جاباما
۲۴۹۳۱
۴ نظر
۵۰۱۰
۴ نظر
۵۰۱۰
پ

شيوع يک بيماري انگلی با عنوان "ايدز جديد"

شيوع نوعي بيماري انگلي گرمسيري در آمريكا كه ناقل آن حشرات هستند، موج جديدي از نگراني‌ها را در اين كشور برانگيخته تا جايي كه كارشناسان بهداشت عمومي اين بيماري را ايدز جديد در آمريكا ناميده اند.

خبرگزاری ایسنا: شيوع نوعي بيماري انگلي گرمسيري در آمريكا كه ناقل آن حشرات هستند، موج جديدي از نگراني‌ها را در اين كشور برانگيخته تا جايي كه كارشناسان بهداشت عمومي اين بيماري را ايدز جديد در آمريكا ناميده اند.

اين بيماري انگلي كه شاگاس يا چاگاس نام دارد و به بيماري «تریپانوزومیازیس آمریکایی» نيز معروف است، از انگلي موسوم به «تریپانوزوم کروزی» ناشي مي شود. اين انگل از خانواده «پروتوزوآ» است.

راه اصلی انتقال بیماری، نیش نوعي ساس است اما می‌تواند با تزریق خون آلوده، پیوند اعضا و يا از طريق مادر به جنین منتقل شود. به گفته پزشكان آمريكايي، علائم این بيماري انگلي ممكن است خفیف يا شدید باشند.

علائم اولیه اين بيماري شامل ايجاد تورم در ناحیه گزيدگي است اما در برخي موارد اين بیماری در وضعيت مزمن، باعث بروز نارسایی قلبی، اختلالات گوارشی و مغزی می‌شود و حتی می‌تواند کشنده باشد.

روزنامه نيويورك تايمز به نقل از نشريه «كتابخانه عمومي بيماري‌هاي فراموش‌شده استوايي» گزارش داد: بيش از هشت ميليون نفر در قاره امريكا به شاگاس مبتلا شده اند كه اكثر آنها از كشورهاي آمريكاي لاتين و آمريكاي مركزي هستند. اما بيش از ۳۰۰ هزار نفر از قربانيان اين بيماري نيز در ايالات متحده زندگي مي كنند.

نويسندگان گزارش فوق در اين نشريه معتقد هستند كه الگوي شيوع بيماري شاگاس يادآور سال‌هاي نخست شيوع ايدز است. آنها مي‌گويند: بين افرادي كه به شاگاس مبتلا هستند با بيماران مبتلا به ايدز، شباهت‌هاي بسيار نزديكي وجود دارد. بويژه در مورد افرادي كه در دو دهه اول اپيدمي ايدز به ويروس اچ آي وي آلوده شدند.

هر دو بيماري در بين خانواده‌هاي فقير شيوع بيشتري دارند و جزو بيمار‌يهاي مزمني هستند كه به درمان طولاني مدت و پرهزينه نياز دارند و همچنين مبتلايان به شاگاس مانند بيماران ايدزي، البته در سالهاي نخست شيوع آن، محدوديت دسترسي به امكانات و تجهيزات درماني را دارند. اما از سوي ديگر بيماري شاگاس برخلاف ايدز از طريق تماس جنسي منتقل نمي شود بلكه عامل انتقال آن نوعي ساس خون‌آشام است.

شبكه خبري سي ان ان نيز در اين باره گزارش داد، اين ساس، روي صورت مي نشيند و قرباني خود را نيش مي زند. همزمان با هضم خون بدن قرباني، نوعي انگل از بدن ساس خارج مي شود كه وقتي فرد خود را مي‌خاراند، انگل از طريق زخم به بدن وارد مي شود و فرد را آلوده مي‌كند. آمارها نشان مي‌دهد كه اين بيماري هر سال حداقل جان ۲۰ هزار نفر را مي گيرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • moman

      جالب بود!!!!!!!!!!!
      پاراگراف پنجم خط آخر به جای ایالات متحده نوشته شده ایالات متخده!

    • sara

      ینی اگه اون فرد خودشو نخارونه بازم بیماریه منتقل می شه؟؟؟
      به زودی میاد ایران!!!!!

    • عسل

      خدا رحممون کنه. این دیگه از کجا سردر آورد

    • دانشمند فرهیخته

      بفرماییدعامل انتقال این بیماری (ساس) با ساسی مانکن ارتباط داره یا با حسن ساس فوتبالیست ترکیه!؟ لطفا شفاف سازی کنید. با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج