۲۴۸۸۷۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

زمان انتقال پیکر ۱۳۰ جان‌ باخته منا

معاون کنسولی وزیر امورخارجه گفت: پیکر ۱۳۰ نفر از جان باختگان مصیبت بار منا از ظهر سه‌شنبه به کشور منتقل می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: معاون کنسولی وزیر امورخارجه گفت: پیکر ۱۳۰ نفر از جان باختگان مصیبت بار منا از ظهر سه‌شنبه به کشور منتقل می‌شود.

حسن قشقاوی با بیان اینکه روند همکاری دولت عربستان با مقامات ایرانی به منظور رسیدگی به حال مصدومان و انتقال جان باختگان حادثه منا بهتر شده افزود: تشریفات انتقال ۱۳۰ نفر از جان باختگان حادثه منا به داخل کشور صورت گرفته است.

وی گفت: در چهار نقطه مکه آلبوم های عکسی تهیه شده و خانواده ها می توانند برای شناسایی بستگان خود به آن مراجعه کنند.

قشقاوی که در برنامه تیتر شبکه خبر سخن می‌گفت، افزود: هیئت هایی از سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری هم مرتب به بیمارستان‌ها سرکشی می کنند تا مصدومان و حجاج ایرانی را شناسایی کنند.

وی گفت: امیدواریم روند انتقال جان‌باختگان و مداوای مصدومان سرعت بیشتری یابد.

معاون کنسولی وزیر امورخارجه افزود: ویزای سفر وزیر بهداشت و آقای ضیائی رئیس هلال احمر صادر شده است و امیدواریم ویزای هیئت کنسولی نیز به زودی برای پیگیری امور صادر شود.

قشقاوی گفت: همه تلاش ما از سفر هیئت های ایرانی به عربستان، یاری رساندن به نیروهای عربستانی است و از طرفی کمک کردن به نیروهای امدادی و ستادی ایرانی تا بتوانند خدمات بهتری را به حجاج داشته باشند.

وی افزود: هیئت اول متشکل از آقای هاشمی وزیر بهداشت و همراهانشان روز دوشنبه به سوی عربستان عزیمت می کنند؛ مگر مسئله غیرمترقبه ای پیش بیاید.

قشقاوی گفت: هنوز ویزایی برای آقای جنتی وزیر ارشاد و بنده از وزارت خارجه صادر نشده است.

وی افزود: حضور رئیس جمهور در نیویورک و دیدارهایی که با مقامات داشت در تسهیل روند همکاری ها مؤثر بود.

معاون کنسولی وزیر امورخارجه با اشاره به اظهارات وزیر امورخارجه عربستان گفت: وی عنوان نکرده که شخصیت سیاسی برای پیگیری امور در عربستان حاضر نشود بلکه خواسته است با موضوع برخورد سیاسی نشود که ما نیز در مقابل پاسخ دادیم حضور هیئت های ایرانی در عربستان وظیفه انسانی است و آنها به دنبال امدادرسانی به حجاج کشورشان هستند.

قشقاوی افزود: همه جوامع انسانی چنین اعمال انسان دوستانه‌ای را انجام می دهند حتی غیر مسلمانها از کمک به همنوعان دریغ نمی‌کنند.

وی با اشاره به آمار گسترده مجروحان این حادثه گفت: این حادثه در مجموع بیش از ۵ تا ۶ هزار نفر جان باخته و مصدوم دارد اما نمی‌دانیم چرا عربستان اصرار دارد آمار جان باختگان را ۷۱۷ نفر اعلام کند.

قشقاوی افزود: پیکر جان‌باختگان حادثه باید هر چه سریعتر بازگردد و مصدومان هم باید درمان شوند، اینها الفبای اصول انسانی است و دولت عربستان نیز بابت این حادثه باید عذرخواهی کند و این امر بدیهی، متداول و غیرسیاسی است.

وی در ادامه با اشاره به روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان گفت: کشورها در چنین شرایطی ترجیح می دهند امور در چارچوب روابط دیپلماتیک و دوجانبه حل شود به ویژه آنکه ما با کشور عربستان معاهداتی نیز داریم.

معاون کنسولی وزیر امورخارجه افزود: نخستین معاهده میان دو کشور مربوط به سال ۱۳۰۸ هجری شمسی است که دو کشور عهدنامه مودت را امضا کردند و برخی مفاد آن راجع به حفظ جان حجاج است، همچنین در سال ۱۳۴۶ میان دو کشور موافقتنامه فرهنگی امضا شده که در آن به مسائل مربوط به امور زائران اشاره شده و در ۱۵ سال اخیر نیز یادداشت تفاهم امنیتی امضا شده، علاوه بر اینها پروتکل هایی میان دو کشور وجود دارد.

قشقاوی گفت: بر این اساس ایران می تواند در مورد حوادث اخیر در محاکم عربستان اقامه دعوا کند که در این شرایط یا ایران ادله طرف عربستانی را می پذیرد و یا ادعای خود را به محاکم بین المللی ارجاع می دهد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت سازمان همکاری های اسلامی افزود: مقر این سازمان در عربستان است و تحت نفوذ این کشور، از طرفی باید دید ۱۸ کشوری که در این حادثه تلفاتی داشتند چقدر وارد میدان می شوند.

قشقاوی با بیان اینکه اجلاس وزرای کشورهای اسلامی در پیش است گفت: این اجلاس فرصت خوبی است که وزیر امورخارجه می تواند از آن استفاده کند.

وی افزود: رئیس جمهور در سفر خود با آقای بان کی مون موضوع را مطرح کرده و غیر از آن حتماً از ظرفیت های آتی استفاده خواهد شد ضمن آنکه وزارت خارجه دستورالعملی به رؤسای نمایندگی ها داشته تا سفیران کشورمان رایزنی هایی را با مقامات کشورها در رابطه با این حادثه مصیبت بار داشته باشند.

معاون کنسولی وزیر امورخارجه گفت: موضوع مدیریت حج بحث وزارت خارجه نیست و این امر با توجه به آن که امری مذهبی است متولیان خاص خود را دارد.

قشقاوی افزود: ما وظایف سیاسی و دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار می دهیم و با توجه به عمق فاجعه از مردم تشکر می کنیم.

وی گفت: هم اکنون اولویت ما بازگشت جان باختگان، مداوای مصدومان و همچنین بازگشت بیش از ۶۰ هزار حاجی است که در عربستان حضور دارند و ما هر چقدر هوشمندانه تر عمل کنیم این جریان بهتر مدیریت می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج