیری دارد که از جمله آن ممانعت از کمک به گروه های افراطی و تامین مالی گروه های افراطی است.

وی گفت: احساس می کنم جامعه جهانی نقش جدی ایران در منطقه را می دانسته اما به دلیل برخی ملاحظات سیاسی این واقعیت را نادیده می گرفته و امروز به این نتیجه رسیدند که بدون ایران ثبات منطقه ممکن نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با توجه به حرکت برای حل مسئله هسته ای، دنیا امروز منطقه ما را، با نگاهی واقعی و به صورت جدی دنبال می کند.

ظریف تاکید کرد: ایران از ابتدا در مقابله با افراط گرایی و تروریست نقشی فعال داشته و روسیه هم در این زمینه فعال بوده است؛ این محور مشترک برای مبارزه با تروریست می تواند نمونه برای همکاری بین المللی باشد.

وی تصریح کرد: اگر کشورها به دنبال مبارزه با ترور هستند، روشش این نیست که سیاست های یک بام و دو هوا داشته باشند و با انتخاب سیاست های نادرست، آب به آسیاب دشمن بریزند.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره برنامه دیدار با وزیر امور خارجه عربستان یادآور شد: همکاران ما که در عربستان حضور دارند نگرانی هایی از میزان همکاری ها و مشکلات ناشی از حادثه منا دارند.

ظریف ادامه داد: همکاری ها ناقص بود و نمایندگان کنسولی که باید دسترسی های لازم برای کمک به آسیب دیدگان را می داشتند این امکان را پیدا نکردند.

وی گفت: در این شرایط الزام وجود داشت که اقدام به شناسایی مفقودین و مجروحین و جان باختگان کنیم و همکاری خوبی از سوی سعودی ها در این زمینه انجام نشد. دوستان از من درخواست کردند در اینجا تماس های مورد نیاز برقرار شود و من بدون این که درخواستی مطرح کنم، نمایندگی ما با نمایندگی طرف مقابل این موضوع را مطرح کرد که امکان این گفت وگو ایجاد نشد.

وزیر امور خارجه با بیان این که در سایر دیدارهای من و رییس جمهوری، موضوع حادثه منا پیگیری می شود، تاکید کرد: پس از آن که طرف مقابل مستقیم جواب نداد از طریق امیر کویت درخواست کردیم این موضوع را پیگیری کند و از امروز صبح وضعیت رسیدگی های مورد نیاز کمی بهتر شده است.

ظریف ادامه داد: در ساعات آینده اجساد از مکه به جده منتقل می شود تا شرایط انتقال پیکر حجاج به کشورمان فراهم شود.

وی با عرض تسلیت به مسلمانان جهان به دلیل فاجعه رخ داده در منا یادآور شد: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند این افراد به خدا رسیدند و این یک سعادت بزرگ برای آنان و این تلخی برای ما است.

وزیر امور خارجه اظهار امیدواری کرد با رسیدگی به وضعیت حجاج و بازگشت آنان به میهن اسلامی، اقدامات سیاسی و حقوقی برای جلوگیری از وقوع این اتفاق در دستور کار قرار گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابي

      احسنت بر هوش و فراصتت ، اونايي كه ميگن رييس جمهور يا وزير خارجه بخاطر فاجعه منا نبايد ميرفتن سفر نيويورك از اين هوش تهي هستند ضمن اينكه مسئله به امنيت ملي مربوط بوده كه خدارو شكر مملكت شوراي امنيت ملي داره خوبشم داره كه در كنار معاون اول و وزرايي كه رفتن مكه حضور داشت ، هر كار لازمي كه بايد ميشده شده دستورات هم از همون طرف ابلاغ شده حالا بعضيها مثل روزنامه هميشه مخالف دولت كيهان دنبال چي ميگرده و از اين آب گل آلود ميخواد نهنگ صيد كنه جاي تعجب و تاسف داره والا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج