۲۴۸۸۷۵
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

۵ روز تا اولین جلسه دادگاه میلیاردر نفتی

بعد از دو سال انتظار در نهایت اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی یا همان میلیاردر نفتی معروف، شنبه آینده یازدهم مهرماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار می شود.

خبرگزاری ایرنا: بعد از دو سال انتظار در نهایت اولین جلسه دادگاه بابک زنجانی یا همان میلیاردر نفتی معروف، شنبه آینده یازدهم مهرماه در دادگاه انقلاب تهران برگزار می شود.

«ب. ز» وقتی برای اولین بار بر سر زبان ها افتاد همه بدنبال آن بودند که این اسم به چه کسی تعلق دارد؛ وزارت نفت اعلام کرده بود این فرد پول های حاصل از فروش نفت را به حساب دولت نریخته است و بیش از ۲ میلیارد دلار به این وزارتخانه بدهکار است.

* بابک زنجانی تاجری که تجارتش را با دباغی شروع کرد

بعد از مدتی کوتاه و قبل از بازداشت شدن این فرد، مشخص شد او کسی نیست جز بابک زنجانی؛ تاجری که در کنار تجارت، نفت، می فروخت، باشگاه فوتبال می خرید، شرکت هواپیمایی داشت، سهامدار بانک بود و در پروژه های سینمایی هم فعالیت می کرد.

از ادعای خود بابک زنجانی در دوران سربازی در اردکان و راننده مرحوم نوربخش رییس وقت بانک مرکزی بودنش، زندگی شخصی و تصمیم گیری اش مبنی بر تزریق دلارهای بانک مرکزی برای کنترل بازار که بگذریم، باید بگوییم که او ابتدا سالامبور یا دباغی بود که پوست گوسفند را به کشورهای خارجی از جمله ترکیه می فروخت.

بابک زنجانی، به گفته خودش دارای بیش از ۷۰ شرکت از جمله شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم، «اولین بانک سرمایه گذاری اسلامی» در مالزی، سهامدار شرکت هواپیمایی انور ترکیه، مؤسسه مالی اعتباری در امارات و بانک ارزش تاجیکستان است. او همچنین شرکت هایی در دبی، ترکیه و تاجیکستان دارد.

زنجانی پیش تر در مصاحبه ای گفت بود که هم اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با ۱۷ هزار نفر پرسنل مشغول ارایه تجارت و خدمات است.

* دیماه ۹۲، تاریخی که میلیاردر نفتی بازداشت شد

بابک زنجانی در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲ توسط دادستانی کل کشور بازداشت شد و براساس اظهارات بیژن نامدار زنگنه، کمیته مشترک کمیسیون های اصل نود و انرژی مجلس طی ششم بهمن سال ۱۳۹۲ به منظور پیگیری پرونده بدهی نفتی وی تشکیل شد.

در این کمیته علاوه بر نمایندگانی از کمیسیون های اصل نود و انرژی مجلس، نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی عضویت دارند؛ البته این در حالی است که به گفته ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور، این سازمان پیش از بازداشت «ب.ز» به پرونده وی ورود کرده است.

*اعلام دولت انگیس مبنی بر رفع تحریم بابک زنجانی

میلیاردر نفتی در سال ۲۰۱۲ در فهرست تحریم های اروپا و امریکا قرار گرفت. مهرماه سال گذشته (۹۳) بود که دولت انگلیس اعلام کرد، چند شرکت و فرد از فهرست تحریم های اش خارج شده اند که یکی از آن ها بابک زنجانی بود.

با خارج شدن او از فهرست تحریم ها بارقه های امید را در بازگرداندن اموال مردم ایجاد کرد و این سووال در اذهان شکل بست که آیا اموال بلوکه شده او به کشور بازمی گردد یا نه؟

* رفع تحریم تاثیری بر بازگرداندن اموال نداشت

معاون اول قوه قضاییه در شصت و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفته بود که در رابطه با این پرونده پنج تن بازداشت هستند و اکنون تعداد بازداشتی ها بیشتر شده است و یکی از مدیران نفتی و ۲ یا سه تن در ارتباط با این پرونده هم بازداشت شده اند که این بازداشتی های مستقیم تعدادشان بیشتر شده است و برخی ارتباط مستقیم پولی با این پرونده نداشتند اما در هر صورت ارتباط هایی وجود داشته است و باید گفت که آن مدیر یکی از مسوولان فعلی هم هست.
حجت الاسلام والسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در شصت و هشتمین نشست خبری اش از ادامه داشتن تحقیقات وهمچنین صادق نبودن این فرد خبر داده بود و اظهار داشت که اتفاق جدیدی به لحاظ نقدینگی در این پرونده نیفتاده است و در مورد سایر اموال، کارشناسان در حال بررسی و شناسایی هستند.

هفتادمین نشست خبری سخنگوی قضا، سووال واقعیت داشتن یا نداشتن رفع تحریم بابک زنجانی از سوی دولت انگلیس و اینکه آیا این موضوع در بازگرداندن اموال تاثیری دارد یا نه مطرح شد و محسنی اژه ای اینگونه پاسخ داد که درباره موجودی و نقدینگی در بانک های تاجیکستان و مالزی مربوط به وی چیزی اثبات نشده است.

وی همچنین گفت که متهم ادعا می کرد در بانک های این دو کشور و برخی بانک های اروپایی ارز دارد که آن هم به اثبات نرسید اگر هم باشد مبلغی ناچیز است که عددی نیست.

محسنی اژه ای اضافه کرد: برخی اموال غیرمنقول همانند سهام در بعضی کشورهای همسایه و منطقه متعلق به وی، مورد شناسایی قرار گرفته است و اقداماتی هم بر روی آن صورت داده ایم که وکلایش در جریان این موارد هستند؛ اما در حال حاضر رفع تحریم، تأثیر چندانی در این قضیه ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: اگر ادعای داشتن مبالغی پول و نقدینگی در خارج از کشور از سوی وی ثابت شده باشد، رفع تحریم ها موثر است اما تاکنون چیزی به اثبات نرسیده است. از جزئیات آن خبری ندارم و من هم همانند شما تنها مطلع هستم.

* پول هایی که وجود دارد اما میلیاردر نفتی همکاری نمی کند

سخنگوی دستگاه قضا در نشست های خبری متعدد از عدم همکاری بابک زنجانی در بازگرداندن پول ها خبر داده و گفته بود، میلیاردر نفتی با کارشناسان و دستگاه قضا آنگونه که باید همکاری نمی کند و اگر همکاری خوبی می داشت زودتر از این ها می شد به نتیجه رسید.

عزت الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا با تاکید این مطلب که پول حاصل از فروش نفت در جایی وجود دارد، گفت: با رفع تحریم بابک زنجانی، بهانه او مبنی بر وجود مانع تحریم برای بازگرداندن اموالش از بین رفت.

وی با بیان اینکه زنجانی تاکنون واقعیت را نگفته است، اظهار کرد: آدرس هایی که او درخصوص اموالش داده نادرست بوده است اما به هرحال، پول ها وجود دارد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه وزارت امور خارجه برای پیدا شدن پول ها باید تلاش بیشتری انجام دهد، ادامه داد: این پول ها که به آتش زده نشده است و مطمئنا در جایی وجود دارد و با تلاش بیشتر وزارت امور خارجه امیدواریم هرچه زودتر بازگردانده شود.

* پرونده ای 209 جلدی با هر جلدی 200 صفحه

سخنگوی قوه قضاییه در هشتاد و سومین نشست خبری در مورد پرونده بابک زنجانی گفت: این پرونده 209 جلد دارد که هر جلد حداقل 200 صفحه است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای در هشتاد وسومین نشست خبری خود با بیان اینکه هشت وکیل مشغول مطالعه پرونده بابک زنجانی هستند، افزود: پرونده نفتی آقای بابک زنجانی و دو نفر از متهمین، هشت وکیل دارد که چهار نفر از طرف وزارت نفت، یک نفر از طرف بابک زنجانی و سه نفر از طرف دو متهم دیگر مشغول مطالعه آن هستند.

وی با بیان اینکه این پرونده، سنگین است و اوراق زیادی دارد، ادامه داد: 11 مهر سال جاری، جلسه رسیدگی به این پرونده تعیین شده است که اگر وکلا تا آن موقع مطالعه را تمام کنند، دادگاه برگزار می شود.

* تقاضای استمهالی که پاسخی دریافت نشد

وکیل بابک زنجانی در همین راستا در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا از حجم وسیع پرونده موکلش گفته و از مطالعه تمام پرونده تا زمان دادگاه اظهار عجز کرده بود.

رسول کوهپایه ای زاده با بیان اینکه تا زمان دادگاه نمی توانم دوسوم پرونده را مطالعه کنم از دادگاه تقاضای استمهال کرد و خواستار به عقب انداختن اولین جلسه دادگاه میلیاردر نفتی شد که البته ظاهرا به این درخواست او پاسخی داده نشده است و قرار است دادگاه در همان تاریخ مقرر یعنی یازدهم مهرماه امسال شنبه آینده برگزار شود.

* علنی بودن یا نبودن جلسه دادگاه

دادگاه میلیاردر نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار خواهد شد اما در مورد علنی یا غیرعلنی بودن جلسه دادگاه، چیزی مشخص نیست.

سخنگوی دستگاه قضا در آخرین نشست خبری اش دراین مورد گفت: علنی یا غیر علنی بودن جلسه دادگاه میلیاردر نفتی بر عهده و به تشخیص قاضی پرونده است.

وکیل مدافع بابک زنجانی نیز در این باره گفت: هنوز به ما اعلام نشده است که جلسه دادگاه علنی است یا نه؛ اما من و موکلم خواستار علنی برگزار شدن جلسه دادگاه به منظور تنویر افکار عمومی هستیم.

کوهپایه ای زاده ، همچنین گفته بود به لحاظ حساس بودن و پیچیدگی های خاصی که این پرونده دارد نمی توان پیش بینی کرد دادگاه علنی برگزار می شود یا غیرعلنی.

به هر حال، پس از دو سال انتظار، درنهایت جلسه دادگاه بابک زنجانی تا پنج روز دیگر برگزار می شود و همه و همه به ویژه مردم بار دیگر در انتظار اجرای عدالت از سوی قوه قضاییه هستند؛ از آنجا که قوه قضاییه طی دو سال اخیر گام بلندی در راستای عدالت و پرونده های کلان اقتصادی برداشته است، این انتظار پابرجاست که به این پرونده نیز به نحو احسن رسیدگی شود و پول بیت المال به کشور برگردد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج