تصاویر زیبا از دورترین سیاره منظومه شمسی

وبسایت مشرق: ناسا در آخرین مجموعه‌ای که از عکس‌ها و اطلاعات به دست آمده از پلوتو منتشر کرده، عکسی رنگی و بی‌نظیر از این سیاره دورافتاده در اختیار عموم گذاشته است.

پلوتو روزگاری دورترین سیاره منظومه شمسی به‌شمار می‌رفت اما با تحقیقاتی که به‌وسیله تلسکوپ هابل انجام شد، این کره از مجموعه سیاره‌ها خارج و به‌عنوان یک «سیاره کوتوله» شناخته شد.

ویژگی این سیاره این بود که قمری نزدیک به ابعاد خود دارد و گاهی به‌ جای اینکه قمرش به دورش بچرخد، این سیاره اصلی است که به دور آن می‌چرخد و در واقع آنها ویژگی‌های یک سیاره را مشترکا دارند.

از اوایل سال جاری میلادی (بهمن ۱۳۹۳) که ناسا موفق شد به کمک فضاپیمای «نیوهورایزنز» یا «افق‌های نو» خود به نزدیکی این سیاره برسد، تاکنون عکس‌‌ها و اطلاعات شگفت‌انگیزی از این سیاره در اختیار جهان قرار داده اما عکس تازه منتشرشده حاصل تلفیق عکس‌های با کیفیت بالایی است که «نیوهورایزنز» در طیف‌های آبی، قرمز و فروسرخ گرفته است.

دانشمندان ناسا با ترکیب عکس‌های این سه‌طیف، موفق شده‌اند که تصویری بزرگ، با کیفیت بالا و رنگی از این سیاره بسازند که اطلاعات زیادی درباره سطح ناهموار آن و آب‌وهوای اعجاب‌آور این سیاره در اختیار ما می‌گذارد.

پیش از این، عکس‌های کیفیت بالای ارسال‌شده از پلوتو، کوه‌های یخ‌زده و اقیانوس‌های نیتروژن مایع و منجمد زیر سطحی و دیگر شگفتی‌هایی را که در دورترین نقطه منظومه شمسی و در نبود گرمای خورشید شکل گرفته‌اند برای ما نشان داده بود اما اکنون با استفاده از این تصویر رنگی با کیفیت بسیار بالا که با دقت ۱/۳ کیلومتر تفکیک شده است، می‌توان به رازهای بیشتری درباره اطلاعات زمین‌ و آب‌وهوا‌شناختی این سیاره پی برد که دانشمندان ناسا در حال تجزیه و تحلیل آنها هستند.

کیفیت این عکس آن‌قدر زیاد است که ناسا از بازدیدکنندگان دعوت کرده است در نمایشگرهای بزرگ روی آن زوم کنند و خودشان شاهد عجایب سطح دورترین سیاره باشند.