۲۵۰۷۸
۵ نظر
۵۳۳۲
۵ نظر
۵۳۳۲
پ

آیا مام‌های ضدعـرق سـرطان‌زا هستند؟!

احتمالا تا به‌حال در نشریات و سایت‌های اینترنتی متعدد زیاد خوانده‌اید كه ضدعرق‌های زیربغل می‌توانند عامل ایجاد سرطان سینه یا بیماری‌های دیگر باشند اما واقعا چقدر این محصولات خطرآفرین هستند؟

آیا مام‌های ضدعـرق سـرطان‌زا هستند؟!

آیا مام‌های ضدعـرق سـرطان‌زا هستند؟!

آیا استفاده از ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها باعث سرطان سینه می‌شود؟

برترین ها: به گفته بعضی دانشمندان موادی خاص در ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها وجود دارد كه ممكن است ارتباطی بین آنها و سرطان سینه وجود داشته باشد چون این محصولات اغلب در مناطق نزدیك بالا‌تنه استفاده می‌شوند. اما در تحقیقاتی كه در مجله تخصصی انجمن بین‌المللی سرطان چاپ شده، آمده ‌است كه اینگونه محصولات حاوی مواد شیمیایی هستند كه می‌توانند جذب پوست شوند یا حتی از طریق جراحت‌های ناشی از تیغ وارد بدن شوند، اما تا به حال هیچ دلیل قاطعی مبنی بر ارتباط چنین محصولاتی با عوامل ایجاد‌كننده سرطان سینه یافت نشده‌ است. در سازمان FDA هم كه بر مواد‌غذایی، دارویی و آرایشی نظارت می‌كنند تا به حال تحقیقی نشان نداده ‌است كه مواد درون ضدعرق‌های زیر‌بغل عامل ایجاد سرطان هستند.


ماده‌ای كه نباید در ضدعرق یا دئودورانت باشد

پارابن(Parabens) یكی از مواد نگهدارنده‌ای است كه در بعضی ضدعرق‌ها و دئودورانت‌ها وجود دارد. این ماده فعالیتی شبیه استروژن را در سلول‌های بدن ایجاد می‌كند، اما سازمان FDA اعلام كرده ‌است كه باید از مصرف محصولات حاوی پارابن پرهیز كرد و توصیه می‌كند هنگام خرید دئودورانت و ضدعرق‌ها روی برچسب آن را بخوانید تا از وجود نداشتن پارابن در آن مطمئن شوید. بعضی دانشمندان اعتقاد دارند پارابن می‌تواند در سینه تومورهای سرطانی ایجاد كند.


حساسیت‌هایی كه دئودورانت‌ها ایجاد می‌كنند

خارش، قرمزی پوست و حتی خشكی پوست نشانه حساسیت به دئودورانت‌ها، مام‌ها و اسپری‌های ضد‌عرق است. باید به كسانی كه حمام استفاده می‌كنند بگوییم كه لازم است چند ساعت پس از مالیدن مام روی پوست، محل را با آب و صابون بشویند. با این روش، مواد شیمیایی آن از روی پوست‌شان پاك شده و فرصت پیدا نمی‌‌كنند وارد منافذ پوستی شوند و حساسیت پوستی ایجاد كنند، سپس می‌‌توانید لایه‌ای جدید از مام را روی پوست بمالید.


ضد‌عرق برای كودكان ضرر دارد؟

كودكان و نوجوانان غیر‌بالغ بهتر است از محصولات ضدعرق استفاده نكنند چون آلومینیوم و زیركونیم موجود در این محصولات می‌تواند در فرایندهای‌های هورمونی آنها اختلال به‌وجود آورد و تماس غیرضروری با این مواد در سن رشد می‌تواند به سلامت آنها آسیب ‌برساند.


چگونه خارش زیر‌بغل را درمان كنید

بعضی افراد بعد از استفاده از دئودورانت یا ضد‌عرق‌ها دچار خارش زیر‌بغل می‌شوند و این خارش گاهی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد اما راه‌حل درمان:

۱. بهتر است قبل از هركاری به متخصص ‌پوست مراجعه كنید چون ممكن است خارش، پوست را تحریك كرده ‌باشد و نیاز به درمان داشته ‌باشد. پزشك می‌تواند مشخص كند كه آیا پوست ‌شما تحریك شده یا نوعی رشد باكتریایی است یا تنها یك التهاب ساده است و در نهایت برایتان پماد یا داروی مناسب را تجویز می‌كند.

۲. بهتر است از محصولاتی چون دئودورانت استفاده نكنید چون می‌تواند التهابات را بیشتر كند. همچنین تا زمانی كه زیربغل خارش دارد آنجا را اصلاح نكنید چون تیغ تحریكات پوستی را پخش می‌كند و التهابات زیربغل را افزایش می‌دهد و موجب می‌شود خارش دیرتر بهبود یابد.

۳.تمام تغییراتی را كه در روزهای اخیر داشتید در‌نظر بگیرید تا علت خارش را پیدا كنید. مثل تغییر شوینده یا نرم‌كننده لباس‌ها یا دئودورانت، لوسیون یا حتی تیغی جدید، ‌هركدام می‌توانند عامل التهاب پوست باشند. اگر مارك هر كدام از این موارد را به تازگی عوض كرده‌اید، بهتر است به همان ماركی كه قبلا استفاده می‌كردید، برگردید چون احتمالا مارك جدید موادی دارد كه به پوست شما نمی‌سازد.

۴.به‌طور مرتب تیغ اصلاح خود را عوض كنید چون وقتی تیغ اصلاح در حمام مرطوب باقی می‌ماند احتمال اكسیده شدن دارد. همچنین تیغ‌های كند هم ممكن است باعث التهاب پوست شود چون مجبورید آن را محكم روی پوست فشار دهید. بهترین كار این است كه خود را ملزم كنید كه هر ۲ هفته یك‌بار آن را تعویض كنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      8در4 خوبه ؟

    • Melody

      NIVEA ya REXONA chetor khoban?ha

    • زی زی

      آره ملودی جان من نیوآ (پودری بهتره) استفاده میکنم و راضیم.نشنیدم جایی از عوارضش بگه.

      پاسخ ها

      • Melody

        mersi zizi jonam manm har doshono estefade mikonam ama sabonishono

    • سورنا

      سلام
      میشه لطف بفرمایید منبع مطالبتون رو بفرمایید و مخصوصا اینکه در مطالب اشاره به دانشمندان شده منظور دانشمندان کدام کشور است؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج