۲۴۹۰۳
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

ارگانیك باز شوید!

در این گزارش با محصولات ارگانیك و فوایدشان، كودهای شیمیایی و ضررهایشان، محل تهیه محصولات ارگانیك و نمونه‌هایی از این محصولات آشنا می‌شوید؛ محصولاتی كه با مصرفشان می‌توانید خودتان را چند گام به سلامتی نزدیك‌تر كنید. شاید به كارتان بیاید و شما هم به جامعه ارگانیك‌بازها بپیوندید!

ارگانیك باز شوید!

ارگانیك باز شوید!

برترین ها: مریضی زیاد شده است. حالا گذشته از استرس و آلودگی‌های صوتی كه روی سلامت انسان‌ها تاثیرگذار هستند این روزها خوراكی‌ها هم دردسرساز شده‌اند. میوه‌ها و سبزی‌هایی كه قبلا قرار بود مغذی باشند و سرشار از ویتامین‌ها و مفید برای سلامتی ما این روزها مشكوك شده‌اند. دست خودشان هم نیست. آنقدر كود شیمیایی و آفت‌كش به خوردشان داده‌اند و در ژن‌هایشان دستكاری كرده‌اند كه از حالت طبیعی‌شان خارج شده‌اند. دیگر هیچ تضمینی نیست سبزی‌هایی كه می‌خوریم همان خواص سابق را داشته باشند. از طرف دیگر به خاطر همین مواد شیمیایی، تغییرات در سطح كره زمین هم زیاد شده است؛ خاك‌هایی كه آلوده می‌شوند یا حداقل سفت می‌شوند و غیرقابل رویش، آب‌هایی كه به خاطر مواد شیمیایی آلوده می‌شوند و زندگی آبزیان را به خطر می‌اندازند، زندگی آبزیان هم كه به خطر بیفتد مدتی بعد زندگی ما به خطر می‌افتد. همه اینها نتیجه ناآگاهی انسان و مصرف بی‌رویه همین مواد شیمیایی است. وقتی كه معلوم شد نقشه‌هایی كه برای داشتن آینده سالم كشیده بودیم همه نقش برآب شده‌اند، دانشمندان به تكاپو افتادند تا زمین و ساكنان آن را نجات دهند. یكی از راه‌های اساسی، تولید محصولات ارگانیك بود؛ محصولاتی كه می‌توانند آخرین فرصت نجات ما زمینی‌ها باشند.


ارگانیك باز شوید!

شریک نان یا قاتل جان؟

كودهای شیمیایی كه وارد عرصه كشاورزی شدند همه خوشحال بودند. با خودشان می‌گفتند خب! این هم از بحران غذا كه حل شد. به قول قدیمی‌ها كودهای شیمیایی قرار بود شریك نان انسان‌ها باشند اما قاتل جانشان شدند. افزایش میزان سرطان‌ها به‌خصوص سرطان دستگاه گوارش و سیستم تنفسی بسیار تحت‌تأثیر این مواد شیمیایی است. آنهایی كه فكر می‌كردند كودهای شیمیایی به انسان خدمت می‌كند، حق داشتند. بالاخره جمعیت جهان زیاد می‌شد و باید معضل غذا را حل می‌كردند. آنها نمی‌دانستند معضلات دیگری در راه است. صدسال پیش، كمتر كسی از اثرات وحشتناك این كودها بر سلامت انسان‌ها خبر داشت. همه به فكر تأثیرات مثبت این كشف تازه بودند؛ تأثیراتی مثل بیشتر شدن میزان محصولات كشاورزی تولید شده، محصولاتی كه می‌توانست جوابگوی نیاز آدم‌هایی باشد كه روزبه‌روز برتعدادشان افزوده می‌شد و به‌اصطلاح دچار انفجار جمعیت می‌شدند. این روزها هم ماجراهای تازه‌ای در راه است. خطراتی چهره خودشان را به ما نشان داده‌اند كه باور كردنشان سخت است، یعنی همه چیز زیر سر همان مواد شیمیایی است كه قرار بود آدم‌ها را نجات بدهد؟ یعنی همان‌ها وبال گردن آدم‌ها شده‌اند؟ پاسخ تلخ و كوتاه است؛ بله.


ارگانیك باز شوید!

حالا بیا و درستش کن!

یادتان می‌آید چند سال پیش تصاویری از هندوانه‌های مكعبی شكل پخش شد و تعجب و تحسین همه را برانگیخت؟! آن موقع همه بیشتر به وجوه مثبت تغییرات نگاه می‌كردند. دستكاری‌های ژنتیك در ساختار گیاهان به این دلیل انجام می‌شود كه مثلا ژن فلان گیاه نسبت به سرما یا در برابر فلان آفت مقاوم‌تر شود كه در نتیجه بتوان میزان بیشتری از آن محصول را تولید كرد یا در مناطقی از جهان كه با خطر گرسنگی مواجه هستند بتوان شرایط رشد گیاه را فراهم كرد. ابتدای كار تصور می‌شد تنها نتیجه تولید این محصولات افزایش میزان محصولات كشاورزی و كیفیت بالاتر آنها خواهد بود اما به گفته «مهندس مهدی‌پور»، دبیر انجمن ارگانیك ایران كسی از عواقب «gmo » یا ژن‌های تراریخته خبری ندارد؛ یعنی معلوم نیست در آینده چه اتفاقی بیفتد. از آنجایی كه این تغییرات ممكن است به بدن ما هم انتقال پیدا كند، ناگزیر تأثیرات‌شان را روی سلامت ما نیز خواهند گذاشت. مثلا ممكن است ما با خوردن این گیاهان كه دچار تحولات ژنتیك شده‌اند نسبت به نوعی آنتی‌بیوتیك مقاوم شویم و موقعی كه بدن ما برای مقاومت در برابر بیماری‌ها به آن آنتی‌بیوتیك نیاز دارد، دیگر واكنشی نشان داده نشود. به قول قدیمی‌ها «حالا بیا و درستش كن!»


كودهای شیمیایی دقیقا چه كار می كنند؟

به گفته «دكتر زهرا عبداللهی» در مصاحبه با ایسنا «استفاده بی‌رویه از سموم دفع آفات و كودهای شیمیایی در تولید محصولات غذایی حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد. به همین دلیل در دنیا به تولید محصولات غذایی ارگانیك توجه شده كه مواد‌غذایی سالم و بدون سم و كود شیمیایی تهیه و تولید شوند.»كودهای شیمیایی می‌توانند خسارات جبران‌ناپذیری را به بدن وارد كنند. كودها اغلب مانع جذب مواد ریز مغذی ازراه ریشه گیاهان می‌شوند. گیاه مواد موجود در كودها را جذب می‌كند و ما در اصل همان مواد جذب شده را می‌خوریم. این یعنی افزایش تخت‌های بیمارستانی و كاهش طول عمر را به همین مصرف بی‌رویه از كودهای شیمیایی مدیونیم! كودهایی كه به طرز حیرت‌آوری روی كل اكو سیستم تاثیر می‌گذارند و مواد ریزمغذی را به سمت آب‌های زیر زمینی سوق می‌دهند. آب‌های زیرزمینی به رودخانه و دریاها می‌پیوندند و در نهایت خوراك جلبك‌ها می‌شوند. جلبك‌ها هم كه از این همه غذا در پوست خودشان نمی‌گنجند رشد بسیار زیادی پیدا می‌كنند و تمام اكسیژن دور و برشان را می‌سوزانند. نتیجه خیلی ساده است؛ حیات آبزیان به خطر می‌افتد و مناطق مرده در سطح دریاها افزایش می‌یابند!


دستکاری های ژنتیک به کجا می‌انجامد؟

همه ما در دوران مدرسه با تعریف سیستم آشنا شده‌ایم؛ اجزایی كه همه و همه با هم در ارتباط هستند و یك كلیت را می‌سازند. تغییر در هر یك از اجزا تغییر در اجزای دیگر را به‌دنبال دارد.
پس تك‌تك اعضا باید مراقب تأثیرات بقیه باشند. اگر فقط همین یك نكته در ذهن همه ما ماندگار می‌شد امروز شاهد مشكلات كمتری بودیم. طبیعت این نكته را به خاطر دارد و تمام تلاشش را می‌كند تا از روند طبیعی‌اش خارج نشود اما دستكاری انسان‌ها نتایج معكوسی گذاشته است.
جالب است بدانید، تغییرات ژنتیك اعمال شده روی گیاهان و استفاده از كودهای شیمیایی كه قرار بود ناجی بشریت باشند امروزه نسل بشریت را به نابودی می‌كشانند.

فكرش را بكنید تعداد زنبورهای عسل در خیلی از كشورهای دنیا به همین ۲دلیل روز به روز كمتر می‌شوند.

ممكن است كم شدن تعداد زنبورهای عسل آنقدرها هم مهم جلوه نكند و در نگاه اول بگویید خب حالا عسل نمی‌خوریم، اتفاقی نمی‌افتد كه! اما كار از جایی بیخ پیدا می‌كند كه با یك واقعیت ساده روبه‌رو شویم. واقعیت این است كه همین زنبورهای كوچك وظیفه بسیار بزرگ‌تری را بر عهده دارند؛ وظیفه گرده افشانی در گیاهان و ادامه تولیدمثل نسل‌های گیاهی. بدون وجود این حشره كوچك، باید فاتحه گرده افشانی و به‌دنبال آن تشكیل میوه‌ها را خواند. چرا؟ چون انسان‌ها همچنان به استفاده از كودهای شیمیایی اصرار دارند و از عواقب آنها بی‌خبر هستند. چون حتی زنبورها هم فهمیده‌اند كه این دستكاری‌ها عواقب خوبی ندارد.


ارگانیك باز شوید!

به کدام محصول می‌گویند ارگانیك؟

ارگانیك اسمی است كه این روزها خیلی می‌شنویم، خیلی‌ها هم دنبال محصولاتش هستند. دبیر انجمن ارگانیك ایران می‌گوید: «وقتی محصولی با نشان ارگانیك و بر پایه استاندارد ملی كشور یا سایر استانداردهای معتبر بین‌المللی روانه بازار می‌شود بدون آفت كش، بدون كود شیمیایی، بدون افزودنی غیرضروری و ناسالم، عاری از آنتی‌بیوتیك و عاری از پرتوهای رادیو اكتیو است و این اطمینان را برای مصرف‌كنندگان محترم ایجاد می‌كند كه محصول مصرفی حداكثر رعایت اصول سلامت در فرایند تولید و عرضه از مزرعه تا بشقاب غذا را دارد.» مهندس مهدی‌پور آگاه بودن از فرایند محصول مصرفی را حق مصرف‌كنندگان می‌داند: «مصرف‌كنندگان مواد‌غذایی(فراوری شده و نشده) حق دارند از فرایند محصول مصرفی خود مطلع باشند و صاحب اختیار هستند كه محصول دلخواه و مورد نظر خود را انتخاب و مصرف كنند. محصولاتی كه با مدیریت ارگانیك تولید می‌شوند، فاقد مواد شیمیایی مصنوعی در فرایند تولید كشاورزی از قبیل كود و سم هستند و همچنین در فرایند تولید آنها بذور و گیاهان تراریخته ژنتیك GMO به كار نرفته است. در فرایند پرورش گیاهان و دام‌های ارگانیك هورمون‌های شیمیایی نیز جایگاهی ندارند و در طول فراوری آنها نیز مواد افزودنی غیرضروری و ناسالم به كار گرفته نمی‌شود».


حیف که کودها ارزان هستند!

این كودها ارزان هستند و آگاهی كشاورزان نسبت به استفاده درست از آنها كم است. یكی از این كودهای ارزان‌قیمت كود اوره است. كود اوره در پیاز و سیب‌زمینی به نیترات تبدیل می‌شود. نیترات نیز سرطان‌زاست و باعث اختلال در سیستم اعصاب و سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود.

كشورها از زمانی كه متوجه تاثیرات كودهای شیمیایی شدند شروع به انجام اقدامات مناسب كردند و كشور ما هم توانست انجمن ارگانیك ایران را پایه‌گذاری كند؛ انجمنی كه تمام هم و غمش را روی سلامت هموطنانش گذاشته و سعی كرده با تولید محصولات ارگانیك، شركت در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی، ایجاد سایت و خیلی كارهای دیگر استفاده از محصولات ارگانیك را رواج دهد و امكان كشاورزی ارگانیك را روز به روز بیشتر فراهم كند. یك نمونه ساده در تهیه محصولات ارگانیك استفاده از كمپوست به جای كود شیمیایی است. این كود همان كود طبیعی است كه قدیم‌ها، مورد استفاده قرار می‌گرفت و نتایجش هم خیلی خوب بود. كودی تهیه شده از فضولات دامی و برگ‌های گیاهان كه هیچ‌یك از تاثیرات مخرب كودهای شیمیایی را ندارد.


ارگانیك باز شوید!

محصولات ارگانیك ایرانی

خوب است بدانید محصولات ارگانیكی كه می‌توانید تهیه كنید، كدام‌ها هستند. دبیر انجمن ارگانیك ایران تعدادی از این محصولات را نام می‌برد: «پسته، انار و كنستانتره انار، كنستانتره انگور، كشمش، بادام، زعفران، خرما، سركه خرما، انجیر، برنج، زیتون و روغن زیتون هم از دیگر محصولات ارگانیك هستند.» یكی دیگر از كارهایی كه انجمن ارگانیك انجام داده، شناسایی محصولات بومی مستعد برای دریافت گواهی ارگانیك بوده است؛ محصولاتی مثل گردو، زعفران، پسته، شیرین بیان، گیاهان دارویی، گل‌محمدی، عسل، دام و فراورده‌های دامی. با این حساب و به گفته آقای مهدی‌پور ما مناطقی بسیار مستعد برای پرورش دام‌های ارگانیك داریم ولی از آنجایی كه اطلاعات كم است خیلی‌ها هنوز تصمیم نگرفته‌اند وارد این مسیر شوند.


چرا ارگانیک‌ها گران ترند؟

قیمت محصولات ارگانیك گران‌تر از سایر محصولات است. طبیعی هم هست چون همان‌طور كه گفتیم محصولاتی كه با كودهای شیمیایی تهیه شده‌اند برای كشاورزان ارزان‌تر تمام می‌شود. محصولات ارگانیك معمولا 20 تا 30درصد گران‌تر از محصولات دیگر و بعضی اوقات دوبرابر محصولات معمولی قیمت دارند. ممكن است به همین دلیل استفاده از محصولات معمولی را ترجیح بدهید اما لطفا این اشتباه را نكنید. صدماتی كه محصولات معمولی به بدن وارد می‌كنند هزینه‌هایی را هم ایجاد می‌كنند كه اكثرا غیرقابل اجتناب است. خوب است همین امروز بیشتر هزینه كنید و سالم‌تر بمانید تا اینكه خدای نكرده در آینده مجبور شوید چند برابر هزینه كنید.


ارگانیك باز شوید!

محصولات ارگانیك را چگونه بشناسیم ؟

در همه كشورهای دنیا راه‌هایی برای شناخت این محصولات است كه مردم از آنها استفاده می‌كنند. در ایران هم جایی مشخص برای خرید این محصولات تعریف شده و یك لوگوی استاندارد هم برایش درنظر گرفته شده است. لوگویی كه در تصویر مشاهده می‌كنید برگرفته از سنگ نوشته‌های آثار باستانی تخت جمشید است و از گیاه باستانی لوتوس به‌عنوان یك نماد ایرانی گرفته شده و نشان انجمن ارگانیك ایران است. محصولاتی را كه با این نماد مشاهده می‌كنید محصولات ارگانیك هستند. در حال حاضر می‌توانید این محصولات را از تعاونی مصرف گیاه‌پزشكی كشور، غرفه محصولات ارگانیك به آدرس: بزرگراه شهید چمران، پمپ‌بنزین ولنجك، خیابان یمن، تقاطع خیابان مقدس اردبیلی تهیه كنید. تلفن تماس این مجموعه ۲۲۴۲۵۴۰۱ است كه پاسخگوی شما خواهند بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      كاش دبير انجمن يك بار از روي استاندارد ملي يا بين المللي مربوطه تعريف محصول ارگانيك رو خوب مي خوند و به مافياي محصولات ارگانيك تقلبي هم اشاره ميكرد !!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج