جاباما
۲۴۹۸۲۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

قرص لاغری؛ بیمارستان یا قبرستان؟

کپسول های لاغری و قرص های ترک اعتیاد گیاهی در هر عطاری و داروخانه ای یافت می شود. قرص هایی که نمی دانیم چه عوارضی پشت پرده ی مصرف این داروهای لاغری و ترک اعتیاد گیاهی نهفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: کپسول های لاغری و قرص های ترک اعتیاد گیاهی در هر عطاری و داروخانه ای یافت می شود. قرص هایی که نمی دانیم چه عوارضی پشت پرده ی مصرف این داروهای لاغری و ترک اعتیاد گیاهی نهفته است.

کافی یک کلمه راجع به لاغری و کاهش وزن در اینترنت، بنویسید و جستجو کنید، سیل عظیمی از سایت های فروش و توزیع قرص ها و داروهای لاغری به راه می افتد؛ "لاغر شوید و لاغر بمانید"، "با استفاده از داروهای چاقی و لاغری گیاهی بدون کمترین عوارض به وزن دل خواه خود درآیید" این جملات و عباراتهای آشنایی میباشند که افراد سودجو با استفاده از تبلیغات بسیار جذاب در اینترنت و بر در و دیوار شهر، نشریات و انواع بروشورها و سایت ها،شبکه های ماهوره ای دنبال شکار صیدهای خود هستند.

لاغری سریع: سودجویی یا واقعیت علمی؟

داروهایی که برای درمان چاقی عرضه می شوند، عمدتا بر پایه تاثیر بر عوامل ذکر شده در بالا منجر به کاهش وزن می شوند. یکی از معروف ترین این داروها، دارویی است با نام علمی « ارلیستات » که با نام های تجاری گوناگون در کشور نیز تولید می شود. این دارو با مهار آنزیم لیپاز روده ای، هضم چربی موادغذایی خورده شده را متوقف کرده و مانع جذب آن می شود. در نتیجه با دفع چربی موادغذایی و مکانیسم کاهش مصرف به کم شدن وزن کمک می کند. این دارو می تواند مشکلات گوارشی ای مانند دل درد، نفخ و سوءهاضمه ایجاد کند که در بسیاری از موارد با مشورت پزشک معالج قابل رفع است. این دارو تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دارد و به شرط تجویز توسط پزشک می تواند در کنار رژیم غذایی در کاهش وزن موثر باشد.

وجود تخلفات در گوشه و کنار شهر

متأسفانه به دلیل تبلیغات وسیع، مردم درحال حاضر به بازاریاب های این گونه فرآورده های بی فایده و حتی مضر تبدیل شده اند و نه تنها از محصولات لاغری بدون توصیه پزشک استفاده می کنند بلکه به آشنایان خود نیز استفاده از چنین فرآورده هایی را توصیه می کنند.

اکثر مردم از این واقعیت غافلند که چاقی در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات متابولیک بدن ایجاد می شود و باید نسبت به رفع این مشکل، اقدام جدی شود. چرا که در صورت درمان شدن عارضه، چاقی روزبه روز شکل حادتری به خود می گیرد و درمان آن نیز دشوارتر می شود.

اگر مبتلا به بیماری دیابت باشید یا در خانواده خود فردی مبتلا به دیابت داشته باشید به دنبال راه میان بر و سریع برای کنترل و درمان آن هستید، که این شتاب و عجله ی شما برای رهایی از چنگال بیماری دیابت باعث می‌شود به تبلیغات پر زرق و برق و دروغین سود جویان اعتماد کنید.

با دارو نمی توان چاق یا لاغر شد

مهندس زهره پور احمد، کارشناس اداره غذایی، آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص محصولات رژیمی و دیابتی، گفت: اصولا کلمه‌ی رژیمی به برنامه‌های غذایی روزانه اطلاق می‌شود و برای یک نوع غذا نمی‌توان عنوان رژیمی را به کار برد و با داشتن تغذیه سالم و تصحیح عادت غذایی می توان دیابت را درمان کرد و به وزن ایده آل رسید.

مهندس زهره پور‌احمد، ادامه داد: رژیم‌های غذایی بر اساس نوع بیماری یا ناراحتی جسمی متفاوت هستند، از جمله می‌توان به رژیم بیماران دیابتی، کلیوی، فشار خون و چربی خون "قلبی عروقی" اشاره کرد.

به برچسب های رژیمی دقت کنید

غذاها و محصولات رژیمی انواع مختلف و ترکیب های آنها با یکدیگر تفاوت دارند. افراد دیابتی باید در انتخاب مواد غذایی دقت کافی داشته باشند. برای مثال محصولی که روی آن نوشته شده «بدون افزودن قند» با محصولی که سازندگانش مدعی اند «بدون قند» است، تفاوت بسیار دارد. چرا که در اولی ممکن است به طور طبیعی قند وجود داشته باشد و در دومی باید قندی وجود نداشته باشد. برخی کشورها مقررات خاصی در مورد برچسب های غذایی دارند برای مثال چنانچه یک محصول در یک سروینگ حاوی کمتر از نیم گرم قند یا شکر باشد، می توان به آن «بدون شکر» گفت هر چند که به معنی «بدون کربوهیدرات» نیست.

کاهش وزن به چه قیمتی؟

در برخی از محصولات به جای شکر معمولی از قندهای الکلی مانند سوربیتول استفاده می شود. این محصولات اگرچه مقدارکمتری شکر یا قند دارند اما بدون آن نیستند. از طرف دیگر، در بعضی از محصولات به جای شکر معمولی یا قند الکی، از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام استفاده می شود که بدون کربوهیدرات است، مانند برخی نوشابه های بدون کالری که قند های مصنوعی شان باعث افزایش قندخون نمی شوند.

این کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، افزود: عنوان محصول رژیمی صحیح نیست حتی اگر یک نوع غذای خاص، ویژگی‌ خاصی را داشته باشد که مناسب برای گروه خاصی با شرایط جسمی ویژه باشد. در عنوان محصول نمی‌توان کلمه‌ی رژیمی را قید کرد، بلکه بایستی ویژگی‌ خاص را در عنوان محصول قید کرد. به طور مثال، محصولات غذایی که بدون گلوتن هستند. این محصولات برای بیماران سلیاکی مناسب هستند. نمونه دیگر آن محصولاتی که قندهای ساده و محدودی دارند که در این صورت عنوان صحیح محصول بدون شکر یا بدون قندهای ساده است، البته باز هم نمی‌توان به طور قطع گفت که صد در صد برای بیماران دیابتی مناسب است.

محصولات رژیمی و دیابتی را از کجا تهیه کنیم؟

مهندس زهره پور‌احمد کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که از کجا میـ‌وان محصولات رژیمی و دیابتی تهیه کرد، گفت: محل خاصی برای عرضه محصولات رژیمی و دیابتی وجود ندارد، می‌توان از انجمن‌های مربوطه اداره‌ی بیماری های غیر واگیر دار وزارت بهداشت و پزشک مربوطه و متخصص تغذیه راهنمایی‌های کامل را دریافت کنند.

مهندس زهره پور‌احمد، کارشناس اداره غذایی، آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پایان گفت: افراد بایستی دانش و آگاهی خود را نسبت به برنامه‌های غذایی که قصد اجرای آن را دارند، افزایش دهند. بدیهی است کلیه مواد خوراکی و آشامیدنی که به صورت بسته بندی شده در سطح عرضه وجود دارد و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد، حتما بایستی دارای مجوزهای بهداشتی لازم از سازمان غذا و دارو باشد، در غیر این صورت مورد تائید سازمان غذا و دارو نمی‌باشد. با مشاهد‌ه واحدهای عرضه محصولات رژیمی که بدون مجوز اقدام به فروش محصولات دارند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج