جاباما

کشف لاک‌ پشتی که نور رنگی ساطع می‌کند

وب سایت دیجی کالا: محققان به‌طور ناگهانی لاک‌پشتی را کشف کرده‌اند که می‌تواند از خود نور سبز و قرمز تابش کند.

عده‌ای از زیست‌شناسان اخیرا مشغول فیلم‌برداری تعداد از کوسه‌های کوچک در آب‌های جزایر سلیمان بودند که به لاک‌پشتی درخشان برخوردند. این لاک‌پشت در تاریکی، از خود نور تابش می‌کرد!

کشف لاک‌ پشتی که نور رنگی ساطع می‌کند

محققان توانسته‌اند در تصاویر خود لاک‌پشتی پوزه‌عقابی (Hawksbill) را ضبط کنند که از خود نوری قرمز و سبز تابش می‌کرد. این کشف چند ماه پیش توسط «دیوید گروبر» از دانشگاه نیویورک انجام شده، اما ویدیوی این لاک‌پشت تا به امروز منتشر نشده بود. تابش بایو فلوروسنس در بعضی از جانوران وجود دارد، ولی برای اولین بار است که یک خزنده با تابش فلوروسنس زیستی دیده می‌شود. نوعی توانایی، که جانور می‌تواند نور آبی درون آب را جذب کند و سپس آن‌ها به رنگ‌های دیگر بازتاب کند.

گروبر می‌گوید که این لاک‌پشت را به طور کاملا ناگهانی دیده و شوکه شده‌ است. او می‌گوید که مولکول‌های فلوئورسنت که عروس‌های دریایی و مرجان‌ها تولید می‌کنند، در علوم پزشکی تاثیر زیادی داشته است. فلوئورسنس به دانشمندان کمک کرده است تا داخل سلول‌ها را ببینند و این موضوع، موجب تحقیقات گسترده‌ای در فلوئورسنس‌های زیستی (biofluorescence) شده است.

برخلاف واکنش زیست‌تابی (bioluminescence) که در آن یک موجود توسط واکنش‌های شیمیایی از خود نور تولید می‌کند، در فلوئورسنس‌های زیستی، یک حیوان نور را جذب می‌کند و سپس در حالت‌ها یا رنگ‌های دیگر بازتاب می‌دهد.

کشف لاک‌ پشتی که نور رنگی ساطع می‌کند

دانشمندان فلوئورسنس‌های زیستی را در مرجان‌ها، خرچنگ‌ها، حشره‌ها و هم‌چنین بیش از ۲۰۰ نوع کوسه و ماهی پیدا کرده‌اند. هر کدام از این موجودات هم استفاده‌ی متفاوتی از فلوئورسنس‌ها دارند. برای مثال مرجانی که در معرض آفتاب قرار دارد، از قابلیت‌های فلوئورسنس برای جلوگیری از نور آفتاب استفاده می‌کند. این قابلیت برای کشف طعمه هم می‌تواند به کار رود.

معمولا از مولکول‌های فلوئورسنس برای جذب طعمه و هم‌چنین به عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌شود. این نور می‌تواند هم‌چنین برای استتار لاک‌پشت در محیط استفاده شود. با این حال گروبر می‌گوید که هنوز برای بررسی اینکه چرا این لاک پشت می‌تابد زود است.

لاک‌پشت پوزه‌عقابی گونه‌ای در معرض انقراض است. در برخی نقاط دنیا، تنها چند هزار ماده از این جانور باقی مانده است.