۲۵۰۴۵۹
۶ نظر
۵۶۰۴
۶ نظر
۵۶۰۴
پ

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال ۹۴

شش ماه از سال گذشت و بسیاری از چهره های شناخته شده موسیقی، آخرین آثارشان را به بازار فرستادند؛ آثاری در سبک ها و طیف های مختلف. بعضی از خواننده ها بیشتر از حد انتظار ظاهر شدند و بعضی دیگر، به آن چیزی که فکر می کردیم هم نرسیدند.

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94



هفته نامه همشهری جوان - محمدرضا کاظمی: شش ماه از سال گذشت و بسیاری از چهره های شناخته شده موسیقی، آخرین آثارشان را به بازار فرستادند؛ آثاری در سبک ها و طیف های مختلف. بعضی از خواننده ها بیشتر از حد انتظار ظاهر شدند و بعضی دیگر، به آن چیزی که فکر می کردیم هم نرسیدند.

در اینجا تعدادی از آلبوم های مهم بهار و تابستان امسال (البته به جز آلبوم های شهریور) را مرور می کنیم. این چند اثر همه آلبوم های امسال نیستند و طیف های مختلف موزیک بازها می توانند از دیگر آثار منتشر شده هم استفاده کنند. به عنوان مثال خاص پسندان آلبوم جدید کریستف رضاعی، فاز غم دوستان (!) آلبوم مجید خراط ها و علی عبدالمالکی، سرخوش ها آلبوم امید جهان و سنتی بازها هم آلبوم سهراب پورناظری و روبیک آروتزیان. این شما و این آثار بیشتر شنیده شده سال 94.

سالار عقیلی

(امتیاز: 5)

میخانه خاموش

* سبک موسیقی: سنتی

* تاریخ انتشار: فروردین

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: تصنیف میخانه خاموش

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: 5 هزار و 700 دانلود/ 699 تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

اولین آلبوم مهم موسیقی سنتی که امسال منتشر شد، آلبوم میخانه خاموش بود. این اثر که البته اجرای آن به دو سال قبل بازمی گردد، یکی از خوب های سنتی در چند سال اخیر به شمار می رود. همراهان عقیلی در این آلبوم بروبچه های گروه دستان بودند و آهنگسازی اثر هم به عهده سعید فرج پوری است.

یکی از نکات خوب این آلبوم که نظر خیلی از منتقدان و مخاطبان عادی موسیقی را به خود جلب کرد، انتخاب دقیق و مناسب اشعار است؛ نکته ای که می توان آن را در بیشتر کارهای گروه دستان دید. نگاه به ترانه اثر برای اعضای این گروه و همینطور فرج پوری، همیشه بسیار مهم بوده است.

سینا حجازی

(امتیاز: ۴)

رویا

* سبک موسیقی: رگه یارگی (Reggae)

* تاریخ انتشار: اردیبهشت

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: تیک تیک تیک

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۱۹ هزار و ۱۰۰ دانلود/ ۲۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

سینا حجازی در آلبوم رویا حرکت جالبی کرد و همه کارهای اثر را خودش انجام داد. در این آلبوم خواننده، آهنگساز، ترانه سرا، تنظیم کننده و تهیه کننده آلبوم، شخص سینا حجازی است. البته امیر عظیمی و بهنام ابطحی هر کدام یک قطعه از این آلبوم را تنظیم کرده اند.

اولین آلبوم فرزند صدرالدین حجازی، از همان روزهای نخست انتشارش خیلی مورد توجه قرار گرفت. نقدهایی که در مورد آلبوم رویا نوشته شدند، عموما نگاهی مثبت به کلیت اثر داشتند و به جز یکی دو قطعه، بقیه کارها را قابل قبول دانستند. مسلما این واکنش های مثبت در اولین قدم، کمک های زیادی به سینا حجازی خواهد کرد.

مهدی یراحی

(امتیاز: ۵)

مثل مجسمه

* سبک موسیقی: پاپ

* تاریخ انتشار: تیر

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: مثل مجسمه

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۷۰ هزار / ۲۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

به اعتقاد بیشتر صاحب نظران موسیقی، جدیدترین کار مهدی یراحی بهترین آلبوم پاپ امسال در شش ماه اول است؛ آلبومی که از نظر موسیقی، ترانه، خوانش و تنظیم، نمره های خوبی گرفته است و استقبال از آن نشان داده که مخاطب عام هم آخرین اثر یراحی را دوست داشته است.

یکی از نقاط قوت این اثر بخش ترانه آن است؛ جایی که روزبه بمانی، رستاک حلاج، امیرعلی بهادری و چند شاعر شناخته شده دیگر هر کدام قسمتی از کار را دست گرفته اند و قطعه ای را سروده اند.

شاهگل آهنگ های این آلبوم هم قطعه مثل مجسمه است که با توجه به اینکه بیشترین دانلود را هم به خود اختصاص داده، به احتمال زیاد یکی از قطعات برتر سال خواهد شد. همانطور که کلیت آلبوم کاندیدای اصلحی برای برنده شدن به عنوان بهترین آلبوم سال ۹۴ است و باید منتظر بمانیم و ببینیم مابقی خوانندگان پاپ می توانند این اثر را به زیر بکشند یا مهدی یراحی با همین فرمان تا آخر سال صدرنشین خواهد ماند؟!

سالار عقیلی

(امتیاز: ۳.۵)

سرّ هزار ساله

* سبک موسیقی: سنتی

* تاریخ انتشار: اردیبهشت

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: پرده در پرده

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۲۲ هزار و ۷۰۰ دانلود/ ۷۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

عقیلی امسال را با توپ پر آغاز کرد و در فاصله یک ماه پس از انتشار آلبوم میخانه خاموش، سرّ هزار ساله را نیز به بازار فرستاد؛ آلبومی که آن هم مثل کار اولش با استقبال سنتی بازان روبرو شد و بسیاری از منتقدان، آن را پرطرفدارترین آلبوم سالار عقیلی دانستند.

آهنگسازی این آلبوم بر اساس مقامات ساز تنبور نوشته شده و همین امر به خاص تر شدن این اثر خیلی کمک کرده است. آلبوم سرّ هزار ساله، کاری از گروه موسیقی «بال و شان» با آهنگسازی کیوان کیانیان است. این آلبوم شامل دو مجموعه است و مجموعه دوم آن زمستان امسال منتشر خواهد شد؛ آلبومی تحت عنوان «در وادی عشق».

مرتضی پاشایی

(امتیاز: ۲.۵)

اسمش عشقه

* سبک موسیقی: پاپ

* تاریخ انتشار: مرداد

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: حس جدید

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۱۴۶ هزار و ۲۰۰ دانلود/ ۲۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

اسمش عشقه، آلبومی که خیلی ها احتمال می دادند پرفروش ترین آلبوم موسیقی کشور شود، بعد از انتشارش به جز عاشقان سینه چاک مرتضی، مابقی موزیک بازان را راضی نکرد و منتقدان هم که کلا با آلبوم ارتباط برقرار نکردند. دلیل اصلی این عدم ارتباط هم تقریبا مشخص بود. سبک آثار و محتوای قطعات.

البته این آلبوم با آثار قبلی مرحوم پاشایی تفاوت آنچنانی نداشت و به ادعای خیلی از چهره های شناخته شده موسیقی حتی بعضا از کارهای قبلی پاشایی هم ضعیف تر بود!

با تمام این تعاریف، تعداد دانلود قطعات مختلف و کلیت آلبوم در سایت بیپ تونز، از دیگر آلبوم های امسال بیشتر بود و آلبوم را در صدر جدول دانلود قانونی قرار داد.

گروه بمرانی

(امتیاز: ۵)

مخرج مشترک

* سبک موسیقی: جز - بلوز

* تاریخ انتشار: خرداد

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: کی چراغا رو خاموش می کنه؟

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۲۶ هزار و ۲۰۰ دانلود/ ۹۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

امسال را می شود سال روی بورس آمدن گروه بمرانی دانست؛ گروهی که اثر جدیدشان از آلبوم اولی که منتشر کردند، «اتوبوس قرمز» خیلی بیشتر شنیده شد و نام شان بیش از پیش سر زبان ها افتاد. مخرج مشترک، ریتمی شاد و سرخوش دارد که البته گاهی دچار شلوغی بیش از حد می شود و ممکن است حتی مخاطب آن را پس بزند ولی کلیت کار به قدری هیجان انگیز هست که بتوانیم با دیده اغماض به ضعف های موجود در آلبوم نگاه کنیم. بروبچه های پرانرژی بمرانی بعد از انتشار آلبوم شان کنسرت هایی هم برگزار کردند و بعد از سال ها جانی به سالن همایش های برج آزادی دادند.

گروه پالت

(امتیاز: ۵)

شهر من بخند

* سبک موسیقی: تلفیقی

* تاریخ انتشار: اردیبهشت

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: یکی بود، یکی نبود

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۸۰ هزار دانلود/ ۹۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

«گوسفندی سرِ بازی گرگم به هوا گرگی را خورد»، «شهر من از شمال با خاطره هایش می خوابد از جنوب با رویاها»؛ اینها بخش هایی از دو آهنگ آلبوم شهر من بخند است که در قالب جملات قصار و دیالوگ های ماندگار (!) سر از پیج های این مدلی درآورده.

این آلبوم آخرین اثر گروه پالت است که از زمان رونمایی اش در کاخ مسعودیه، با استقبال زیادی روبرو شده. نمودهای این استقبال هم کنسرت های زیادی است که در شهرها و کشورهایی مختلف برگزار کردند.

در همین لحظه که ما مشغول نوشتن این گزارش هستیم، پالتی ها در حال گذراندن تور کنسرت هایشان در آمریکا هستند. تنها نقدی که عده ای از طرفداران گروه پالت به آلبوم شهر من بخند دارند این است که این اثر نسبت به آقای بنفش، فضای شاد و ریتمیک کمتری دارد؛ نقدی که خود پالتی ها آن را ضعف نمی دانند و معتقدند در آثارشان به یک پختگی رسیده اند!

علی زند وکیلی

(امتیاز: ۳)

همنشین درد

* سبک موسیقی: سنتی

* تاریخ انتشار: خرداد

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: مقدمه

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۲ هزار و ۷۰۰/ ۹۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

علی زند وکیلی پرکارترین خواننده امسال بود. او که در اردیبهشت ماه آلبوم «دشت جنون» را به بازار فرستاد یک ماه بعد همنشین دردها را هم منتشر کرد؛ آلبومی که از اثر اول او بهتر بود ولی باز هم در حد و اندازه این خواننده نبود و خیلی ها قطعات «اتاق گوشواره» گروه دنگ شو را بهتر و با پرستیژتر از این دو آلبوم جدید می دانند.

اثر ۱۰ قطعه ای همنشین دردف جدا از ساز و آواز سنتی که بنمایه آن را تشکیل داده، در بحث نامگذاری هم خیلی به اصول موسیقی سنتی ایران پایبند بوده، نام قطعات مختلف این آلبوم مقدمه، ضربی، دو نوازی، تصنیف، آواز، درآمد و فرود و ... است. زند وکیلی در شهریور هم یک آلبوم دیگر منتشر کرد تا از نظر تعداد آلبوم به تنهایی صدرنشین بماند!

بنیامین بهادری

(امتیاز: ۳.۵)

بنیامین ۹۴

* سبک موسیقی: پاپ

* تاریخ انتشار: تیر

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: اشکال

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۹۰ هزار دانلود/ ۲۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

یکی از آلبوم های مهم پاپ که خیلی ها از اول سال منتظر آن بودند، جدیدترین اثر بنیامین بهادری بود؛ بنیامین که برای نامگذاری آلبوم هایش سختگیری نمی کند و سال انتشار را به اضافه نام کوچکش به عنوان اسم آلبوم انتخاب می کند، در حالی بنیامین ۹۴ را به بازار فرستاد که در بعضی از قطعات آن بخش هایی به زبان انگلیسی هم وجود داشت. البته قسمت های انگلیسی ماجرا را استیو آوانسیان، نوازنده درامز گروه خوانده است.

با تمام این فوت و فن ها، آلبوم جدید بنیامین به اندازه ای خاص نیست که بتوان آن را بهترین و پرفروش ترین آلبوم سال دانست ولی با این وجود کنسرت های بنیامین در داخل و خارج از کشور همچنان پرمخاطب هستند.

شهرام شکوهی

(امتیاز: ۳)

تا نفس هست

* سبک موسیقی: پاپ

* تاریخ انتشار: مرداد

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: دلتنگم

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۳ هزار دانلود/ ۲۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

شهرام شکوهی در دومین ماه تابستان، سومین آلبوم رسمی اش را به بازار فرستاد؛ آلبومی که نه به خوبی مدارا بود نه به ضعیفی کولی عشق.

این آلبوم ۱۲ قطعه ای پاپ، موافقان و مخالفان زیادی داشت ولی نمره ای که از بیشتر منتقدان موسیقی پاپ گرفت، نمره متوسط بود. زمانی که شکوهی با آلبوم اولش مطرح شد، خیلی ها به او و صدای خاصش امیدوار شدند و نوید ظهور یک سوپر استار جدید برای موسیقی پاپ را دادند اما آلبوم دوم آقای خواننده آنقدرها که باید و شاید، نتوانست مخاطبان و منتقدان را راضی کند و همه منتظر سومین قدم او بودند؛ قدمی که از کار دوم بهتر است ولی با استانداردهای سوپر استار شدن همچنان فاصله دارد.

البته شکوهی باید خوشحال باشد که آلبوم آخرش روند نزولی او را متوقف کرد و او را پایین تر از حدی که از او انتشار می رود، نفرستاد. حالا طرفداران شهرام شکوهی باید منتظر باشند تا ببینند که خواننده محبوب شان در آلبوم بعدی به چه سمتی می رود، بالا یا پایین؟!

حافظ ناظری

(امتیاز: ۳.۵)

ناگفته

* سبک موسیقی: کلاسیکال

* تاریخ انتشار: مرداد

* پرطرفدارترین قطعه آلبوم در بیپ تونز: صلح اتمی «Big Bang» (فصل ۱: آفرینش)

* تعداد دانلود و قیمت قطعه پرطرفدار: ۹ هزار و ۳۸۰ دانلود/ ۹۹۹ تومان

مرور مهمترین آلبوم های موسیقی سال 94

آلبوم خاص حافظ ناظری که کلمات قلمبه سلمبه (!) زیادی در رثای آن منتشر شد هم از آلبوم های ناکام امسال بود؛ اثری که جملاتی اینچنینی «برای ساخت این آلبوم چهار سال و بیش از چهار هزار ساعت زمان در پنج کشور جهان و میلیون ها دلار هزینه صرف شده است.» زیادی برایش نوشتند و گفتند ولی هیچ کدام از این صحبت ها نتوانست کار را آنچنان سر زبان ها بیندازد که آلبوم خفن حافظ به صدر جدول پرفروش های سال برسد.

البته نباید از صحبت های انتقادآمیز حافظ ناظری نسبت به وضع و اوضاع موسیقی سنتی گذشت؛ حرف هایی که بسیاری از چهره های سرشناس موسیقی را در مقابل او قرار داد و همین حرف ها باعث شد بسیاری از موزیسین های وطنی مقابل او گارد بگیرند و اثرش را فاقد ریزه کاری های هنری و صدایش را ضعیف تر از دیگر خواننده های مطرح کشور بخوانند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      مثل اینکه برترین ها با صدای محسن یگانه و چند خواننده ی دیگه حال نکرده که اسم آلبوم هاشون تو لیست نیست مخصوصا خواننده پر طرفداری مثل محسن یگانه...

    • سمیر

      چرا آلبوم آقای حميد عسکری رونوشتی واقعا که

    • zahra

      واقعا واسه بعظیا متاسفم که میگن اسمش عشقه ضعیف بود خیلی بی انصافین همینم از سرتون زیادیه مرتضی حالش بعد بود ولی هرطور شده البوم رو با اون وضعیت بدش کامل کرد اتفاقا این البوم از بقیه ی اهنگاش بهتر بود چون با عشق به طرفداراش کاملش کرد منم فک میکردم بهترین البوم سال باشه ولی مردم بی انصاف تر از این حرفان مرتضی میدونم اگه الان خودت اینجا بودی اینطوری نمیشد کسی نمیتونس رو اهنگای قشنگت عیب بزاره از وقتی رفتی همه چی بهم خورده

    • مهسا

      اومده اينجا نظر شخصى خودشو داده

    • حسین

      نصف عمرتو بر فنارفتی ک از حمید عسکری گوش نکردی

    • سارا

      پس البوم شش فرزاد فرزین چی؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج