۲۴۹۲۰۹
۴ نظر
۵۰۰۷
۴ نظر
۵۰۰۷
پ

دلیل اصلی حادثه منا از زبان شاهد عینی

یکی از شاهدان عینی حادثه منا علت اصلی این حادثه را بسته شدن شاهره اصلی ورود به جمرات دانست و گفت: علاوه بر بسته شدن شاهراه اصلی راه های فرعی هم بسته بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از شاهدان عینی حادثه منا علت اصلی این حادثه را بسته شدن شاهره اصلی ورود به جمرات دانست و گفت: علاوه بر بسته شدن شاهراه اصلی راه های فرعی هم بسته بود.

«حمیدرضا دشت چی» خبرنگار و از شاهدان عینی حادثه منا و لیالی رئیس اسبق سازمان حج و زیارت در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه ۶ مهر به پیگیری حادثه غم انگیز منا پرداختند.

در ابتدای این برنامه حمیدرضا دشت چی از شاهدان عینی حادثه منا در خصوص اتفاقات رخ داده در این حادثه گفت: روز عید قربان برای انجام مناسک حج به سوی جمرات رفتیم و با گذشت حدود یک ربع که از جاده فرعی گذشتیم و وارد خیابان اصلی که به جمرات منتهی می شود شدیم یکباره با ازدحام جمعیت روبه رو شدیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بنده چندین بار به مکه مکرمه مشرف شده ام این ازدحام جمعیت از ابتدا کمی عجیب به نظر می آمد و با گذشت حدود نیم ساعت که حرکت کردیم تا به محل وقوع حادثه رسیدیم یک باره یک گروه آفریقایی از کوچه های فرعی خود را به سیل جمعیت ملحق کردند ضمن اینکه از مقابل نیز یک سری افراد به ما پیوستند که در ابتدا فکر کردند این به دلیل گرماست تا اینکه تکان جمعیت زیاد شد و ناگهان کنترل خود را از دست دادند و روی زمین افتادند.

نیروهای امنیتی حاضر در محل حادثه از تجربه کافی برخوردار نبودند

این شاهد عینی در ادامه به نیروهای امنیتی حاضر در محل وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: نیروهای امنیتی حاضر در محل حادثه پیشاهنگ بودند و میانگین سنی آن ها ۲۰ یا زیر ۲۰ سال بود که تجربه کافی در این زمینه نداشتند و به آن ها نمی خورد که از نیروهای امنیتی زبده باشند.

دشت چی در خصوص علت حادثه نیز اظهار داشت: هیچ کس به طور دقیق نمی داند که علت حادثه چه بوده ولی این طور که گفته می شود به دلیل تردد برخی از مقامات ارشد کشور میزبان شاهراه اصلی ورود به جمرات بسته شده بود ضمن اینکه راه های فرعی هم بسته بود.

وی اضافه کرد: نیروهای امنیتی علاوه بر نداشتن تجربه از دادن بطری های آب آشامیدنی ولو گرم نیز دریغ می کردند ضمن اینکه خیمه های کنار خیابان هم کسی را راه نمی دادند و تنها نظاره گر حادثه بودند.

سعودی ها در مدیریت میدانی ضعیف عمل کردند

لیالی با اشاره به اینکه مشابه این اتفاق سال های گذشته هم صورت گرفته بود اما عمق فاجعه تا به این حد نبود گفت: یکی از عوامل این حادثه هولناک نبودن نیروهای نظم بخشنده، امدادی، پزشکی، درمانی و خدمات جانبی بود.

وی علت این اتفاق را نبودن مدیریت میدانی دانست و عنوان کرد: سعودی ها در مدیریت میدانی ضعیف عمل کردند.

لیالی با اشاره به اینکه سعودی ها در منا و عرفات تنها اجازه ارائه خدمات را در محدوده خیام داده بودند گفت: بیرون از خیام اجازه ارائه خدمت به زائران را ندادیم.

وی افزود: اگر در محل وقوع حادثه اجازه ورود نیروهای امدادی و کمکی کشورهای زائر داده می شود این اتفاق تا به این وسعت صورت نمی گرفت.

لیالی با بیان اینکه اگر نیروهای موظف سعودی ها در صحنه بودند ممکن بود چنین اتفاقی صورت نمی گرفت ادامه داد: این اتفاق حاصل بی تفاوتی و بی انگیزگی مسئولین ذیربط سعودی است.

وی با اشاره به اینکه عمق فاجعه بسیار سنگین بود ادامه داد: بازار شایعات امروزه بسیار فراوان است بنابراین مردم باید رویدادها و اتفاقات را از سوی مجاری صحیح و رسمی همچون رسانه ملی و خبرگزاری ها دنبال کنند.

لیالی گفت: نباید فضا را به خبرهای ناصحیح آلوده کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای محترمی که میگی چند بار رفتی، یک بار واجبه نه هر سال هرسال همین جوری پولاتونو میریزید تو جیب این اعراب که اینجوری وحشی میشن.

      پاسخ ها

      • میم

        ایشون خبرنگار هستند

    • حسین کریمی

      لعنت خداوندبرآل سعود که دررابرروی دوستان خود بازنکردندوآن هارا به شهادت رساندند

    • احسان

      مرگ بر ال سعود خائن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج